Jij zegt dat niets absoluut is in de ruimte/tijd. Dan vraag ik mij af hoe je het mo,ment noemt dat iets plaatsvindt op een bepaald tijdstip. Ik zeg dat dit een absolute gebeurtenis is. Een waarnemer zal hem echter iets later waarnemen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:31 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat zei ik niet. Nu leg je jouw definitie van het woord 'absoluut' aan mij op.![]()
Klopt.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Jij zegt dat niets absoluut is in de ruimte/tijd.
Iets vindt niet plaats op een bepaald tijdstip.quote:Dan vraag ik mij af hoe je het mo,ment noemt dat iets plaatsvindt op een bepaald tijdstip.
Dat kun je zo noemen, maar dat is nogal verwarrend omdat veel mensen bij absoluut denken aan 'niet relatief'.quote:Ik zeg dat dit een absolute gebeurtenis is. Een waarnemer zal hem echter iets later waarnemen.
Hij neemt hem waar op een ander tijdstip. De gebeurtenis zelf vond wel absoluut plaats op een absoluut tijdstip.quote:Iets vindt niet plaats op een bepaald tijdstip. Voor de ene waarnemer vindt een gebeurtenis op een ander tijdstip plaats dan voor een andere waarnemer.
Nee.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hij neemt hem waar op een ander tijdstip. De gebeurtenis zelf vond wel absoluut plaats op een absoluut tijdstip.
en als er een absolute plaats bestaat. kan Rude deze vast ook wel aanwijzen....quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:50 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nee.Want iedere waarnemer neemt een ander tijdstip waar en ze hebben allemaal gelijk. Er valt dus geen absoluut tijdstip te bepalen.
Jij bombardeert dat als absolute tijd, maar onterecht.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:53 schreef rudeonline het volgende:
We nemen alles waar met een vertraging van 1sec/300.000km. Als de afstand tussen jou en een gebeurtenis 0 is, dan neem je iets in absokute tijd waar.
Je hebt het nu over het waarnemen van een gebeurtenis. En het klopt dat we een gebeurtenis niet in zijn werkelijke tijd waarnemen. Het is echter wel zo dat hoe dichter je bij een gebeurtenis bent des te absoluter is het tijdstip van waarneming. Vandaar dat ik stel dat afstanden eigenlijk tijdsverschillen zijn.quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:01 schreef Maethor het volgende:
[..]
Jij bombardeert dat als absolute tijd, maar onterecht.
Stel namelijk dat jij met je neus bovenop een gebeurtenis zit en stelt dat je het absolute tijdstip van die gebeurtenis kunt bepalen. Iemand rijdt jou in een auto voorbij. In die auto zit hij ook met zijn neus op een gebeurtenis die in die auto plaatsvindt. De autobestuurder zal dus volgens jou zeggen dat hij het absolute tijdstip van die gebeurtenis in de auto kan bepalen.
Echter, de man in de auto zal weer een ander tijdstip meten voor de gebeurtenis waar jij met je neus bovenop zat. En anders om. Iedereen heeft dus zijn eigen absolute tijd die niet strookt met een ander z'n absolute tijd.
Ergo, die tijdstippen zijn helemaal niet absoluut, maar relatief!
Dat probeerde ik in mijn vorige post juist te ontkrachten. Want wat voor jou het absolute tijdstip van die gebeurtenis lijkt, lijkt voor de autobestuurder een ander tijdstip. Wie heeft er gelijk?quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je hebt het nu over het waarnemen van een gebeurtenis. En het klopt dat we een gebeurtenis niet in zijn werkelijke tijd waarnemen. Het is echter wel zo dat hoe dichter je bij een gebeurtenis bent des te absoluter is het tijdstip van waarneming.
Afstanden ZIJN geen tijdsverschillen. Gegeven een snelheid zoals de lichtsnelheid kun je afstanden in tijd uitdrukken, maar dat maakt ze niet gelijk. Bij een andere snelheid zouden die specifieke afstanden en tijden (bijv. 1 s en 300 000 km) niet meer overeenkomen.quote:Vandaar dat ik stel dat afstanden eigenlijk tijdsverschillen zijn.
Bij een andere snelheid staat de tijd ook niet stil. ( tijdsdilatie betekend dat de tijd steeds tragfer gaat naar mate je de lichtsnelheid nadert. De lichtsnelheid is het nulpunt van tijd. )quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:19 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat probeerde ik in mijn vorige post juist te ontkrachten. Want wat voor jou het absolute tijdstip van die gebeurtenis lijkt, lijkt voor de autobestuurder een ander tijdstip. Wie heeft er gelijk?
[..]
Afstanden ZIJN geen tijdsverschillen. Gegeven een snelheid zoals de lichtsnelheid kun je afstanden in tijd uitdrukken, maar dat maakt ze niet gelijk. [/b]ij een andere snelheid zouden die specifieke afstanden en tijden (bijv. 1 s en 300 000 km) niet meer overeenkomen.[/b]
Nu geef je een eigen draai aan tijdsdilatatie.quote:Op vrijdag 10 november 2006 17:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Bij een andere snelheid staat de tijd ook niet stil. ( tijdsdilatie betekend dat de tijd steeds tragfer gaat naar mate je de lichtsnelheid nadert. De lichtsnelheid is het nulpunt van tijd. )
In het geval van tijdsdilatatie betekend dit dat klokken trager gaan lopen.quote:di·la·ta·tie (de ~ (v.), ~s)
1 [nat.] uitzetting door een uitwendige kracht of verandering van temperatuur
2 [med.] verwijding van wonden, darmen, kanalen met een daartoe bestemd instrument
3 [wisk.] afbeelding of projectie waarbij een figuur wordt verwijd
Trager voor wie?quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In het geval van tijdsdilatatie betekend dit dat klokken trager gaan lopen.
Wat heeft dit nog met gelijktijdigheid te maken?quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:18 schreef rudeonline het volgende:
Dat kun je heel eenvoudig bepalen door iemand een reis te laten maken. Als hij terugkomt en zijn klok loopt voor dan liep mijn klok achter en ondervond ik de grootste tijdsdilatatie.
Komt hij terug en zijn klok loopt achter, dan ondervond hij de grootste tijdsdilatatie.
Dat klopt inderdaad. Maar houd alsjeblieft op over nulpunten van tijd e.d.quote:Op vrijdag 10 november 2006 18:09 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In het geval van tijdsdilatatie betekend dit dat klokken trager gaan lopen.
Waar leid het naartoe als een klok steeds trager gaat lopen? ( stilstand misschien??)quote:Op vrijdag 10 november 2006 20:50 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad. Maar houd alsjeblieft op over nulpunten van tijd e.d.![]()
offtopicquote:Op zondag 12 november 2006 17:58 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waar leid het naartoe als een klok steeds trager gaat lopen? ( stilstand misschien??)
Wat heeft dat met gelijktijdigheid te maken?quote:Op zondag 12 november 2006 18:25 schreef rudeonline het volgende:
Hoe noem jij het dan als een klok blijft stilstaan?
En jij de mijne.quote:Op zondag 12 november 2006 18:31 schreef rudeonline het volgende:
Je ontwijkt mijn vraag..
Maar om je een beetje te helpen. Als de tijd stil blijft staan dan zou alles gelijktijdig gebeuren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |