abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 februari 2007 @ 22:49:59 #151
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46089228
Dat ziet er al een stuk steviger uit
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46095862
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 17:38 schreef TR08 het volgende: Als ik mijn wagen voor woon-werk verkeer ga gebruiken kom ik nauwelijks boven de 80km/uur uit en al helemaal nauwelijks boven de 100km/uur. Als je daarbij op telt dat mijn banden minder te lijden zullen hebben van het oud worden an sich (dus een tijdsfactor, niet mechanische slijtage) denk ik dat ik nog wel iets verder kom, vast wel 30.000 maar stel even dat ik op 20.000 blijf steken zoals mijn vader.
Als ik dan aanneem dat de wagen 3 ton mee moet gaan (ik rijd 20.000 per jaar op het moment dus 15 jaar) geef ik per jaar 500 euro aan banden uit.www.novarota.nl kijk kom ik trouwens op 60 euro/band omdat ik R12 banden wil. Die zullen wel weer minder km's mee gaan maar ik wil een grootte orde schatting dus we blijven even op de 20k. Dan kom ik op ongeveer 180 euro/jaar aan banden.

De complexiteit van de constructie wordt denk ik met motorbanden dusdanig simpeler dat dat denk ik wel eens 1500 euro kon schelen in bouwkosten, maar we nemen even 1000. Dan zou ik -als ik gratis autobanden zou krijgen- in een jaar of 5 quitte spelen. Een setje autobanden + balanceren kost dacht ik al gauw 300 euro (100 euro/wiel) en die gaan dacht ik 50.000 mee dus na 100.000 km (5 jaar) geef ik daar 600 euro aan uit. Het verschil is dan nog maar 400 euro over 5 jaar.
vergeet niet een goede keuze te maken in motorbanden. Sommige koop je namelijk in een set. Daar is ook een reden voor. Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband. Zet je zoiets op een trike (want dat wil je in essentie bouwen) dan krijg je extra problemen en een kwispelend staartje.

het is een leuk idee om de banden zo te laten meebuigen. Maar ik vraag me af of dat wel de juiste optie is. Ik denk dat een autobanden constructie beter en makkelijker te maken is. Je kunt de assen zelfs kant en klaar kopen als dat moet. Verder zou je je eigen velgen moeten maken bijeen motorband (aangezien je hem anders wil monteren dan bij een gewone motor. Maar dat zullen je minste zorgen zijn.

trouwens. Voor het gemak vergeet je dat motorbanden ook uitgelijnd moeten worden. oneerlijke vergelijking dus. Verder ga je er ook vanuit dat je 20k ermee kan rijden "omdat je maar 80 rijdt" Motorbanden zijn heel zacht, en die slijten door de afstand, niet door de snelheid. Dat een band een bepaalde snelheid aankan heeft meer te maken met constructie.

[ Bericht 19% gewijzigd door Justice_Strike op 08-02-2007 09:01:17 ]
  donderdag 8 februari 2007 @ 09:04:39 #153
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46096003
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 08:54 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

vergeet niet een goede keuze te maken in motorbanden. Sommige koop je namelijk in een set. Daar is ook een reden voor. Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband. Zet je zoiets op een trike (want dat wil je in essentie bouwen) dan krijg je extra problemen en een kwispelend staartje.

het is een leuk idee om de banden zo te laten meebuigen. Maar ik vraag me af of dat wel de juiste optie is. Ik denk dat een autobanden constructie beter en makkelijker te maken is. Je kunt de assen zelfs kant en klaar kopen als dat moet. Verder zou je je eigen velgen moeten maken bijeen motorband (aangezien je hem anders wil monteren dan bij een gewone motor. Maar dat zullen je minste zorgen zijn.

trouwens. Voor het gemak vergeet je dat motorbanden ook uitgelijnd moeten worden. oneerlijke vergelijking dus. Verder ga je er ook vanuit dat je 20k ermee kan rijden "omdat je maar 80 rijdt" Motorbanden zijn heel zacht, en die slijten door de afstand, niet door de snelheid. Dat een band een bepaalde snelheid aankan heeft meer te maken met constructie.
Als je het zo stelt is m'n eerste idee was dat het dan dus 3 voorbanden zouden zijn, maar ik twijfel eigenlijk of voorbanden wel geschikt zijn om aangedreven te worden... volgens mij zijn ze namelijk zo gemaakt dat ze zonder aandrijving bedrijfstemperatuur bereiken, en worden ze met aandrijving veel te warm.

Misschien kun je hier om heen werken door banden voor een lichte motorscooter te gebruiken, volgens mij hebben die dat probleem niet. Ze zijn iets kleiner, maar remmen van bijvoorbeeld een mini passen ook in 12" velgen.
Vampire Romance O+
pi_46096358
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 09:04 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Als je het zo stelt is m'n eerste idee was dat het dan dus 3 voorbanden zouden zijn, maar ik twijfel eigenlijk of voorbanden wel geschikt zijn om aangedreven te worden... volgens mij zijn ze namelijk zo gemaakt dat ze zonder aandrijving bedrijfstemperatuur bereiken, en worden ze met aandrijving veel te warm.
dat zou je moeten navragen. Er bestaan namelijk ook 2wd motoren dus ik denk dat er weleen optie daarvoor is. Maar voorbanden zou ik niet gaan gebruiken, je mist dan stabiliteit.
quote:
Misschien kun je hier om heen werken door banden voor een lichte motorscooter te gebruiken, volgens mij hebben die dat probleem niet. Ze zijn iets kleiner, maar remmen van bijvoorbeeld een mini passen ook in 12" velgen.
bijna vergeten. Je moet er rekening mee houden dat de banden bedoelt zijn voor een max gewicht. Op een motor is dat doorgaans 450 oid. Afijn mijn punt is niet zozeer dat je erboven komt (dat moet wel lukken met 3 banden) maar dat je wel rekening moet houden met een verminderde remkracht. Hoewel deze ruimschoots voldoende moeten zijn voor jou projectje, zal het wel minder zijn dan voor een motor.

Ik zou persoonlijk voor autobanden gaan omdat je gewoonweg meer grip hebt. Het is een stukje veiligheid wat je erbij krijgt. Motorbanden zijn rond omdat ze anders de hoek niet omkunnen. Als motorbanden echt zoveel beter waren dan zou je zo'n constructie ook wel ind e f1/dtm oid zien. Dat zie je niet omdat een platteband over het algemeen veel meer voordelen dan nadelen heeft.

overigens. een autobanden constructie zou simpeler en lichter moeten zijn om te bouwen dan de hele constructie die jij maakt.
  donderdag 8 februari 2007 @ 09:22:25 #155
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46096386
Alleen achter wordt aangedreven, de rest ga ik later op in

Slijtage is trouwens wel degelijk afhankelijk van belasting, dus ook afhankelijk van met welke snelheid je de kilometers aflegt en nog meer afhankelijk van hoe vaak en hoe hard je optrekt.
pi_46096458
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 09:22 schreef TR08 het volgende:
Alleen achter wordt aangedreven, de rest ga ik later op in

Slijtage is trouwens wel degelijk afhankelijk van belasting, dus ook afhankelijk van met welke snelheid je de kilometers aflegt en nog meer afhankelijk van hoe vaak en hoe hard je optrekt.
uiteraard is het afhankelijk van belasting. Maar IMHO ben je jezelf rijk aan het rekenen door te denken dat je met 80~100 km/h aanzienlijk veel minder slijtage hebt.
  donderdag 8 februari 2007 @ 09:28:56 #157
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46096521
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 09:21 schreef Justice_Strike het volgende:
daarvoor is. Maar voorbanden zou ik niet gaan gebruiken, je mist dan stabiliteit.
Ik doel erop dat ze bij een driewieler alledrie niets voor zich hebben.
Vampire Romance O+
pi_46096910
oh zo
pi_46098869
maak je het projekt niet nodeloos ingewikkeld door er een hybride van te maken? het lijkt mij allemaal al ingewikkeld genoeg als je gewoon alleen een verbrandingsmotor gebruikt. En door het lage gewicht blijft het sowieso een milieuvriendelijk mobiel. Dat hele hybride systeem blijkt bij de toyota prius ook niet zo fantastisch te werken, al is het voordeel natuurlijk het koppel bij lage toerentallen.
  donderdag 8 februari 2007 @ 11:12:52 #160
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46099232
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 10:59 schreef Byte_Me het volgende:
Dat hele hybride systeem blijkt bij de toyota prius ook niet zo fantastisch te werken
enlighten me...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 8 februari 2007 @ 11:49:39 #161
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46100393
De reden dat ik hybride wil is dat ik dan -als ik er een flinke accu in pleur- volledig elektrisch mijn woon-werk verkeer kan doen

Op het moment dat je volledig elektrisch rijdt kom je per euro verder dan als je tankt. Bovendien is het nog milieuvriendelijker doordat de energie centrale de restwarmte hergebruikt en de auto niet.

Tot slot scheelt het pleuro's in onderhoud omdat een elektro motor nauwelijks slijt mits goed gebruikt.
pi_46110752
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 11:49 schreef TR08 het volgende:
... Bovendien is het nog milieuvriendelijker doordat de energie centrale de restwarmte hergebruikt en de auto niet. ...
*kuch* crower cycle *kuch*
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:32:49 #163
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46112462
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 08:54 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

vergeet niet een goede keuze te maken in motorbanden. Sommige koop je namelijk in een set. Daar is ook een reden voor. Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband. Zet je zoiets op een trike (want dat wil je in essentie bouwen) dan krijg je extra problemen en een kwispelend staartje.
Goede tip Ik ga me in elk geval flink laten adviseren door de bandenleverancier en -indien mogelijk- ook door de fabrikant zelf.
quote:
het is een leuk idee om de banden zo te laten meebuigen. Maar ik vraag me af of dat wel de juiste optie is. Ik denk dat een autobanden constructie beter en makkelijker te maken is. Je kunt de assen zelfs kant en klaar kopen als dat moet. Verder zou je je eigen velgen moeten maken bijeen motorband (aangezien je hem anders wil monteren dan bij een gewone motor. Maar dat zullen je minste zorgen zijn.
Daar ben ik al veel mee bezig geweest. Ik kreeg het alleen niet voor elkaar om de kantelkonstructie te integreren met een niet-meedraaiende wielophanging zonder aerodynamisch een paar erg lompe dingen te moeten doen. De hele kern van het project is een auto te maken die geschikt is voor woon-werk verkeer maar wel ultra zuinig. Dan moet en zal de aero goed zijn en het compromis dat ik in mijn schetsen moest maken bij gebruik van autobanden was te groot. Dit om een aantal redenen:
-Ze kantelen niet mee en komen dus veel eerder in de weg te zitten
-Ze zijn breder dan motorbanden
-Ze zijn zwaarder dan motorbanden
-Ik heb geen kleine velgen kunnen vinden (kleiner dan R13 en lekker smal) die tevens nog schijfremmen toe lieten
quote:
trouwens. Voor het gemak vergeet je dat motorbanden ook uitgelijnd moeten worden.
Hoezo vergeet ik dat?
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:35:43 #164
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46112581
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 09:04 schreef MouseOver het volgende:

Misschien kun je hier om heen werken door banden voor een lichte motorscooter te gebruiken, volgens mij hebben die dat probleem niet. Ze zijn iets kleiner, maar remmen van bijvoorbeeld een mini passen ook in 12" velgen.
Ik ga inderdaad lichte motorscooter velgen en banden gebruiken zoals het er nu voor staat. R12 banden zijn te krijgen in snelheidscodering P (tot 150km/u) en misschien ook nog wel voor sneller. P is in elk geval vlot genoeg voor mij. Ik vertrouw mijn eigen bouwsel nog niet meteen genoeg om er 200+ mee te gaan dus hij wordt zeer waarschijnlijk begrensd op ongeveer 150.
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:36:36 #165
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46112610
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 09:25 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

uiteraard is het afhankelijk van belasting. Maar IMHO ben je jezelf rijk aan het rekenen door te denken dat je met 80~100 km/h aanzienlijk veel minder slijtage hebt.
Kuipers Banden in Goor denkt daar anders over (en ik ook btw maar dat wist je al )
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 16:48 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

*kuch* crower cycle *kuch*
Waarom krijg ik deze hint precies?
Ah ik zie het al, helaas liep mijn pc vast tijdens het editten. Maar even ter zake: Ik heb nog geen dingen gelezen waarin staat dat zo'n motor lang genoeg heel blijft voor woon-werk verkeer. Zo lang dat niet gebeurd is ga ik er ook geen energie in stoppen.
Als ik een heel bedrijf had voor deze wagens zoals bijvoorbeeld Carver dan zou ik er wel een paar motorblokjes aan wagen om te zien hoe lang ze blijven werken maar ik heb daar de faciliteiten niet voor.

[ Bericht 22% gewijzigd door TR08 op 08-02-2007 17:42:23 ]
pi_46112701
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:32 schreef TR08 het volgende:
Hoezo vergeet ik dat?
je rekend 60 euro per motorband (zonder uitlijnen) en daartegenover zet je een prijsje voor autobanden met uitlijnen. Niet echt een eerlijke vergelijking.
pi_46112804
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:36 schreef TR08 het volgende:

Waarom krijg ik deze hint precies?
nou alsjede warmte wil hergebruiken. Dan kun je die cycle implementeren in een huidige motor. Het is dat of de trivandru cycle. Beide zijn makkelijk te implementeren met huidige 4takt motoren. En de efficiency kan tot 40% bedragen.
pi_46112813


[ Bericht 100% gewijzigd door Justice_Strike op 08-02-2007 17:45:40 (dubbelpost) ]
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:44:35 #169
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46112835
Ok ok...maar dan nog. De bandenkosten blijven relatief laag in verhouding tot de andere problemen. Ik ga vooralsnog toch voor de motorbanden, misschien dat er wat meer slijtvaste banden te krijgen zijn dan de ultra mooie racebanden die veel rijders onder hun motor stoppen.

Wat betreft restwarmte recycling: Ik wil daar op zich wel naar kijken...maar dat is me nu een brug te ver. Het concept waar ik nu mee bezig ben kan voor het moeilijke deel bijna uit standaard delen gebouwd. Een nieuwe motor ontwikkelen gaat me niet lukken.
pi_46112895
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:44 schreef TR08 het volgende:
Ok ok...maar dan nog. De bandenkosten blijven relatief laag in verhouding tot de andere problemen. Ik ga vooralsnog toch voor de motorbanden, misschien dat er wat meer slijtvaste banden te krijgen zijn dan de ultra mooie racebanden die veel rijders onder hun motor stoppen.
haha ja die zijn er wel. maar het is serieus kut om die te gebruiken. Je moet er op rekenen dat je met dit weer, en met regen echt een stuk minder griphebt als met autobanden. Daarbij zijn hardere banden niet aan te raden. Het is niet voor niets dat zachte banden verkocht worden voor motoren (en niet echt voor auto's)
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:47:31 #171
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46112915
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:46 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

haha ja die zijn er wel. maar het is serieus kut om die te gebruiken. Je moet er op rekenen dat je met dit weer, en met regen echt een stuk minder griphebt als met autobanden.
Ik zal Vredestein daar eens over mailen.

Nog iets anders mbt de banden: Er zijn dacht ik wel scooters met enkelzijdige ophanging voor (achter zeker) en er zijn ook velgjes die daar wel voor geschikt zijn. Er moet hoogstens een andere naaf voor ontworpen, maar dat heb ik al eens eerder gedaan (incl upright, remophanging, remschijf, etc) en dat is best te doen. De fabricage van die onderdelen is verder ook geen rocket science.
pi_46112991
maar was je nog vanplan iets met de motor te gaan doen, of echt een standaard motor nemen (die zuinig is) en hem zo laten?
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:52:44 #173
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46113088
Compressie verhouding verhogen naar 1:15 indien het blok dat aan kan. Consequentie is dat hij volledig op LPG moet lopen maar dat was zowiezo al de bedoeling

Waarschijnlijk nog wat eigen uitlaat werk, misschien zelf de kop wat gladder maken van binnen indien handig maar verder geen rigoreuze dingen. Als dat blok loopt en er is tijd kan er nog gewerkt aan het implementeren van in- en uitlaten met variabele lengte om het rendement over een breder toerengebied goed te krijgen.
Maar vooralsnog zal het eerste blok blijven steken op verhoogde compressieverhouding.
pi_46113179
ah ok, dus geen crower of trivandru cycles. trouwens, wil je wel dat ie op lpg loopt? volgens mij is de belasting dan best veel. (dacht ik)
  donderdag 8 februari 2007 @ 18:06:39 #175
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46113479
Ik neem aan dat je thermische belasting bedoelt? Die zal inderdaad wat hoger zijn, maar daarvoor kun je een grotere koeler nemen dan standaard. Bovendien wordt waarschijnlijk de waterpomp ook een los elektrisch exemplaar (scheelt wat in de verliezen) en die kun je dan nog wat zwaarder uitvoeren.
Eventueel kan er ook nog een oliekoeler toegevoegd indien nodig.
pi_46113879
hm? nee ik heb het over 4takt omgebouwd naar 6 takt motoren.

crower cycle ==> eerste 4 cycles zijn hetzelfde als 4takt. 5de cycle inspuiting van water (door de hitte wordt het water stoom) 6de cycle is uitlaat van stoom. Je hebt dan dus 2 powerstrokes per 6 cycles inplaats van 1 powerstroke per 4 cycles.

voordeel 40% meer efficientie. Geen extern koelsysteem nodig.

trivandru cycle ==> hetzelfde als crower, maar ipv water heb je bij de 5de cycle alleen pure koele lucht (van de intercooler) die de motor in komt. 6de cycle is het uitspuwen van die lucht. Ook hier is er ongeveer 40% efficientie te bereiken.

voordeel, geen water inspuit systeem nodig.
  donderdag 8 februari 2007 @ 18:33:12 #177
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46114194
Oeh als het met pure lucht ook kan is het oxidatieprobleem weg inderdaad...
Als ik iemand kan vinden die gek genoeg is om te proberen dat werkend te krijgen met een eencilinder motortje dan zou het mooi zijn

Misschien iets voor een lokale HTS of zo. Die universiteit deed er in elk geval 2 jaar over om het werkend te krijgen samen met een chef techniek van Honda dus eenvoudig is het waarschijnlijk niet. Zeker niet eenvoudig genoeg voor mij om het in mijn schuur voor elkaar te krijgen...
pi_46114608
ja maar bedenk wel dat ze het hele concept moeten uitdenken ed. Jij weet dat het werkt. Dus dat implementeren is een stuk makkelijker. btw oxxidatie hoeft geen probleem te zijn. Gewoon 30 seconden op 4 takt laten lopen voordat hij stopt met draaien.
  donderdag 8 februari 2007 @ 18:52:30 #179
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46114874
Ehm ja zo simpel lijkt het in theorie...maar vergeet niet dat ik dan wel "even" een hele nieuwe cilinderkop moet ontwikkelen. En dat is niet zo eenvoudig en bovendien erg duur. Maar jij mag het wel voor me doen als het je makkelijk lijkt Dan ontwikkel ik ondertussen de auto die er omheen komt

Even nog een vraag mbt de opmerking:
quote:
Het profiel van de voorband is zodanig gemaakt dat het het water weghoudt van de achterband.
Heb je hier een bron voor? Ik wil ergens wel zien of het daadwerkelijk zo is.
Dat de weg min of meer watervrij is voor de achterband als de voorband er overheen is geweest geloof ik wel, maar ik herinner me niet daar speciaal profiel voor gezien te hebben.
pi_46115031
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:52 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja zo simpel lijkt het in theorie...maar vergeet niet dat ik dan wel "even" een hele nieuwe cilinderkop moet ontwikkelen. En dat is niet zo eenvoudig en bovendien erg duur. Maar jij mag het wel voor me doen als het je makkelijk lijkt Dan ontwikkel ik ondertussen de auto die er omheen komt
volgens mij hoef je er geen aparte cylinder kop voor te maken. Althans ik begreep dat je het gros gewoon kon laten zoals het was
quote:
Even nog een vraag mbt de opmerking:
[..]

Heb je hier een bron voor? Ik wil ergens wel zien of het daadwerkelijk zo is.
Dat de weg min of meer watervrij is voor de achterband als de voorband er overheen is geweest geloof ik wel, maar ik herinner me niet daar speciaal profiel voor gezien te hebben.
Het zijn niet alle banden die zo uitgevoerd zijn. Maar je moet er wel rekening mee houden. Verder betekent dat ook dat je banden per set moet vervangen.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:06:35 #181
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46115418
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:56 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

volgens mij hoef je er geen aparte cylinder kop voor te maken. Althans ik begreep dat je het gros gewoon kon laten zoals het was
[..]

Het zijn niet alle banden die zo uitgevoerd zijn. Maar je moet er wel rekening mee houden. Verder betekent dat ook dat je banden per set moet vervangen.
Er moeten op zijn minst andere nokkenassen gemaakt...verder zou de rest inderdaad wel bijna gelijk kunnen zijn aan een bestaand blok.
Bij het vervangen van banden denk ik trouwens dat bij het concept hier met name de achterband vrij vaak vervangen moet en de banden voor zullen als stel af en toe wel aan de beurt zijn.
Zowel het remmen als het optrekken gebeurt grotendeels met het achterwiel (het enige wiel waarop regeneratief geremd kan). De voorwielen krijgen weinig meer te doen dan af en toe iets steviger remmen en wat bochtenwerk.
pi_46115873
hmm handeling van zo'n auto wordt wel heel erg kut als je alleen met je achterremmen wil gaan remmen. Verder zou ik zeker op voorrem gaan remmen. De kans dat je achterremmen blokkeren is namelijk heel groot. (op de motor rij je ook met een laag gewicht en haal je 80% van je remkracht uit je voorrem en niet uit je achterrem) Heeft met gewichtsverplaatsing te maken. En ja dat geldt ook als je maar 50 rijdt!

Je vergist je enorm als je denkt dat het anders is. Volgens mij is het trouwens ook bij auto's zo dat het gros van de remkracht van de voorremen komen en niet de achterremmen. Vaak zie je ook dat auto's voor schijfremmen hebben en achter trommelremmen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Justice_Strike op 08-02-2007 19:24:29 ]
pi_46116150
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:18 schreef Justice_Strike het volgende:
Je vergist je enorm als je denkt dat het anders is.
Kan me niet voorstellen dat hij geen logische onderbouwing heeft voor z'n keuze
quote:
Volgens mij is het trouwens ook bij auto's zo dat het gros van de remkracht van de voorremen komen en niet de achterremmen. Vaak zie je ook dat auto's voor schijfremmen hebben en achter trommelremmen.
Alle (normale)auto's remmen meer op de voorremmen dan achter. Domweg omdat op de voorwielen meer remkracht gebruikt kan worden.
Tegenwoordig zie je rondom schijfremmen. voor schijven en achter trommels is verleden tijd. En als je goed kijkt is goed te zien dat de achterremmen minder zwaar zijn uitgevoerd
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_46116255
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:24 schreef vlad het volgende:

[..]

Kan me niet voorstellen dat hij geen logische onderbouwing heeft voor z'n keuze
heeft ie wel, maar dat maakt het voertuig alleen maar gevaarlijk.
quote:
[..]

Alle (normale)auto's remmen meer op de voorremmen dan achter. Domweg omdat op de voorwielen meer remkracht gebruikt kan worden.
Tegenwoordig zie je rondom schijfremmen. voor schijven en achter trommels is verleden tijd. En als je goed kijkt is goed te zien dat de achterremmen minder zwaar zijn uitgevoerd
yup en omdatde achterrem heel snel zal blokkeren.
pi_46116480
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:27 schreef Justice_Strike het volgende:
yup en omdatde achterrem heel snel zal blokkeren.
dat zeg ik
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_46116664
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:33 schreef vlad het volgende:

[..]

dat zeg ik
gamma
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:40:15 #187
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46116739
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:18 schreef Justice_Strike het volgende:
hmm handeling van zo'n auto wordt wel heel erg kut als je alleen met je achterremmen wil gaan remmen. Verder zou ik zeker op voorrem gaan remmen. De kans dat je achterremmen blokkeren is namelijk heel groot. (op de motor rij je ook met een laag gewicht en haal je 80% van je remkracht uit je voorrem en niet uit je achterrem) Heeft met gewichtsverplaatsing te maken. En ja dat geldt ook als je maar 50 rijdt!

Je vergist je enorm als je denkt dat het anders is. Volgens mij is het trouwens ook bij auto's zo dat het gros van de remkracht van de voorremen komen en niet de achterremmen. Vaak zie je ook dat auto's voor schijfremmen hebben en achter trommelremmen.
Dit speelt alleen op op het moment dat de achterrem blokkeert. Maar daarvoor is er zoiets als ABS uitgevonden. Een auto regeneratief remmen op alleen het achterwiel is niet slecht voor de handling. Tenminste: Bij de Nuna's was het dat niet. Bij een lekke achterband (daar heb ik mee gereden in Nuna 2 @90 km/u) was het puur op het achterwiel remmen zelfs de enige manier om de wagen stabiel te houden.

Het scenario waar jij het over hebt speelt als je hard remt (en wel zo hard als mogelijk om precies te zijn). Als je zacht remt (wat je meestal doet) kan het best zijn dat het achterwiel remkracht zat kan leveren.

Ik wil het zo maken dat als je vrij zacht remt alles regeneratief gebeurt. Dat kan door het rempedaal als het ware "dubbel" uit te voeren. Je zet dan een potmeter bovenop het rempedaal. De eerste paar cm dat je het pedaal intrapt tik je dan feitelijk alleen de regeneratieve rem aan. Als je harder wilt remmen gaan op gegeven moment vanzelf de schijfremmen op alle wielen mee doen. Een auto waarbij dat goed werkt kun je hier vinden: http://www.innosysengineering.com/ (klik op projects -> innocar, dat is een omgebouwde Daihatsu Cuore die volledig elektrisch rijdt, een creatie van mijn huisgenoot toen ik nog in Delft woonde). Deze wagen heb ik zelf ook gereden en het systeem dat ik hier beschrijf werkt erg goed.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:44:03 #188
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46116885
Probeer trouwens maar eens om op je handrem te remmen als je ergens de ruimte hebt. Niet ineens dat ding omhoog hijsen maar gewoon rustig omhoog trekken en zien wat hij doet. Dat is nog best veel namelijk. Lang niet zo veel als op je pedaal stampen, maar wel voldoende om rustig uit te remmen voor een rijtje auto's die bij een stoplicht staat te wachten.
pi_46117030
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:40 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dit speelt alleen op op het moment dat de achterrem blokkeert. Maar daarvoor is er zoiets als ABS uitgevonden. Een auto regeneratief remmen op alleen het achterwiel is niet slecht voor de handling. Tenminste: Bij de Nuna's was het dat niet. Bij een lekke achterband (daar heb ik mee gereden in Nuna 2 @90 km/u) was het puur op het achterwiel remmen zelfs de enige manier om de wagen stabiel te houden.
sorry maar je kunt het niet vergelijken met nuna2. immers is dat een super lichte superlaag voertuig welke niet bedoelt is voor all weather, laten we niet vergeten slecht wegdek. ABS helpt ook niet. Abs geeft je dan max rem vermogen (als je hem goed afsteld) voor je achterremmen. Maar niet genoeg remkracht. Je hebt met verkeer te maken en dan wil je ECHT niet afhankelijk zijn van je achterremmen.
quote:
Het scenario waar jij het over hebt speelt als je hard remt (en wel zo hard als mogelijk om precies te zijn). Als je zacht remt (wat je meestal doet) kan het best zijn dat het achterwiel remkracht zat kan leveren.
je bedoelt zacht remmen voor een stoplicht? ook daar zou ik voorrem gebruiken ook al is het voor de veiligheid.

Afijn, ik zou kijken of je niet iets met je voorrem kunt doen. Regeneratiev oid. Ik vind het maar een eng idee om het gros op je achterrem af te remmen. (heb je wel eens op een fiets gezeten en alleen achter geremd?)
pi_46117090
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:44 schreef TR08 het volgende:
Probeer trouwens maar eens om op je handrem te remmen als je ergens de ruimte hebt. Niet ineens dat ding omhoog hijsen maar gewoon rustig omhoog trekken en zien wat hij doet. Dat is nog best veel namelijk. Lang niet zo veel als op je pedaal stampen, maar wel voldoende om rustig uit te remmen voor een rijtje auto's die bij een stoplicht staat te wachten.
handrem wordt in het engels niet voor niets "emergency brake" genoemd. Verder heeft achterrem een onvoorspelbaar effect bij slechte weersomstandigheden. Omdat je de achterkant gaat beinvloeden (en dus ook de koers van de auto) terwijl je voorkant een richting probeert te geven.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:59:13 #191
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46117381
Je doet nu alsof ik handmatig de voorremmen er bij aan moet schakelen. Dat is niet het geval. Er komt straks een pedaal in dat bij alle wielen tegelijk de schijfrem bedient en bovendien worden alle wielen van ABS voorzien. Dit betekent dat elk wiel de maximum remkracht krijgt die voor dat wiel te halen is in het geval dat het nodig is. De volledige remkracht is dus altijd beschikbaar zodra je maar hard genoeg op het enige rempedaal trapt dat in de auto zit. Het enige dat anders is is dat je bij de eerste 1-2 cm indrukken eerst de regeneratieve rem inschakelt. Die rem kan automatisch uitgezet of afgeknepen zodra de ABS in werking treedt.

Als de remkracht met ABS gelimiteerd zou worden op het wiel met de minste remkracht zou ieder voertuig dat met 1 wiel in de berm rijdt meteen niet meer te remmen zijn. Volgens mij kan ik in de passat van mijn vader nog behoorlijk hard remmen met 1 kant in de berm terwijl de ABS ingrijpt dus wat jij zegt mbt afstellen klopt denk ik niet.
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:00:35 #192
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46117431
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:49 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

handrem wordt in het engels niet voor niets "emergency brake" genoemd. Verder heeft achterrem een onvoorspelbaar effect bij slechte weersomstandigheden. Omdat je de achterkant gaat beinvloeden (en dus ook de koers van de auto) terwijl je voorkant een richting probeert te geven.
Ook dit is weer alleen als je de wielen blokkeert. Zo lang er geen wielen blokkeren gaat de auto keurig de kant op die de stand van de banden dicteert. En voor het blokkerings scenario is er ABS.
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:02:21 #193
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46117505
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:48 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

sorry maar je kunt het niet vergelijken met nuna2. immers is dat een super lichte superlaag voertuig welke niet bedoelt is voor all weather, laten we niet vergeten slecht wegdek. ABS helpt ook niet. Abs geeft je dan max rem vermogen (als je hem goed afsteld) voor je achterremmen. Maar niet genoeg remkracht. Je hebt met verkeer te maken en dan wil je ECHT niet afhankelijk zijn van je achterremmen.
[..]
On top of that zal die nuna ook wat minder veerweg hebben...

Maar is het zolastig om die regenerators ( ) ook op de voorwielen te zetten...? Kan kleiner dan als er ook aandrijving nodig is...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_46117547
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:59 schreef TR08 het volgende:
Je doet nu alsof ik handmatig de voorremmen er bij aan moet schakelen. Dat is niet het geval. Er komt straks een pedaal in dat bij alle wielen tegelijk de schijfrem bedient en bovendien worden alle wielen van ABS voorzien. Dit betekent dat elk wiel de maximum remkracht krijgt die voor dat wiel te halen is in het geval dat het nodig is. De volledige remkracht is dus altijd beschikbaar zodra je maar hard genoeg op het enige rempedaal trapt dat in de auto zit. Het enige dat anders is is dat je bij de eerste 1-2 cm indrukken eerst de regeneratieve rem inschakelt. Die rem kan automatisch uitgezet of afgeknepen zodra de ABS in werking treedt.

Als de remkracht met ABS gelimiteerd zou worden op het wiel met de minste remkracht zou ieder voertuig dat met 1 wiel in de berm rijdt meteen niet meer te remmen zijn. Volgens mij kan ik in de passat van mijn vader nog behoorlijk hard remmen met 1 kant in de berm terwijl de ABS ingrijpt dus wat jij zegt mbt afstellen klopt denk ik niet.
je wil niet weten wat er gebeurd als je hem in de berm in de abs trekt je mag het proberen. Maar wat dus wel gaat gebeuren is dat je achterrem remkracht verliest naarmate je aan het remmen bent. Dat is de reden waarom je nooit alleen de achterrem gebruikt. Het idee klinkt leuk, maar de in de praktijk is het gewoon gevaarlijker dan de voorrem er meteen bijpakken.
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:06:36 #195
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46117646
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:02 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

On top of that zal die nuna ook wat minder veerweg hebben...

Maar is het zolastig om die regenerators ( ) ook op de voorwielen te zetten...? Kan kleiner dan als er ook aandrijving nodig is...
De generator moet genoeg vermogen hebben om flink te kunnen remmen ik denk dat je tegen ongeveer 10kg/wiel aan kijkt. Niet best voor de wegligging

Nuna 2 had 50mm veerweg trouwens, ongeveer net zo veel als een iets verlaagde sjonniebak
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:07:07 #196
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46117673
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:03 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

je wil niet weten wat er gebeurd als je hem in de berm in de abs trekt je mag het proberen. Maar wat dus wel gaat gebeuren is dat je achterrem remkracht verliest naarmate je aan het remmen bent. Dat is de reden waarom je nooit alleen de achterrem gebruikt. Het idee klinkt leuk, maar de in de praktijk is het gewoon gevaarlijker dan de voorrem er meteen bijpakken.
Ik heb dat geprobeerd, best vaak en het effect is zoals ik beschreef
De handling was trouwens ook nog prima, ik kon zowel makkelijk rechtdoor blijven rijden als makkelijk de auto terug de weg op sturen wanneer ik maar wilde.
pi_46117808
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:07 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik heb dat geprobeerd, best vaak en het effect is zoals ik beschreef
De handling was trouwens ook nog prima, ik kon zowel makkelijk rechtdoor blijven rijden als makkelijk de auto terug de weg op sturen wanneer ik maar wilde.
? hoe hard moet je wel niet gereden hebben alsje hem en in de abs trekt en nog zoveel door kan rijden dat je hem en rechtdoor en de berm uit kunt rijden? over het algemeen moet je binnen 28 meter stilstaan. dus zoveel ruimte heb je niet om te sturen.
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:14:21 #198
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46117938
Nou...gewoon een keer proberen met rechtdoor en een keer met terug sturen? Verder kun je ook eerst een stukje rechtdoor rijden en daarna terug de weg op.

En ik reed 50 btw...ik had het stukje weg speciaal opgezocht om dit te proberen.
Hier in de buurt moest ik nog wel eens over landweggetjes waar je vrij regelmatig idioten tegen komt dus het leek me wel zinvol om te weten wat de auto onder deze omstandigheden kon mocht het nodig zijn. Met ABS is dat best veel kan ik je vertellen
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:26:59 #199
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_46118352
Je trekt de auto trouwens wel erg snel in de ABS met een kant in de berm, maar je kunt dan nog steeds het rempedaal verder induwen en dat heeft ook nog steeds effect zolang niet elk wiel dreigt te blokkeren. Dat is ook het hele idee achter ABS, dat elk wiel de maximum remkracht krijgt die het individueel zou kunnen hebben.
Als ik rechts in de berm hang remt rechts dus bijna niet, maar links wel. Als ik het pedaal verder in trap gaat links harder remmen en rechts wordt begrensd door de ABS.
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:30:58 #200
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_46118502
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:26 schreef TR08 het volgende:
Je trekt de auto trouwens wel erg snel in de ABS met een kant in de berm, maar je kunt dan nog steeds het rempedaal verder induwen en dat heeft ook nog steeds effect zolang niet elk wiel dreigt te blokkeren. Dat is ook het hele idee achter ABS, dat elk wiel de maximum remkracht krijgt die het individueel zou kunnen hebben.
Als ik rechts in de berm hang remt rechts dus bijna niet, maar links wel. Als ik het pedaal verder in trap gaat links harder remmen en rechts wordt begrensd door de ABS.
Nou, vaak raakt in dat soort extreme situaties het ABS toch wel de draad kwijt... Je auto blijft bestuurbaar, maar van remmen is bijna geen sprake meer...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')