vergeet niet een goede keuze te maken in motorbanden. Sommige koop je namelijk in een set. Daar is ook een reden voor. Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband. Zet je zoiets op een trike (want dat wil je in essentie bouwen) dan krijg je extra problemen en een kwispelend staartje.quote:Op woensdag 7 februari 2007 17:38 schreef TR08 het volgende: Als ik mijn wagen voor woon-werk verkeer ga gebruiken kom ik nauwelijks boven de 80km/uur uit en al helemaal nauwelijks boven de 100km/uur. Als je daarbij op telt dat mijn banden minder te lijden zullen hebben van het oud worden an sich (dus een tijdsfactor, niet mechanische slijtage) denk ik dat ik nog wel iets verder kom, vast wel 30.000 maar stel even dat ik op 20.000 blijf steken zoals mijn vader.
Als ik dan aanneem dat de wagen 3 ton mee moet gaan (ik rijd 20.000 per jaar op het moment dus 15 jaar) geef ik per jaar 500 euro aan banden uit.www.novarota.nl kijk kom ik trouwens op 60 euro/band omdat ik R12 banden wil. Die zullen wel weer minder km's mee gaan maar ik wil een grootte orde schatting dus we blijven even op de 20k. Dan kom ik op ongeveer 180 euro/jaar aan banden.
De complexiteit van de constructie wordt denk ik met motorbanden dusdanig simpeler dat dat denk ik wel eens 1500 euro kon schelen in bouwkosten, maar we nemen even 1000. Dan zou ik -als ik gratis autobanden zou krijgen- in een jaar of 5 quitte spelen. Een setje autobanden + balanceren kost dacht ik al gauw 300 euro (100 euro/wiel) en die gaan dacht ik 50.000 mee dus na 100.000 km (5 jaar) geef ik daar 600 euro aan uit. Het verschil is dan nog maar 400 euro over 5 jaar.
Als je het zo stelt is m'n eerste idee was dat het dan dus 3 voorbanden zouden zijn, maar ik twijfel eigenlijk of voorbanden wel geschikt zijn om aangedreven te worden... volgens mij zijn ze namelijk zo gemaakt dat ze zonder aandrijving bedrijfstemperatuur bereiken, en worden ze met aandrijving veel te warm.quote:Op donderdag 8 februari 2007 08:54 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
vergeet niet een goede keuze te maken in motorbanden. Sommige koop je namelijk in een set. Daar is ook een reden voor. Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband. Zet je zoiets op een trike (want dat wil je in essentie bouwen) dan krijg je extra problemen en een kwispelend staartje.
het is een leuk idee om de banden zo te laten meebuigen. Maar ik vraag me af of dat wel de juiste optie is. Ik denk dat een autobanden constructie beter en makkelijker te maken is. Je kunt de assen zelfs kant en klaar kopen als dat moet. Verder zou je je eigen velgen moeten maken bijeen motorband (aangezien je hem anders wil monteren dan bij een gewone motor. Maar dat zullen je minste zorgen zijn.
trouwens. Voor het gemak vergeet je dat motorbanden ook uitgelijnd moeten worden. oneerlijke vergelijking dus. Verder ga je er ook vanuit dat je 20k ermee kan rijden "omdat je maar 80 rijdt" Motorbanden zijn heel zacht, en die slijten door de afstand, niet door de snelheid. Dat een band een bepaalde snelheid aankan heeft meer te maken met constructie.
dat zou je moeten navragen. Er bestaan namelijk ook 2wd motoren dus ik denk dat er weleen optie daarvoor is. Maar voorbanden zou ik niet gaan gebruiken, je mist dan stabiliteit.quote:Op donderdag 8 februari 2007 09:04 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Als je het zo stelt is m'n eerste idee was dat het dan dus 3 voorbanden zouden zijn, maar ik twijfel eigenlijk of voorbanden wel geschikt zijn om aangedreven te worden... volgens mij zijn ze namelijk zo gemaakt dat ze zonder aandrijving bedrijfstemperatuur bereiken, en worden ze met aandrijving veel te warm.
bijna vergeten. Je moet er rekening mee houden dat de banden bedoelt zijn voor een max gewicht. Op een motor is dat doorgaans 450 oid. Afijn mijn punt is niet zozeer dat je erboven komt (dat moet wel lukken met 3 banden) maar dat je wel rekening moet houden met een verminderde remkracht. Hoewel deze ruimschoots voldoende moeten zijn voor jou projectje, zal het wel minder zijn dan voor een motor.quote:Misschien kun je hier om heen werken door banden voor een lichte motorscooter te gebruiken, volgens mij hebben die dat probleem niet. Ze zijn iets kleiner, maar remmen van bijvoorbeeld een mini passen ook in 12" velgen.
uiteraard is het afhankelijk van belasting. Maar IMHO ben je jezelf rijk aan het rekenen door te denken dat je met 80~100 km/h aanzienlijk veel minder slijtage hebt.quote:Op donderdag 8 februari 2007 09:22 schreef TR08 het volgende:
Alleen achter wordt aangedreven, de rest ga ik later op in
Slijtage is trouwens wel degelijk afhankelijk van belasting, dus ook afhankelijk van met welke snelheid je de kilometers aflegt en nog meer afhankelijk van hoe vaak en hoe hard je optrekt.
Ik doel erop dat ze bij een driewieler alledrie niets voor zich hebben.quote:Op donderdag 8 februari 2007 09:21 schreef Justice_Strike het volgende:
daarvoor is. Maar voorbanden zou ik niet gaan gebruiken, je mist dan stabiliteit.
enlighten me...quote:Op donderdag 8 februari 2007 10:59 schreef Byte_Me het volgende:
Dat hele hybride systeem blijkt bij de toyota prius ook niet zo fantastisch te werken
*kuch* crower cycle *kuch*quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:49 schreef TR08 het volgende:
... Bovendien is het nog milieuvriendelijker doordat de energie centrale de restwarmte hergebruikt en de auto niet. ...
Goede tipquote:Op donderdag 8 februari 2007 08:54 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
vergeet niet een goede keuze te maken in motorbanden. Sommige koop je namelijk in een set. Daar is ook een reden voor. Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband. Zet je zoiets op een trike (want dat wil je in essentie bouwen) dan krijg je extra problemen en een kwispelend staartje.
Daar ben ik al veel mee bezig geweest. Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om de kantelkonstructie te integreren met een niet-meedraaiende wielophanging zonder aerodynamisch een paar erg lompe dingen te moeten doen. De hele kern van het project is een auto te maken die geschikt is voor woon-werk verkeer maar wel ultra zuinig. Dan moet en zal de aero goed zijn en het compromis dat ik in mijn schetsen moest maken bij gebruik van autobanden was te groot. Dit om een aantal redenen:quote:het is een leuk idee om de banden zo te laten meebuigen. Maar ik vraag me af of dat wel de juiste optie is. Ik denk dat een autobanden constructie beter en makkelijker te maken is. Je kunt de assen zelfs kant en klaar kopen als dat moet. Verder zou je je eigen velgen moeten maken bijeen motorband (aangezien je hem anders wil monteren dan bij een gewone motor. Maar dat zullen je minste zorgen zijn.
Hoezo vergeet ik dat?quote:trouwens. Voor het gemak vergeet je dat motorbanden ook uitgelijnd moeten worden.
Ik ga inderdaad lichte motorscooter velgen en banden gebruiken zoals het er nu voor staat. R12 banden zijn te krijgen in snelheidscodering P (tot 150km/u) en misschien ook nog wel voor sneller. P is in elk geval vlot genoeg voor mij. Ik vertrouw mijn eigen bouwsel nog niet meteen genoeg om er 200+ mee te gaan dus hij wordt zeer waarschijnlijk begrensd op ongeveer 150.quote:Op donderdag 8 februari 2007 09:04 schreef MouseOver het volgende:
Misschien kun je hier om heen werken door banden voor een lichte motorscooter te gebruiken, volgens mij hebben die dat probleem niet. Ze zijn iets kleiner, maar remmen van bijvoorbeeld een mini passen ook in 12" velgen.
Kuipers Banden in Goor denkt daar anders over (en ik ook btw maar dat wist je alquote:Op donderdag 8 februari 2007 09:25 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
uiteraard is het afhankelijk van belasting. Maar IMHO ben je jezelf rijk aan het rekenen door te denken dat je met 80~100 km/h aanzienlijk veel minder slijtage hebt.
Waarom krijg ik deze hint precies?quote:Op donderdag 8 februari 2007 16:48 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
*kuch* crower cycle *kuch*
je rekend 60 euro per motorband (zonder uitlijnen) en daartegenover zet je een prijsje voor autobanden met uitlijnen. Niet echt een eerlijke vergelijking.quote:Op donderdag 8 februari 2007 17:32 schreef TR08 het volgende:
Hoezo vergeet ik dat?
nou alsjede warmte wil hergebruiken. Dan kun je die cycle implementeren in een huidige motor. Het is dat of de trivandru cycle. Beide zijn makkelijk te implementeren met huidige 4takt motoren. En de efficiency kan tot 40% bedragen.quote:
haha ja die zijn er wel. maar het is serieus kut om die te gebruiken. Je moet er op rekenen dat je met dit weer, en met regen echt een stuk minder griphebt als met autobanden. Daarbij zijn hardere banden niet aan te raden. Het is niet voor niets dat zachte banden verkocht worden voor motoren (en niet echt voor auto's)quote:Op donderdag 8 februari 2007 17:44 schreef TR08 het volgende:
Ok ok...maar dan nog. De bandenkosten blijven relatief laag in verhouding tot de andere problemen. Ik ga vooralsnog toch voor de motorbanden, misschien dat er wat meer slijtvaste banden te krijgen zijn dan de ultra mooie racebanden die veel rijders onder hun motor stoppen.
Ik zal Vredestein daar eens over mailen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 17:46 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
haha ja die zijn er wel. maar het is serieus kut om die te gebruiken. Je moet er op rekenen dat je met dit weer, en met regen echt een stuk minder griphebt als met autobanden.
Heb je hier een bron voor? Ik wil ergens wel zien of het daadwerkelijk zo is.quote:Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband.
volgens mij hoef je er geen aparte cylinder kop voor te maken. Althans ik begreep dat je het gros gewoon kon laten zoals het wasquote:Op donderdag 8 februari 2007 18:52 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja zo simpel lijkt het in theorie...maar vergeet niet dat ik dan wel "even" een hele nieuwe cilinderkop moet ontwikkelen. En dat is niet zo eenvoudig en bovendien erg duur. Maar jij mag het wel voor me doen als het je makkelijk lijktDan ontwikkel ik ondertussen de auto die er omheen komt
Het zijn niet alle banden die zo uitgevoerd zijn. Maar je moet er wel rekening mee houden. Verder betekent dat ook dat je banden per set moet vervangen.quote:Even nog een vraag mbt de opmerking:
[..]
Heb je hier een bron voor? Ik wil ergens wel zien of het daadwerkelijk zo is.
Dat de weg min of meer watervrij is voor de achterband als de voorband er overheen is geweest geloof ik wel, maar ik herinner me niet daar speciaal profiel voor gezien te hebben.
Er moeten op zijn minst andere nokkenassen gemaakt...verder zou de rest inderdaad wel bijna gelijk kunnen zijn aan een bestaand blok.quote:Op donderdag 8 februari 2007 18:56 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
volgens mij hoef je er geen aparte cylinder kop voor te maken. Althans ik begreep dat je het gros gewoon kon laten zoals het was
[..]
Het zijn niet alle banden die zo uitgevoerd zijn. Maar je moet er wel rekening mee houden. Verder betekent dat ook dat je banden per set moet vervangen.
Kan me niet voorstellen dat hij geen logische onderbouwing heeft voor z'n keuzequote:Op donderdag 8 februari 2007 19:18 schreef Justice_Strike het volgende:
Je vergist je enorm als je denkt dat het anders is.
Alle (normale)auto's remmen meer op de voorremmen dan achter. Domweg omdat op de voorwielen meer remkracht gebruikt kan worden.quote:Volgens mij is het trouwens ook bij auto's zo dat het gros van de remkracht van de voorremen komen en niet de achterremmen. Vaak zie je ook dat auto's voor schijfremmen hebben en achter trommelremmen.
heeft ie wel, maar dat maakt het voertuig alleen maar gevaarlijk.quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:24 schreef vlad het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat hij geen logische onderbouwing heeft voor z'n keuze![]()
yup en omdatde achterrem heel snel zal blokkeren.quote:[..]
Alle (normale)auto's remmen meer op de voorremmen dan achter. Domweg omdat op de voorwielen meer remkracht gebruikt kan worden.
Tegenwoordig zie je rondom schijfremmen. voor schijven en achter trommels is verleden tijd.En als je goed kijkt is goed te zien dat de achterremmen minder zwaar zijn uitgevoerd
![]()
dat zeg ikquote:Op donderdag 8 februari 2007 19:27 schreef Justice_Strike het volgende:
yup en omdatde achterrem heel snel zal blokkeren.
Dit speelt alleen op op het moment dat de achterrem blokkeert. Maar daarvoor is er zoiets als ABS uitgevonden. Een auto regeneratief remmen op alleen het achterwiel is niet slecht voor de handling. Tenminste: Bij de Nuna's was het dat niet. Bij een lekke achterband (daar heb ik mee gereden in Nuna 2 @90 km/u) was het puur op het achterwiel remmen zelfs de enige manier om de wagen stabiel te houden.quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:18 schreef Justice_Strike het volgende:
hmm handeling van zo'n auto wordt wel heel erg kut als je alleen met je achterremmen wil gaan remmen. Verder zou ik zeker op voorrem gaan remmen. De kans dat je achterremmen blokkeren is namelijk heel groot. (op de motor rij je ook met een laag gewicht en haal je 80% van je remkracht uit je voorrem en niet uit je achterrem) Heeft met gewichtsverplaatsing te maken. En ja dat geldt ook als je maar 50 rijdt!
Je vergist je enorm als je denkt dat het anders is. Volgens mij is het trouwens ook bij auto's zo dat het gros van de remkracht van de voorremen komen en niet de achterremmen. Vaak zie je ook dat auto's voor schijfremmen hebben en achter trommelremmen.
sorry maar je kunt het niet vergelijken met nuna2. immers is dat een super lichte superlaag voertuig welke niet bedoelt is voor all weather, laten we niet vergeten slecht wegdek. ABS helpt ook niet. Abs geeft je dan max rem vermogen (als je hem goed afsteld) voor je achterremmen. Maar niet genoeg remkracht. Je hebt met verkeer te maken en dan wil je ECHT niet afhankelijk zijn van je achterremmen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:40 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dit speelt alleen op op het moment dat de achterrem blokkeert. Maar daarvoor is er zoiets als ABS uitgevonden. Een auto regeneratief remmen op alleen het achterwiel is niet slecht voor de handling. Tenminste: Bij de Nuna's was het dat niet. Bij een lekke achterband (daar heb ik mee gereden in Nuna 2 @90 km/u) was het puur op het achterwiel remmen zelfs de enige manier om de wagen stabiel te houden.
je bedoelt zacht remmen voor een stoplicht? ook daar zou ik voorrem gebruiken ook al is het voor de veiligheid.quote:Het scenario waar jij het over hebt speelt als je hard remt (en wel zo hard als mogelijk om precies te zijn). Als je zacht remt (wat je meestal doet) kan het best zijn dat het achterwiel remkracht zat kan leveren.
handrem wordt in het engels niet voor niets "emergency brake" genoemd. Verder heeft achterrem een onvoorspelbaar effect bij slechte weersomstandigheden. Omdat je de achterkant gaat beinvloeden (en dus ook de koers van de auto) terwijl je voorkant een richting probeert te geven.quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:44 schreef TR08 het volgende:
Probeer trouwens maar eens om op je handrem te remmen als je ergens de ruimte hebt. Niet ineens dat ding omhoog hijsen maar gewoon rustig omhoog trekken en zien wat hij doet. Dat is nog best veel namelijk. Lang niet zo veel als op je pedaal stampen, maar wel voldoende om rustig uit te remmen voor een rijtje auto's die bij een stoplicht staat te wachten.
Ook dit is weer alleen als je de wielen blokkeert. Zo lang er geen wielen blokkeren gaat de auto keurig de kant op die de stand van de banden dicteert. En voor het blokkerings scenario is er ABS.quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:49 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
handrem wordt in het engels niet voor niets "emergency brake" genoemd. Verder heeft achterrem een onvoorspelbaar effect bij slechte weersomstandigheden. Omdat je de achterkant gaat beinvloeden (en dus ook de koers van de auto) terwijl je voorkant een richting probeert te geven.
On top of that zal die nuna ook wat minder veerweg hebben...quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:48 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
sorry maar je kunt het niet vergelijken met nuna2. immers is dat een super lichte superlaag voertuig welke niet bedoelt is voor all weather, laten we niet vergeten slecht wegdek. ABS helpt ook niet. Abs geeft je dan max rem vermogen (als je hem goed afsteld) voor je achterremmen. Maar niet genoeg remkracht. Je hebt met verkeer te maken en dan wil je ECHT niet afhankelijk zijn van je achterremmen.
[..]
je wil niet weten wat er gebeurd als je hem in de berm in de abs trektquote:Op donderdag 8 februari 2007 19:59 schreef TR08 het volgende:
Je doet nu alsof ik handmatig de voorremmen er bij aan moet schakelen. Dat is niet het geval. Er komt straks een pedaal in dat bij alle wielen tegelijk de schijfrem bedient en bovendien worden alle wielen van ABS voorzien. Dit betekent dat elk wiel de maximum remkracht krijgt die voor dat wiel te halen is in het geval dat het nodig is. De volledige remkracht is dus altijd beschikbaar zodra je maar hard genoeg op het enige rempedaal trapt dat in de auto zit. Het enige dat anders is is dat je bij de eerste 1-2 cm indrukken eerst de regeneratieve rem inschakelt. Die rem kan automatisch uitgezet of afgeknepen zodra de ABS in werking treedt.
Als de remkracht met ABS gelimiteerd zou worden op het wiel met de minste remkracht zou ieder voertuig dat met 1 wiel in de berm rijdt meteen niet meer te remmen zijn. Volgens mij kan ik in de passat van mijn vader nog behoorlijk hard remmen met 1 kant in de berm terwijl de ABS ingrijpt dus wat jij zegt mbt afstellen klopt denk ik niet.
De generator moet genoeg vermogen hebben om flink te kunnen remmen ik denk dat je tegen ongeveer 10kg/wiel aan kijkt. Niet best voor de wegliggingquote:Op donderdag 8 februari 2007 20:02 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
On top of that zal die nuna ook wat minder veerweg hebben...
Maar is het zolastig om die regenerators () ook op de voorwielen te zetten...? Kan kleiner dan als er ook aandrijving nodig is...
Ik heb dat geprobeerd, best vaak en het effect is zoals ik beschreefquote:Op donderdag 8 februari 2007 20:03 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
je wil niet weten wat er gebeurd als je hem in de berm in de abs trektje mag het proberen. Maar wat dus wel gaat gebeuren is dat je achterrem remkracht verliest naarmate je aan het remmen bent. Dat is de reden waarom je nooit alleen de achterrem gebruikt. Het idee klinkt leuk, maar de in de praktijk is het gewoon gevaarlijker dan de voorrem er meteen bijpakken.
? hoe hard moet je wel niet gereden hebben alsje hem en in de abs trekt en nog zoveel door kan rijden dat je hem en rechtdoor en de berm uit kunt rijden? over het algemeen moet je binnen 28 meter stilstaan. dus zoveel ruimte heb je niet om te sturen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 20:07 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik heb dat geprobeerd, best vaak en het effect is zoals ik beschreef
De handling was trouwens ook nog prima, ik kon zowel makkelijk rechtdoor blijven rijden als makkelijk de auto terug de weg op sturen wanneer ik maar wilde.
Nou, vaak raakt in dat soort extreme situaties het ABS toch wel de draad kwijt... Je auto blijft bestuurbaar, maar van remmen is bijna geen sprake meer...quote:Op donderdag 8 februari 2007 20:26 schreef TR08 het volgende:
Je trekt de auto trouwens wel erg snel in de ABS met een kant in de berm, maar je kunt dan nog steeds het rempedaal verder induwen en dat heeft ook nog steeds effect zolang niet elk wiel dreigt te blokkeren. Dat is ook het hele idee achter ABS, dat elk wiel de maximum remkracht krijgt die het individueel zou kunnen hebben.
Als ik rechts in de berm hang remt rechts dus bijna niet, maar links wel. Als ik het pedaal verder in trap gaat links harder remmen en rechts wordt begrensd door de ABS.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |