quote:Op donderdag 8 februari 2007 20:32 schreef TR08 het volgende:
Heb je dat zelf ook al eens geprobeerd?
Natuurlijk... Ben geen vrouwquote:Op donderdag 8 februari 2007 20:38 schreef TR08 het volgende:
Hm ok
En je stampte wel gewoon keihard op het rempedaal? De ex van mijn broertje kreeg de neiging om het pedaal los te laten namelijk omdat ie ineens bibberde en kraakte
De enige ervaring die ik er mee heb is dat de passat van mijn vader goed remde en goed bestuurbaar bleef. Waarom het bij de auto's die jij probeerde anders was zou ik niet weten.
helemaal niet. Wat denk jij dat er gebeurt als rechts vrijwel niet remt en links wel? juist ja dan trekt je auto naar links. Het kan dus niet zo zijn dat je met elk wiel maximaal remt en toch rechtdoor blijft gaan. immers heb je gewoonweg minder remkracht aan je rechterkant en zal die kant doorschieten.quote:Op donderdag 8 februari 2007 20:26 schreef TR08 het volgende:
Als ik rechts in de berm hang remt rechts dus bijna niet, maar links wel. Als ik het pedaal verder in trap gaat links harder remmen en rechts wordt begrensd door de ABS.
je bedoelt traction control? stuurbekrachtiging doet niets als jij niet aan je stuur trekt. maar ook traction control doet niets.quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:16 schreef TR08 het volgende:
Misschien dat bij mij de stuurbekrachtiging hielp de boel recht te houden.
Traction control zit er niet op.quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:18 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
je bedoelt traction control? stuurbekrachtiging doet niets als jij niet aan je stuur trekt. maar ook traction control doet niets.
stuurbekrachtiging werkt alleen als jij het stuur draait. Stel de stuurbekrachtiging staat uit. en je houd het stuur recht. Dan trekken de wielen ook niet scheef. Stuurbekrachtiging doet precies wat het zegt. het bekrachtigd het stuur. Verder doet hij niets anders.quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:24 schreef TR08 het volgende:
[..]
Traction control zit er niet op.
Wat betreft stuurbekrachtiging: Als de weg op de een of andere manier de wielen scheef wil trekken en ik hou het stuur recht wil je dan zeggen dat de stuurbekrachtiging niet werkt? Dat lijkt me wel erg stug.
je begrijpt toch wel waarom ik bepaalde dingen aankaart toch? of probeer je alleen gelijk te krijgenquote:Op donderdag 8 februari 2007 21:34 schreef TR08 het volgende:
Bij een Golf zonder stuurbekrachtiging was het bij vrij zachtjes remmen op dezelfde plek veel moeilijker om het stuur recht te houden dan bij hard remmen met de passat. Het ging wel, maar het kostte wel veel meer kracht.
Dat de auto naar een kant trekt compenseer je met gedoseerd tegensturen. Dat is best te doen is mijn ervaring.
ik snap dat je een zuinige auto wil bouwen. Maar er is echt een verschil in het bouwen van nuna2 en het bouwen van een wegwaardig voertuig.quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:55 schreef TR08 het volgende:Maar snap jij ook waarom ik er tegen in ga?
je teveel zorgen maken om de veiligheid van auto's kan niet.quote:Mijn kernpunt is eigenlijk dat ik denk dat je je teveel zorgen maakt.
Dat is een goede basis, de remmen moeten immers altijd werken. Maar het ging me er even om dat je je meeste remkracht uit je voorrem zou moeten halen. Dat staat nog even los van het wel of niet gebruiken van een regeneratief systeem.quote:De basis is en blijft een normaal conventioneel bekrachtigd remsysteem van off-the-shelf componenten zoals je op een willekeurige trike/quad met wat meer power zult vinden.
ach er zijn wel wat meer mensen die de weg op durven in auto's die eigenlijk de weg niet op mogen.quote:Zonder ABS zou ik zo met die auto de weg op durven en met helemaal.
nogmaals het ging me even om de dynamiek van de remmen. De combinatie voor en achterrem die je moet gebruiken (met de nadruk op voor) Je hebt zelf Expliciet gezegd dat je voornamelijk op de achterrem wil remmen. Dat is niet erg veilig.quote:Vergeet ook niet dat er een testperiode is waarin van alles uitgeprobeerd gaat worden. Als dan blijkt dat regeneratief remmen niet veilig te krijgen is zet ik dat gewoon uit. Dat is niet meer dan een regeltje software veranderen in de controller.
Volgens mij heeft hij alleen maar gezegd dat bij regeneratief remmen hij alleen de achterste remmen gebruikt. Verder zegt hij dat hij bij hard remmen er normale remmen bij komen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 22:27 schreef Justice_Strike het volgende:
nogmaals het ging me even om de dynamiek van de remmen. De combinatie voor en achterrem die je moet gebruiken (met de nadruk op voor) Je hebt zelf Expliciet gezegd dat je voornamelijk op de achterrem wil remmen. Dat is niet erg veilig.
yes. en ik zeg dat je altijd je voorrem erbij moet pakken. Wat dan een betere oplossing zou zijn is dus. voorrem + regeneratieve achterremmen. met een verhouding van 60%voor 40%achter (dat is al aardig gebiased naar achter) en bij harder remmen ook de achterste schijfremmen erbij pakken.quote:Op donderdag 8 februari 2007 22:29 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij alleen maar gezegd dat bij regeneratief remmen hij alleen de achterste remmen gebruikt. Verder zegt hij dat hij bij hard remmen er normale remmen bij komen.
Even een stapje terug: ik meen me te herinneren dat je perse een (benzine)injectieblok wilde hebben. Wat is daar het nut van als je zelf toch het brandstofsysteem gaat bouwen? Want in het verlengde daarvan: als je oude carburateurblokken in je keuze meeneemt ben je waarschijnlijk veel minder voor de motor zelf kwijt en is het ook minder erg als eens iets vastloopt.quote:Compressie verhouding verhogen naar 1:15 indien het blok dat aan kan. Consequentie is dat hij volledig op LPG moet lopen maar dat was zowiezo al de bedoeling
Wat ik bij regeneratief remmen doe is de elektro motor inzetten als dynamo. Automatisch remmen bij gas los is niet handig weet ik uit ervaring.quote:Op donderdag 8 februari 2007 23:55 schreef MikeyMan het volgende:
Het lijkt mij inderdaad ook handiger om de dynamo te scheiden van de remmen...
Handiger lijkt me dan om die rem bij gas-los te laten werken, en de remmen gewoon -zoals altijd- via het rempedaal...
Ja, dat snap ik, maar het lijkt me juist veiliger om dat los te koppelen van het remsysteem...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:44 schreef TR08 het volgende:
[..]
Wat ik bij regeneratief remmen doe is de elektro motor inzetten als dynamo. Automatisch remmen bij gas los is niet handig weet ik uit ervaring.
Praat maar eerst met die coureur over het gebruik van remmen voordat je het allemaal gaat maken. Dat kan je een hoop moeite schelen. Probeer daar ook gewoon even open te staan voor suggestie en hem het gewoon te vragen hoe de remmen normaal werken, wat de ratio voorrem achterrem normaal is en hoe en waarom dat allemaal zo werkt. Hopelijk kan hij wel het een en ander beter uitleggen dan wij dat kunnen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:43 schreef TR08 het volgende:
Verder ga ik zien dat ik het ook door een ervaren coureur/testrijder (ik ken er wel een) laat testen ook onder moeilijke omstandigheden. Als de coureur het niet goed vind is het niet goed.
In eerste instantie maakte het mij niet zo veel uit of er een carburateur blok of een injectie blok als basis genomen werd. Maar Vlad wees me er op dat een LPG systeem -als je het goed wilt doen- eigenlijk met een injectie systeem moet en ook samen met een motor management systeem. Dan kun je motor management op een carburateur blok gaan bouwen, maar dat is duurder dan een injectie blok ombouwen en daarvan het motor management systeem + injectie dingen (weet zo niet welke) te recyclen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:26 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Even een stapje terug: ik meen me te herinneren dat je perse een (benzine)injectieblok wilde hebben. Wat is daar het nut van als je zelf toch het brandstofsysteem gaat bouwen? Want in het verlengde daarvan: als je oude carburateurblokken in je keuze meeneemt ben je waarschijnlijk veel minder voor de motor zelf kwijt en is het ook minder erg als eens iets vastloopt.
Die man raadt aan om bij aanremmen eerst de achterrem te gebruiken en daarna bij te remmen met de voorrem. Precies andersom als wat je leert bij het lessen als ik me goed heb laten inlichten. Maar ik zal het er met hem inderdaad eens over hebben, dat is wel een goed planquote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:22 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
Praat maar eerst met die coureur over het gebruik van remmen voordat je het allemaal gaat maken. Dat kan je een hoop moeite schelen.Probeer daar ook gewoon even open te staan voor suggestie en hem het gewoon te vragen hoe de remmen normaal werken, wat de ratio voorrem achterrem normaal is en hoe en waarom dat allemaal zo werkt. Hopelijk kan hij wel het een en ander beter uitleggen dan wij dat kunnen.
400-500kg leeg. De motorfiets van mijn vader weegt 286.quote:hoeveel schat je dat het hele geval gaat wegen?
Hij was motorcoureur.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:35 schreef Justice_Strike het volgende:
in dat geval kan je beter eerst met een motorcoureur praten. -knip-
quote:
en er gaat dan geen belletje rinkelen?quote:-knip- Precies andersom als wat je leert bij het lessen als ik me goed heb laten inlichten. - knip -
Die kerel heeft het wel precies juist in z'n handen/voeten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:32 schreef TR08 het volgende:
[..]
Die man raadt aan om bij aanremmen eerst de achterrem te gebruiken en daarna bij te remmen met de voorrem. Precies andersom als wat je leert bij het lessen als ik me goed heb laten inlichten. Maar ik zal het er met hem inderdaad eens over hebben, dat is wel een goed plan
Ik heb wel eens dingen uitgetekend met een vast achterwiel maar in samenwerking met een motor ophanging etc is dat niet makkelijk. Alle wielen kantelen is echt het eenvoudigst als je de body ook wilt laten kantelen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:38 schreef MikeyMan het volgende:
Heb dan wel niet echt veel motor-lessen gehad... Maar heb ondertussen wel door dat het héél erg moeilijk is om bij een beetje remmen de achterkant niet als een dolle te laten blokkeren...
Weet niet in hoeverre die regeneratieve rem remt in vergelijking met een schijfrem, maar kan me wel voorstellen dat dit toch een probleem kan gaan worden...
Overigens; nu ik nog eens naar de plaatjes zit te kijken; je laat het achterste wiel ook omkantelen?
Ergens lijkt dat me moeilijker dan nodig...
Is het geen idee om achter een autoband en voor motorbanden te plaatsen? Vooral met het oog op je achterrem lijkt me dat geen gek idee...
vraagje. Wat gebeurt er als de zwenkmotor het begeeft? gaat hij dan weer terug naar het midden? kun je dan nog sturen of gaat hij alleen maar rechtdoor?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:31 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens dingen uitgetekend met een vast achterwiel maar in samenwerking met een motor ophanging etc is dat niet makkelijk. Alle wielen kantelen is echt het eenvoudigst als je de body ook wilt laten kantelen.
Je zou voor een kortere body kunnen gaan, met een aparte achterbody voor de motor... Lijkt mij wel zo stabiel als je de motor en bak etc (zwaar!) niet mee laat kantelen...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:31 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens dingen uitgetekend met een vast achterwiel maar in samenwerking met een motor ophanging etc is dat niet makkelijk. Alle wielen kantelen is echt het eenvoudigst als je de body ook wilt laten kantelen.
Het idee is terugkantelen naar het midden, dan vastzetten en snelheid begrenzen. Sturen kan nog wel, dat is een mechaniek dat los komt van het kantelen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:32 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
vraagje. Wat gebeurt er als de zwenkmotor het begeeft? gaat hij dan weer terug naar het midden? kun je dan nog sturen of gaat hij alleen maar rechtdoor?
Niet als ik met twee mensen + wat bagage wil rijden. De bak zit verder vrij laag, dus die mee laten kantelen heeft voor het kantelmoment niet veel invloed. De motor zit iets hoger dus dat hakt er inderdaad harder in. Aan de andere kant is het juist het kantelen dat er voor zorgt dat je de wielbasis smal kunt houden zonder om te flikkeren in een wat sportievere bocht.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:37 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Je zou voor een kortere body kunnen gaan, met een aparte achterbody voor de motor... Lijkt mij wel zo stabiel als je de motor en bak etc (zwaar!) niet mee laat kantelen...
Voor zover ik weet heeft de carver dit ook niet... Lijkt me ook vrijwel onmogelijk om een systeem te ontwerpen wat een standaard rechtop stand heeft en ver genoeg kantelt...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:43 schreef Justice_Strike het volgende:
hoe wordt het terug gekanteld? Ik denk dat het concept van een natuurlijke positie in het midden het beste is (dus doormiddel van veringen bijvoorbeeld) en dat de zwenkmotor tegen de veering/hydroliek in moet duwen om te kantelen. Zo krijg je een constructie die van nature weer teruggaat naar het midden als bijvoorbeeld de zwenkmotor uitvalt.
80 is genoeg op de snelweg...quote:snelheid begrenzen zou ik eigenlijk niet doen. Stel je zit op de snelweg. Dan moet je snelheid kunnen behouden. Het is naar inzicht van de bestuurder om langzamer te rijden (moet hij wel op de hoogte zijn dat de zwenkmotor het niet doet.
Bagage zou je boven de motor kunnen laten meekantelen met de cocon... Zie wat dat betreft niet zoveel problemen...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:41 schreef TR08 het volgende:
[..]
Niet als ik met twee mensen + wat bagage wil rijden. De bak zit verder vrij laag, dus die mee laten kantelen heeft voor het kantelmoment niet veel invloed. De motor zit iets hoger dus dat hakt er inderdaad harder in. Aan de andere kant is het juist het kantelen dat er voor zorgt dat je de wielbasis smal kunt houden zonder om te flikkeren in een wat sportievere bocht.
Carver heeft een backup systeem. Aangezien het zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden, lijkt me het niet dat er zoiets gemaakt zal worden.. Ik denk dat er wel wat mogelijk moet zijn voor zoiets.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:45 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heeft de carver dit ook niet... Lijkt me ook vrijwel onmogelijk om een systeem te ontwerpen wat een standaard rechtop stand heeft en ver genoeg kantelt...
juist maar als je 100 reed (of misschien 120) dan wil je niet dat de snelheid begrenst wordt. Waarom snelheid begrenzen eigenlijk? ik zie het nut er niet van in.quote:[..]
80 is genoeg op de snelweg...
Handmatig... Zelf het ding rechtop duwen... Maar vraag is wel hoe je dan -mocht het onderweg gebeuren- veilig thuiskomt als het ding omdondert...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:50 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
Carver heeft een backup systeem. Aangezien je het goedkoop wil maken lijkt me niet dat je zoiets wil maken. Ik denk dat er wel wat mogelijk moet zijn voor zoiets.
Ik vraag me dan nog steeds af hoe jij het hele geval weer rechtop wil zetten als de zwenkmotor uitgevallen is.
Tsjah... Als je niet kan kantelen, mis je een hoop stabiliteit... Lijkt mij dus geen gek idee om de snelheid wat te begrenzen... Kwestie van onsteking stoppen totdat de benodigde snelheid bereikt is...quote:[..]
juist maar als je 100 reed (of misschien 120) dan wil je niet opeens dat de snelheid begrenst wordt. Waarom snelheid begrenzen eigenlijk? ik zie het nut er niet van in.
hahahaquote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:52 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Handmatig... Zelf het ding rechtop duwen... Maar vraag is wel hoe je dan -mocht het onderweg gebeuren- veilig thuiskomt als het ding omdondert...
mwa op de snelweg wil ik niet dat ik 100 rij op bijvoorbeeld de linker rijstrook en dat ik opeens vermogen verlies. Er moet een waarschuwing komen. en de bestuurder moet dan zelf zijn verantwoordelijkheid nemen. Netzoals ineen auto. De motor wordt ook niet meteen uitgeschakeld als er een olie waarschuwing is (rood) waarbij de motor mogelijk totaal kan vastlopen. Verantwoordelijkheid van de bestuurder.quote:[..]
Tsjah... Als je niet kan kantelen, mis je een hoop stabiliteit... Lijkt mij dus geen gek idee om de snelheid wat te begrenzen... Kwestie van onsteking stoppen totdat de benodigde snelheid bereikt is...
ben toch bang dat dat de gedachte was...quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |