Kapitein_pannenkoek
![]()
wel gefeliciteerd, en hopelijk ben je snel aan het idee gewend!
![]()
Kleintje, goed dat je om een echo gaat vragen! Ik heb met 11 weken zoveel bloed verloren bij Myrthe, 't is dus goed gekomen
![]()
(er is hier ergens ook een speciaal topic daarover), en kreeg toen ook een echo om even te kijken of ze de oorzaak konden vinden. Er kan nl ook iets met de placenta zijn, of gewoon een gesprongen adertje ofzo, en op een echo kunnen ze dat soms zien (bij mij is de oorzaak niet bekend geworden). De huisarts kan dat echt niet voelen. Sterkte morgen.
Wij hebben voor deze baby info-uurtjes in twee ziekenhuizen bezocht. Het ene ziekenhuis deed dat erg medisch, vooral gericht op mensen die complicaties konden verwachten (stuitbevallingen, vroeggeboorte, wat als je baby in de couveuse komt, enz). Wel nuttige info gehad (hoe ziet een tang/vacuumpomp/CTG eruit
![]()
; er werkt een lactatiekundige; ze werken aan het halen van het WHO-borstvoedingscertificaat; baby's slapen in principe bij de moeder tenzij de kamergenoten er last van hebben (ze hebben alleen kamers voor 4 personen), dan in overleg retourtje babykamer; er zijn drie ontslagmomenten per dag dus als je te laat bevalt moet je de nacht blijven; elke baby wordt 's morgens voor ontslag door de kinderarts gecheckt; de verloskamers zijn erg klein dus je moet de maxicosi in de auto laten tot hij echt nodig is; vier verloskamers delen samen 1 douche; de kinderafdeling is naast de kraamafdeling; enz). Ook een rondleiding gekregen over de kraam- en verlosafdeling.
In het andere ziekenhuis kregen we een diashow te zien met allerlei foto's van het ziekenhuis plus aansluitend een rondleiding. Zij hadden de info meer op een normaal verlopende bevalling afgesteld, komt toch iets prettiger over
![]()
maar couveuses/keizersnedes/stuitbevallingen kwamen ook daar wel aan bod. Andere info was: standaard wordt de baby binnen 2 uur na de bevalling aangelegd (in veel ziekenhuizen en volgens WHO is binnen 1 uur 't beste), na het badje (! - dat wil ik dus anders als ik daar zou bevallen), geen vaste ontslagtijden maar je kunt de hele dag door naar huis; kinderarts checkt het kind alleen als er complicaties zijn geweest bij de bevalling; baby's slapen in principe bij de moeder (op een 1- 2- of 4-persoonskamer) maar in overleg apart op de babykamer; elke verloskamer heeft een eigen douche en voldoende ruimte om in bad te bevallen mocht je zelf een bevalbad willen meenemen (kan soms ook als je bij een gyn bevalt); de kinderafdeling is een verdieping lager dan de kraamafdeling; baby's krijgen normaalgesproken geen flesvoeding als de moeder borstvoeding wil geven maar sommige verpleegkundigen doen dat wel als ze de moeder willen ontzien (hebben ze dus geen protocol voor); bij de rondleiding bleken de verloskamers echt groot te zijn en ook redelijk gezellig ingericht met plantje, tv, tafeltje en stoeltjes, eigen douche dus wel aantrekkelijk voor een ziekenhuiskamer.
Wij gaan nog gewoon uit van een normale bevalling dus eerste keus is nu ziekenhuis 2 (Lelystad dus, LadyS
![]()
) maar mocht het een geplande keizersnee worden ooit dan val ik misschien nog voor de lactatiekundige hulp & het borstvoedingscertificaatstreven van het andere ziekenhuis.
![]()
Bij een eerste bevalling heb je zo'n 50% kans om toch in het ziekenhuis te eindigen. Dat kan ook als alles goed gaat, bij Myrthe liep 't allemaal prima maar kreeg de vk het te druk doordat er meerdere vrouwen tegelijk gingen bevallen en moesten we om die reden nog naar het ziekenhuis komen. Dus als je de gelegenheid hebt zo'n info-avond te bezoeken dan zou ik zeker gaan.
[ Bericht 0% gewijzigd door poemojn op 09-11-2006 20:56:29 ]