Als het nu nog geen CDA-PvdA wordt...quote:
daar moet je je denk ik niet op blind staren, strategische stemmers draaien op 22 november massaal om, denk ik.quote:Op dinsdag 7 november 2006 20:58 schreef ItaloDancer het volgende:
Mooi, in ieder geval geen rechtse coalitie meer![]()
Zetels van PvdA naar GL en SP... hmmm...
quote:Op woensdag 8 november 2006 00:04 schreef Artanis1 het volgende:
Stel dat iedereen stemt op wat ze bij de stemwijzer voor advies kregen
Zou gezellige coalitie worden
quote:********************************** 1/2
Peiling:PvdA zakt verder terug
` Er is niet langer sprake van een
nek-aan-nekrace tussen PvdA en CDA.Die
conclusie trekt Maurice de Hond.In een
tussenpeiling die hij vandaag heeft
gehouden is de PvdA verder weggezakt.De
sociaal-democraten staan op 38 zetels,
twee minder dan afgelopen zaterdag.Het
CDA blijft staan op 44 zetels.
Nu PvdA en CDA niet langer gelijk
opgaan,zullen mensen minder geneigd
zijn om strategisch te stemmen,denkt De
Hond.Daarvan lijken vooral de SP en de
Partij voor de Vrijheid te profiteren.
In de peiling is de SP even groot als
de VVD;beide komen uit op 21 zetels.De
PvdV staat in de peiling op 6 zetels.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | Peiling Maurice de Hond 7 november *************************************** 2003 07-11 04-11 29-10 TK --------------------------- CDA 44 44 45 44 PvdA 38 40 42 42 VVD 21 23 24 28 Fortuyn - - - 8 GL 7 6 6 8 SP 21 20 18 9 D66 2 1 2 6 Chr.Unie 5 5 5 3 SGP 2 2 2 2 PvdDieren 2 2 1 - PvdVrijheid 6 5 3 - Een.nl/ander 2 2 2 - *************************************** |
Wilders heeft nou eenmaal meer naamsbekendheid dan Pastors.quote:Op woensdag 8 november 2006 01:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wilders staat, zoals meestal bij De Hond, verrassend hoog, en ik snap ook niet dat die mensen Wilders stemmen en niet EenNL, wat me een fatsoenlijker alternatief lijkt.
En als het CDA makkelijk lijkt te winnen zullen VVD'ers waarschijnlijk toch weer terugkeren op het eigen nest. Nou doet Mark Rutte het wel dusdanig slecht dat kans niet heel groot is, maar het is mogelijk. Dan daalt het CDA weer, stijgt de VVD en wordt Bos met wat strategische SP-stemmers toch nog de grootstequote:Op woensdag 8 november 2006 09:19 schreef vw_caddy het volgende:
Dan ben je optimistischer dan bij Jurgen, ik zie de VVD dit niet zomaar bijtrekken.
Eerlijk gezegd vrees ik het ergste voor de VVDquote:Op woensdag 8 november 2006 08:54 schreef Jurgen21 het volgende:
De VVD verliest momenteel veel aan de PVV en niet aan het CDA. Als de VVD er in slaagt die kiezers terug te winnen door bv. Rita Verdonk een prominentere rol in de campagne te laten spelen, ga ik voorlopig uit van een CDA/VVD/CU coalitie.
Ja, de VVD heeft z'n eigen graf gegraven door de sociaal-liberaal Mark Rutte als lijsttrekker te kiezen. De gehele conservatieve achterban van de VVD trekt ofwel naar het CDA ofwel naar de PVV. Belangrijkste is dat het CDA de grootste wordt, zodat we in elk geval een conservatieve MP krijgen en een sterke gematigd rechtse regeringspartij. Zoals ik hierboven al schrijf acht ik het beslist niet onmogelijk dat CDA/VVD/CU op 22 november toch een meerderheid halen.quote:Op woensdag 8 november 2006 09:35 schreef Tharalom het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vrees ik het ergste voor de VVD.. En daarmee ook de CDA-VVD-CU coalitie.
Zou goed kunnen, maar zo groot als het gat nu is verwacht ik eerder dat PvdA-kiezers overlopen naar de SP (of naar GroenLinks) en dat het gat alleen maar groter wordt. Vervolgens zal het CDA wel een aantal zetels verliezen, maar dat zal dan onvoldoende zijn voor de PvdA om nog te winnen.quote:Op woensdag 8 november 2006 09:35 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
En als het CDA makkelijk lijkt te winnen zullen VVD'ers waarschijnlijk toch weer terugkeren op het eigen nest. Nou doet Mark Rutte het wel dusdanig slecht dat kans niet heel groot is, maar het is mogelijk. Dan daalt het CDA weer, stijgt de VVD en wordt Bos met wat strategische SP-stemmers toch nog de grootste![]()
We zullen zien.quote:Op woensdag 8 november 2006 09:44 schreef Genverbrander het volgende:
Ik voorspel dat de peilingen er dit keer verder naast zullen zitten dan ooit. Z
wat je helaas ziet is dat links niet zozeer sterker wordt maar rechts vooral verzwakt door de crisis binnen de VVD. Er vindt weinig overstap plaats van het rechtse naar het linkse blok en andersom. Wilders spint garen bij het verlies van de VVD, links niet.quote:Op woensdag 8 november 2006 10:35 schreef FlyingFox het volgende:
Hier effe een grafiekje van de optelsommen van partijen in een potentieel recht en een potentieel links kabinet. (de gele lijn representeert het minimaal aantal zetels nodig.)
[afbeelding]
Vind ik vlak voor verkiezingen nog wel begrijpelijk, wekelijkse peilingen jaren voordat er verkiezingen plaats zullen vinden zijn wel een teken van gektequote:Op woensdag 8 november 2006 09:44 schreef Genverbrander het volgende:
Wat de fuk, wat is er in hemelsnaam aan de hand. Die peilingengekte is helemaal losgeslagen. Zo onderhand komen er iedere dag peilingen uit. Het is schrikbarend om te zien wat voor vergaande conclusies worden getrokken uit kleine enquetes onder internetpanels.![]()
Was gisteren niet in het nieuws dat ongeveer 1/3 (?) van de kiezers nog zwevend is? Ook de grote verschillen tussen de verschillende peilingen maken mij wantrouwing. Wel grappig was de peiling van de Metro, SP als grootste en VVD groter dan het CDAquote:Ik voorspel dat de peilingen er dit keer verder naast zullen zitten dan ooit. Ze willen teveel opvallen in de media en komen daarom om de haverklap met spannende tussenuitslagen die de 'horse race' tussen JP & Bos en VVD & SP versterken. Je zult zien dat een ongelofelijk grote groep pas een paar dagen voor de verkiezingen gaat beslissen, dus deze peilingen hebben heel erg weinig zin.
Peilingen zie ik niet zo als bedreiging voor de democratie, zelf heb ik meer problemen met media die deze verkiezingen brengen alsof we een 2 partijenstelsel hebben.quote:Ik vind deze ontwikkeling niet zo positief voor de democratie.![]()
quote:Op woensdag 8 november 2006 10:57 schreef Chewie het volgende:
Was gisteren niet in het nieuws dat ongeveer 1/3 (?) van de kiezers nog zwevend is? Ook de grote verschillen tussen de verschillende peilingen maken mij wantrouwing. Wel grappig was de peiling van de Metro, SP als grootste en VVD groter dan het CDA![]()
Volgens mij is er nog nooit zo veel aandacht geweest voor kansloze splinters als dit jaar.quote:Op woensdag 8 november 2006 10:57 schreef Chewie het volgende:
Peilingen zie ik niet zo als bedreiging voor de democratie, zelf heb ik meer problemen met media die deze verkiezingen brengen alsof we een 2 partijenstelsel hebben.
Ze hebben het toch ook gewoon fantastisch gedaan? Veiligheid toegenomen, wachtlijsten in de zorg gedaald, werkloosheid is sterk aan het dalen, de economie groeit weer hard, asielproblematiek eindelijk weer op orde, het aantal gezinsherenigers sterk gedaald door strengere regels, eindelijk eens serieus werk gemaakt van inburgeren, enz.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:00 schreef LuukBes het volgende:
Onbegrijpelijk dat het CDA mogelijk weer gaat winnen en diezelfde bloempot weer president wordt. Minst populaire MP sinds decennia, en toch weer allemaal CDA stemmen. Je zou haast denken dat het niet kan, en doorgestoken kaart is.
Ja maar niet tijdens de campagne, aandacht gaat de laatste tijd vooral uit naar CDA/PvdA en maakt de media er een MP verkiezing van.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is er nog nooit zo veel aandacht geweest voor kansloze splinters als dit jaar.
Ach gister stukje RTL gezien en die kwamen er al weer op terug.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja maar niet tijdens de campagne, aandacht gaat de laatste tijd vooral uit naar CDA/PvdA en maakt de media er een MP verkiezing van.
Het CDA profiteert weer eens van gebeurtenissen bij andere partijen.quote:Op woensdag 8 november 2006 11:00 schreef LuukBes het volgende:
Onbegrijpelijk dat het CDA mogelijk weer gaat winnen en diezelfde bloempot weer president wordt. Minst populaire MP sinds decennia, en toch weer allemaal CDA stemmen. Je zou haast denken dat het niet kan, en doorgestoken kaart is.
Yep, de peiling vanavond kan de PvdA maken of breken. Als de SP nu ook in de Barometer wint ten koste van de PvdA, dan wordt het zo langzamerhand steeds moeilijker voor Bos. Ter rechterzijde is het het uur van de waarheid voor de VVD. Blijven de strategische stemmers hangen bij Balkenende of gaan ze weer wat terug?quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:08 schreef Genverbrander het volgende:
Vanavond weer een peiling van Interview/NSS, de enige peiling die nog een nek-aan-nek-race aangeeft tussen PvdA en CDA.
Bos gaat eraanquote:
Hoezo de VVD? Blijft 23 toch?quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:26 schreef Jurgen21 het volgende:
De Nieuwe BarometerPvdA en VVD dalen verder
Inderdaad, ik denk dat de SP 12 zetels gaat halen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het wordt wel heel ernstig voor Bos. Maar goed, ik zou de rechtse mensen toch waarschuwen om niet te vroeg te juichen. Er kunnen nog heel veel SP'ers terugkomen.
12 zetels.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:11 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad, ik denk dat de SP 12 zetels gaat halen.
Maar of de rest allemaal naar Kabouter Bos gaat...
Straks wint Bos gewoon en dan heeft Gen zich voor niets druk gemaakt om de kop van Balkenende.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind genverbrander wel (nu al) een slechte verliezer.
De SP komt sowieso in de oppositie.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:13 schreef Genverbrander het volgende:
12 zetels.![]()
Nee man, de SP en het CDA worden de grote winnaars van de verkiezingen.
Oooohh nee ik zie nu al op tegen die juichende kop van Balkenende op 22 november.![]()
Maarja ieder (democratisch) land krijgt de leider die het verdient.
quote:SP-lijsttrekker Jan Marijnissen voelt niets voor een coalitie met CDA en PvdA. Hij heeft dat vrijdag laten weten in reactie op uitspraken van PvdA-lijsttrekker Wouter Bos. Bos vindt dat de SP bij de kabinetsformatie in beeld moet komen als PvdA en CDA bij de verkiezingen geen meerderheid halen. ,,Dan heb je een derde partij nodig en wat mij betreft is dat de SP.''
Maar Marijnissen voelt niets voor regeren met het CDA zolang daar Jan Peter Balkenende en Maxime Verhagen de dienst uitmaken, zegt een SP-woordvoerder. ,,Alleen als het CDA zich zou ontwikkelen tot een sociale partij, kan dat anders worden.''
Misschien is het allemaal wel tactiek. Nederlanders zijn dol op underdogs, en door Bos nu in de geslagen positie te plaatsen krijgen mensen misschien wel weer sympathie voor hem. On the other hand... dat kan dan ook voor Rutte gelden, en ik weet niet of genverbrander daar zo blij mee is.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:17 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Straks wint Bos gewoon en dan heeft Gen zich voor niets druk gemaakt om de kop van Balkenende.
Ik ben een hele slechte verliezer als Balkenende wint. Als ik ergens niet tegenkan is dat het wel. THE HORROR!quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind genverbrander wel (nu al) een slechte verliezer.
Rutte vind ik qua persoon een stuk minder irritant dan Balkenende. Maar zelfs als je een pistool tegen mn slaap houdt zou ik niet kunnen zeggen welke partij kutter is: VVD of CDA. Misschien toch het CDA, want de VVD heeft tenminste nog principes. Die komen er tenminste voor uit dat ze kut zijn.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Misschien is het allemaal wel tactiek. Nederlanders zijn dol op underdogs, en door Bos nu in de geslagen positie te plaatsen krijgen mensen misschien wel weer sympathie voor hem. On the other hand... dat kan dan ook voor Rutte gelden, en ik weet niet of genverbrander daar zo blij mee is.
Ja, de SP draait al net zo erg als de PvdA. Links trekje zekerquote:Op vrijdag 10 november 2006 21:19 schreef Genverbrander het volgende:
Oooooooooooooooooohhh jee Marijnissen gaat nu alweer terugkrabbelen en opent de deur voor een coalitie PvdA/CDA/SP.
Sjongejonge wat is er toch gebeurd met de principes van de SP... Kansloze partij zeg.![]()
Dat betwijfel ik, want als er één partij draait is het wel het CDA. Maar dan niet een klein draaitje, maar meteen een radicale draai van rechts naar links en vice versa.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:23 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ja, de SP draait al net zo erg als de PvdA. Links trekje zekerMaar laat Jan maar lekker verder dromen. Het CDA zal nooit, maar dan ook werkelijk nooit in een coalitie stappen met twee linkse partijen.
Sja dat is blijkbaar hoe het werkt.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:31 schreef rebel6 het volgende:
Terwijl Bos en Rutte steeds belangrijke onderwerpen aansnijden houdt het CDA zich zorgvuldig op de vlakte.
Balkenende komt alleen maar met flauwe onderwerpen als de inhoud van het kerstpakket of godsdienstvoorlichting op openbare scholen.Van die veilige flut 'standpunten' waar je niemand mee wegjaagt. Over de belangrijke onderwerpen houden ze hun mond.
quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:55 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik denk dat het echt afgelopen is voor de PvdA hoor, en dat zowel CDA als SP uitlopen ten koste van de PvdA.
De underdog tactiek is nu juist voor Balkenende aan het werken.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:19 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nederlanders zijn dol op underdogs, en door Bos nu in de geslagen positie te plaatsen krijgen mensen misschien wel weer sympathie voor hem.
Da's ook ongeveer de manier waarop Balkenende de vorige keren de verkiezingen ingegaan is.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:33 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Goeie tactiek om in Nederland de grootste te worden: naai het volk eerst 4 jaar lang, hou 3 maanden voor de verkiezingen ineens je kop en je wordt de grootste.![]()
Balkenende IV, V en VI de komende 4 jaar. Eerst met CU, daarna met Wilders, Pastors, daarna maar weer vervroegde verkiezingen voordat de laagconjunctuur toeslaat.quote:Op vrijdag 10 november 2006 22:12 schreef Sander10 het volgende:
Ik kan het niet geloven dat we waarschijnlijk straks een Balkenende IV krijgen.
Waar moet dat in NL heen?
quote:Op vrijdag 10 november 2006 22:22 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Balkenende IV, V en VI de komende 4 jaar. Eerst met CU, daarna met Wilders, Pastors, daarna maar weer vervroegde verkiezingen voordat de laagconjunctuur toeslaat.
quote:Op vrijdag 10 november 2006 22:22 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Balkenende IV, V en VI de komende 4 jaar. Eerst met CU, daarna met Wilders, Pastors, daarna maar weer vervroegde verkiezingen voordat de laagconjunctuur toeslaat.
Kijk 'es een paar posts boven je?quote:Op vrijdag 10 november 2006 22:36 schreef SCH het volgende:
Clairy belooft specta peilingen - VVD onder de 20?
Nee hoor. Balkenende en Marijnissen zijn []iautentiek[/i], Bos, Rutte en Halsema zijn fake. Autenticiteit lijkt tot nu toe de doorslaggevende factor.quote:Op vrijdag 10 november 2006 21:33 schreef Genverbrander het volgende:
Ik vind het treurig hoor. Mensen keren zich massaal naar Balkenende en Marijnissen terwijl er zoveel kwaliteit rondloopt op de andere lijsten. Bizar.
quote:Op vrijdag 10 november 2006 23:02 schreef PJORourke het volgende:
Autenticiteit lijkt tot nu toe de doorslaggevende factor.
Ik vergeet een h, maar daarmee niet minder waar.quote:
Nee het heeft meer te maken met hypocrisie. In de zin dat nog een jaar geleden heel Nederland op Balkenende zat te schijten, en nu diezelde Nederlanders hem de hemel in prijzen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 23:28 schreef vw_caddy het volgende:
Stijfheid wordt blijkbaar gewaardeerd en gekoppeld aan betrouwbaarheid. Losjes zijn wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Nietquote:Op vrijdag 10 november 2006 23:24 schreef Genverbrander het volgende:
Authenticiteit, ga een eindje fietsen zeg. Balkenende is een Duplo-poppetje. Elke zin is een gemeenplaats.
Maar zoals ik al zei: elk volk krijgt de leider die het verdient.
Partij voor de Dieren of Eén NL erbijquote:Op vrijdag 10 november 2006 21:10 schreef Genverbrander het volgende:
De coalitiemogelijkheden volgens NOVA:
[afbeelding]
Wat een ramp. CDA/VVD/CU komt ineens nog maar één zetel tekort.
Alsjeblieft niet zeg..quote:Op vrijdag 10 november 2006 23:39 schreef Ludger het volgende:
[..]
Partij voor de Dieren of Eén NL erbij![]()
Marijnissen wil niet met CDA en PvdA regerenquote:Op vrijdag 10 november 2006 21:19 schreef Genverbrander het volgende:
Oooooooooooooooooohhh jee Marijnissen gaat nu alweer terugkrabbelen en opent de deur voor een coalitie PvdA/CDA/SP.
Sjongejonge wat is er toch gebeurd met de principes van de SP... Kansloze partij zeg.![]()
De partij wil de bio-industrie verbieden, een sector met een totale omzet van 40 miljard euro, en verantwoordelijk voor 30% van ons handelsoverschot (meer export dan import) dus dan hebben we binnen een jaar de slechts lopende economie van Europa.quote:
Prima toch die partij? Splijt de GroenLinks-stem lekker.quote:Op zaterdag 11 november 2006 11:28 schreef more het volgende:
De partij wil de bio-industrie verbieden, een sector met een totale omzet van 40 miljard euro, en verantwoordelijk voor 30% van ons handelsoverschot (meer export dan import) dus dan hebben we binnen een jaar de slechts lopende economie van Europa.
Strategisch heb je helemaal gelijk, maar de VVD heeft zo afgedaan voor mij... ik kan dat gewoon niet meer. Dan nog liever een CDA-PvdA-kabinet onder JP.quote:Op zaterdag 11 november 2006 00:49 schreef kevin85 het volgende:
Ik roep heel rechts Nederland op om alsjeblieft op de VVD te gaan stemmen en niet op het CDA om zodoende, zoals al eerder aan werd gegeven, een centrum links kabinet in het zadel te helpen.
Dit geldt overigens ook voor de mensen die van plan zijn Wilders of Pastors te stemmen, die partijen blijven toch zo klein dat ze uberhaupt niets in de melk te brokkelen hebben.
Een stem voor Wilders of Pastors is een stem tegen een rechts kabinet..![]()
Verhagen dan toch mag ik hopen. Met Wilders help je CDA/VVD namelijk niet in het zadel. En bovendien geef je het CDA een betere onderhandelingspositie mocht die partij met de PvdA moeten formeren.quote:Op zaterdag 11 november 2006 12:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Strategisch heb je helemaal gelijk, maar de VVD heeft zo afgedaan voor mij... ik kan dat gewoon niet meer. Dan nog liever een CDA-PvdA-kabinet onder JP.
Het wordt dus Wilders of Verhagen.
CDA-SP-CU komt in zicht, tijd voor een andere politiekquote:Op zaterdag 11 november 2006 15:39 schreef Jurgen21 het volgende:
Nieuwe peiling Maurice de Hond:CDA heeft zeven zetels voorsprong op PvdA SP wint ten koste van PvdA VVD en CU winnen
CDA 43
PvdA 36
VVD 22
SP 23
CU 7
GL 6
PVV 6
D66 2
SGP 2
1NL 2
PvdD 1
Akkoord, maar ik geef met Wilders een sterker signaal af. CDA is niet zo van de belastingverlaging. Daar komt nog bij dat ik het Wilders met z'n dappere opstelling gewoon gun.quote:Op zaterdag 11 november 2006 12:58 schreef Jurgen21 het volgende:
Verhagen dan toch mag ik hopen. Met Wilders help je CDA/VVD namelijk niet in het zadel. En bovendien geef je het CDA een betere onderhandelingspositie mocht die partij met de PvdA moeten formeren.
quote:Op zaterdag 11 november 2006 15:52 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Akkoord, maar ik geef met Wilders een sterker signaal af. CDA is niet zo van de belastingverlaging. Daar komt nog bij dat ik het Wilders met z'n dappere opstelling gewoon gun.
Nee, Fortuynisten moet ik niet zo.quote:Op zaterdag 11 november 2006 15:53 schreef Ludger het volgende:
Had liever Eén NL zien groeien, is gematigder dan WIlders
![]()
quote:Op zaterdag 11 november 2006 16:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, Fortuynisten moet ik niet zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |