abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43509715
Wat zou het voor de wetenschap/wereld betekenen als een getal als Pi toch niet random blijkt te wezen.
Stel dat er opeens regelmaat wordt ontdekt in de getallen achter de komma?

Vroeg ik me nu net af
Extremistisch gematigd.
  maandag 13 november 2006 @ 15:46:17 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43510032
Niets significants. Er is immers al bewezen dat het irrationaal is (d.w.z. niet in een breuk uit te drukken is), en transcendentaal, d.w.z. niet als nulpunt van een polynoom optreedt.

Wel zou het de vraag of pi normaal (d.w.z. komen alle cijfers achter de komma even vaak voor) beantwoorden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator maandag 13 november 2006 @ 15:47:53 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43510093
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:36 schreef P8 het volgende:
Wat zou het voor de wetenschap/wereld betekenen als een getal als Pi toch niet random blijkt te wezen.
Stel dat er opeens regelmaat wordt ontdekt in de getallen achter de komma?

Vroeg ik me nu net af
Dat betekent dat je het als functie uit kunt drukken en dus preciezere berekeningen kunt doen. Denk ik ...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43510174
Pi wordt toch niet gebruikt voor zaken als cryptografie of andere dingen waar er echt vertrouwd wordt op de onregelmatigheid er van?

De gevolgen lijken me dan klein.
  maandag 13 november 2006 @ 15:53:43 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43510287
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat betekent dat je het als functie uit kunt drukken en dus preciezere berekeningen kunt doen. Denk ik ...
pi = 4 * arctan(1)

Of hoe zie je pi precies als functie? Het kan moeilijk verschillende waarden hebben. Het is niet dat pi voor x=3 opeens wat anders kan zijn dan voor x=10. Eigenlijk noemen we het daarom ook meestal een constante.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator maandag 13 november 2006 @ 15:54:47 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43510331
dan is de verhouding tussen de oppervlakte en omtrek van een cirkel niet meer zo enigmatisch

dat is vast het grootste verschil !
  maandag 13 november 2006 @ 15:55:19 #7
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_43510352
pi moet dood.
It's a cold caffeine in a nicotine cloud. Now the touch of your fingers, lingers burning in my memory. I've been 86ed from your scheme in a melodramatic nocturnal scene: a refugee from a disconcerted affair.
  maandag 13 november 2006 @ 15:55:45 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43510371
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:50 schreef Alicey het volgende:
Pi wordt toch niet gebruikt voor zaken als cryptografie of andere dingen waar er echt vertrouwd wordt op de onregelmatigheid er van?

De gevolgen lijken me dan klein.
Nee hopelijk wordt pi daar niet voor gebruikt, alhoewel pi wel als pseudo-random invoer gebruikt kan worden. Maar dat blijft dan ook wel kunnen, want voor de eerste paar miljard cijfers is duidelijk dat die aan eisen van willekeurigheid voldoen. En soms kan het een voordeel zijn om de 'random' cijfers wel te kunnen herhalen.
  Moderator maandag 13 november 2006 @ 15:56:33 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43510402
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

pi = 4 * arctan(1)

Of hoe zie je pi precies als functie? Het kan moeilijk verschillende waarden hebben. Het is niet dat pi voor x=3 opeens wat anders kan zijn dan voor x=10. Eigenlijk noemen we het daarom ook meestal een constante.
ja niet als een functie dan (ik ben een bioloog dus niet zo in mn wiskundige terminologie) maar ik bedoel als pi vereenvoudigd omschreven kan worden als een breuk of iets dergelijks dan is het toch exacter/nauwkeuriger omschreven als nu.
  maandag 13 november 2006 @ 15:58:08 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43510440
Het kan niet als een breuk geschreven worden, dat is reeds bewezen en dat bewijs is heel goed bestudeerd, dus ik zou op z'n minst van m'n stoel vallen als dat opeens wel zou kunnen.

Maar dat bewijst zegt niets over het al dan niet uiteindelijk uitkomen in een vast patroon. Dat heeft meer met normaliteit te maken.

[uitgebreider]
We weten sowieso, omdat het geen breuk kan zijn, dat pi uiteindelijk niet in 'alleen maar 0' uitkomt. Want dan zou je wel een breuk kunnen schrijven. Het getal is dus wel 'oneindig lang'. Zodra je ermee gaat rekenen zul je dus altijd op een vast aantal decimalen moeten afkappen.

Echter, er zijn genoeg formules die je zoveel decimalen geven als je wilt. B.v. 4*arctan(1). Dat komt neer op:
4 - 4/3 + 4/5 - 4/7 + 4/9 - 4/11 etc. Als je die doorrekent en doorrekent krijg je zoveel decimalen als je wilt (het is geen 'handige' formule, er zijn handiger en vooral snellere).

Wat dat betreft is er dus ook met het 'patroon' weinig gewonnen. Misschien dat het een iets snellere formule op zal leveren, maar dan nog, in praktijk situaties heb je nooit zoveel decimalen nodig (40 is meer dan genoeg), en het is makkelijker om het dan één keer uit te rekenen en dan als vaste waarde in je programma te definiëren i.p.v. het elke keer uit te rekenen.

[ Bericht 60% gewijzigd door Iblis op 13-11-2006 16:03:10 ]
  Moderator maandag 13 november 2006 @ 16:00:19 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43510512
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:58 schreef Iblis het volgende:
Het kan niet als een breuk geschreven worden, dat is reeds bewezen en dat bewijs is heel goed bestudeerd, dus ik zou op z'n minst van m'n stoel vallen als dat opeens wel zou kunnen.

Maar dat bewijst zegt niets over het al dan niet uiteindelijk uitkomen in een vast patroon. Dat heeft meer met normaliteit te maken.
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:56 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

of iets dergelijks
pi_43515867
quote:
Misschien dat het een iets snellere formule op zal leveren, maar dan nog, in praktijk situaties heb je nooit zoveel decimalen nodig (40 is meer dan genoeg).
Daar ben ik het niet mee eens. In cryptosystemen gebruik je hele grote getallen, en daar heb je precisies bij nodig die veel groter zijn dan 40 decimalen. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van cryptologie ben ik er vrij zeker van dat in sommige berekeningen in cryptosystemen pi wel degelijk voorkomt. Overigens is het niet zo dat dergelijke systemen in gevaar komen als pi niet normaal blijkt te zijn.
  dinsdag 14 november 2006 @ 01:00:42 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43530993
quote:

[uitgebreider]
We weten sowieso, omdat het geen breuk kan zijn, dat pi uiteindelijk niet in 'alleen maar 0' uitkomt. Want dan zou je wel een breuk kunnen schrijven. Het getal is dus wel 'oneindig lang'. Zodra je ermee gaat rekenen zul je dus altijd op een vast aantal decimalen moeten afkappen.

Echter, er zijn genoeg formules die je zoveel decimalen geven als je wilt. B.v. 4*arctan(1). Dat komt neer op:
4 - 4/3 + 4/5 - 4/7 + 4/9 - 4/11 etc. Als je die doorrekent en doorrekent krijg je zoveel decimalen als je wilt (het is geen 'handige' formule, er zijn handiger en vooral snellere).

Wat dat betreft is er dus ook met het 'patroon' weinig gewonnen. Misschien dat het een iets snellere formule op zal leveren, maar dan nog, in praktijk situaties heb je nooit zoveel decimalen nodig (40 is meer dan genoeg), en het is makkelijker om het dan één keer uit te rekenen en dan als vaste waarde in je programma te definiëren i.p.v. het elke keer uit te rekenen.
als er een zich herhalend patroon in zit is het in een breuk uit te drukken.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 14 november 2006 @ 09:39:05 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43534821
Het is inderdaad geen patroon (of regelmaat) in de zin van periodieke herhaling – het woord patroon schept daarom verwarring, beter zou ik wellicht systematiek kunnen gebruiken.

De Copeland-Erdös-constante is ook normaal (en derhalve niet rationaal) maar er zit wel systematiek in:

0.235711131719232931374143...

Het zijn namelijk de priemgetallen achter elkaar geplakt (2, 3, 5, 7, 11…).
pi_43536877
Ga eens op zoek naar de geweldige docu 'the boy with the incredible brain', over een autistische jongen (Daniel Tammet) die het getal Pi foutloos tot 22 000 cijfers achter de komma kan opdreunen.
Zijn verklaring is dat hij ieder getal, dus ook Pi, als een bepaalde vorm ziet en slechts een 'landschap' beschrijft als hij Pi opdreunt... Heel interessant.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_43537183
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 11:13 schreef onemangang het volgende:
Ga eens op zoek naar de geweldige docu 'the boy with the incredible brain', over een autistische jongen (Daniel Tammet) die het getal Pi foutloos tot 22 000 cijfers achter de komma kan opdreunen.
Zijn verklaring is dat hij ieder getal, dus ook Pi, als een bepaalde vorm ziet en slechts een 'landschap' beschrijft als hij Pi opdreunt... Heel interessant.
Het schijnt dat het onthouden van grote hoeveelheden gegevens een kunstje is dat te verbeteren is met visualisatie. Proberen dat wat je wilt onthouden te visualiseren in een bekende omgeving (Bijvoorbeeld je eigen huis, een stad die je kent etc.)..
  Moderator dinsdag 14 november 2006 @ 11:34:24 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43537366
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 11:25 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het schijnt dat het onthouden van grote hoeveelheden gegevens een kunstje is dat te verbeteren is met visualisatie. Proberen dat wat je wilt onthouden te visualiseren in een bekende omgeving (Bijvoorbeeld je eigen huis, een stad die je kent etc.)..
haha ik heb vaak liedjes in mn hoofd tijdens tentamens. Dezelfde liedjes die ik tijdens het leren luisterde
pi_43537402
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 11:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

haha ik heb vaak liedjes in mn hoofd tijdens tentamens. Dezelfde liedjes die ik tijdens het leren luisterde
Helpt het je ook om je tentamens goed te maken en associeer je de antwoorden die je nodig hebt met muziek?
  dinsdag 14 november 2006 @ 11:44:07 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_43537595
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 11:25 schreef Alicey het volgende:

[..]

De loci-methode, uitgevonden – zo wil het verhaal – door Simonides van Keos, al in de oudheid bekend en door Cicero aangehaald in De Oratore.

Simonides had ergens een maaltijd genoten, ging naar buiten en toen stortte het dak van het gebouw in, waarbij iedereen om het leven kwam. Simonides werd toen geroepen om de lijken te identificeren. Het lukt doordat hij wist op welke plaats iedereen zat. (Plaatsen = loci).
  Moderator dinsdag 14 november 2006 @ 11:56:42 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43537895
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 11:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Helpt het je ook om je tentamens goed te maken en associeer je de antwoorden die je nodig hebt met muziek?
soms
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juni 2007 @ 22:54:56 #21
862 Arcee
Look closer
pi_50673902
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_50675699
vanwaar deze kick?
Extremistisch gematigd.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juni 2007 @ 23:34:46 #23
862 Arcee
Look closer
pi_50675825
Ik reageer gewoon ontopic. Niet elke reactie is een kick.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_50804441
Heb je op ''Pi'' gesearched
  woensdag 27 juni 2007 @ 02:08:28 #25
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_50885130
quote:
Op maandag 13 november 2006 15:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

pi = 4 * arctan(1)

Of hoe zie je pi precies als functie?
epi*i=-1 Da's dé functie man
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_50982214
misschien bestaat de circel dan wel niet?
Je hebt het recht om hier te zijn en ook al is het wel of niet duidelijk..
pi_50982305
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 20:28 schreef elmacho het volgende:
misschien bestaat de circel dan wel niet?
Of de cirkel is zo perfect dat deze niet omschreven kan worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-06-2007 21:23:32 ]
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 juni 2007 @ 21:04:27 #28
862 Arcee
Look closer
pi_50983215
Of het is eigenlijk cirkel.
pi_50983767
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 21:04 schreef Arcee het volgende:
Of het is eigenlijk cirkel.
Ah, mag ook
pi_51022078
Nou, dan kunnen ze nog preciezer bereken wat de omtrek van een cirkel is...leuk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')