quote:
Op zondag 5 november 2006 18:25 schreef -Angelus- het volgende:"Vrouwen willen soms geslagen worden." je hoort dat wel eens zeggen. Nu vraag ik me af zijn er wel eens een Fokkers! die af en toe hun vrouw of vriendin slaan?
En nee, de moslims hoeven niet massaal te reageren we weten al dat het in jullie kring normaal en geaccepteerd gedrag is.
Helaas zit er een kern van waarheid in je uitspraak, het is echter pertinient
NIET normaal en
geaccepteerd in alle moslimlanden. Ik denk persoonlijk dat het komt door deze soera in de Koran.
“
.. En zij van wie jullie de ongehoorzaamheid vrezen, waarschuwt haar, mijdt haar in het echtelijk bed
en slaat haar. Als zij jullie dan gehoorzaam zijn (verzaken aan ontrouw en verspilling), onderneemt dan
geen verdere actie tegen haar.” (soera 4, 34, A.F.)
Reeds kort na Muhammads dood, heeft dit moslims kopbrekens gekost.
Zij losten dat op door de interpretatie dat hier een niet-pijnlijke klap
(darban ghayra mubârihin) bedoeld was, die op symbolische wijze ontevredenheid moest uitdrukken. Ibn ‘Abbas, de neef
van de Profeet, die door alle moslims aanvaard wordt als de beste Korankenner, demonstreerde
deze slag, die in realiteit enkel een gebaar mag zijn, op de volgende wijze;
Hij sloeg zichzelf met zijn kleine houten tandenborstel op de rug van zijn hand. “Dat is wat bedoeld wordt”, was zijn commentaar op dit Koranvers.
Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat de Koran mishandeling van de vrouw verwerpt,
zelfs in het geval van wat – in diens eigen ogen – ernstige tekortkomingen zijn.
De ook onder moslims wijdverspreide rechtvaardiging voor handtastelijkheden tegenover
de vrouw op basis van de Koran is volledig in tegenspraak met de bedoelingen van de Koran.
IMHO
Vrouwen horen niet te worden geslagen. Zij zijn allen potentiele moeders, zusters en opvoeders.
Zij staan aan het hoofd van de familie en houden de boel draaiende. Dus in plaats van een klap in
het gezicht (of erger) dient hun (door ons allen) dagelijks iets anders te worden gegeven; Respect.