Bron: Het Financieele Dagbladquote:'Nederland beter dan buren'
Nederland staat aan de vooravond van een lange periode van economische groei. De maatregelen die de overheid de afgelopen jaren heeft genomen om de werkgelegenheid te bevorderen, beginnen nu hun vruchten af te werpen.
Dat zegt onderzoeker Alexander Kockerbeck van de toonaangevende kredietbeoordelaar Moody's in een rapport over Nederland, dat vandaag verschijnt. De Nederlandse economie gaat volgens hem de komende jaren harder groeien dan veel andere Europese landen.
'De goede vooruitzichten heeft Nederland voor een belangrijk deel aan zichzelf te danken', aldus Kockerbeck. 'De Nederlandse overheid heeft zijn uitgaven aan banden gelegd, de lonen gematigd en de sociale zekerheid onaantrekkelijker gemaakt. Hierdoor zijn meer mensen gaan werken en is tegelijk de productiviteit aangetrokken. De schuldenlast is de afgelopen jaren stabiel gebleven, ondanks het ongunstige economische klimaat. Nu de economie wereldwijd weer aantrekt, kan Nederland volop profiteren van zijn gezonde financiële positie en harder groeien dan veel andere Europese landen.'
Ongeacht de uitkomst van de verkiezingen, verwacht Moody's dat de ingezette hervormingen in de sociale zekerheid en de zorg de komende jaren worden voorgezet.
De analist van Moody's ziet ook risico's. De belangrijkste zijn de stijgende spanning op de arbeidsmarkt en de hoge grondstoffenprijzen. 'Deze kunnen de loon- en de prijsinflatie aanwakkeren', zegt Kockerbeck. Daarnaast waarschuwt hij voor de grote hypotheekschuld van de Nederlanders. De financiële positie van huiseigenaren en die van banken zijn hierdoor gevoeliger geworden voor grote schokken in de huizenprijzen.
Voor 2006 en 2007 verwacht Moody's dat de groei van de Nederlandse economie uitkomt op 3,3% en 3%, in lijn met de voorspellingen van het Centraal Planbureau. De groei in de twaalf landen van de eurozone komt volgens Moody's uit op respectievelijk 2,6% en 2,1%. 'Omdat de Nederlandse economie steeds meer gedreven wordt door de binnenlandse vraag, is het goed mogelijk dat deze trend zich ook in de jaren na 2007 voortzet.'
Moody's onderzoekt de macro-economische vooruitzichten van landen om voor beleggers de risico's van de staatsobligaties te kunnen bepalen.
Pluim in de kont van Balkenendequote:Op woensdag 8 november 2006 09:47 schreef sigme het volgende:
Mooi hoor, goede vooruitzichten die we aan onszelf te danken hebben.
Dat waren geen economen maar mediageillaards als Maurice de Hond.quote:Op woensdag 8 november 2006 09:47 schreef sigme het volgende:
Ik zou de economen die de 'nieuwe economie' voorspelden (nooit meer recessie) niet de kost willen geven.
Hee, geen economen dissen! Wel een mooie term.quote:Op woensdag 8 november 2006 09:47 schreef sigme het volgende:Broodetende profeten.
quote:Ongeacht de uitkomst van de verkiezingen, verwacht Moody's dat de ingezette hervormingen in de sociale zekerheid en de zorg de komende jaren worden voorgezet.
Jep, daarmee sloot RTL5 / RTLZ het bericht af. Wel apart.quote:Op woensdag 8 november 2006 10:10 schreef Scorpie het volgende:
Als ik die man geloof kan ik 22 november op alles stemmen wat ik wil:
[..]
Dat kan altijd al.quote:Op woensdag 8 november 2006 10:10 schreef Scorpie het volgende:
Als ik die man geloof kan ik 22 november op alles stemmen wat ik wil:
[..]
Komop economen zijn zo betrouwbaar als hun mooie modellen. Erg beperkt dusquote:Op woensdag 8 november 2006 10:09 schreef Napalm het volgende:
[..]Hee, geen economen dissen! Wel een mooie term.
Desondanks zijn de voorspellingen van het CPB toch een stuk kritischer dan van deze man. Vooralsnog hou ik het CPB aan.
Als je een boel hervormingen wil is een links kabinet best te bepleitenquote:Op woensdag 8 november 2006 11:31 schreef WeirdMicky het volgende:
Als je verdere hervormingen wilt, zou ik toch niet te snel pleiten voor een links kabinet.
Dat is wel de enige optie als je iets aan de kosten van de vergrijzing wilt doen. Of de HRA wilt hervormen.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:31 schreef WeirdMicky het volgende:
Als je verdere hervormingen wilt, zou ik toch niet te snel pleiten voor een links kabinet.
Leuk, de HRA. Wat stelt de PvdA daar voor? Beperking HRA tot 42%. Dit levert slechts 100 miljoen op. Bestaande gevallen worden ontzien en pas in 2033 zal deze maatregel haar volledige inpact hebben.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is wel de enige optie als je iets aan de kosten van de vergrijzing wilt doen. Of de HRA wilt hervormen.
Zou niet weten welke nuttige hervormingen rechts voorstelt.
Economen zijn rechts. Overigens is Moody`s zn werkgever. Standard, Moody`s & Poor, de kredietrating analysten. (je weet wel; dat bedrijf dat zn geld verdient door gelijk te hebben inzake financien).quote:Op woensdag 8 november 2006 11:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik weet niet waat Moody voor een type is, maar gezien het stukje waarschijnlijk een prototype rechtse rakker is ......en erg vooringenomen als je het mij vraagt.....
ik wil geen ehrvormingen, ik wil beter beleid. Voor mijn part door Voodoo.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:31 schreef WeirdMicky het volgende:
Tjsa, net als democratie; misschien niet best maar wel beter dan de rest..quote:Op woensdag 8 november 2006 11:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Komop economen zijn zo betrouwbaar als hun mooie modellen. Erg beperkt dus![]()
Alleen de koopkracht is bij ons lager als burger zijnde dus weten we waar de winst vandaan is gehaaldquote:Op woensdag 8 november 2006 09:37 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Bron: Het Financieele Dagblad
Blijkbaar heeft de overheid volgens Moody's wel degelijk invloed gehad in de goede economische vooruitzichten. En is dit dus niet alleen het gevolg van de groeiende wereldeconomie.
De meeste economen zijn rechts. Deze zal vermoedelijk wel geen uitzondering zijn. En dat is voor mij genoeg reden om het onderzoek te wantrouwen.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
[..]
Economen zijn rechts. Overigens is Moody`s zn werkgever. Standard, Moody`s & Poor, de kredietrating analysten. (je weet wel; dat bedrijf dat zn geld verdient door gelijk te hebben inzake financien).
Wellicht kan jij me vertellen hoé ze dat moeten doen? Klinkt meer als een loze kreet dan een concrete oplossing nietwaar?quote:Op woensdag 8 november 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
ik wil geen ehrvormingen, ik wil beter beleid. Voor mijn part door Voodoo.
quote:Op woensdag 8 november 2006 11:45 schreef Napalm het volgende:
ik wil geen ehrvormingen, ik wil beter beleid. Voor mijn part door Voodoo.
Gedeeltelijk.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Voodoo-economics
![]()
Reagan! Is dat rechts genoeg voor je, econoom?
De meeste natuurkundigen geloven in Newton. Dat is genoeg reden om ze te wantrouwen. De meeste biologen geloven in Darwinisme. Dat is genoeg reden om ze te wantrouwen...quote:Op woensdag 8 november 2006 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:
De meeste economen zijn rechts. Deze zal vermoedelijk wel geen uitzondering zijn. En dat is voor mij genoeg reden om het onderzoek te wantrouwen.
Keuzevrijheid en eigen verantwoording.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:55 schreef WeirdMicky het volgende:
Wellicht kan jij me vertellen hoé ze dat moeten doen? Klinkt meer als een loze kreet dan een concrete oplossing nietwaar?
het was wel zo dat de relativiteitstheorie lange tijd 'ontkent' werd en zelfs aangevallen omdat het 'niet in overeenstemming was met de newton-wetten', zelfs deels in tegenspraak..quote:Op woensdag 8 november 2006 12:04 schreef Napalm het volgende:
De meeste natuurkundigen geloven in Newton. Dat is genoeg reden om ze te wantrouwen. De meeste biologen geleven in Darwinisme. Dat is genoeg reden om ze te wantrouwen...
Wat stellen VVD en CDA voor?quote:Op woensdag 8 november 2006 11:41 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Leuk, de HRA. Wat stelt de PvdA daar voor? Beperking HRA tot 42%. Dit levert slechts 100 miljoen op. Bestaande gevallen worden ontzien en pas in 2033 zal deze maatregel haar volledige inpact hebben.
Die hebben dan ook tot 2033 de tijd om er wél wat aan te doen. Net zoals de PvdA doet in principe.quote:Op woensdag 8 november 2006 12:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat stellen VVD en CDA voor?
Juist niets doen.
En hoe wil je dit in specifiek beleid naar voren laten komen?quote:Op woensdag 8 november 2006 12:04 schreef Napalm het volgende:
Keuzevrijheid en eigen verantwoording.
Marktwerking en deregulering.
Ja maar ze kondigen nu vooral aan er helemaal niets aan te willen doen.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:06 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Die hebben dan ook tot 2033 de tijd om er wél wat aan te doen. Net zoals de PvdA doet in principe.
27 jaar is best lang om nog van standpunt te veranderen, vind je niet?quote:Op woensdag 8 november 2006 13:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja maar ze kondigen nu vooral aan er helemaal niets aan te willen doen.
Dat is waar maar balkenende heeft al aangekondigd dat er onder zijn bewind nooit aan gerommeld mag worden. En de HRA aanpassen is vloeken in de VVD kerk.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:16 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
27 jaar is best lang om nog van standpunt te veranderen, vind je niet?
Ik vind het ook hypocriet, maar dat kan je elke partij verwijten. Het populisme viert hoogtij en lange termijnsdenken wil de kiezer alleen als het hunzelf niet treft. Daarom sluit de PvdA constant alle huidige mensen uit van de regels, om maar niet die stemmen te verliezen. Dit soort uitstelpolitiek is erg slecht voor het beleid in de toekomst en het aanpakken van problemen bij de kern wordt zo vermeden.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is waar maar balkenende heeft al aangekondigd dat er onder zijn bewind nooit aan gerommeld mag worden. En de HRA aanpassen is vloeken in de VVD kerk.
Wat me er dus aan tegenstaat is dat ze in elk geval roepen er nooit wat aan te willen doen. Maar dat het gegarandeerd binnen 10 jaar toch gaat gebeuren. Net als verhoging van de AOW leeftijd.
Het beleid van Paars waarop Balkenende mee kon liften doel je op?quote:Op woensdag 8 november 2006 13:28 schreef Jurgen21 het volgende:
En weer blijkt dat het beleid succesvol is geweest. Bevestiging van het succes
Nou wordt het helemaal mooiquote:Op woensdag 8 november 2006 13:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het beleid van Paars waarop Balkenende mee kon liften doel je op?
Straks ligt het nog aan Bos zelf dat het zo goed gaat.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou wordt het helemaal mooi
1) Eerst ging het helemaal niet goed in Nederland
2) Daarna kwamen de cijfers, en was het ondanks het kabinet dat het zo goed ging met Nederland
3) Nu is het het "succes" van een eerder kabinet geweest waardoor het zo goed gaat met Nederland
Ik lach me kapot hier![]()
Wat een kindje ben je toch.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |