abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43259436
het moet juist andersom zijn, vroeger trouwde iedereen met dezelfde status elkaar. Nu maakt dat allemaal veel minder uit.

Maargoed, ik zie de overheid binnenkort alweer bepalen wie er met wie moet trouwen......

Schijndemocratie!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_43270349
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:30 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Als je een redelijk welvarend leven wilt hebben na een studie die je een halve hypotheek kost zul je wel een hoog inkomen moeten hebben, zo simpel is het. Jij haalt nu de kunstenaars samen met de platgetreden Geenstijl-term "subsidie-infuus" aan, maar er stonden meer voorbeelden in die post. Ik hoop dat je begrijpt dat je hier niet met zo'n lichtvaardig argument overheen kunt stappen, het is vrij cruciaal naar mijn mening om onderwijs toegankelijk en zoveel mogelijk blind voor sociaal-economische af- en toekomst te houden, hoewel het hier niet helemaal ontopic is.
Het grote voorbeeld van de rechtsen is de USA. En juist in dat land is het goed mis. De rechtsen zijn net zo blind voor de misstanden in de USA als de communisten en maoisten vroeger blind waren voor de misstanden in de Soviet-Unie en China.

Een jaar collegegeld kost daar tienduizenden dollars. Er is wel een beperkt aantal studiebeurzen. Daarmee worden dan de sprookjes en lulverhalen in leven gehouden over de krantenjongen die miljonair werd. Maar er zijn lang niet genoeg studiebeurzen om iedereen die kan doorstuderen ook echt te laten doorstuderen. Er is in de USA duidelijk veel minder sociale mobiliteit dan in Nederland.

De salarissen voor mensen die gestudeerd hebben liggen er wel veel hoger. Dat moet ook, want anders heeft studeren helemaal geen zin. De USA prijst zich hierdoor wel uit de wereldmarkt. Om daar wat aan te doen laten ze veel hoog opgeleide immigranten uit het buitenland toe. Het is natuurlijk een heel slechte manier om te concurreren op de wereldeconomie. Dat doet de USA ook niet echt meer. De USA heeft een groot handelstekort. Het land importeert, leeft boven zijn stand, en leent. Dit gaat nu nog goed. Maar hoe lang nog?
"The courtesy of your hall is somewhat lessened of late."
pi_43272161
quote:
Op zondag 5 november 2006 12:17 schreef thaleia het volgende:

Ik zie op dat 'slim & rijk, arm & dom' nog teveel uitzonderingen.
Rijk & hoger opgeleid, arm & minder hoogopgeleid (zoals vroeger dus) geldt toch nog wel vaak hoor:
Uiteraard. Maar meer dan vroeger is de gevolgde opleiding een goede afspiegeling van het intellect. Waar vroeger -echt niet zo heel lang geleden- een inteliigente jongen uit de arbeidersklasse op voorspraak van een leraar oid wel MULO mocht doen, en dan kweekschool, ging zo iemand een paar decennia terug studeren, en inmiddels zijn er veel minder dan vroeger, kinderen met universitair niveau met ouders met enkel LBO.

Dat verandert de samenstelling van de groep, met name van de groep arm&minder hoog opgeleid. Die is -gemiddeld, als groep- dommer geworden.

quote:
Ik geloof het verhaal dus wel hoor, zeker, maar ik denk dat er nog veel meer grijstinten in zitten dan het nu lijkt
Eens. Eerlijk gezegd ken ik praktisch niemand die aan het beschreven profiel voldoet, maar ik heb dan ook nogal het idee dan mijn kenissenkring niet erg standaard is .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43278239
quote:
Op zondag 5 november 2006 20:30 schreef dwergplaneet het volgende:

Het grote voorbeeld van de rechtsen is de USA. En juist in dat land is het goed mis. [..]

Een jaar collegegeld kost daar tienduizenden dollars.
Alleen aan private scholen, die kun je niet met Nederlandse universiteiten vergelijken. Het collegegeld aan de gewone publieke Amerikaanse universiteiten is gemiddeld minder dan 5000 euro per jaar, waar dankzij allerlei regelingen voor bijna iedere student nog veel vanaf gaat. Amerikaanse ouders en scholieren sparen er voor, de studenten hebben bijbaantjes en voor arme talenten zijn er talloze fondsen. De situatie is er minder dramatisch dan je denkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')