Nou, daar ben ik dan weer. Kan eindelijk weer de energie opbrengen om langer dan 5 minuten achter de laptop te zitten.. Iedereen die me voorging, je weet vast wel wat ik bedoel
![]()
Ik zal kort verslag doen van de bevalling voor de geïnteresseerden..
Op de uitgerekende datum, 9 november begonnen 's morgens om half negen wat weeën die in de loop van de ochtend steeds heviger werden (tenminste, dat dacht melanie toen). Na een uurtje of twee maar een papiertje gepakt en bijgehouden wanneer ze kwamen. Da's een goede tip die ik uit een boekje heb, schrijf op hoe laat de wee begint, hoe lang hij aanhoudt en hoeveel tijd er tussen zit (interval). dan heb je gelijk een goed overzicht of je de verloskundige al kunt bellen. Ik heb het bijgehouden op mijn telefoon waar een stopwatch met rondenteller in zit, gewoon aan het begin en eind van iedere wee op het knopje drukken.
Eerst kwamen de weeën om de vier, vijf minuten en duurden steeds tussen de 50 en 70 seconden. Af en toe kwam er eentje sneller of zat er een minuut of drie langer tussen. VK gebeld om 11 uur, ze kwam een uurtje later maar er was nog geen ontsluiting, de baarmoederhals was nog helemaal onrijp en ze raadde ons aan om een stuk te gaan lopen, dan in een warm bad te gaan en dan even te gaan liggen. Nou, dat bad was wel/niet echt een succes.. Zodra ze daaruit kwam wist ze ineens wat een échte wee is, niet meer zeurderig maar flink pijnlijk.
Omdat de VK had gezegd dat het nog wel flink wat uren zou duren en we weer mochten bellen als de weeën écht om de drie a vier minuten kwamen (mocht niet meer tijd tussen zitten dan dat) en allemaal langer dan een minuut waren nog maar even gewacht. Tegen 2 uur toch weer gaan schrijven, nou wat een verandering! Alle weeën zeker 70 seconden lang met uitschieters naar vier minuten (oef) en vaak nog geen halve minuut ertussen. Toen dat twee uur had aangehouden de VK terug gebeld die weer na een uur voor de deur stond, tegen vijf uur dus. En ja hoor, ontsluiting!
…Drie hele centimeters maarliefst... We maakten met haar de afspraak dat zij om half tien terug zou komen om te kijken hoever het dan stond. Daarna toch maar even gaan liggen als voorbereiding en de boel nog wat aan de kant gemaakt, bevallingsbad klaargezet en het bed op klossen. Daarna maar lekker haar in het bevallingsbad gedaan en daarna werd het echt menens. De weeën kwamen dubbel zo hard terug en af en toe zat er een perswee tussen (wat!! nu al!? dachten wij)
Om half acht de VK weer gebeld dat het nu wel heel hard ging, zij zou er om acht uur zijn ipv half tien. Dat werd uiteindelijk toch kwart voor negen omdat er ergens iemand weeën had die nog maar 23 weken zwanger was, kan me voorstellen dat dat nogal wat voorrang had. Toen ze er uiteindelijk was bleek er al 7,5 cm onstluiting te zijn waardoor zij meldde gelijk te blijven, ze ging haar spullen uit de auto halen.
Om 10 uur de kraamhulp gebeld die er een half uur later was, daarna ging het heel hard tot 9 centimeter waarna het een beetje bleef steken. Het was ondertussen half twaalf en er gebeurde niet zo heel veel meer. Voorgesteld om haar in bad te doen om te zien of dat hielp (en omdat we toch graag een badbevalling wilden en dat bad er ongebruikt stond) maar melanie durfde niet goed meer omdat ze bang was dat de weeën nóg heviger zouden worden zoals voorheen. Uiteindelijk toch maar haar in bad gekregen.
Ze had volledige ontsluiting zodra ze in bad stapte (warmte he
![]()
) en ze mocht van de VK persen op een wee. Spiegel erbij gehaald maar ze kwam niet echt verder. Om 23:48 haar uit bad gehaald omdat de VK vond dat als het niet heel snel zou gebeuren we toch naar het ziekenhuis zouden moeten. Wat melanie daarna deed zal ik nooit vergeten. Naar het bad toe, zo’n zes meter heen ging heel moeizaam tussen twee weeën door maar de terugweg deed ze in twee sprongen waarna ze op bed dook ( !!! ) en zowel ik, de VK als de kraamzorg met open mond stonden.. Daarna ging het allemaal heel erg snel, na een paar minuten vertelde de VK dat ze het hoofdje al voelde en even later was het ook te zien. Een spiegel gehaald zodat melanie zelf de bevalling ook kon zien (“ik weet nog niet of ik dat nu wel zo geweldig vond” zegt ze nu
![]()
) en ik hield haar beide benen in de lucht omdat ze daar zelf geen kracht meer voor had (waardoor ik alles dus – onder een 100W lamp – van nog geen halve meter afstand heb kunnen volgen terwijl ik daar zo tegenop zag.)
Zodra het hoofdje stond was het een kwestie van drie keer persen en was ze er. Ik had haar graag willen aanpakken (het laatste stukje uit de vagina halen en op mels buik leggen) maar ik durfde haar benen niet los te laten, zodoende deed de VK het toch maar. Omdat iedereen heel druk met haar was en niemand op een horloge keek de tegenwoordigheid van geest gehad om op mijn horloge te kijken, vier minuten over twaalf, net niet de uitgerekende datum gehaald.. De kraamhulp vroeg me of melanie over tijd was waarop ik – achteraf heel gevat
![]()
– antwoordde, “ja, vier minuten”
De nageboorte kwam een paar minuten later met een heel licht weetje, het gleed er eigenlijk zo uit. De placenta was mooi gaaf dus niets achtergebleven. Niet ingescheurd, geen knip, alleen een paar hechtingkjes in een schaafplekje (waarschijnlijk veroorzaakt door de nagels van een voetje) in de linker binnenste schaamlip
Ik heb de navelstreng doorgeknipt (ging heel makkelijk, hele korte knipjes geven met de achterkant van de schaar en je bent er zo doorheen) waarna ze schoongemaakt is. 3200 gram rond was ze, een nette 6 pond dus. De rest van de nacht is eigenlijk een beetje een blackout voor ons beiden, gek genoeg hebben we allebei heel diep en vast geslapen met Aimee in de kinderwagen bij ons op de slaapkamer. Ook zij heeft de hele nacht geslapen!
De placenta ligt begraven hier achter het huis waar ze is geboren, over een week gaan we samen een mooie thuja oxxidentalis (levensboom) kopen om daar te planten, dat leek me wel gepast, sommigen behandelen het als afval maar het heeft wel onze dochter negen maanden in leven gehouden en gevoed en verdient dus wat respect voor zichzelf.
We zijn ondertussen vijf dagen verder (en ik begin te wennen aan max. 5 uur slaap per nacht), Aimee slaapt goed tussen de voedingen, meldt zichzelf met een “waah waah” als ze honger heeft of nat is en gaat na verschonen weer heerlijk slapen. Melanie loopt weer, vandaag voor het eerst een heel kort rondje buiten gelopen in de straat (waarna iedereen naar buiten kwam om te feliciteren, heel leuk) terwijl mijn moeder en oma ‘oppasten’.
Jemig wat een enorm verhaal (maar hoe beschrijf je een heel nieuwe wereld van plezier, hoop, liefde en bezorgdheid in twee A4-tjes?), voor de mensen die tot hier gekomen zijn, bedankt voor het lezen, over onze gevoelens post ik later wel een keer zodra we die weer een beetje onder controle hebben…
Dit was ze vanmiddag na het voeden, heerlijk tegen mama aan..
![]()
De flinke bos haar heeft ze vast van mama:
![]()
en mijn sterke vrouw en trotse mama van Aimee:
![]()
Alwin en Melanie
[ Bericht 1% gewijzigd door SadKingBilly op 14-11-2006 23:17:48 ]
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-