abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:32:42 #201
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46118578
Heb je dat zelf ook al eens geprobeerd?
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:35:16 #202
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46118659
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:32 schreef TR08 het volgende:
Heb je dat zelf ook al eens geprobeerd?


Met verschillende auto's... De een begon verschrikkelijk te kwispelen, de ander had ineens een remweg van een olietanker...

Kan me voorstellen dat je met drie wielen helemaal weinig marge hebt...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:38:13 #203
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46118739
Hm ok

En je stampte wel gewoon keihard op het rempedaal? De ex van mijn broertje kreeg de neiging om het pedaal los te laten namelijk omdat ie ineens bibberde en kraakte

De enige ervaring die ik er mee heb is dat de passat van mijn vader goed remde en goed bestuurbaar bleef. Waarom het bij de auto's die jij probeerde anders was zou ik niet weten.
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:39:13 #204
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46118782
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:38 schreef TR08 het volgende:
Hm ok

En je stampte wel gewoon keihard op het rempedaal? De ex van mijn broertje kreeg de neiging om het pedaal los te laten namelijk omdat ie ineens bibberde en kraakte

De enige ervaring die ik er mee heb is dat de passat van mijn vader goed remde en goed bestuurbaar bleef. Waarom het bij de auto's die jij probeerde anders was zou ik niet weten.
Natuurlijk... Ben geen vrouw

Wel vreemd, één van die auto's was ook een passat...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:44:29 #205
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46118957
*Checkt fotoboek* hmmm rare pic: Weet je het zeker?

Ik zal me tzt maar eens inlezen op de ABS trouwens...ben wel benieuwd hoe het precies werkt en het is wel een issue eigenlijk voor de totale veiligheid. Ik wil ook eens van wat mensen die daadwerkelijk gemeten hebben aan motorbanden op nat wegdek weten wat de invloed nou echt is tov de invloed bij autobanden. Ergens denk ik dat een motorband het juist iets makkelijker zou moeten hebben door het smalle kontakt oppervlak. Bij autobanden is op nat weg een brede band namelijk nadelig voor je remweg.
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:04:04 #206
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46119587
Ik heb weer een nieuwe update trouwens: De kantelzuigers heb ik naar het midden proberen te werken. Ik weet niet precies in hoeverre dit een verbetering is tov wat ik had maar kijk en oordeel zelf

Verder zitten er zoals je ziet wat kleurtjes in om de boel wat overzichtelijker te maken. Ik ga na deze verandering een begin maken met het stuursysteem, binnenkort volgt er meer

De reden waarom ik dit gedaan heb is dat alles nu wat minder "in de knoop" raakt dan voorheen terwijl alle onderdelen toch in een vlak liggen. Dat is voor de krachten overbrenging wel erg fijn en het maakt het theoretisch mogelijk om met iets lichtere delen te werken. Ik denk dat dit wel vrij dichtbij het uiteindelijke concept okmt te liggen

De dempers zijn in deze stand 520mm lang btw om een idee te krijgen van hoe e.e.a zit.
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:07:48 #207
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46119714
die grote "driehoek" komt nu wel buiten je carrosserie he...?

Vorige systeem lijkt me beter.... Geheel op gevoel overigens hoor
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:10:56 #208
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46119812
Ja klopt...daar ben ik ook niet zo blij mee. De moeilijkheid zit hem erin een constructie te maken waarbij de minimale en maximale lengte van de zuigers binnen het geheel past. Ik moet eigenlijk eens een catalogus van een of andere hydrauliek boer zien te krijgen. Misschien zijn er wel zuigers te koop die in hun langste stand meer dan 2-2.5x hun originele lengte worden. Als ik ze met een factor 3 of 4 kan krijgen kan die grote driehoek een stuk kleiner en dan is dit systeem wel weer erg mooi.

Weet iemand hier zo in NL een bedrijf dat die dingen verkoopt en er ook het nodige over kan vertellen?
pi_46119859
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:26 schreef TR08 het volgende:
Als ik rechts in de berm hang remt rechts dus bijna niet, maar links wel. Als ik het pedaal verder in trap gaat links harder remmen en rechts wordt begrensd door de ABS.
helemaal niet. Wat denk jij dat er gebeurt als rechts vrijwel niet remt en links wel? juist ja dan trekt je auto naar links. Het kan dus niet zo zijn dat je met elk wiel maximaal remt en toch rechtdoor blijft gaan. immers heb je gewoonweg minder remkracht aan je rechterkant en zal die kant doorschieten.

blijf je rechtdoorgaan dan betekent het dat je remkracht DRASTISCH omlaag gaat om te compenseren voor de remkracht die je mist op de wielen in de berm

[ Bericht 8% gewijzigd door Justice_Strike op 08-02-2007 21:17:33 ]
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:16:53 #210
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46120023
Misschien dat bij mij de stuurbekrachtiging hielp de boel recht te houden.
pi_46120065
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 21:16 schreef TR08 het volgende:
Misschien dat bij mij de stuurbekrachtiging hielp de boel recht te houden.
je bedoelt traction control? stuurbekrachtiging doet niets als jij niet aan je stuur trekt. maar ook traction control doet niets.

overigens is het slecht om een auto te bouwen die afhankelijk is van abs. Ook weer veiligheid. Stel abs valt uit. Dan wil je nog steeds dat hij het doet. Dat is dan ook de reden waarom je niet met een pot moet gaan werken (en dus een elektrisch systeem) mocht de stroom uitvallen moet je nog steeds over je remmen beschikken.

het beste is eerst een gewoon remsysteem te ontwikkelen die altijd werken (regeneratief of niet) en daar op door te bouwen met abs etc.. etc..
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:23:18 #212
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46120255
Ik heb wat hydrauliek bedrijven gevonden in de regio, waaronder eentje die zegt mini cilinders te bouwen
http://www.holland-hydraulics.nl/cilinders.htm
En misschien dat ik ook iets als een zwenkmotor kan nemen ipv twee van die dikke zuigers;
http://www.holland-hydraulics.nl/hks.html
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:24:46 #213
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46120313
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 21:18 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

je bedoelt traction control? stuurbekrachtiging doet niets als jij niet aan je stuur trekt. maar ook traction control doet niets.
Traction control zit er niet op.
Wat betreft stuurbekrachtiging: Als de weg op de een of andere manier de wielen scheef wil trekken en ik hou het stuur recht wil je dan zeggen dat de stuurbekrachtiging niet werkt? Dat lijkt me wel erg stug.
pi_46120482
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 21:24 schreef TR08 het volgende:

[..]

Traction control zit er niet op.
Wat betreft stuurbekrachtiging: Als de weg op de een of andere manier de wielen scheef wil trekken en ik hou het stuur recht wil je dan zeggen dat de stuurbekrachtiging niet werkt? Dat lijkt me wel erg stug.
stuurbekrachtiging werkt alleen als jij het stuur draait. Stel de stuurbekrachtiging staat uit. en je houd het stuur recht. Dan trekken de wielen ook niet scheef. Stuurbekrachtiging doet precies wat het zegt. het bekrachtigd het stuur. Verder doet hij niets anders.

en voordat je zegt dat het teveel kracht kost om je stuur recht te houden zonder stuurbekrachtiging. Dat kan niet. Als er zoveel kracht op je wielen staan dat jij je stuur niet meer recht kan houden dan zul je je stuuras breken.

verder dat ontkracht het verhaaltje niet. als je links harder remt dan rechts dan zul je naar links toe trekken. Dat heeft niets met stuurbekrachtiging of sturen te maken.

neem een extreem voorbeeld. je remt totaal niet met rechts en wel met links. Noway dat jij dat zelfs met sturen kunt tegen gaan.

afijn het ging erom dat je geen auto moet bouwen die gebaseerd is op het functioneren van abs. Je moet ALTIJD goed kunnen remmen. ook als de sleutel uit staat, de abs uitvalt, elektrisch systeem stopt met werken etc... etc... etc...

[ Bericht 7% gewijzigd door Justice_Strike op 08-02-2007 21:36:19 ]
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:34:46 #215
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46120726
Bij een Golf zonder stuurbekrachtiging was het bij vrij zachtjes remmen op dezelfde plek veel moeilijker om het stuur recht te houden dan bij hard remmen met de passat. Het ging wel, maar het kostte wel veel meer kracht.

Dat de auto naar een kant trekt compenseer je met gedoseerd tegensturen. Dat is best te doen is mijn ervaring.

Wat betreft je laatste opmerking: De basis van het remsysteem blijft een gewoon normaal off-the-shelf bekrachtigd remsysteem op alle schijven met een normaal rempedaal. Dat is gewoon net zo betrouwbaar als ieder ander remsysteem dat je in een auto/trike vindt.
pi_46120830
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 21:34 schreef TR08 het volgende:
Bij een Golf zonder stuurbekrachtiging was het bij vrij zachtjes remmen op dezelfde plek veel moeilijker om het stuur recht te houden dan bij hard remmen met de passat. Het ging wel, maar het kostte wel veel meer kracht.

Dat de auto naar een kant trekt compenseer je met gedoseerd tegensturen. Dat is best te doen is mijn ervaring.
je begrijpt toch wel waarom ik bepaalde dingen aankaart toch? of probeer je alleen gelijk te krijgen
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:55:31 #217
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46121505
Ja...wat zal ik zeggen: Wie van ons probeert het het hardst denk je?

Ik ben wel vrij eigenwijs hoor...met name als ik er van overtuigd ben dat ik gelijk heb.

Ik snap wel waarom jij bepaalde dingen aan draagt (veiligheid gaat uiteindelijk voor alles). Maar snap jij ook waarom ik er tegen in ga?
Mijn kernpunt is eigenlijk dat ik denk dat je je teveel zorgen maakt. De basis is en blijft een normaal conventioneel bekrachtigd remsysteem van off-the-shelf componenten zoals je op een willekeurige trike/quad met wat meer power zult vinden. Daarbovenop komt een regeneratief systeem dat altijd uitgeschakeld kan indien nodig en er komt nog een ABS systeem bij voor nog meer veiligheid. Zonder ABS zou ik zo met die auto de weg op durven en met helemaal.

Vergeet ook niet dat er een testperiode is waarin van alles uitgeprobeerd gaat worden. Als dan blijkt dat regeneratief remmen niet veilig te krijgen is zet ik dat gewoon uit. Dat is niet meer dan een regeltje software veranderen in de controller.
  donderdag 8 februari 2007 @ 22:00:23 #218
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46121755
Moet het in deze met Justice_strike eens zijn... Stuurbekrachtiging werkt pas als je aan het stuur draait... Anders zouden het systeem niet weten dat er wat moet gebeuren...

Hoe had jij trouwens in gedachten een zuiger te maken die meer dan 2x z'n eigen lengte wordt? Dan moet je er eentje uit drie delen hebben... Lijkt mij de snelheid niet ten goede komen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46122957
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 21:55 schreef TR08 het volgende:Maar snap jij ook waarom ik er tegen in ga?
ik snap dat je een zuinige auto wil bouwen. Maar er is echt een verschil in het bouwen van nuna2 en het bouwen van een wegwaardig voertuig.
quote:
Mijn kernpunt is eigenlijk dat ik denk dat je je teveel zorgen maakt.
je teveel zorgen maken om de veiligheid van auto's kan niet.
quote:
De basis is en blijft een normaal conventioneel bekrachtigd remsysteem van off-the-shelf componenten zoals je op een willekeurige trike/quad met wat meer power zult vinden.
Dat is een goede basis, de remmen moeten immers altijd werken. Maar het ging me er even om dat je je meeste remkracht uit je voorrem zou moeten halen. Dat staat nog even los van het wel of niet gebruiken van een regeneratief systeem.
quote:
Zonder ABS zou ik zo met die auto de weg op durven en met helemaal.
ach er zijn wel wat meer mensen die de weg op durven in auto's die eigenlijk de weg niet op mogen.
quote:
Vergeet ook niet dat er een testperiode is waarin van alles uitgeprobeerd gaat worden. Als dan blijkt dat regeneratief remmen niet veilig te krijgen is zet ik dat gewoon uit. Dat is niet meer dan een regeltje software veranderen in de controller.
nogmaals het ging me even om de dynamiek van de remmen. De combinatie voor en achterrem die je moet gebruiken (met de nadruk op voor) Je hebt zelf Expliciet gezegd dat je voornamelijk op de achterrem wil remmen. Dat is niet erg veilig.

Jij begint zelf allemaal fixes te bedenken op problemen die je niet krijgt als je in de basis gewoon goed begint (namelijk voorrem meeste remkracht, achterrem minder remkracht). Tuurlijk kun je je achterremen gebruiken. Tuurlijk kun je abs gebruiken om te zorgen dat je remmen niet blokkeren. Het is allemaal mogelijk.

Maar je begint met een fout concept, namelijk:

-ik wil regeneratieve remmen
-ik ga alleen op de achterste remmen remmen omdat ik daar die regenerators kan installeren.
-ik gebruik abs omdat het anders onveilig wordt (slipgevaar)

etc.. etc.. Je moet het anders opbouwen. Goede remmen (voor en achter) hoe kunnen we daar regenerators op zetten. nog een stap verder abs. Want als alles uitvalt moet je basis goed zijn.
pi_46123041
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 22:27 schreef Justice_Strike het volgende:
nogmaals het ging me even om de dynamiek van de remmen. De combinatie voor en achterrem die je moet gebruiken (met de nadruk op voor) Je hebt zelf Expliciet gezegd dat je voornamelijk op de achterrem wil remmen. Dat is niet erg veilig.
Volgens mij heeft hij alleen maar gezegd dat bij regeneratief remmen hij alleen de achterste remmen gebruikt. Verder zegt hij dat hij bij hard remmen er normale remmen bij komen.
pi_46123217
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 22:29 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij alleen maar gezegd dat bij regeneratief remmen hij alleen de achterste remmen gebruikt. Verder zegt hij dat hij bij hard remmen er normale remmen bij komen.
yes. en ik zeg dat je altijd je voorrem erbij moet pakken. Wat dan een betere oplossing zou zijn is dus. voorrem + regeneratieve achterremmen. met een verhouding van 60%voor 40%achter (dat is al aardig gebiased naar achter) en bij harder remmen ook de achterste schijfremmen erbij pakken.

overigens heb je al gedacht hoe je omgaat met de gyroscopische precessie? niet dat dat meteen een probleem zal gaan vormen, maar het kan problemen veroorzaken bij het kantelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Justice_Strike op 08-02-2007 22:53:25 ]
  donderdag 8 februari 2007 @ 23:08:55 #222
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_46124658
Ik ben het eens met Justice Striker.
Pak elk boek over auto's of motoren er maar bij, de voorrem is het belangrijkst, want daar gaat je gewicht naartoe (ook bij gas los).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 8 februari 2007 @ 23:55:47 #223
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46126361
Het lijkt mij inderdaad ook handiger om de dynamo te scheiden van de remmen...

Handiger lijkt me dan om die rem bij gas-los te laten werken, en de remmen gewoon -zoals altijd- via het rempedaal...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 9 februari 2007 @ 11:26:43 #224
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46133649
quote:
Compressie verhouding verhogen naar 1:15 indien het blok dat aan kan. Consequentie is dat hij volledig op LPG moet lopen maar dat was zowiezo al de bedoeling
Even een stapje terug: ik meen me te herinneren dat je perse een (benzine)injectieblok wilde hebben. Wat is daar het nut van als je zelf toch het brandstofsysteem gaat bouwen? Want in het verlengde daarvan: als je oude carburateurblokken in je keuze meeneemt ben je waarschijnlijk veel minder voor de motor zelf kwijt en is het ook minder erg als eens iets vastloopt.
Vampire Romance O+
  vrijdag 9 februari 2007 @ 12:43:02 #225
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46135842
Ehm ja het laatste wat ik hierover ga zeggen is het volgende:
Ik ga het testen. Met en zonder regeneratief. Hebben jullie gelijk dan gaat hij er af. Als ik gelijk heb dan komt de regeneratieve rem er op zoals ik in eerste instantie beschreef. Bij regeneratief remmen apart de voorremmen erbij aan zetten is moeilijk en loont denk ik niet qua moeite.
Verder ga ik zien dat ik het ook door een ervaren coureur/testrijder (ik ken er wel een) laat testen ook onder moeilijke omstandigheden. Als de coureur het niet goed vind is het niet goed.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 12:44:37 #226
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46135892
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 23:55 schreef MikeyMan het volgende:
Het lijkt mij inderdaad ook handiger om de dynamo te scheiden van de remmen...

Handiger lijkt me dan om die rem bij gas-los te laten werken, en de remmen gewoon -zoals altijd- via het rempedaal...
Wat ik bij regeneratief remmen doe is de elektro motor inzetten als dynamo. Automatisch remmen bij gas los is niet handig weet ik uit ervaring.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 12:57:09 #227
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46136262
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 12:44 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wat ik bij regeneratief remmen doe is de elektro motor inzetten als dynamo. Automatisch remmen bij gas los is niet handig weet ik uit ervaring.
Ja, dat snap ik, maar het lijkt me juist veiliger om dat los te koppelen van het remsysteem...

[ Bericht 1% gewijzigd door MikeyMan op 09-02-2007 13:09:36 ]
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46137106
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 12:43 schreef TR08 het volgende:
Verder ga ik zien dat ik het ook door een ervaren coureur/testrijder (ik ken er wel een) laat testen ook onder moeilijke omstandigheden. Als de coureur het niet goed vind is het niet goed.
Praat maar eerst met die coureur over het gebruik van remmen voordat je het allemaal gaat maken. Dat kan je een hoop moeite schelen. Probeer daar ook gewoon even open te staan voor suggestie en hem het gewoon te vragen hoe de remmen normaal werken, wat de ratio voorrem achterrem normaal is en hoe en waarom dat allemaal zo werkt. Hopelijk kan hij wel het een en ander beter uitleggen dan wij dat kunnen.

hoeveel schat je dat het hele geval gaat wegen?

[ Bericht 11% gewijzigd door Justice_Strike op 09-02-2007 13:28:15 ]
  vrijdag 9 februari 2007 @ 13:26:00 #229
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46137222
Dus een los regeneratief remmen knopje bedoel je?
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 11:26 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Even een stapje terug: ik meen me te herinneren dat je perse een (benzine)injectieblok wilde hebben. Wat is daar het nut van als je zelf toch het brandstofsysteem gaat bouwen? Want in het verlengde daarvan: als je oude carburateurblokken in je keuze meeneemt ben je waarschijnlijk veel minder voor de motor zelf kwijt en is het ook minder erg als eens iets vastloopt.
In eerste instantie maakte het mij niet zo veel uit of er een carburateur blok of een injectie blok als basis genomen werd. Maar Vlad wees me er op dat een LPG systeem -als je het goed wilt doen- eigenlijk met een injectie systeem moet en ook samen met een motor management systeem. Dan kun je motor management op een carburateur blok gaan bouwen, maar dat is duurder dan een injectie blok ombouwen en daarvan het motor management systeem + injectie dingen (weet zo niet welke) te recyclen.
Bij een vastloper blijft het injectie deel wel heel. De delen die je dan moet vervangen aan zo'n blok zijn dezelfde als die je bij een carburateurblok moet vervangen. Een vastloper met een injectie blok is waarschijnlijk niet duurder dan een vastloper bij een carburateur blok.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 13:32:35 #230
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46137438
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 13:22 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

Praat maar eerst met die coureur over het gebruik van remmen voordat je het allemaal gaat maken. Dat kan je een hoop moeite schelen.Probeer daar ook gewoon even open te staan voor suggestie en hem het gewoon te vragen hoe de remmen normaal werken, wat de ratio voorrem achterrem normaal is en hoe en waarom dat allemaal zo werkt. Hopelijk kan hij wel het een en ander beter uitleggen dan wij dat kunnen.
Die man raadt aan om bij aanremmen eerst de achterrem te gebruiken en daarna bij te remmen met de voorrem. Precies andersom als wat je leert bij het lessen als ik me goed heb laten inlichten. Maar ik zal het er met hem inderdaad eens over hebben, dat is wel een goed plan
quote:
hoeveel schat je dat het hele geval gaat wegen?
400-500kg leeg. De motorfiets van mijn vader weegt 286.

[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 09-02-2007 14:13:59 ]
pi_46137561
in dat geval kan je beter eerst met een motorcoureur praten. Autocoureurs hebben veelal meer ervaring met zwaardere (en stabielere) voertuigen.

verder moet je je richten op een remweg van minder dan 14 m bij 55 km/h (10 m bij 50 km/h) dat moet makkelijk kunnen met zo'n licht voertuig.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 13:38:47 #232
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46137670
Heb dan wel niet echt veel motor-lessen gehad... Maar heb ondertussen wel door dat het héél erg moeilijk is om bij een beetje remmen de achterkant niet als een dolle te laten blokkeren...

Weet niet in hoeverre die regeneratieve rem remt in vergelijking met een schijfrem, maar kan me wel voorstellen dat dit toch een probleem kan gaan worden...

Overigens; nu ik nog eens naar de plaatjes zit te kijken; je laat het achterste wiel ook omkantelen?
Ergens lijkt dat me moeilijker dan nodig...
Is het geen idee om achter een autoband en voor motorbanden te plaatsen? Vooral met het oog op je achterrem lijkt me dat geen gek idee...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46137836
nog een puntje over die motorbanden achter. Je beseft wel dat als je motorbanden kiest dat je dan never nooit mag remmen in de bocht.

dus remmen voor de bocht, acceleren uit de bocht. ansich geen probleem (motoren doen het ook) maar je moet je er wel bewust van zijn)
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:19:07 #234
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46139269
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 13:35 schreef Justice_Strike het volgende:
in dat geval kan je beter eerst met een motorcoureur praten. -knip-
Hij was motorcoureur.
pi_46139420
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:19 schreef TR08 het volgende:

[..]

Hij was motorcoureur.
quote:
-knip- Precies andersom als wat je leert bij het lessen als ik me goed heb laten inlichten. - knip -
en er gaat dan geen belletje rinkelen?

p.s. misschien een ideetje om een uur of 2 stop oefeningetjes te gaan doen op de motor. Dan begrijp je engiszins de dynamiek. We kunnen er lang over praten of kort over praten, maar je hebt geen idee waar wij het over hebben en dat is nou juist het hele probleem.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:24:39 #236
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46139487
Nou, bij lessen leer je in eerste instantie gewoon zo hard mogelijk te remmen...
Je merkt daarna dat de achterkant blokkeert, en dat je eigenlijk net zo goed niet met de achterrem kan remmen...
totdat je tot de conclusie komt dat je bij subtiel met de achterkant remmen drie meter eerder stilstaat...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:26:39 #237
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46139545
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 13:32 schreef TR08 het volgende:

[..]

Die man raadt aan om bij aanremmen eerst de achterrem te gebruiken en daarna bij te remmen met de voorrem. Precies andersom als wat je leert bij het lessen als ik me goed heb laten inlichten. Maar ik zal het er met hem inderdaad eens over hebben, dat is wel een goed plan
Die kerel heeft het wel precies juist in z'n handen/voeten.
Vampire Romance O+
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:31:05 #238
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46139686
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 13:38 schreef MikeyMan het volgende:
Heb dan wel niet echt veel motor-lessen gehad... Maar heb ondertussen wel door dat het héél erg moeilijk is om bij een beetje remmen de achterkant niet als een dolle te laten blokkeren...

Weet niet in hoeverre die regeneratieve rem remt in vergelijking met een schijfrem, maar kan me wel voorstellen dat dit toch een probleem kan gaan worden...

Overigens; nu ik nog eens naar de plaatjes zit te kijken; je laat het achterste wiel ook omkantelen?
Ergens lijkt dat me moeilijker dan nodig...
Is het geen idee om achter een autoband en voor motorbanden te plaatsen? Vooral met het oog op je achterrem lijkt me dat geen gek idee...
Ik heb wel eens dingen uitgetekend met een vast achterwiel maar in samenwerking met een motor ophanging etc is dat niet makkelijk. Alle wielen kantelen is echt het eenvoudigst als je de body ook wilt laten kantelen.
pi_46139747
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:31 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik heb wel eens dingen uitgetekend met een vast achterwiel maar in samenwerking met een motor ophanging etc is dat niet makkelijk. Alle wielen kantelen is echt het eenvoudigst als je de body ook wilt laten kantelen.
vraagje. Wat gebeurt er als de zwenkmotor het begeeft? gaat hij dan weer terug naar het midden? kun je dan nog sturen of gaat hij alleen maar rechtdoor?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:37:03 #240
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46139878
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:31 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik heb wel eens dingen uitgetekend met een vast achterwiel maar in samenwerking met een motor ophanging etc is dat niet makkelijk. Alle wielen kantelen is echt het eenvoudigst als je de body ook wilt laten kantelen.
Je zou voor een kortere body kunnen gaan, met een aparte achterbody voor de motor... Lijkt mij wel zo stabiel als je de motor en bak etc (zwaar!) niet mee laat kantelen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:40:01 #241
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46139968
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:32 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

vraagje. Wat gebeurt er als de zwenkmotor het begeeft? gaat hij dan weer terug naar het midden? kun je dan nog sturen of gaat hij alleen maar rechtdoor?
Het idee is terugkantelen naar het midden, dan vastzetten en snelheid begrenzen. Sturen kan nog wel, dat is een mechaniek dat los komt van het kantelen.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:41:54 #242
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46140019
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:37 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Je zou voor een kortere body kunnen gaan, met een aparte achterbody voor de motor... Lijkt mij wel zo stabiel als je de motor en bak etc (zwaar!) niet mee laat kantelen...
Niet als ik met twee mensen + wat bagage wil rijden. De bak zit verder vrij laag, dus die mee laten kantelen heeft voor het kantelmoment niet veel invloed. De motor zit iets hoger dus dat hakt er inderdaad harder in. Aan de andere kant is het juist het kantelen dat er voor zorgt dat je de wielbasis smal kunt houden zonder om te flikkeren in een wat sportievere bocht.
pi_46140072
hoe wordt het terug gekanteld? Ik denk dat het concept van een natuurlijke positie in het midden het beste is (dus doormiddel van veringen bijvoorbeeld) en dat de zwenkmotor tegen de veering/hydroliek in moet duwen om te kantelen. Zo krijg je een constructie die van nature weer teruggaat naar het midden als bijvoorbeeld de zwenkmotor uitvalt.

snelheid begrenzen zou ik eigenlijk niet doen. Stel je zit op de snelweg. Dan moet je snelheid kunnen behouden. Het is naar inzicht van de bestuurder om langzamer te rijden (moet hij wel op de hoogte zijn dat de zwenkmotor het niet doet)
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:45:58 #244
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46140156
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:43 schreef Justice_Strike het volgende:
hoe wordt het terug gekanteld? Ik denk dat het concept van een natuurlijke positie in het midden het beste is (dus doormiddel van veringen bijvoorbeeld) en dat de zwenkmotor tegen de veering/hydroliek in moet duwen om te kantelen. Zo krijg je een constructie die van nature weer teruggaat naar het midden als bijvoorbeeld de zwenkmotor uitvalt.
Voor zover ik weet heeft de carver dit ook niet... Lijkt me ook vrijwel onmogelijk om een systeem te ontwerpen wat een standaard rechtop stand heeft en ver genoeg kantelt...
quote:
snelheid begrenzen zou ik eigenlijk niet doen. Stel je zit op de snelweg. Dan moet je snelheid kunnen behouden. Het is naar inzicht van de bestuurder om langzamer te rijden (moet hij wel op de hoogte zijn dat de zwenkmotor het niet doet.
80 is genoeg op de snelweg...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:46:50 #245
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46140179
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:41 schreef TR08 het volgende:

[..]

Niet als ik met twee mensen + wat bagage wil rijden. De bak zit verder vrij laag, dus die mee laten kantelen heeft voor het kantelmoment niet veel invloed. De motor zit iets hoger dus dat hakt er inderdaad harder in. Aan de andere kant is het juist het kantelen dat er voor zorgt dat je de wielbasis smal kunt houden zonder om te flikkeren in een wat sportievere bocht.
Bagage zou je boven de motor kunnen laten meekantelen met de cocon... Zie wat dat betreft niet zoveel problemen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46140309
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:45 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft de carver dit ook niet... Lijkt me ook vrijwel onmogelijk om een systeem te ontwerpen wat een standaard rechtop stand heeft en ver genoeg kantelt...
Carver heeft een backup systeem. Aangezien het zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden, lijkt me het niet dat er zoiets gemaakt zal worden.. Ik denk dat er wel wat mogelijk moet zijn voor zoiets.

Ik vraag me dan nog steeds af hoe het hele geval weer rechtop wil zetten als de zwenkmotor uitgevallen is.
quote:
[..]

80 is genoeg op de snelweg...
juist maar als je 100 reed (of misschien 120) dan wil je niet dat de snelheid begrenst wordt. Waarom snelheid begrenzen eigenlijk? ik zie het nut er niet van in.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:52:20 #247
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46140367
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:50 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

Carver heeft een backup systeem. Aangezien je het goedkoop wil maken lijkt me niet dat je zoiets wil maken. Ik denk dat er wel wat mogelijk moet zijn voor zoiets.

Ik vraag me dan nog steeds af hoe jij het hele geval weer rechtop wil zetten als de zwenkmotor uitgevallen is.
Handmatig... Zelf het ding rechtop duwen... Maar vraag is wel hoe je dan -mocht het onderweg gebeuren- veilig thuiskomt als het ding omdondert...
quote:
[..]

juist maar als je 100 reed (of misschien 120) dan wil je niet opeens dat de snelheid begrenst wordt. Waarom snelheid begrenzen eigenlijk? ik zie het nut er niet van in.
Tsjah... Als je niet kan kantelen, mis je een hoop stabiliteit... Lijkt mij dus geen gek idee om de snelheid wat te begrenzen... Kwestie van onsteking stoppen totdat de benodigde snelheid bereikt is...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46140511
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:52 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Handmatig... Zelf het ding rechtop duwen... Maar vraag is wel hoe je dan -mocht het onderweg gebeuren- veilig thuiskomt als het ding omdondert...
hahaha ik bedoelde dus als de zwenkmotor onverhoopt tijdens het rijden op de snelweg met 100 km/u (of 120) uitvalt. Dat is een reele kans die aanwezig is (zeker als je het niet dubbel uitvoert) Carver heeft een backup systeem. Deze wagen zou dat kunnen doen. Maar het lijkt me makkelijker om een natuurlijke rechtop positie te hebben (goedkoper en veiliger) Maar ik weet niet of daar technische mogelijkheden voor zijn.
quote:
[..]

Tsjah... Als je niet kan kantelen, mis je een hoop stabiliteit... Lijkt mij dus geen gek idee om de snelheid wat te begrenzen... Kwestie van onsteking stoppen totdat de benodigde snelheid bereikt is...
mwa op de snelweg wil ik niet dat ik 100 rij op bijvoorbeeld de linker rijstrook en dat ik opeens vermogen verlies. Er moet een waarschuwing komen. en de bestuurder moet dan zelf zijn verantwoordelijkheid nemen. Netzoals ineen auto. De motor wordt ook niet meteen uitgeschakeld als er een olie waarschuwing is (rood) waarbij de motor mogelijk totaal kan vastlopen. Verantwoordelijkheid van de bestuurder.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 14:59:23 #249
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46140594
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 14:56 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

hahaha
ben toch bang dat dat de gedachte was...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 9 februari 2007 @ 17:47:26 #250
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46146213
Ik wil het systeem redundant uitvoeren. Beide kantelzuigers moeten dus zowel kunnen trekken als duwen. Zodra een systeem het begeeft draait de backup de boel rechtop en wordt de snelheid begrensd. De auto loopt dan uit (remt niet aktief) naar snelheid X (niet belachelijk laag maar zeker geen 120) en wat er verder gebeurt verzin ik tzt nog wel.

Bagage moet in de body btw. Ik ga niet een gestroomlijnde body ontwerpen om vervolgens een koffer aan de buitenkant erop te knallen. Dat Carver dat wel zo doet moeten zij weten, ik maak die keus niet.

Ik heb ook nog wat verder nagedacht over het voertuig dynamische verhaal: Bij een motorfiets verlies je achter veel grip bij het remmen omdat het zwaartepunt erg hoog ligt en de wielbasis kort is. Dat probleem speelt hier veel minder. Verder zal relatief veel gewicht op het enkele achterwiel gaan rusten, wat het gripverlies probleem ook kleiner maakt. Feit blijft wel dat het afstellen en uitdokteren van alle remmen + het regeneratieve systeem wel de nodige aandacht vraagt.
Het hele 2/3 remkracht voor 1/3 remkracht achter verhaal hangt ook nauw samen met de gewichtsverdeling over de wielen. Die is bij een auto met het blok voorin en een motorfiets heel anders. Bij dit project ligt het zwaartepunt meer zoals bij een sportwagen met het blok achterin. Die wagens hebben achter ook grotere remmen in verhouding met voor dan in de standaard gezinswagens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')