Dat begrijp ik wel, maar dat heeft niets met relativiteit te maken. Dat komt enkel door dat de lichtsnelheid eindig is.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:47 schreef rudeonline het volgende:
Hier begrijp je me verkeerd denk ik. t.o.v. jezelf is alles wat je ziet eigenlijk iets eerder gebeurd. We nemen alles waar met een vertraging van ongeveer 1sec/300.000km.
Gelijktijdigheid t.o.v. jezelf is dus eigelijk steeds 1sec/300.000km voor jou gebeurd. Ik bedoel dat een gelijktijdigheid met jou en een gebeurtenis op de maan 1sec later wordt waargenomen dan dat jij het ziet.
Absolute gelijktijdigheid is een gebeurtenis die letterlijk in jouw "nu" gebeurd. Er mag dan geen afstand zijn tussen jou en de gebeurtenis.
Gelijktijdigheid is als de reactietijd van jou en de gebeurtenis 0 is.
Mjah. en?quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:47 schreef rudeonline het volgende:
Hier begrijp je me verkeerd denk ik. t.o.v. jezelf is alles wat je ziet eigenlijk iets eerder gebeurd. We nemen alles waar met een vertraging van ongeveer 1sec/300.000km.
Gelijktijdigheid t.o.v. jezelf is dus eigelijk steeds 1sec/300.000km voor jou gebeurd. Ik bedoel dat een gelijktijdigheid met jou en een gebeurtenis op de maan 1sec later wordt waargenomen dan dat jij het ziet.
Absolute gelijktijdigheid is een gebeurtenis die letterlijk in jouw "nu" gebeurd. Er mag dan geen afstand zijn tussen jou en de gebeurtenis.
Gelijktijdigheid is als de reactietijd van jou en de gebeurtenis 0 is.
Het ging mij er alleen maar om om duidelijk te maken wat ik als gelijktijdigheid zie, en ik denk dat we het daar met elkaar over eens kunnen zijn. Ik zou dus graag verder willen discuseren over mijn ruimte/tijd diagram want daar begon het allemaal om.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:53 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, maar dat heeft niets met relativiteit te maken. Dat komt enkel door dat de lichtsnelheid eindig is.
Met relatieve gelijktijdigheid (die, toegegeven, deels veroorzaakt wordt door een eindige lichtsnelheid) bedoelt men hetgene wat ik hierboven zei.
Nee.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
Ik zou dus graag verder willen discuseren over mijn ruimte/tijd diagram want daar begon het allemaal om.
Jaha, maar we zitten hier wel in WFL. Dat jij een andere definitie van gelijktijdigheid hanteert is mooi, maar dat doe je maar in TRU. (Ik ben het er voor de duidelijkheid dus niet mee eens, zoals je ten onrechte stelt.)quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het ging mij er alleen maar om om duidelijk te maken wat ik als gelijktijdigheid zie, en ik denk dat we het daar met elkaar over eens kunnen zijn. Ik zou dus graag verder willen discuseren over mijn ruimte/tijd diagram want daar begon het allemaal om.
Dat hou je maar in TRU waar het hoort.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het ging mij er alleen maar om om duidelijk te maken wat ik als gelijktijdigheid zie, en ik denk dat we het daar met elkaar over eens kunnen zijn. Ik zou dus graag verder willen discuseren over mijn ruimte/tijd diagram want daar begon het allemaal om.
als er 2 dingen gebeuren, op de dezelfde plaats, en gelijktijdig.. zijn er dan wel 2 dingen gebeurt?quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Tenzij je dus op exact dezelfde plaats bent.
Daarom bestaat absolute gelijktijdigheid ook niet echt. 2 gebeurtenissen kunnen namelijk nooit op exact dezelfde plaats gebeuren. Tenzij de gebeurtenis de samensmelting is van 2 gebeurtenissen.quote:Op woensdag 8 november 2006 09:06 schreef Bensel het volgende:
[..]
als er 2 dingen gebeuren, op de dezelfde plaats, en gelijktijdig.. zijn er dan wel 2 dingen gebeurt?
Nogmaals, gelijktijdig waarmee? Daar heb je nog een andere gebeurtenis voor nodig.quote:Op woensdag 8 november 2006 13:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Daarom bestaat absolute gelijktijdigheid ook niet echt. 2 gebeurtenissen kunnen namelijk nooit op exact dezelfde plaats gebeuren. Tenzij de gebeurtenis de samensmelting is van 2 gebeurtenissen.
Als 2 mensen elkaar de hand reiken, dan zijn dat 2 ( ik reik jou mijn hand en jij doet hetzelfde ) dan is het handen schudden 1 gebeurtenis van gelijktijdigheid.
Als 2 mensen elkaar de hand reiken, dan zijn dat 2 gebeurenissen ( ik reik jou mijn hand en jij doet hetzelfde ), dan is het handen schudden 1 gebeurtenis van gelijktijdigheid.quote:Op woensdag 8 november 2006 15:08 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nogmaals, gelijktijdig waarmee? Daar heb je nog een andere gebeurtenis voor nodig.
Nee dat is het nietquote:Op woensdag 8 november 2006 16:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als 2 mensen elkaar de hand reiken, dan zijn dat 2 gebeurenissen ( ik reik jou mijn hand en jij doet hetzelfde ), dan is het handen schudden 1 gebeurtenis van gelijktijdigheid.
Nopequote:Op woensdag 8 november 2006 17:23 schreef rudeonline het volgende:
En is een gebeurtenis niet een gelijktijdigheid op zichzelf?
Handen schudden bijv.quote:Op woensdag 8 november 2006 20:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat is een gebeurtenis dan volgens jou?
Gelijktijdig met wat?quote:Op woensdag 8 november 2006 20:54 schreef rudeonline het volgende:
En kunnen we elkaars handen gelijktijdig schudden?
Dat is geen gebeurtenis...quote:Op woensdag 8 november 2006 20:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Met datgene wat we zelf als het "nu" ervaren.
Alsof jij wat weet van student zijnquote:Op woensdag 8 november 2006 21:04 schreef rudeonline het volgende:
Was jij dan echt de meest domme student die alles maar aannam omdat hij anders een onvoldoende kreeg?
Wat is een gebeurtenis volgens jou, en wanneer gebeuren 2 gebeurtenissen tegekertijd?
Het moment dat informatie ervan mijn zintuigen activeerd en dit verwerkt is door mijn hersenen.quote:Op woensdag 8 november 2006 21:29 schreef rudeonline het volgende:
Op welk moment neem jij een gebeurtenis dan waar?
Dat je er zo over denkt, prima. Dat je met dergelijke on-wetenschappelijke dingen tegen RT ingaat is niet prima. Al helemaal niet in WFL.quote:Op woensdag 8 november 2006 21:57 schreef rudeonline het volgende:
Juist, en dat is wat je je eigen "nu" noemt. En dat is voor iedereen op een andere plaats en tijd.
Omdat er geen absoluut frame is? Wat dacht je daarvan?quote:Op woensdag 8 november 2006 22:04 schreef rudeonline het volgende:
Wat is er onwetenschappelijk aan om het absolute "nu" te defineren?
Dat lijkt me toch wel belangrijk als je over begrippen als gelijktijdigheid wilt spreken.
Woorden als 'absoluut' zijn nogal zinloos als je het over de relativiteitstheorie hebt (althans, probeert te hebben).quote:Op woensdag 8 november 2006 22:04 schreef rudeonline het volgende:
Wat is er onwetenschappelijk aan om het absolute "nu" te defineren?
Dat lijkt me toch wel belangrijk als je over begrippen als gelijktijdigheid wilt spreken.
Ik wil cijfers zien....formules die we kunnen controleren....je gaat never ever de relativiteits theorie uitleggen met taal.quote:Op woensdag 8 november 2006 21:04 schreef rudeonline het volgende:
Was jij dan echt de meest domme student die alles maar aannam omdat hij anders een onvoldoende kreeg?
Wat is een gebeurtenis volgens jou, en wanneer gebeuren 2 gebeurtenissen tegekertijd?
Je eigen frame is toch redelijk absoluut.quote:Op woensdag 8 november 2006 22:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Omdat er geen absoluut frame is? Wat dacht je daarvan?
Vind je dat niet nogal arrogant om te denken?quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:26 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je eigen frame is toch redelijk absoluut.
Dat was zeker een retorische vraag.quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vind je dat niet nogal arrogant om te denken?
Hoezo, zeg ik dan dat ik de enige ben die absoluut op zichzelf staat. Troost je, jij bent zelf ook absoluut. Weliswaar op joiw eigen plek en tijdstip, maar als je niet absoluut zou zijn, dan ben je door mij verzonnen en ben ik psychotisch. Dus als je jezelf ontkent, dan ben ik psychotisch. Ik hoop dan maar dat je echt bestaat en geen fantasie bent. Ik zou dan inderdaad aan de haldol moeten. Ik dacht niet dat ik dit ooit moest vragen,quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:36 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Vind je dat niet nogal arrogant om te denken?
quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:58 schreef rudeonline het volgende:
Ik tracht jullie duidelijk te maken wat absoluut is en niet relatief. En als wij zelf absoluut zijn, dan is de relativiteitstheorie dus fout. Het wordt tijd voor de realiteitstheorie..
Nee ik ben niet absoluut. Mijn frame is ook relatief ten opzichte van anderen. Dus jij bent volgens je eigen redeneren psychotischquote:Op vrijdag 10 november 2006 14:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoezo, zeg ik dan dat ik de enige ben die absoluut op zichzelf staat. Troost je, jij bent zelf ook absoluut. Weliswaar op joiw eigen plek en tijdstip, maar als je niet absoluut zou zijn, dan ben je door mij verzonnen en ben ik psychotisch. Dus als je jezelf ontkent, dan ben ik psychotisch. Ik hoop dan maar dat je echt bestaat en geen fantasie bent. Ik zou dan inderdaad aan de haldol moeten. Ik dacht niet dat ik dit ooit moest vragen,
Maare... besta jij eigenlijk wel?![]()
Als een absolute gebeurtenis niet bestaat, dan bestaat er helemaal niets. Ik heb het nu niet over het waarnemen van een gebeurtenis, een gebeurtenis op zichzelf is absoluut. Dat wil zeggen dat het gebeurt op het tijdstip "nu". Dus niet gisteren of morgen. Als ik nu iets doe, dan is dat een absolute gebeurtenis voor mijzelf. Het moment waarop jij die gebeurtenis waarnmeemt, die is niet absoluut. Of geloof jij ook niet dat je absoluut bestaat in je eigen kader?quote:Op vrijdag 10 november 2006 15:06 schreef Maethor het volgende:
[..]
![]()
Wij trachten jou duidelijk te maken dat een absoluut referentiekader niet bestaat, dat er geen enkele reden is om er eentje boven een andere te verkiezen. Hieruit volgt dat je geen eenduidige uitspraak kunt doen over bijvoorbeeld de snelheid van een lichaam. Dus snelheid (o.a.) is relatief.
Wij komen met argumenten, jij met drogredenen. Wij kunnen zien dat jouw redenering kant noch wal raakt. Jij laat duidelijk zien dat je niks begrijpt van de theorie die je verwerpt en dus geen enkel recht van spreken hebt wanneer je zegt 'dus is de RT fout'.
Waarom zou iemand jou 'iets' willen uitleggen als je toch niets aanneemt. Bv 1+2= 0,5.....Je hebt wel een basis wiskunde nodig om dit soort theorieen onderuit te halen en dat is een aardige "understatement".quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:14 schreef rudeonline het volgende:
Vertel mij dan even wat wel absoluut is in de ruimte en tijd?
Actie = reactiequote:Op vrijdag 10 november 2006 16:29 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus wat je ook waarneemt, het heeft nooit werkelijk plaatsgevonden?
Dat zei ik niet. Nu leg je jouw definitie van het woord 'absoluut' aan mij op.quote:Op vrijdag 10 november 2006 16:29 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus wat je ook waarneemt, het heeft nooit werkelijk plaatsgevonden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |