quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:36 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben van mening dat de afstand tussen dat wat gelijktijdig gebeurt, geen factor is in de mate van gelijktijdigheid. Alleen het tijdstip is dat.
(En de lange reactie boven mij heb ik niet gelezen.)
De gebeurtenissen vinden nog steeds gelijktijdig plaats. Dat wij het hier met een vertraging waarnemen doet daar niets van af.quote:Op vrijdag 3 november 2006 13:51 schreef rudeonline het volgende:
Met gelijktijdigheid en afstandverschil bedoel ik het volgende.
Als we een gebeurtenis op de maan zien gebeuren terwijl er hier op hetzelfde moment iets anders gebeurt, dan is er geen echte sprake van gelijktijdigheid. Alles wat we "nu" op de maan zien gebeuren is in werkleijkheid 1sec eerder gebeurt.
Bovenstaand geldt dan natuurlijk ook voor kleinere afstandsverschillen.
Tja, zo kunnen menselijke hersenen ook geen onderscheid maken tussen iets wat een microseconde of een milliseconde duurt.. Wat wil je daar mee zeggen?quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:03 schreef rudeonline het volgende:
Tja, alles wat "nu" gebeurt is gelijktijdigheid.
We kunnen echter geen gelijktijdigheid waarnemen omdat alles op een iets andere afstand tot elkaar staat.
Juist wel.quote:Op vrijdag 3 november 2006 15:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
De gebeurtenissen vinden nog steeds gelijktijdig plaats. Dat wij het hier met een vertraging waarnemen doet daar niets van af.
Enige manier om er achter te komen is door aan beide uiteinden het exacte tijdstip te laten registreren.quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Juist wel.
Als ik exact midden in een trein zit, en de bliksem slaat in op beide uiteinden van de trein, stel ik dat die beide blikseminslagen gelijktijdig gebeurden. Echter, iemand die op een bepaalde afstand van mij zit, zal stellen dat de ene inslag eerder was dan de andere, omdat de lichtsnelheid invariant is.
Wie heeft gelijk?
Op gelijk tijdstipquote:Op vrijdag 3 november 2006 16:53 schreef rudeonline het volgende:
Lang genoeg moeten raden.
Wat is gelijktijdigheid?
Ja, en dan zal de ene waarnemer zeggen dat het gelijktijdig was, en de andere niet.quote:Op vrijdag 3 november 2006 16:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Enige manier om er achter te komen is door aan beide uiteinden het exacte tijdstip te laten registreren.
Met 2 geijkte klokken zal dat toch niet het geval zijn dat het ambigue is? Maar sowieso is gelijktijdigheid vrij gedevalueerd. In de regel betekent gelijktijdig niet dat iets binnen dezelfde planck-tijd paats vindt.quote:Op vrijdag 3 november 2006 18:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en dan zal de ene waarnemer zeggen dat het gelijktijdig was, en de andere niet.
Dat laat zien dat het een vrij zinloos concept is.
Nou, we bekijken het nu ff niet met Plancktijden ed, want da's nogal vaag. Bekijk het gewoon even vanuit een macroscopisch standpunt, dan wordt de rest vanzelf duidelijk.quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met 2 geijkte klokken zal dat toch niet het geval zijn dat het ambigue is? Maar sowieso is gelijktijdigheid vrij gedevalueerd. In de regel betekent gelijktijdig niet dat iets binnen dezelfde planck-tijd paats vindt.
Het ligt niet aan de instrumenten die je gebruikt, het ligt aan het feit dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer gelijk is, en eindig is. Als de lichtsnelheid oneindig zou zijn, dan had je het probleem niet. Als er dan een gebeurtenis zou plaatsvinden, zouden alle waarnemers in het universum dat gelijk zien, ook al zou het licht daarvoor het hele universum moeten overbruggen. En dan zou je prima van 2 gebeurtenissen kunnen stellen dat ze gelijktijdig gebeurden. Echter, de lichtsnelheid is eindig; en dus is het maar net wanneer jij het lichtsignaal van de gebeurtenis binnenkrijgt. Daarvoor heb je geen weet van de gebeurtenis, en kan die gebeurtenis jouw omgeving niet beinvloeden.quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:38 schreef Alicey het volgende:
Maar dat is toch een probleem van waarneming? Dat niet zonder speciale instrumenten is vast te stellen wanneer iets gelijktijdig plaats vindt, betekent toch zeker niet dat gelijktijdigheid in het geheel niet bestaat?
Het kan echter wel wanneer er op de exacte plaats waar iets gebeurt een geijkte klok staat die het precieze moment registreert. In dit geval dus op de plaats waar de bliksem in slaat.quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het ligt niet aan de instrumenten die je gebruikt, het ligt aan het feit dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer gelijk is, en eindig is. Als de lichtsnelheid oneindig zou zijn, dan had je het probleem niet. Als er dan een gebeurtenis zou plaatsvinden, zouden alle waarnemers in het universum dat gelijk zien, ook al zou het licht daarvoor het hele universum moeten overbruggen. En dan zou je prima van 2 gebeurtenissen kunnen stellen dat ze gelijktijdig gebeurden. Echter, de lichtsnelheid is eindig; en dus is het maar net wanneer jij het lichtsignaal van de gebeurtenis binnenkrijgt. Daarvoor heb je geen weet van de gebeurtenis, en kan die gebeurtenis jouw omgeving niet beinvloeden.
Gelijktijdig bestaat dus wel, maar het hangt per waarnemer af. Je kunt niet van 2 gebeurtenissen stellen dat ze gelijktijdig waren; wel dat ze in een bepaald referentiekader gelijktijdig gebeurden.
Wat kan dan? Een onambigue uitspraak doen over de vraag of de inslagen gelijktijdig plaatsvonden, ongeacht vanuit welk referentiekader je ze beschouwt? Hoe wilde je dit doen?quote:Op vrijdag 3 november 2006 19:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het kan echter wel wanneer er op de exacte plaats waar iets gebeurt een geijkte klok staat die het precieze moment registreert. In dit geval dus op de plaats waar de bliksem in slaat.
Hallo Thijs,quote:Op dinsdag 7 november 2006 00:54 schreef Thijs_ het volgende:
@Alicey: Einstein heeft ons geleerd dat gelijktijdigheid niet bestaat. Bijvoorbeeld om even jouw geijkte klokken te nemen. Stel dat je die precies gelijk zet. Vervolgens zet je er een in de Martinitoren, en eentje beneden. Omdat de bovenste klok met een grotere snelheid beweegt (draaiing van de aarde), zal je zien dat deze langzamer gaat lopen dan de onderste. Haal je m na een paar jaar naar beneden, dan zal je zien dat ze niet meer gelijk staan! Dus wat zegt gelijktijdigheid nog als zelfs twee identieke geijkte klokken verschillend kunnen gaan lopen?
In het algemeen zegt Einstein dat gelijktijdig, of zelfse een vaste 'tijdsafstand' niet bestaat. Net zo min als een bepaalde 'ruimte afstand'. Dat is allemaal afhankelijk van de waarnemer. Afstanden worden bijvoorbeeld korter voor de bewegende waarnemer. Het enige dat wel altijd constant is, is het tijd-ruimte-interval tussen twee gebeurtenissen, dat is lichtsnelheid^2 * waargenomen tijdsverschil^2 - waargenomen afstand ^2 . Deze waarde is voor elke waarnemer gelijk. Wat zelfs kan gebeuren is dat gebeurtenis 1, die voor waarnemer nummer 1 plaatsvindt _voorafgaand aan_ gebeurtenis 2, voor waarnemer 2 plaatsvindt _NA_ gebeurtenis 2!
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.quote:Op dinsdag 7 november 2006 13:23 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hallo Thijs,
Even 2 dingetjes,
Een klok hoog in een kerktoren loopt iets sneller dan een klok op zeeniveau. Dat dit komt door de draaing van de aarde ben ik met je eens.
Die theorie is niet wetenschappelijk en heeft allang geen plaats meer in WFL.quote:Ik heb dan een ook geheel andere theorie over de lichtsnelheid. Ik denk dat men in rust de maximale snelhied door de ruimte/tijd heeft en dat men kan kiezen om te versnellen of vertragen door de tijd. Als je klok sneller gaat lopen versnel je ( hoog in een toren b.v.) en als je vertraagd gaat jou klok iets trager lopen ( op zeeniveau of tegen de draairichting van de aarde in bewegen).
Wil jij je nou eens in gaan lezen wat gelijktijdigheid is?quote:Ook dat "absokute" gelijktijdigheid niet bestaat ben ik met je eens. De enige manier waarop absolute gelijtijdigheid kan bestaan is als 2 gebeurtenissen op exact dezelfde plaats en tijd plaatsvinden. Een afstand ( in meters of cm ) betekend dat 2 gebeurenissen nooit geheel gelijktijdig kunnen plaatsvinden.
Misschien wil je eens iets lezen over mijn ideeen op onderstaande site. In dit topic wil ik het graag blijven hebben over datgene wat men als gelijktijdigheid ziet en datgene wat ik daarvan vind.
Dat is dan ook grote onzin.quote:Op dinsdag 7 november 2006 14:09 schreef rudeonline het volgende:
Ik wacht even op Thijs. Jij kan me toch niet vertellen wat gelijktijdigheid is. Zelfs als ik je zeg dat gelijktijdigheid betekend dat 2 gebeurtenissen in exact hetzelfde referentiekader zijn blijf je je mond houden.
Misschien moest ik er nog aan toevoegen dat het ook op exact dezelfde plaats moet gebeuren.quote:
Helaas, u gaat nogsteeds niet door voor de koelkast.quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Misschien moest ik er nog aan toevoegen dat het ook op exact dezelfde plaats moet gebeuren.
Dezelfde plaats en tijd = gelijktijdigheid.
Lees nou eerst maar die 2 artikelen door. Tis nog een kort stukje ook.quote:Op dinsdag 7 november 2006 17:44 schreef rudeonline het volgende:
Voeg dan iets niews toe i.p.v. alleen maar nee lopen te brullen.
Als jij in 1 zin kan duidelijk maken wat gelijktijdigheid is dan denk ik dat jij het inderdaad beter begrijpt dan ik..
Nee, dan ook. Als je op dezelfde plaats bent denk je dat het gelijktijdig is, maar ergens anders of met een andere snelheid weer niet. Dat bedoelt men ermee als men dat relatief noemt.quote:Op dinsdag 7 november 2006 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Tenzij je dus op exact dezelfde plaats bent.
Waar wil je nou heen?quote:Op dinsdag 7 november 2006 18:59 schreef rudeonline het volgende:
Kun je dan ook even zeggen of je het hier mee eens bent, of ga je nu laf je mond houden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |