@pietje:
leuk artikel door jim hoffman, maar ik zie al heel snel een aantal aannames/vergelijkingen/analyses/observaties in die nergens op slaan.
zoals je weet, is Jim Hoffman een software programmer en geen technisch ingenieur
om even een paar voorbeelden te noemen van dingen die ik al heb weerlegd, die mijn uni al heeft weerlegd, en dingen die jij zelf ook kunt weerleggen als je je een beetje zou verdiepen in onderwerpen zoals materialen, structuren, krachten etc
- "The buildings collapsed straight down, and at virtually free-fall speed, as in controlled demolitions, and then the rubble smoldered for months."
-> dit is nogmaals, GEEN exclusieve eigenschap van CD, maar een algemene failure mode, die optreedt als een kritiek aantal dragende columns het begeven
- Many people in the buildings said that they heard or felt explosions.
-> ik vraag me af als dit zo verwonderlijk is, als je een vuurtje hebt in een algemene omgeving met dingen die best wel kunnen exploderen. verder heb je natuurlijk allemaal vallende objecten. dit is GEEN expert opinion van mij, maar meer een vraagstuk
- Virtually all the concrete of these enormous structures was pulverized into very fine dust.
-> ook hier geld, dat dit een effect is van een failure mode die O.A. kan optreden bij CD, maar dus niet exclusief van CD. (speculeermode on) volgens mij overdrijft hij heel erg trouwens. als ik het goed heb waren er gewoon ook voornamelijk stukken van 30cm doorsnede ofzo, dit weet ik alleen niet zeker (speculeermode off)
- Much of this dust, along with pieces of steel and aluminum, was blown out horizontally several hundred feet.
-> dit is al vaker verklaard als het gevolg van opgebouwde druk door het samenpersen van de verdieping die als eerste samengeperst was. verder geef ik mijn eigen inbreng hierbij, dat wanneer staal het begeeft onder zware krachten, er enorm veel plastische energie wordt opgebouwd. op het moment van failure, komt deze energie vrij, meestal in de vorm van warmte.
- Most of the steel beams and columns came down in sections about 30 feet long, conveniently ready to be loaded on trucks.
-> dit zegt helemaal niks nergens over. of het nou een CD zou zijn, of gewoon is neergestort volgende het officiele rapport, dat verandert niks aan de lengtes van deze genoemde sections.
alweer is dit gewoon het gevolg van de genoemde failure mode
mijn tussentijdse analyse van dit artikel is dat JA, er is bewijs dat het CD kan zijn aan de hand van de kenmerken, maar bij nader onderzoek is deze failure mode niet exclusief een verschijnsel van CD, maar een gevolg van het falen van een kritiek aantal dragende columns, iets waar zowel CD een oorzaak kan zijn, alsmede een algemene verhitting van een kritiek aantal dragende columns tot een kritieke dragende capaciteit is bereikt.
door de onvermijdelijke logistieke problemen die ik eerder opnoemde, zoals het vrijelijk moeten kunnen boren tot aan de stalen balken door het beton heen, tussen allemaal werknemers in en dan de explosieven kunnen plakken, maakt het CD verhaal ineens een stuk onwaarschijnlijker. tenzij je kunt aantonen dat net die verdiepingen waar het vliegtuig is ingestort waren afgesloten gedurende een periode tot aan 9/11. hier heb ik niks van gehoord, alleen dat er wel een paar verdiepingen waren afgesloten waar werkzaamheden plaatsvonden, iets wat helemaal niet vreemd is
verder heb je nog de analyse die atmosphere aangaf, en het wordt volgens mij wel vrij duidelijk waarom men niet verder is gaan kijken naar thermate
ik ga weer verder:
-In fact, there appear to be no examples of total collapse of skyscrapers anywhere in the world except through controlled demolition
-> er zijn ook geen examples van total collapse of skyscrapers anywhere in the world waar er een boeing 767 invloog, dus deze stelling slaat nergens op. het is ook voor het eerst dat er zo een evenement plaatsvind he?
- There are examples of steel-framed buildings about 20 stories in height being knocked over by severe earthquakes
-> dit is ook een vergelijking die nergens op slaat, aangezien een earthquake niet perse ervoor zorgt dat een kritiek aantal dragende columns het begeven. naar aanleiding van plaatjes die je vaak ziet van gebouwen na een earthquake is het duidelijk dat er lokale failures zijn opgetreden door de grote trillingen van de quake. als de quake ervoor had gezorgd dat er zeer snel een kritiek aantal balken het hadden begeven, dan had je eenzelfde failure mode als een CD mogen verwachten.
** even een side note ** een CD vind over het algemeen ook plaats onder aan het gebouw, niet boven aan. en ook hier geld weer de argumenten die eerder naar voren waren gebracht dat thermate een zeer onwaarschijnlijke mogelijkheid was.
- It defines progressive collapse as when "a building or portion of a building collapses due to disproportionate spread of an initial local failure" but does not mention how rare the phenomenon is or that there are no examples of total progressive collapse of steel-framed buildings outside of 9/11/01.
-> het is ook heel 'rare' dat er een boeing 767 in zo een grote steel-framed building naar binnen vliegt, behalve ... ja 9/11
![]()
dus zo verwonderlijk is het niet dat dat verschijnsel erg zeldzaam is.
alweer een loos argument
- NIST's team labored mightily to make its new theory seem plausible.
-> hier maakt hij een erg grote fout, dat hij SPECULEERT dat NIST vantevoren al een conclusie had en een theorie probeert te verzinnen om die conclusie te onderbouwen. zoiets doe je niet als je een serieus wetenschappelijk artikel schrijft waarvan je wilt dat mensen met verstand het serieus gaan nemen.
je mag best een hypothese hebben van "NIST had het mis" en dan aangeven waar ze fout zaten, maar wat hij hier doet is NIET de manier waarop een echte wetenschapper een ander wetenschappelijk artikel te lijft gaat.
ik heb intussen veel wetenschappelijke artikelen gelezen, ook zulke die anderen proberen in het ongelijk te stellen. dit gebeurt altijd gewoon heel netjes met argumenten zoals:
"Prof John P. inccorectly assumes that ....... because of ...... and therefore his analysis and conclusions are wrong and should be reviewed" en niet met een stelling die laat blijken dat de Prof geen flauw benul heeft waar hij mee bezig is.
- Presents simulations of the crashing aircraft so detailed that they include the planes' turbine blades, helping the reader to overlook the lack of detail in its vague description of "column instability" leading to "global collapse."
-> ik ben voor mijn afstuderen zelf overigens ook bezig wiskundige/natuurkundige modellen te maken voor in dit geval een auto. en de regel is dat hoe gedetailleerder je model maakt, hoe betrouwbaarder de resultaten zijn. zo had ik in het begin een model van een auto waarvan de dynamica volledig gebasseerd was op energiebehoud, hetgeen ook wel aardig werkte. in mijn volgende model nam ik ook wieldiameter, shaftratio, wielruwheid etc in rekening, en het gevolg was een veel realistischere autosimulator
zijn argument slaat alweer nergens op
- Mixes observation-based details with pure speculation, making it easy for the reader to miss the lack of evidence for severe core damage and high core temperatures in its models.
-> hun voorbeeld klopt niet. NIST is uitgegaan van wat algemeen bekend is bij building fires, en het feit dat de water sprinkler system op elke verdieping niet in staat is de hoeveelheid vuur te doven die was berekend voor wat de jet fuel in de eerste instantie zou verrichten. hier kunnen hele nauwkeurige berekeningen op worden uitgevoerd, aangezien jet fuel gewoon een vloeistof is, en geen gas. het is dus geen chaotisch systeem en als je een oppervlakte weet, de hoeveelheid jet fuel en het punt waar het jet fuel begint te lekken, kun je met grote nauwkeurigheid analyseren hoe groot het 'bed' van brandend jet fuel wordt.
- Uses repetition and dramatic writing to convince the reader that steel will succumb quickly to fires.
-> dat is subjectief
- Exaggerates the extent and intensity of the fires, assuming temperatures more than 300 ºC (572 ºF) higher than are supported by any evidence.
-> hier verdraait hij de feiten. NIST heeft alleen verklaard in haar rapport dat er van de samples die ze hadden, geen bewijs was van temperaturen boven de 600 graden Celsius. Dat sluit helemala niet uit dat die temperaturen er wel degelijk hadden kunnen zijn. Het aannemen van temperaturen van 1000 graden is verantwoord door te kijken naar temperaturen in soortgelijke building fires
- Since steel is a good conductor of heat
-> ...... ..... .... lol ...
![]()
zegt veel over zijn kennis van zaken. moet ik nog verder lezen?
- Many readers will miss NIST's collapse theory entirely just because of the sheer volume of the Report.
-> hij had zeker een klein spreekbeurtje verwacht van 10 pagina's ofzo
![]()
- Temperatures of 800 ºC to 1,100 ºC (1472 ºF to 2012 ºF) are normally observed only for brief times in building fires, in a phenomenon known as flashover
-> hij heeft het hier over het zogenaamde backdraft effect als ik het goed begrijp. dat komt hier niet aan te pas. gewone building fires, waarbij echt de verdieping in brand staat, geschied niet als een flashover
![]()
- Note the absurdity of asserting that the fires in the core were as intense as those in the tenant spaces when the core:
* Had very little fuel -> hoe kom je daarbij? kerosine sprijdt zich altijd uit over een zo groot mogelijk oppervlak. verder is het zo dat de uiteindelijke temperaturen niet door het jet fuel zijn veroorzaakt
* Was far from any source of fresh air - > luchtstromingen?
* Had huge steel columns to wick away the heat -> zoals al beschreven, is staal een SLECHTE hitte geleider, iets wat hij tegenspreekt en hem dus al helemaal ongeloofwaardig maakt als wetenschappelijk onderzoeker
![]()
* Does not show evidence of fires in any of the photographs or videos -> nee, beetje moeilijk om daar naar binnen te gaan en fotos te maken
- So we get detailed computer simulations of how the planes were shredded by the impacts, but when it comes to the collapses, the most quantitative thing we get is "tremendous energy of the falling building section." Why are there no calculations of the approximate amount of energy?
-> om nou hieruit te concluderen dat ze iets verborgen houden is ook absurd. het rapport is in de eerste instantie bedoeld als uitleg naar het publiek toe. voor degenen die geinteresseerd zijn in berekeningen en slim genoeg zijn kunnen die berekeningen zelf maar gaan uitvoeren, alhoewel je hier ook met ruwe schattingen te maken gaat hebben omdat je de preciese massa en massa distrubutie van het gebouw nooit exact zal kunnen weten.
voor hen die het graag willen weten en niet slim genoeg zijn moeten maar gaan studeren, of genoegen nemen met de quantitatieve uitdrukking "tremendous". ik heb geen klachten nog gehoord van groepen wetenschappers die beweren dat het niet "tremendous" kon zijn.
als ik een analyse uitvoer over een vliegtuigcrash (heb ik voor 1 project moeten doen), hoef ik ook niet elke energie overdracht te verantwoorden in exacte getallen. het komt vaak genoeg voor dat een algemene term volstaat als de conclusie die je erop trekt erg voor de hand ligt voor je publiek.
- That may or may not be true, but the intact structure could have arrested the downward movement of the top without deforming by simply transmitting the impact forces to the ground.
-> dit zou geen verschil hebben gemaakt met CD. alles met CD zou ongeveer hetzelfde zijn verlopen als met de gesuggereerde theorie. het aanwijzen van rare dingen van de effecten, spreken dus in feite beide theorieen tegen. in beide gevallen gaat het over het verzwakken van de dragende columns. bij CD gaat dat snel, bij de officiele theorie langzaam, dat is het enige verschil in principe, er vanuitgaande dat CD mogelijk is, iets wat dus ook in deze discussie al vaak is tegengesproken om logistieke en technische redenen
- Statements that are grossly misleading but legally defensible because they are technically true are one of the hallmarks of a sophisticated cover-up.
-> en statements that are both grossly misleading, legally indefensible because they are technically false, but impossible for the casual person to detect, is one of the hallmarks of a sophisticated conspiracy theory
![]()
-> The argument pre-supposes the conclusion that the force that overcame the resistance of the structures below was the falling mass, not some other force such as energy of explosives.
- ook hier geeft hij weer aan geen kennis van zaken te hebben. het enige wat je zou kunnen bereiken met explosives is hetzelfde effect als wat de hitte heeft gedaan, namelijk het verzwakken van een kritiek aantal columns. het vervolg is dat ook de bovenste verdiepingen naar beneden komen vallen en alle events vanaf dat punt zijn onafhankelijk van of het nou met CD is gebeurd of met de hitte door de brand.
- The fact that there is not a single example of total top-down progressive collapse outside of the alleged examples of the Twin Towers makes it entirely unscientific to pre-suppose that the alleged phenomenon was operative here.
-> ook hier laat hij weer blijken hoe weinig verstand hij heeft van logical reasoning. je zou alleen een argument hebben als er tig gebouwen zijn geweest op de wereld waar een boeing 767 in is gestort en die wel overeen bleven staan, en alleen het WTC stortte in. het WTC is het enige gebouw waar 2 grote passagiersvliegtuigen zijn ingestort, dus je moet alleen vergelijkingen gaan treffen met relevante scenarios.
- Like virtually every other endorsement of the pile-driver theory, NIST's is entirely free of quantitative detail. Why does NIST not even attempt to quantify the amount of energy that the top of each Tower would accumulate after a free-fall of one story -- an easy calculation? Perhaps because it would draw attention to the many problems of the pile-driver theory,
-> (speculeermode on) misschien wel omdat NIST niet erop had gerekend dat er allemaal webdesigners, psychologen, software engineers etc allemaal conspiracy theories zouden bedenken en dat allemaal mensen die ondeskundigheid meer zouden waarderen dan de deskundigheid van de ingenieurs zelf? (speculeermode off)
- Most of the rubble appears to fall outside of the Towers' footprint, thus being unavailable to crush the intact structure.
-> hij speculeert over het aantal rubble. dit zou mogen als dit erg voordehand zou liggen, maar het omgekeerde ligt voor de hand namelijk. bij de failure mode die is opgetreden, ONAFHANKELIJK van wat de oorzaak was, zorgt voor deze manier van instorten. hij insinueert hier in feite mee dat het niet mogelijk was dat het gebouw was ingestort. toch is het veilig om te stellen dat het WTC wel degelijk is ingestort volgens mij
- met het volgende stuk wat te groot is om hier te quoten, suggereert deze kerel impliciet, dat er op elke verdieping van het WTC, explosieven waren geplakt tegen de muren. gezien de logistieke problemen die dit teweeg zou brengen, is dit een helemaal absurd idee. zou het niemand opvallen dan dat er allemaal mannetjes beton lopen weg te beitelen en er bommen tegenaan plakken? of wil hij beweren dat alle verdiepingen in onderhoud waren zodat ze gerust bommetjes konden plaatsen?
waarom verklaard NIEMAND hoe het mogelijk is dat er bommen zijn geplaatst op elke verdieping, zonder dat iemand die bommen was opgevallen?
overigens is er niks raars aan dat de explosies in intervallen gebeuren. om de zoveel secondes (dit aantal secondes neemt natuurlijk af naar gelang de tijd verloopt) wordt er een verdieping samengeperst die dus die opgebouwde druk naar buiten "spuugt"
ermee rekening houdend dat de druk evenredig toeneemt met de afnemende volume (3e macht) en de oppervlakte naar de buitenlucht ook steeds kleiner wordt (2e macht) lijkt het mij wel duidelijk dat er explosies kunnen optreden
- The ejections appear to contain thick dust such as of pulverized concrete and gypsum, which would not be generated until after a floor had already collapsed and ejected its air.
-> grappig dat hij hier gypsum noemt, terwijl hij in zijn geweldige berekeningen van die stofwolken er vanuit ging dat er alleen maar concrete aanwezig was
![]()
- daarna een hoop gespeculeer, gevolgd door de verdediging van de basement bomb theorie. het is wel duidelijk dat als de bommen in de basement hadden gezorgd voor het instorten, dat het insorten zou initieren in de basement, zoals je ook ziet in al die demolition videotjes die je overal kan vinden tegenwoordgi van conspiracy aanhangers
** daarna een hoop circumstancial evidence waar ik persoonlijk niet in geinteresseerd ben. ga dat maar uitvechten met iemand die iets weet van recht
![]()
**
-Apparently, any structural component estimated to have been damaged to any degree was removed from the model -- as if it contributed nothing to the structure. In other words, if NIST's crash simulation predicted that a column had lost 10% of its load-bearing capacity, it was treated as if it had lost 100% of its capacity.
-> dat is helemaal niet zo ongebruikelijk. in veel modellen worden onderdelen die erg beschadigd zijn er uit gelaten. ik weet het niet 100% zeker, maar ik ga er van uit dat NIST ook met FEM modellen heeft gewerkt, iets wat wij heel graag doen en waarvan ik weet dat ze het ook veel gebruiken in gebouw analyses. in deze modellen heb je dus in feite allemaal punten en lijnen tussen die punten, om hun krachten, stresses en verplaatsingen ertussen te berekenen. als 1 van die punten beschadigd is kan je hem andere eigenschappen toekennen inderdaad maar het wordt vaak genoeg gedaan dat zo een punt eruit wordt gelaten, aangezien je toch al weet dat als er een failure mode optreedt in die regio, dan is dat het eerste punt dat volledig gaat bezwijken. het maakt dus niet veel verschil om dat verzwakte punt er alsnog in te zetten, tenzij hij buiten het effect gebied ligt van waar failure uiteindelijk echt gaat optreden.
-In contrast, NIST estimates that Flight 11 severed only six of the North Tower's core columns. Thus, NIST estimates that the North Tower had less core damage than the South Tower, which is completely
-> dit is iets waar ik zelf geen antwoord op zou kunnen geven denk ik. ik weet de details niet en het lijkt mij dat Jim Hoffman dat ook niet weet, dus hij trekt te snel conclusies
daarna weer een hoop gespeculeer met een opsomming van de kenmerken van CD, iets, wat ik zal vaak heb gezegd, geen exclusieve eigenschap is van CD
al met al heeft Jim Hoffman heel erg goed laten zien, dat hij echt de ballen verstand heeft over structural engineering, en dit wordt EXTRA goed duidelijk gemaakt door het volgende
"Bare steel in fire places and wood stoves "can heat quickly when exposed to a fire of even moderate intensity," but we don't often see fireplace gratings or wood stoves collapsing."
sinds wanneer is zo een kachel het dragende deel van een groot voorwerp? voor zover ik weet draagt een kachel alleen zichzelf....
![]()
het enige wat Jim Hoffman heeft aangetoond met zijn stukje is:
1) hij snapt niks van materialen
2) hij snapt niks van structuren
3) hij snapt niks van energiebehoud
4) hij snapt niks van wetenschappelijk discussieren
5) hij snapt niks van computermodellen van natuurkundige systemen
6) hij snapt niks van failure modes
7) hij snapt niet eens iets van zijn eigen theorie, de CD
8) hij is niet in staat uit te leggen hoe de hele uitvoering van CD dan wel heeft plaatsgevonden
weer 1.5 uur verspild uit mijn dag
[ Bericht 1% gewijzigd door Cyclonis op 15-11-2006 04:51:58 ]