quote:2. Op dezelfde lijst mogen de namen van ten hoogste dertig kandidaten worden geplaatst. Op dezelfde
lijst van een politieke groepering wier aanduiding was geplaatst boven een kandidatenlijst waaraan
bij de laatstgehouden verkiezing van de leden van het desbetreffende vertegenwoordigend orgaan
meer dan vijftien zetels zijn toegekend, mag een aantal namen worden geplaatst dat ten hoogste
tweemaal het aantal zetels bedraagt, doch nimmer meer dan tachtig. Het bepaalde in de vorige
volzin is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van samenvoeging van aanduidingen van
twee of meer groeperingen.
Vertaling graag.quote:Op maandag 13 november 2006 21:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
Als goede academicus ben ik de wet aan het doorspitten, eerste resultaat is iig dat de SP het niet anders had kunnen doen:
[..]
Je zóu zomaar gelijk kunnen hebben.quote:Artikel P 4
1. Een lijstencombinatie als bedoeld in artikel I 10 geldt voor het bepalen van het aantal daaraan toe te wijzen zetels als één lijst, met een stemcijfer gelijk aan de som van de stemcijfers van de lijsten
waaruit die combinatie bestaat.
Ik ben helaas (nog) geen jurist. Maar opzich is het wel redelijk duidelijk hoor.quote:Op maandag 13 november 2006 21:32 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Vertaling graag.![]()
Kunnen we Bas van der Vlies niet even bellen?![]()
quote:Op maandag 13 november 2006 21:33 schreef yeremy het volgende:
Als ze zo door gaan dan halen ze er echt meer als 30 (zou wel weer typisch nederlands zijn)
Dat lijkt me duidelijk. Enige vraag is dan of GL eerst dan nog de resterende zetels opmaakt of niet.quote:Artikel P 10
Indien bij de toepassing van de vorige bepalingen aan een lijst meer zetels zouden moeten worden
toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette toepassing
van die bepalingen over op één of meer van de overige lijsten, waarop kandidaten voorkomen aan wie
geen zetel is toegewezen.
Die zetels gaan dus naar GL, als ze iig een zetel halen.quote:Artikel P 13
1. Indien bij de toepassing van artikel P 11 of artikel P 12 aan een lijst meer zetels zouden moeten
worden toegewezen dan er kandidaten zijn, gaan de overblijvende zetel of zetels door voortgezette
toepassing van dat artikel over op een van de andere lijsten van de combinatie, onderscheidenlijk
van de groep, waarop kandidaten voorkomen aan wie geen zetel is toegewezen.
2. Zijn er na toepassing van het eerste lid nog zetels toe te wijzen, dan worden deze toegewezen
volgens het stelsel van de grootste gemiddelden als bedoeld in artikel P 7, eerste lid.
Nou, de rest van de zetels zou over alle partijen verdeeld worden, waardoor hij nog steeds de grootste had kunnen zijn. En zelfs als dat niet zo was geweest had hij met die partijen die opeens onredelijk veel zetels hadden een coalitie kunnen vormen waarbij de medepartijen zouden hebben ingezien dat hij de grootste was en hem als erkenning minister president hadden gemaakt.quote:Op maandag 13 november 2006 21:37 schreef Genverbrander het volgende:
Volgens mij kunnen we in ieder geval concluderen dat de SP de lijst niet langer mag maken en dus niet meer dan 30 zetels kan halen. Da's een hele geruststelling.![]()
Dan vraag ik me wel af hoe Fortuyn ooit premier wilde worden, ik neem aan dat zijn lijst ook niet langer mocht zijn?
Ik wilde na m'n afstuderen volgend jaar eigenlijk nog 2 jaar rechten doen, en nu helemaal natuurlijk. Die wet was iig begrijpelijker dan ik had gedacht.quote:Op maandag 13 november 2006 21:42 schreef Genverbrander het volgende:
Goed speurwerk, Baboon!
Het zou wel hilarisch zijn als boze VVD'ers (vooral mensen die 5 jaar geleden op de LPF stemden) overstappen naar de SP en dan opeens Femke hebben geholpen.quote:Als het even meezit gaat GL dus een graantje meepikken van de winst van de SP.![]()
We kunnen nu stellen: een stem op de SP is zowel een stem op Balkenende (want Bos blijft klein) als een stem op GroenLinks.
Multifunctionele stem dus.![]()
Volgens mij niet en mogen ze gewoon extra kandidaat-kamerleden voorstellen. Pas als ze die niet meer hebben dan zou GL of wie dan ook er van profiteren.quote:Op maandag 13 november 2006 21:40 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, het antwoord:
[..]
Die zetels gaan dus naar GL, als ze iig een zetel halen.
Wat zou zwaarder wegen, jouw mening of de wet.quote:Op maandag 13 november 2006 21:50 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Volgens mij niet en mogen ze gewoon extra kandidaat-kamerleden voorstellen. Pas als ze die niet meer hebben dan zou GL of wie dan ook er van profiteren.
Nou ja, ik ben geen juridisch expert he, dus je kan het nog even doorkijken, maar dit was wat ik eruit haalde.quote:Op maandag 13 november 2006 21:52 schreef du_ke het volgende:
Hmm wel een vreemd verhaal allemaal zo maar het zal best kloppen.
Dat zou natuurlijk ook een raar systeem zijn. Stel dat ze daardoor als #31 Emiel Ratelband of Paul de Leeuw de kamer binnenhalen, dan zouden er misschien wel honderdduizenden mensen níet op de SP gestemd hebben als ze geweten hadden dat ze daarmee zo'n man de tweede kamer in hadden geholpen, en dan kunnen die mensen er nu niks meer over zeggen.quote:Op maandag 13 november 2006 21:50 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Volgens mij niet en mogen ze gewoon extra kandidaat-kamerleden voorstellen. Pas als ze die niet meer hebben dan zou GL of wie dan ook er van profiteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |