Bron: http://www.verkeerenwater(...)r/020_ov-chipkaart/\quote:De OV-chipkaart is een pasje waarmee u elektronisch betaalt in het openbaar vervoer (OV). Eind 2007 is de OV-chipkaart in de Randstad ingevoerd. De afronding van de landelijke invoering staat gepland voor 1 januari 2009. Tot die tijd zijn er proeven in verschillende regio’s. Om de overgang 'van strip naar chip' zo soepel mogelijk te laten verlopen, geeft VenW in 2007 nog een extra impuls van 40 miljoen euro.
De kaart is even groot als een bankpas. De OV-chipkaart vervangt losse treinkaartjes, strippenkaarten, abonnementen of kortingskaarten. Kortom: één kaart als betaalmiddel voor trein, bus, tram en metro. De verkoop van de strippenkaart wordt rond 2008 afgebouwd. Uiterlijk 1 januari 2009 wordt de strippenkaart als vervoersbewijs afgeschaft.
De kaart draagt bij aan de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Zo is de kaart een soort sleutel voor afgesloten stations. De stations zijn afgesloten door middel van poortjes die alleen open gaan door de OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden.
Een strippenkaart of treinkaartje moet je toch ook kopen?quote:Op maandag 6 november 2006 11:58 schreef wonko het volgende:
Dus als je eens spontaan een dagje met het OV weg wilt kan dat niet omdat je eerst die fucking kaart moet regelen?
Dat mag in de huidige situatie eigenlijk ook allang niet meer, maar je komt er nu vaak mee weg als er geen perrontoegangscontrole is.quote:Op maandag 6 november 2006 11:58 schreef wonko het volgende:
maar even gezellig dramatisch afscheid nemen op het perron is er ook niet meer (gratis) bij.
En dat kan spontaan...die chipkaart niet. Betekent dus dat je weer een stuk plastic mee moet slepen voor het geval dat.quote:Op maandag 6 november 2006 12:00 schreef JDude het volgende:
[..]
Een strippenkaart of treinkaartje moet je toch ook kopen?
Ook die chipkaart komt gewoon in verkoopautomaten te zitten... dus die koop je net zo 'spontaan' als een treinkaartje.quote:Op maandag 6 november 2006 12:01 schreef wonko het volgende:
En dat kan spontaan...die chipkaart niet. Betekent dus dat je weer een stuk plastic mee moet slepen voor het geval dat.
Dus het kan wel...en ik ben met reden al tijden niet meer met het OV op reis gegaan...ik had daar na jaren ellende ruim genoeg van.quote:Op maandag 6 november 2006 12:00 schreef JDude het volgende:
Dat mag in de huidige situatie eigenlijk ook allang niet meer, maar je komt er nu vaak mee weg als er geen perrontoegangscontrole is.
Of je moet je saldo precies opmaken of je zit spontaan opgescheept met een stuk plastic wat je mee moet slepen. Ook kun je deze anonieme kaarten niet blokkeren bij verlies of diefstal.quote:Op maandag 6 november 2006 12:02 schreef JDude het volgende:
[..]
Ook die chipkaart komt gewoon in verkoopautomaten te zitten... dus die koop je net zo 'spontaan' als een treinkaartje.
En natuurlijk kost de kaart geld....naast het bedrag voor de rit.quote:Welke OV-chipkaart het meest geschikt is, hangt af van uw reispatroon. Maakt u regelmatig gebruik van het openbaar vervoer? Dan biedt de persoonlijke OV-chipkaart het meeste gemak. Met een persoonlijke OV-chipkaart kunt u gebruikmaken van persoonsgebonden reisproducten, zoals een abonnement. Bovendien kunt u profiteren van persoonsgebonden korting, bijvoorbeeld als u 65 jaar of ouder bent. Een persoonlijke OV-chipkaart kunt u blokkeren bij diefstal of verlies.
Reist u maar af en toe met het openbaar vervoer? En maakt u geen gebruik van persoonsgebonden reisproducten of kortingsregelingen? Dan kunt u ook een anonieme OV-chipkaart nemen. Een anonieme kaart kunt u niet blokkeren bij diefstal of verlies.
Bron: http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1105008003035&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Pagequote:Anonieme OV-chipkaart
* Geschikt voor verschillende vervoerbewijzen, inclusief saldo
* Kan niet worden geblokkeerd bij diefstal of verlies
* Niet geschikt voor abonnementen
* Bij verlies of diefstal is het tegoed op uw kaart niet verzekerd
* Uw persoonsgegevens zijn niet bekend
* Door meerdere personen te gebruiken, maar niet tegelijkertijd
* Tijdelijk van 7,50 euro voor 3 euro
Een strippenkaart kun je ook niet inwisselen voor wat kleingeld als je vier strippen overhoudt. Weliswaar heb je dan nog de grijze kaartjes in de bus, maar die kosten dan weer bijna het dubbele.quote:Op maandag 6 november 2006 12:07 schreef wonko het volgende:
Of je moet je saldo precies opmaken of je zit spontaan opgescheept met een stuk plastic wat je mee moet slepen. Ook kun je deze anonieme kaarten niet blokkeren bij verlies of diefstal.
Oké, da's dan 1 overtuigend nadeel.quote:Op maandag 6 november 2006 12:07 schreef wonko het volgende:
En natuurlijk kost de kaart geld....naast het bedrag voor de rit.
Van een strippenkaart kun je weer tippies maken voor het blowen.quote:Op maandag 6 november 2006 12:12 schreef JDude het volgende:
[..]
Een strippenkaart kun je ook niet inwisselen voor wat kleingeld als je vier strippen overhoudt. Weliswaar heb je dan nog de grijze kaartjes in de bus, maar die kosten dan weer bijna het dubbele.
Dat het blokkeren van een anonieme kaart niet gaat lijkt me logisch, anders is de kaart niet echt anoniem meer.
Met zo´n chipkaart kun je vast een prima lijntje coke leggen.quote:Op maandag 6 november 2006 12:19 schreef wonko het volgende:
Van een strippenkaart kun je weer tippies maken voor het blowen.
Maar om hem daar nu voor te kopen.quote:Op maandag 6 november 2006 12:20 schreef JDude het volgende:
[..]
Met zo´n chipkaart kun je vast een prima lijntje coke leggen.
Dat komt dan mooi uit, want als je kaart niet geldig is heb je toch niets in de trein te zoeken.quote:Op maandag 6 november 2006 12:31 schreef wonko het volgende:
Maar om hem daar nu voor te kopen.
Maar volgens mij krijgen de studenten het meeste last van dit onding. Je hebt namelijk weekeind en door de week kaarten en die poorten gaan niet open als je op het verkeerde tijdstip daar staat.
Dat betekent dus dat je niet meer met 2 personen op 1 kaart kan reizen.quote:Anonieme OV-chipkaart
* Geschikt voor verschillende vervoerbewijzen, inclusief saldo
* Kan niet worden geblokkeerd bij diefstal of verlies
* Niet geschikt voor abonnementen
* Bij verlies of diefstal is het tegoed op uw kaart niet verzekerd
* Uw persoonsgegevens zijn niet bekend
* Door meerdere personen te gebruiken, maar niet tegelijkertijd
* Tijdelijk van 7,50 euro voor 3 euro
Ja...dus???quote:Op maandag 6 november 2006 13:55 schreef Vhiper het volgende:
Wat nieuw is is eng, Boehoehoe![]()
Ja, die kaart kost geld, nou en? Strippenkaarten worden ook niet gratis gedrukt hoor.
Fantastisch...tuig staat in de stationshal of vlak daarbuiten. En je kunt netjes als goed opgevoed vee naar je plaats van bestemming. En onderweg kom je geen conducteurs meer tegen dus nog meer agressie en niemand die je meer helpt. Nee, echt een vooruitgang.quote:en de enige reden die er is dat je niet met z'n tweeën op zo'n kaart kan reizen, is simpel, de toegangspoortjes laten maar 1 persoon per keer door en da's wat lastig he, als jij met je kaart door het poortje bent en je vriend(in) voor het poortje zonder kaart staat.
De voordelen, snellere doorstroming, beter afgestemd vervoer, tuig van de perrons, geen zwartrijders etc etc, die worden weer niet genoemd. Nee, wat mij betreft voeren ze dit systeem meteen in![]()
Laat nou de meeste agressie veroorzaakt worden door zwartrijders... En tja, die zitten met een OV-chip niet meer in de trein of metro.quote:Op maandag 6 november 2006 14:37 schreef wonko het volgende:
Fantastisch...tuig staat in de stationshal of vlak daarbuiten. En je kunt netjes als goed opgevoed vee naar je plaats van bestemming. En onderweg kom je geen conducteurs meer tegen dus nog meer agressie en niemand die je meer helpt. Nee, echt een vooruitgang.
Goeie vraag. Of is dit weer een optie tot zwartrijden? Zolang je iets van tegoed hebt gaan die poortjes open....maar dan? Moet het wel meer dan de aanschafprijs van de kaart zijn. Anders verlies je er alsnog op.quote:Op maandag 6 november 2006 14:47 schreef FredvZ het volgende:
Ben alleen benieuwd wat er gaat gebeuren als je met te weinig tegoed instapt en dus te weinig hebt als je weer uitstapt.
Wat te denken van een uitlezer of kaart met problemen waardoor je die poortjes niet doorkomt. Zou ik ook knap agressief van worden...vooral als er dan mensen achter je gaan lopen zeiken.quote:Op maandag 6 november 2006 14:50 schreef HeatWave het volgende:
Licht offtopic, maar agressie in het OV komt ook vaak door het OV zelf.
Als je, zoals ik, 3 keer in de week 25 min ipv 7 min moet wachten op een tram als je naar huis wil en die is dan te vol zodat je niet meekan, en die gast achter het ruitje kijkt je een beetje lacherig aan als je op het knopje drukt en de deur blijft dicht kan IK me voorstellen dat iemand met wat minder zelfbeheersing dan ik eens een ros uitdeelt.
En die chipkaart heb ik al gekregen omdat ik een abo heb.
Je kunt wel nog dramatisch afscheid nemen, tenminst ebij het gvb want als je binnen 15 minuten na inchecken hetzelfde station verlaat wordt er geen tegoed afgeschreven. Enige nadeel is dat je wel een kaart met tegoed moet hebben. Maar ach voor dat dramatische afscheid heb je vast wel iets over.....quote:Op maandag 6 november 2006 11:58 schreef wonko het volgende:
[..]
Bron: http://www.verkeerenwater(...)r/020_ov-chipkaart/\
Dus als je eens spontaan een dagje met het OV weg wilt kan dat niet omdat je eerst die fucking kaart moet regelen? En dat de poortjes naar de perrons alleen open gaan als je een geldige chip voor die poortjes houdt klinkt ook heel eng. Men kan dus en controleren wie waar wanneer op welk perron was maar even gezellig dramatisch afscheid nemen op het perron is er ook niet meer (gratis) bij. Afscheid nemen mag in de stationshal die gemiddeld een mindere uitstraling heeft dan een gemiddeld crematorium. Nee, het OV is zometeen beter beveiligt dan de gemiddelde gevangenis. Weer een reden om het OV koste wat het kost te mijden.
je vergeet in je berekeningen mee te nemend at de prijs van de reis zelf ook wel weer zal stijgenquote:Op maandag 6 november 2006 15:14 schreef Qwea het volgende:
dus als ik van emmen naar den helder ga ben ik nu 18.20 kwijt voor een enkeltje met de NS.
Dan ben ik dus naast die 18.20 ook nog 3.50 voor die kut kaart kwijt? Kijk,1 malig is niet erg. Maar als ik telkens weer die kaart moet halen
Ja maar daar heb ik het niet over. Het gaat mij erom dat er dus waarschijnlijk weer 3.00 per rit/enkeltje boven op komtquote:Op maandag 6 november 2006 15:21 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
je vergeet in je berekeningen mee te nemend at de prijs van de reis zelf ook wel weer zal stijgen
Kortom als ik het geod begrijp is de persoonlijke kaart gewoon voor bijvoorbeeld een jaar geldig. En de anonieme kaart 1 malig.quote:Om voor de test op het traject Hoek van Holland Strand - Rotterdam Centraal een persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen, haalt u het aanvraagformulier bij de NS Servicebalie op station Rotterdam Centraal of Schiedam Centrum. Heeft u het formulier ingevuld en naar ons opgestuurd, dan ontvangt u uw kaart binnen twee weken thuis.
U kunt ook kiezen voor een anonieme OV-chipkaart. Deze koopt u bij de OV-chipkaartautomaat of bij de NS Servicebalie. U kunt de anonieme kaart direct gebruiken. NS abonnementhouders krijgen automatisch een OV-chipkaart met daarop het abonnement thuisgestuurd.
Kaart wordt 7,50...die is nu tijdelijk 3,50quote:Op maandag 6 november 2006 15:14 schreef Qwea het volgende:
dus als ik van emmen naar den helder ga ben ik nu 18.20 kwijt voor een enkeltje met de NS.
Dan ben ik dus naast die 18.20 ook nog 3.50 voor die kut kaart kwijt? Kijk,1 malig is niet erg. Maar als ik telkens weer die kaart moet halen
En die bus...daar hangt vast geen automaat in voor die chipkaart....die moet je dus op een ander moment regelen...quote:Op maandag 6 november 2006 15:28 schreef BasOne het volgende:
Ik krijg het gevoel dat iedereen hier alleen maar denkt aan treinen, voor de trein moet je zoiezo voor elke rit een kaartje kopen, daar kunnen ze beter het systeem wat ze in engeland hebben invoeren.
Zelfde als ze hier willen doen maar met 'disposable' kaartjes zoals je ze nu hier ook krijgt, en dus geen 'OV-chip-knip'.
Voor bussen lijkt mij het huidige systeem makkelijker, zoals ik al zei, nu kan ik 1 strippenkaart kopen en samen met m'n vriendin ermee reizen.
Voor die enkele keer dat we met de bus gaan is dat makkelijk en doeltreffender dan dat we allebei een 'OV-chip-knip' moeten aanschaffen.
Ik reken nergens abbo's mee, daarmee kan je altijd makkelijker/goedkoper reizen.
Dat haal ik er niet uit...je kunt die anonieme kaart gebruiken zolang jij zorgt dat er voldoende saldo opstaat....alleen wat er gebeurt als je er niet mee uitcheckt is nog een vraag.quote:Op maandag 6 november 2006 15:28 schreef Qwea het volgende:
[..]
Kortom als ik het geod begrijp is de persoonlijke kaart gewoon voor bijvoorbeeld een jaar geldig. En de anonieme kaart 1 malig.
Afzetterij
per jaar vind ik het niet erg.quote:Op maandag 6 november 2006 15:30 schreef wonko het volgende:
[..]
Kaart wordt 7,50...die is nu tijdelijk 3,50
Klopt, zo'n anonieme kaart is oplaadbaar, zowel met saldo als met andere producten (bijv. 10-ritten kaart oid). Alleen niet met bijvoorbeend een jaarabonnement wat je in 10 termijnen betaald want tsja, je bent anoniem dus kan men geen incasso doen. Dan is een gepersonaliseerde chipkaart nodig.quote:Op maandag 6 november 2006 15:34 schreef wonko het volgende:
[..]
Dat haal ik er niet uit...je kunt die anonieme kaart gebruiken zolang jij zorgt dat er voldoende saldo opstaat....alleen wat er gebeurt als je er niet mee uitcheckt is nog een vraag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |