Lampjes:quote:materiaal alu alleen geschikt voor holle wanden en plafonds inbouwdiepte 13 cm inbouwmaat: 7,5 x 7,5 cm L/B/D: 9/9/12 cm 12 Volt: excl. trafo en MR16 lampje
Trafo's, 2 stuks:quote:MR16 EXN Koudlichtspiegellampje 12V 50W doorsnee 5 cm 12 Volt Halogeen LM Stralingshoek 55 gr.
Extra info: Bij Osramquote:Osram Mouse 150 12V 50 - 150VA 230V doorkoppeling dimbaar met fase aan- en afsnijding dimmers
Verder staat er op de dimmer het symbool:quote:Dimmen von Glühlampen, HV-Halogen oder NV-Halogen mit
konventionellen Trafos bei AC 230 V, 50 Hz. Kurzschlussschutz mit
Feinsicherung. Automatischer Übertemperaturschutz mit
Wiederanlauf. Leistungserweiterung durch max. 10 NVLeistungszusätze.
quote:Op dinsdag 7 november 2006 14:43 schreef MMach het volgende:
De normale dimmers die werken met fase aansnijding, en als de trafo dat aankan, dan moet dit dus werken.
Kan het nu wel of nietquote:Op dinsdag 7 november 2006 15:08 schreef Solingjan het volgende:
Daar de Osram een electronisch armatuur is dient de dimmer ook electronisch te zijn.
Das alles wat ik je hierover kan zeggen.
Nogmaals: Bij deze trafo welke elctronisch is moet een electronische dimmer.quote:
Ik snap wat je bedoelt, en ook ik denk dat het niet kan MAAR bij de specs van de Osram module staat aangegeven dat het met een normale dimmer gaat. Dat zet me aan het denken.quote:Op dinsdag 7 november 2006 16:44 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Nogmaals: Bij deze trafo welke elctronisch is moet een electronische dimmer.
Ik ken deze dimmer niet![]()
Denk je er wel aan als je een hotelschakeling hebt dat er dan maar een dimmer op mag.
Dat bevestigd ook weer het verschil tussen 1 en ander. Eens kijken wat me meer voordeel opleverd, een tronic dimmer kopen of een andere trafo opsnorren.quote:Houdt er ook rekening mee wat voor trafo er zit voor de halogeenlamp een tronic trafo dan moet je een dimmer hebben voor tronic trafo's (tronic dimmer) en voor kopergewikkelde trafo de halogeen dimmer.
Een stralingshoek tussen de 34°(dan is je diameter 160cm) en 42° (of meer natuurlijk)quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:27 schreef Marsepein het volgende:
Nu hebben ze hetzelfde armatuur voor 230 Volt lampjes, iemand bekend of er van het type GU10 halogeen lampjes ook soorten bestaan met een grote(re) stralingshoek.
En ik weet niet of er hier erge wizzkids rondlopen, maar welke stralingshoek heb ik nodig om bij een plafondhoogte van 260 cm een lichtbundel op de vloer te hebben van minimaal 160 cm maar het liefst 200 cm?
quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:37 schreef Athalon1951 het volgende:
het probleem met alle halogeenlampen is, dat je ze niet constant mag dimmen, want dan is hun levensduur stukken korter dan bij voluit brandende lampen.
Het zijn koudspiegel lampjes die je plaatst; en die geven meer warmte af aan door de voorzijde van via de achterzijdequote:Op woensdag 8 november 2006 20:21 schreef Marsepein het volgende:
Ja, duidelijk, dank je wel.
Maar wat ik nog graag wil weten, wat is nu het verschil tussen draadgewonden trafo en een elektronische trafo, en waarom moet dat op verschillende manieren worden gedimd.
Mijn oorspronkelijke vraag is beantwoord met een duidelijk nee, en ik heb nu gekozen voor 230V halogeenspots. Ik snij ter plekke veel isolatie weg (30x30 cm) en warmte zal dan geen probleem zijn.
&*%^&*^%&*& Ik heb net de 230Volt spots besteld. Ik heb liever de 12 Volt spots, met de koudspiegellampjes heb.quote:Op woensdag 8 november 2006 20:54 schreef Wojworshebn het volgende:
Whehe het dus wel gekunt. Het ligt namelijk aan de electronica in de trafo. Of die fase aansturing verdraagt. zie deze link: [link![]()
Scroll even naar onder bij die link, deze trafo kan aangesloten worden op eigenlijk alle dimmers.
Halogeenspots dienen over het algemeen aangesloten te worden met siliconensnoer.
Deze armaturen van jou is dat niet noodzakelijk omdat de draad nooit in de buurt van de lamp kan komen (inbouwspots wel)
Ohja dat zie ik nu ook.quote:Op woensdag 8 november 2006 21:24 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Overigens zijn dit inbouwspots.
Dank voor het advies. Het idee is dat ik 2 x 3 spots paralel op een Osram trafo zet.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:34 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Ohja dat zie ik nu ook.![]()
Dan nog even het volgende: Als je meerdere spots op je trafo zet, sluit deze dan parallel aan. Maar zorg ervoor dat de kabellengte gelijk is. Dus b.v. 4x4mtr. Anders krijg je afwijkende lichtsterktes. Gebruik liever wat dikker snoer minimaal 2x2,5mm2. ( bij korte lengtes mag dat ook 1mm2 zijn) Omdat laagspanning een relatief hoge spanningsval oplevert.
Voor de rest is de kleur van het halogeen spotje erg afhankelijk van het resultaat. Dit is te zien aan een nummer. Alleen met het proberen van verschillende kleuren en hoeken kun je het beste resultaat krijgen.
Oh je had al andere armaturen besteld.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:49 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Dank voor het advies. Het idee is dat ik 2 x 3 spots paralel op een Osram trafo zet.
p.s. Ze hebben hetzelfde armatuur met een GU10 voet en voor 230V.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |