Waar het hier in essentie om draait in mijn ogen, is het aloude Nature vs. Nurture debat.
Dit is ook gevoerd over homosexualiteit, agressiviteit en andere deviante gedragingen.
In het Nature vs. Nurture debat gaat het er in principe om of bepaald gedrag aangeboren is (misschien zelfs genetisch aangelegd), of dat het is voortgekomen uit socializatie en andere levenservaringen.
Aangeboren(genetisch) = nature, socializatie en levenservaring is nurture.
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 17:28 schreef Dromenvanger het volgende:Wie zegt dat een pedo er niets aan kan doen dat hij pedo is??? Wie weet moet een pedo wel langdurige therapie volgen om zo een verstandig volwassen mens te worden waardoor hij op leeftijdsgenoten valt en niet op kinderen. Wie weet is een pedo wel bang om zijn liefde te geven aan mensen van eigen leeftijd. Ik roep maar wat nu. Gefrustreerd noem ik de pedo's.
Een pedo heeft naar mijn idee op een bepaald vlak een achterstand in zijn ontwikkeling.
Kan zijn dat een pedo het slachtoffer is van zijn eigen opvoeding, alsnog moeten pedo's in therapie inplaats van dat je het pedo-schap gaat goed praten.
Pedo zijn is niet goed en mag nooit geaccepteerd worden. Van kinderen dien je af te blijven.
Pedo's zijn zieke mensen dus, en het moet ook zeker als ziekte gezien worden. Je mag het niet als normaal gaan zien. Het zal zeker een taboe moeten blijven. Sommige taboe's zijn nodig.
Dit zijn in een notendop dezelfde dingen die zo'n 100 jaar geleden, misschien nog wel korter, gezegd werden over homofielen.
Homofielen waren ziek, sex willen met mannen was smerig, fout en alle homofielen moesten het liefst vermoord worden. Bepaalde culturen willen dat nog steeds het liefst doen of doen het gewoon, maar dan stiekem.
Intussen zijn veel mensen het er toch wel over eens dat homofilie aangeboren is en niet alleen bij mensen, maar ook nog in de natuur voorkomt. Het vermoorden van homofielen is dan ook in populariteit afgenomen. We doen nu meestal net alsof het niet bestaat, maar geven homo's wel de ruimte om hun ding te doen. Zo lang we de details maar niet te horen krijgen, vindt menig mens het prima.
Ik denk dat we wat pedofilie nu in een zelfde soort stadium zitten. En ja, ik spreek over pedofilie. Pedosexualiteit beschouw ik na een eerdere post als iets anders en ik zal die "definitie" aan blijven houden.
De vraag of pedofilie net als homofilie aangeboren (of zelfs genetisch bepaald) is of dat het voortkomt uit ervaringen in kindertijd, adolescentie of wanneer dan ook in de opvoeding, socializatie of verdere levensloop, blijft vooralsnog voor zover ik dat weet, onbeantwoord.
Mocht pedofilie inderdaad aangeboren (dan wel genetisch bepaald) zijn, zal geen enkele therapie helpen. Geloof niet dat er ooit een homofiel is "genezen" van zijn homofiele gevoelens door geestelijke, dan wel lichamelijke therapie. Of je moet al een lobotomie uitvoeren.
In dat geval zal er dus een vorm gevonden moeten worden waarin pedofielen kunnen leven, aangezien de pedofiele gevoelens nimmer zullen verdwijnen. Deze leefvorm zal zowel voor pedofielen als de rest van de maatschappij acceptabel moeten zijn. Wederom heb ik het hier over pedofielen en niet over pedosexuelen.
Blijkt pedofilie inderdaad "aangeleerd gedrag" te zijn dat voortkomt uit levenservaringen, zal er vast en zeker een vorm van therapie ontwikkeld kunnen worden om mensen daar van te genezen. Natuurlijk zal dit niet op iedereen werken en zal het jaren van expirimenteren kosten om tot een werkzame therapie te komen.
Het is in mijn ogen dus afwachten totdat het Nature vs. Nurture debat succesvol is afgerond en er een duidelijk beeld is van wat een eventuele oplossing kan zijn. Tot die tijd heeft het net zo weinig zin om pedofielen te veroordelen als het heeft gehad om homosexuelen te veroordelen en kunnen onze tijd en moeite beter investeren in het zoeken van de reden en een eventuele oplossing van het probleem dat er nu rond pedofilie bestaat.
Daarom denk ik juist dat het goed is om deze discussies te voeren en niet net te doen alsof het niet bestaat, want dat doet het wel. Doen alsof het niet bestaat kunnen we weer als er een voor de gehele maatschappij bevredigende oplossing is gevonden.
Disclaimer: merk op dat ik hier niet mijn eigen mening verkondig, maar puur de basis van de discussie op een quasi-wetenschappelijke manier uiteen probeer te zetten.
Daarnaast spreek ik over een "oplossing" ik bedoel hiermee de oplossing van het maatschappelijk probleem dat pedofilie op dit moment lijkt te zijn, niet een oplossing voor pedofilie op zichzelf.
Ook moeten jullie mijn taal- en spellingfouten in dit geval maar vergeven.
[i]Jah, 't gaat goed; ik slaap goed.
Ik sta paraat wanneer je m'n naam roept.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.[/i]