quote:Op woensdag 15 november 2006 12:49 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Wat een smerige regent is het ook.![]()
Waarom? Het kan maar het is ook een groot risico.quote:Op donderdag 16 november 2006 07:54 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
Een minderheidkabinet zou een enorme opsteker kunnen zijn voor de Nederlandse democratie.
In Trouw stond vanochtend ook dat het niet eens zo slecht kan zijn.quote:Op donderdag 16 november 2006 09:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Het kan maar het is ook een groot risico.
Een minderheidskabinet van de linkse partijen kan ook meneer Zalmquote:Op donderdag 16 november 2006 09:40 schreef X. het volgende:
[..]
In Trouw stond vanochtend ook dat het niet eens zo slecht kan zijn.
Lees dat maar eens
quote:Minderheidskabinet nabij
Den Haag speelt al met het idee van voortzetten coalitie
door Hans Goslinga
geef uw reactie
In politiek Den Haag wordt steeds meer rekening gehouden met de mogelijkheid dat CDA en VVD in een minderheidskabinet doorgaan.
De liberale vice-premier Zalm speculeerde gisteren openlijk op dit perspectief, terwijl PvdA-leider Bos zei dat een coalitie met het CDA ’moeilijker is dan ooit’ en voor het eerst een voorkeur uitsprak voor een links kabinet.
In Nederland kennen we het fenomeen van minderheidskabineten niet, behalve als interim-kabinetten met een beperkte opdracht, zoals Balkenende III. Zalm zei, kijkend naar de peilingen en de animositeit tussen CDA en PvdA, dat een minderheidscoalitie een optie is. „We hebben nu een tijdje geregeerd met een minderheid. Ik heb nog nooit zo makkelijk mijn begroting en belastingplan door de Kamer gekregen.”
De christen-democraten wilden na de kabinetscrisis over het paspoort van Hirsi Ali in juni al zonder tussenkomst van de kiezer met de VVD doorregeren in een minderheidskabinet. Die gedachte keerde terug na de vorming van Balkenende III, toen minister Wijn van economische zaken, de nummer drie in de hiėrarchie van het CDA, lof zong van minderheidskabinetten.
Wijn noemde het zojuist gevormde interim-kabinet ’het toppunt van democratie’. „Door deze manier van politiek bedrijven moet je in alles inhoudelijk sterk zijn als je iets wilt bereiken. Denken in politieke kongsi’s kan dan ook niet, je moet anderen echt overtuigen. Dat is interessant en spannend.” Als het met Balkenende III goed zou lopen, sloot hij niet uit, dat er in de Nederlandse politiek vaker minderheidskabinetten zouden gaan regeren.
Oud-PvdA-senator Van den Berg wees er onlangs op dat we in de Nederlandse politiek zijn gaan denken dat minderheidskabinetten ’niet horen’. Aan Zweden en Denemarken, net zulke politiek verdeelde landen als Nederland, laten volgens hem zien dat die gedachte ongegrond is.
De Leidse politicoloog Andeweg zei dat tien jaar terug al. „Ze moeten voor elk voorstel opnieuw een, zonodig telkens weer andere, meerderheid zoeken.” Volgens Wijn verkleint een minderheidskabinet de kans op fouten, omdat ze niet kunnen varen op ’vanzelfsprekendheid en automatismen van de macht’.
Spannend de race gaat nu over wie de grootste minderheid wordtquote:Op donderdag 16 november 2006 09:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Een minderheidskabinet van de linkse partijen kan ook meneer Zalm
quote:Op donderdag 16 november 2006 09:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Spannend de race gaat nu over wie de grootste minderheid wordt![]()
Ja, ik vrees van wel. Ik vind dat gelul over een minderheidskabinet vooralsnog vrij regentesk en te vroeg en een beetje hypocriet. Dat je dan alles moet bevechten en zo. Daar merk ik nu weinig van eigenlijk.quote:Maar wordt de politiek daar niet nog opportunistischer van
Omdat het de gewoonte van regeeraccoorden waarmee een parlementsmeerderheid zich aan het kabinet commiteert breekt.quote:Op donderdag 16 november 2006 09:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Het kan maar het is ook een groot risico.
Waarom is dat een voordeel?quote:Op donderdag 16 november 2006 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
Omdat het de gewoonte van regeeraccoorden waarmee een parlementsmeerderheid zich aan het kabinet commiteert breekt.
Dat er herenakkoorden worden gesloten zoals nu met de LPF wat soms bijna chantabel is en er dus niks verandert.quote:Wat is het risico?
Omdat dan een blunderende minister niet gesteund wordt door coalitiepartijen omdat coalitiebelang het vereist. Of een besluit waar een partij eigenlijk helemaal niet voor is.quote:
Omdat dat soort accoorden nu weer met de een, nu weer met de ander gesloten zullen moeten worden verandert het wel degelijk. Bovendien zijn die accoorden plots een stuk inzichtelijker.quote:[..]
Dat er herenakkoorden worden gesloten zoals nu met de LPF wat soms bijna chantabel is en er dus niks verandert.
Dat denk ik niet, het lijkt mij voor de CU zeer onverstandig om met welke coalitie dan ook mee te doen. Voor de PvdA of VVD maakt het opzich niet zoveel uit omdat de speerpunten van de CU makkelijk genegeerd kunnen worden, daar is toch nooit een meerderheid voor te vinden in de kamer.quote:Op donderdag 16 november 2006 09:50 schreef SCH het volgende:
[..]Dan kan de CU pas echt een sleutelrol krijgen, of gaat D66 opnieuw de doorslag geven, dat zou helemaal grappig zijn
Regentesk vind ik wel een overdrijving, wenselijk lijkt het me niet.quote:Ja, ik vrees van wel. Ik vind dat gelul over een minderheidskabinet vooralsnog vrij regentesk en te vroeg en een beetje hypocriet. Dat je dan alles moet bevechten en zo. Daar merk ik nu weinig van eigenlijk.
Dat is wel een voordeel maar een nadeel is dan dat je grote kans hebt dat er veel meer ministers struikelen of kabinetten vallen. Is dat zo'n voordeel? Ik zie vooral minder stabiliteit.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Omdat dan een blunderende minister niet gesteund wordt door coalitiepartijen omdat coalitiebelang het vereist. Of een besluit waar een partij eigenlijk helemaal niet voor is.
Dat vraag ik me af. Nu iser ook gewoon gedoogsteun van 1 partij afgesproken. (LPF)quote:Omdat dat soort accoorden nu weer met de een, nu weer met de ander gesloten zullen moeten worden verandert het wel degelijk.
Landen met minderheidsregeringen zijn hebben niet instabielere regeringen.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is wel een voordeel maar een nadeel is dan dat je grote kans hebt dat er veel meer ministers struikelen of kabinetten vallen. Is dat zo'n voordeel? Ik zie vooral minder stabiliteit.
Maar die steun kan (eventueel op onderdelen) worden ingetrokken zonder dat het kabinet valt. Zoals de steun ook niet nodig is voor het bestaan van het huidig kabinet, en dus geen voorwaarde was of is.quote:[..]
Dat vraag ik me af. Nu iser ook gewoon gedoogsteun van 1 partij afgesproken. (LPF)
Voorbeeldenquote:Op donderdag 16 november 2006 10:14 schreef sigme het volgende:
[..]
Landen met minderheidsregeringen zijn hebben niet instabielere regeringen.
quote:En ik noem 3 kabinetten in 5 jaar geen toonbeeld van stabiliteit..[/q
Dat kan met een meerderheidsregering ook natuurlijk.quote:Maar die steun kan (eventueel op onderdelen) worden ingetrokken zonder dat het kabinet valt. Zoals de steun ook niet nodig is voor het bestaan van het huidig kabinet, en dus geen voorwaarde was of is.
Kan zijn. Ik vind een minderheidskabinet an sich niet zo democratisch eigenlijk.quote:Er zit een wereld van verschil tussen geen steun en uitgesproken intrekken van steun door een kamermeerderheid.
Uit je eigen post: Zalm: Balkenende is bange premierquote:
Nee: als jij stelt dat coaliteis met regeeraccoord stabiel zijn dan is dit een ontkrachting.quote:[..]Da's de omgekeerde redenering leiverd.
Maar het gebeurt nooit.quote:[..]
Dat kan met een meerderheidsregering ook natuurlijk.
De regering moet dan voor ieder voorstel een meerderheid verwerven in het parlement. Net als nu: maar nu staat het hebben van die meerderheid (ook zonder goed debat) eigenlijk al vast voor 4 jaar.quote:[..]
Kan zijn. Ik vind een minderheidskabinet an sich niet zo democratisch eigenlijk.
quote:Op donderdag 16 november 2006 10:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Voorbeelden
[..]
Kan zijn. Ik vind een minderheidskabinet an sich niet zo democratisch eigenlijk.
(uit: trouw.nl)quote:Oud-PvdA-senator Van den Berg wees er onlangs op dat we in de Nederlandse politiek zijn gaan denken dat minderheidskabinetten ’niet horen’. Aan Zweden en Denemarken, net zulke politiek verdeelde landen als Nederland, laten volgens hem zien dat die gedachte ongegrond is.
De Leidse politicoloog Andeweg zei dat tien jaar terug al. „Ze moeten voor elk voorstel opnieuw een, zonodig telkens weer andere, meerderheid zoeken.” Volgens Wijn verkleint een minderheidskabinet de kans op fouten, omdat ze niet kunnen varen op ’vanzelfsprekendheid en automatismen van de macht’.
Slimme zet van PVDA.quote:
Met de huidige stand in de peilingen had de CU meegewerkt aan het wegsturen van Verdonk. CU en D66 zouden cruciaal worden met een minderheidskabinet. Want met die partijen erbij kan "Links" elke keer een meerderheid krijgen. En een CDA VVD kabinet zal altijd een of meer van deze partijen mee moeten krijgen.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, het lijkt mij voor de CU zeer onverstandig om met welke coalitie dan ook mee te doen. Voor de PvdA of VVD maakt het opzich niet zoveel uit omdat de speerpunten van de CU makkelijk genegeerd kunnen worden, daar is toch nooit een meerderheid voor te vinden in de kamer.
[..]
[..]
Waarom instabiel? Minder partijen en mensen om te ruzien en dus minder ruzie.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:45 schreef du_ke het volgende:
Overigens denk ik dat een midnerheidskabinet vooral erg besluiteloos en instabiel zou worden.
Hangt van de insteek af. Als de partijen eigenlijk graag nieuwe verkiezingen willen, om snel weer ongestoord door het lastige parlement lekker te kunnen regeren, dan wel.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:45 schreef du_ke het volgende:
Overigens denk ik dat een midnerheidskabinet vooral erg besluiteloos en instabiel zou worden.
Omdat voor elk wissewasje met moeite een meerderheid gezocht moet worden. En de kamer kan zo'n kabinet elk moment eenvoudigweg naar huis sturen.quote:Op donderdag 16 november 2006 10:49 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waarom instabiel? Minder partijen en mensen om te ruzien en dus minder ruzie.
Het gaat hier over een situatie na de verkiezingenquote:En besluiteloos? Het gaat nu toch juist hardstikke goed? Ik hoor links in elk geval steeds klagen over alle besluiten die het kabinet neemt..
Het pluche blijft trekkenquote:Op donderdag 16 november 2006 10:57 schreef SCH het volgende:
Een minderheidsregering is nu vooral een idee van CDA en VVD maar om aan de macht te kunnen blijven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |