Omdat we niet in een zuivere democratie leveren.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:20 schreef MrX1982 het volgende:
Hoe kan Beatrix de machtigste zijn als we in een democratie leven.
De macht van Beatrix wordt zwaar overschat. Wat doet dat mens naast lintjes doorknippen, koekhappen en zwaaienquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Omdat we niet in een zuivere democratie leveren.
Koninkrijksrelaties bijvoorbeeld. Daarnaast kan ik me nog goed heugen dat ze Amnesty International (néé, die krijgen géén overheidssteun) hielp door ze uit te nodigen terwijl ze de leider van 1 of ander duister land op bezoek had. Dat was zeer hulpzaam, en dat zou een MP niet voor elkaar kunnen krijgen. Ook heeft ze vele aandelen, alhoewel ik daar niet echt veel zicht op heb.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:31 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De macht van Beatrix wordt zwaar overschat. Wat doet dat mens naast lintjes doorknippen, koekhappen en zwaaien.
Dan nog heeft de Koningin natuurlijk niets te zeggen. De werkelijke macht ligt bij de ambtenarij en in het bedrijfsleven maar of er een persoon de machtigste is ik zou niet weten wie.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:34 schreef Yildiz het volgende:
Koninkrijksrelaties bijvoorbeeld. Daarnaast kan ik me nog goed heugen dat ze Amnesty International (néé, die krijgen géén overheidssteun) hielp door ze uit te nodigen terwijl ze de leider van 1 of ander duister land op bezoek had.
Balkenende moet het hebben van z'n das, begrijp ik zo links en rechts, die is verder ook niet veel. Een MP is in ons land sowieso, terecht, niet veel.
Invloed, gecombineerd met vrijheid van eigen beweging. Bij Balkenende bepalen zijn spindoctors of ie een katheder mag vasthouden, zijn speechschrijvers zijn tekst, zijn trainers zijn gedrag, zijn team zijn campagne, et cetera. Hij mag alleen zelf bepalen of ie naar het ziekenhuis gaat voor zijn voet of niet, krijg ik soms de indruk.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:36 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan nog heeft de Koningin natuurlijk niets te zeggen. De werkelijke macht ligt bij de ambtenarij en in het bedrijfsleven maar of er een persoon de machtigste is ik zou niet weten wie.
Het is maar net hoe je macht definieert.
De Koningin is toch ook gebonden aan allerlei regels. De politiek is verantwoordelijk voor wat ze eventueel zegt daarom zegt ze nooit iets. Dat is ook precies wat de monarchie moet inhouden, niets. Of nog beter afschaffen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:38 schreef Yildiz het volgende:
Invloed, gecombineerd met vrijheid van eigen beweging. Bij Balkenende bepalen zijn spindoctors of ie een katheder mag vasthouden, zijn speechschrijvers zijn tekst, zijn trainers zijn gedrag, zijn team zijn campagne, et cetera. Hij mag alleen zelf bepalen of ie naar het ziekenhuis gaat voor zijn voet of niet, krijg ik soms de indruk.
Nu heeft het koningshuis dat vast ook wel, maar als de koningin wat wil, lukt het haar vast wel.
Daarnaast kent ze ook gewoon veel mensen. En zoals het overal is, hoe beter je netwerk, hoe groter je macht.
Er is natuurlijk niets absoluut, en heb het dan ook over gradaties. Politici zeggen inderdaad helemaal niks, daar ben ik het met je eens. Beatrix zegt echter soms nog wel eens wat, heb ik het idee. Als haar pro-Balkenende speech niet door Balkenende zelf is geschreven, bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:41 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De Koningin is toch ook gebonden aan allerlei regels. De politiek is verantwoordelijk voor wat ze eventueel zegt daarom zegt ze nooit iets. Dat is ook precies wat de monarchie moet inhouden, niets. Of nog beter afschaffen.
Hoe kan Balkenende de machtigste zijn als we in een monarchie leven?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:20 schreef MrX1982 het volgende:
Hoe kan Beatrix de machtigste zijn als we in een democratie leven.
Ik ga ook voor Henk-Jan Smits.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:24 schreef hoM3r het volgende:
Henk jan Smits, die bepaalt binnen 2 minuten of het nog wat wordt met je leven immers.
Degene die het werkelijke voor het zeggen heeft. Dat is imo niet hiarchisch bepaald. Maar wordt bepaald door de pikorde. Zalm/Balkenende geeft aan dat Zalm veel meer voor het zeggen heeft.quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:50 schreef Puzzelaar het volgende:
Wie heeft de meeste macht in Nederland?
Balkenende?
Beatrix?
Zalm?
Iemand uit de media?
En hoe definieer je "macht"?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |