abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43202995
Ik stel dat gelijktijdigheid 1 gebeurtenis is op een bepaald tijdstip waarbij deze gebeurtenis ook nog eens op exact dezelfde plek zou moeten plaatsvinden.

Hoe dichter 2 gebeurtenissen bij elkaar plaatsvinden. Des te "groter" is de gelijktijdigheid.
pi_43203079
Wat bedoelen we precies als we zeggen: 'op dit moment' slaat op de maan een meteoriet in? In het dagelijks leven gebruiken we het begrip 'gelijktijdigheid' alsof zonder meer duidelijk is wat het inhoudt. Albert Einstein trok deze vanzelfsprekendheid in twijfel. Hij piekerde over de betekenis van gelijktijdigheid en zo ontstond de 'speciale relativiteitstheorie' die hij in 1905 op 26 jarige leeftijd publiceerde. Alle beweging is relatief, dat wil zeggen dat een voorwerp alleen ten opzichte van iets of iemand kan bewegen Volgens deze theorie vertraagt de tijd en neemt de massa toe als de relatieve snelheid de lichtsnelheid nadert.

Een ingewikkelde theorie, waarin de lichtsnelheid een belangrijke rol speelt. Maar hoe snel is licht eigenlijk? In 1675 werd de snelheid van het licht voor het eerst gemeten door de Deen Ole Romer. Hij leidde deze af uit de tijdstippen waarop de manen van Jupiter door de planeet werden verduisterd. Aan het einde van de negentiende eeuw werd de lichtsnelheid nauwkeurig bepaald: het is bijna driehonderdduizend kilometer per seconde.

Einstein nam aan dat de lichtsnelheid een universele constante is. Door middel van een gedachtenexperiment met twee waarnemers, één in een trein en één op een perron, wordt de volgende stelling onderbouwd: twee gebeurtenissen die voor de ene waarnemer gelijktijdig zijn, zijn dat niet voor een tweede waarnemer die ten opzichte van de eerste beweegt. Gelijktijdigheid is dus relatief.
pi_43203226
Kun je het misschien ook in eigen woorden zeggen? Dit is gewoon een quote van natuurkunde.nl.
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:36:18 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43203565
Ik ben van mening dat de afstand tussen dat wat gelijktijdig gebeurt, geen factor is in de mate van gelijktijdigheid. Alleen het tijdstip is dat.

(En de lange reactie boven mij heb ik niet gelezen.)
The love you take is equal to the love you make.
pi_43203994
Met gelijktijdigheid en afstandverschil bedoel ik het volgende.

Als we een gebeurtenis op de maan zien gebeuren terwijl er hier op hetzelfde moment iets anders gebeurt, dan is er geen echte sprake van gelijktijdigheid. Alles wat we "nu" op de maan zien gebeuren is in werkleijkheid 1sec eerder gebeurt.

Bovenstaand geldt dan natuurlijk ook voor kleinere afstandsverschillen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 13:52:48 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43204018
O, maar dan ga je dus uit van visuele waarneming. Er is natuurlijk ook waarneming mogelijk die wel exact is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43204154
Gelijktijdigheid heeft alleen met de tijd te maken.Als de plaats er ook nog toe doet zou het gelijkplaatsigheid moeten heten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_43204231
Kun je misschien een voorbeeld geven van gelijktijdigheid?
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:41:18 #11
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43207049
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:36 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben van mening dat de afstand tussen dat wat gelijktijdig gebeurt, geen factor is in de mate van gelijktijdigheid. Alleen het tijdstip is dat.

(En de lange reactie boven mij heb ik niet gelezen.)
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:41:49 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43207076
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 13:51 schreef rudeonline het volgende:
Met gelijktijdigheid en afstandverschil bedoel ik het volgende.

Als we een gebeurtenis op de maan zien gebeuren terwijl er hier op hetzelfde moment iets anders gebeurt, dan is er geen echte sprake van gelijktijdigheid. Alles wat we "nu" op de maan zien gebeuren is in werkleijkheid 1sec eerder gebeurt.

Bovenstaand geldt dan natuurlijk ook voor kleinere afstandsverschillen.
De gebeurtenissen vinden nog steeds gelijktijdig plaats. Dat wij het hier met een vertraging waarnemen doet daar niets van af.
  vrijdag 3 november 2006 @ 15:49:12 #13
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43207285
In Japan ligt een Japanner te pitten en ik zit hier te internetten.

Gelijktijdigheid?

De Japanner is aan het pitten en op het gelijke tijdstip zit ik hier te internetten.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_43207681
Tja, alles wat "nu" gebeurt is gelijktijdigheid.

We kunnen echter geen gelijktijdigheid waarnemen omdat alles op een iets andere afstand tot elkaar staat.
  vrijdag 3 november 2006 @ 16:05:39 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43207756
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 16:03 schreef rudeonline het volgende:
Tja, alles wat "nu" gebeurt is gelijktijdigheid.

We kunnen echter geen gelijktijdigheid waarnemen omdat alles op een iets andere afstand tot elkaar staat.
Tja, zo kunnen menselijke hersenen ook geen onderscheid maken tussen iets wat een microseconde of een milliseconde duurt.. Wat wil je daar mee zeggen?
pi_43207956
Ik wil hiemee zeggen dat alles wat wij waarnemen en als ons eigen "nu" beschouwen eigenlijk allemaal kleine tijdsverschillen zijn. We nemen dus continue tijdsverschillen waar.
pi_43208840
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 15:41 schreef Alicey het volgende:

[..]

De gebeurtenissen vinden nog steeds gelijktijdig plaats. Dat wij het hier met een vertraging waarnemen doet daar niets van af.
Juist wel.

Als ik exact midden in een trein zit, en de bliksem slaat in op beide uiteinden van de trein, stel ik dat die beide blikseminslagen gelijktijdig gebeurden. Echter, iemand die op een bepaalde afstand van mij zit, zal stellen dat de ene inslag eerder was dan de andere, omdat de lichtsnelheid invariant is.

Wie heeft gelijk?
  vrijdag 3 november 2006 @ 16:49:10 #18
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43208940
Dan gaat het toch over de waarnemers? Haal je de waarnemers weg dan is het gelijktijdig of niet? Als je vanuit helicopter-view gaat kijken?

Waarneming van de waarnemers.

Kijk je van bovenaf naar de inslag in je eentje, dan is het gelijktijdig.
pi_43209055
Lang genoeg moeten raden.

Wat is gelijktijdigheid?
  vrijdag 3 november 2006 @ 16:57:36 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43209165
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 16:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Juist wel.

Als ik exact midden in een trein zit, en de bliksem slaat in op beide uiteinden van de trein, stel ik dat die beide blikseminslagen gelijktijdig gebeurden. Echter, iemand die op een bepaalde afstand van mij zit, zal stellen dat de ene inslag eerder was dan de andere, omdat de lichtsnelheid invariant is.

Wie heeft gelijk?
Enige manier om er achter te komen is door aan beide uiteinden het exacte tijdstip te laten registreren.
  vrijdag 3 november 2006 @ 17:10:38 #21
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43209569
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 16:53 schreef rudeonline het volgende:
Lang genoeg moeten raden.

Wat is gelijktijdigheid?
Op gelijk tijdstip

En dan hoef je niet eens te kijken naar het tijdstip van waarnemen van de observant.

2 gebeurtenissen vinden op hetzelfde moment plaats, geen waarnemers. Alleen de gebeurtenis.

Hoe het zit met de waarneming van de gebeurtenis is weer een heel ander verhaal. Dat heeft met afstand te maken of niet?
  vrijdag 3 november 2006 @ 17:23:08 #23
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43209929
Afstand en tijd spelen toch mee dan?

2 mensen op grote afstand van elkaar. De bliksem slaat in Japan in, en in Nederland hoor en zie je niets. Gelijktijdig slaat de bliksem in, alleen is de waarneming anders. Bij bliksem is sowieso de tijd van flits en knal verschillend aan elkaar

Blah blah blah......
pi_43212045
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 16:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Enige manier om er achter te komen is door aan beide uiteinden het exacte tijdstip te laten registreren.
Ja, en dan zal de ene waarnemer zeggen dat het gelijktijdig was, en de andere niet.

Dat laat zien dat het een vrij zinloos concept is.
  vrijdag 3 november 2006 @ 19:24:18 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43212815
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, en dan zal de ene waarnemer zeggen dat het gelijktijdig was, en de andere niet.

Dat laat zien dat het een vrij zinloos concept is.
Met 2 geijkte klokken zal dat toch niet het geval zijn dat het ambigue is? Maar sowieso is gelijktijdigheid vrij gedevalueerd. In de regel betekent gelijktijdig niet dat iets binnen dezelfde planck-tijd paats vindt.
pi_43213176
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Met 2 geijkte klokken zal dat toch niet het geval zijn dat het ambigue is? Maar sowieso is gelijktijdigheid vrij gedevalueerd. In de regel betekent gelijktijdig niet dat iets binnen dezelfde planck-tijd paats vindt.
Nou, we bekijken het nu ff niet met Plancktijden ed, want da's nogal vaag. Bekijk het gewoon even vanuit een macroscopisch standpunt, dan wordt de rest vanzelf duidelijk.

Het is eenvoudig te begrijpen. Stel, ik zit in een trein, exact in het midden. L meter links van mij is het ene end, en L meter rechts het andere. Nou slaat de bliksem in, op beide uiteinden. De lichtstralen reizen van beide kanten over een lengte L naar mij toe, en het licht doet daar in beide gevallen L/c seconden over. Ik zie dat de inslag gelijktijd is, want het licht legt beide trajecten L in exact dezelfde tijd af.

Nou zit iemand anders een paar meter verder van mij af. Stel, dat hij op een afstand A zit van het ene uiteinde, en op een afstand B van het andere uiteinde, met A<B. Wat ziet deze persoon? De ene lichtstraal doet er A/c seconden over om hem te bereiken, en de andere B/c. Aangezien A<B, geldt ook dat A/c < B/c, en dus ziet deze persoon de ene inslag eerder dan de andere; namelijk, de inslag bij A. Want de tijd die het licht er over deed om van A naar hem te reizen, was immers korter dan de tijd die het licht erover deed om de afstand B te overbruggen.

Dat laat zien dat gelijktijdigheid niet iets is, wat eenduidig is vast te stellen. De ene stelt gelijktijdigheid vast, de andere niet.

Je kunt het idee nog uitbreiden door de trein te laten rijden. Dan moet je rekening houden met het feit dat iedereen dezelfde lichtsnelheid meet, ongeacht de snelheid van de trein.
  vrijdag 3 november 2006 @ 19:38:59 #27
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43213231
Maar dat is toch een probleem van waarneming? Dat niet zonder speciale instrumenten is vast te stellen wanneer iets gelijktijdig plaats vindt, betekent toch zeker niet dat gelijktijdigheid in het geheel niet bestaat?
pi_43213413
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:38 schreef Alicey het volgende:
Maar dat is toch een probleem van waarneming? Dat niet zonder speciale instrumenten is vast te stellen wanneer iets gelijktijdig plaats vindt, betekent toch zeker niet dat gelijktijdigheid in het geheel niet bestaat?
Het ligt niet aan de instrumenten die je gebruikt, het ligt aan het feit dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer gelijk is, en eindig is. Als de lichtsnelheid oneindig zou zijn, dan had je het probleem niet. Als er dan een gebeurtenis zou plaatsvinden, zouden alle waarnemers in het universum dat gelijk zien, ook al zou het licht daarvoor het hele universum moeten overbruggen. En dan zou je prima van 2 gebeurtenissen kunnen stellen dat ze gelijktijdig gebeurden. Echter, de lichtsnelheid is eindig; en dus is het maar net wanneer jij het lichtsignaal van de gebeurtenis binnenkrijgt. Daarvoor heb je geen weet van de gebeurtenis, en kan die gebeurtenis jouw omgeving niet beinvloeden.

Gelijktijdig bestaat dus wel, maar het hangt per waarnemer af. Je kunt niet van 2 gebeurtenissen stellen dat ze gelijktijdig waren; wel dat ze in een bepaald referentiekader gelijktijdig gebeurden.
  vrijdag 3 november 2006 @ 19:46:44 #29
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43213445
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het ligt niet aan de instrumenten die je gebruikt, het ligt aan het feit dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer gelijk is, en eindig is. Als de lichtsnelheid oneindig zou zijn, dan had je het probleem niet. Als er dan een gebeurtenis zou plaatsvinden, zouden alle waarnemers in het universum dat gelijk zien, ook al zou het licht daarvoor het hele universum moeten overbruggen. En dan zou je prima van 2 gebeurtenissen kunnen stellen dat ze gelijktijdig gebeurden. Echter, de lichtsnelheid is eindig; en dus is het maar net wanneer jij het lichtsignaal van de gebeurtenis binnenkrijgt. Daarvoor heb je geen weet van de gebeurtenis, en kan die gebeurtenis jouw omgeving niet beinvloeden.

Gelijktijdig bestaat dus wel, maar het hangt per waarnemer af. Je kunt niet van 2 gebeurtenissen stellen dat ze gelijktijdig waren; wel dat ze in een bepaald referentiekader gelijktijdig gebeurden.
Het kan echter wel wanneer er op de exacte plaats waar iets gebeurt een geijkte klok staat die het precieze moment registreert. In dit geval dus op de plaats waar de bliksem in slaat.
  maandag 6 november 2006 @ 18:55:38 #30
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43299028
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_43309758
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 19:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het kan echter wel wanneer er op de exacte plaats waar iets gebeurt een geijkte klok staat die het precieze moment registreert. In dit geval dus op de plaats waar de bliksem in slaat.
Wat kan dan? Een onambigue uitspraak doen over de vraag of de inslagen gelijktijdig plaatsvonden, ongeacht vanuit welk referentiekader je ze beschouwt? Hoe wilde je dit doen?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_43314069
@Alicey: Einstein heeft ons geleerd dat gelijktijdigheid niet bestaat. Bijvoorbeeld om even jouw geijkte klokken te nemen. Stel dat je die precies gelijk zet. Vervolgens zet je er een in de Martinitoren, en eentje beneden. Omdat de bovenste klok met een grotere snelheid beweegt (draaiing van de aarde), zal je zien dat deze langzamer gaat lopen dan de onderste. Haal je m na een paar jaar naar beneden, dan zal je zien dat ze niet meer gelijk staan! Dus wat zegt gelijktijdigheid nog als zelfs twee identieke geijkte klokken verschillend kunnen gaan lopen?
In het algemeen zegt Einstein dat gelijktijdig, of zelfse een vaste 'tijdsafstand' niet bestaat. Net zo min als een bepaalde 'ruimte afstand'. Dat is allemaal afhankelijk van de waarnemer. Afstanden worden bijvoorbeeld korter voor de bewegende waarnemer. Het enige dat wel altijd constant is, is het tijd-ruimte-interval tussen twee gebeurtenissen, dat is lichtsnelheid^2 * waargenomen tijdsverschil^2 - waargenomen afstand ^2 . Deze waarde is voor elke waarnemer gelijk. Wat zelfs kan gebeuren is dat gebeurtenis 1, die voor waarnemer nummer 1 plaatsvindt _voorafgaand aan_ gebeurtenis 2, voor waarnemer 2 plaatsvindt _NA_ gebeurtenis 2!
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
  dinsdag 7 november 2006 @ 07:52:08 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43316066
Bedankt Thijs_ Weer iets bijgeleerd
pi_43322600
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 00:54 schreef Thijs_ het volgende:
@Alicey: Einstein heeft ons geleerd dat gelijktijdigheid niet bestaat. Bijvoorbeeld om even jouw geijkte klokken te nemen. Stel dat je die precies gelijk zet. Vervolgens zet je er een in de Martinitoren, en eentje beneden. Omdat de bovenste klok met een grotere snelheid beweegt (draaiing van de aarde), zal je zien dat deze langzamer gaat lopen dan de onderste. Haal je m na een paar jaar naar beneden, dan zal je zien dat ze niet meer gelijk staan! Dus wat zegt gelijktijdigheid nog als zelfs twee identieke geijkte klokken verschillend kunnen gaan lopen?
In het algemeen zegt Einstein dat gelijktijdig, of zelfse een vaste 'tijdsafstand' niet bestaat. Net zo min als een bepaalde 'ruimte afstand'. Dat is allemaal afhankelijk van de waarnemer. Afstanden worden bijvoorbeeld korter voor de bewegende waarnemer. Het enige dat wel altijd constant is, is het tijd-ruimte-interval tussen twee gebeurtenissen, dat is lichtsnelheid^2 * waargenomen tijdsverschil^2 - waargenomen afstand ^2 . Deze waarde is voor elke waarnemer gelijk. Wat zelfs kan gebeuren is dat gebeurtenis 1, die voor waarnemer nummer 1 plaatsvindt _voorafgaand aan_ gebeurtenis 2, voor waarnemer 2 plaatsvindt _NA_ gebeurtenis 2!
Hallo Thijs,

Even 2 dingetjes,

Een klok hoog in een kerktoren loopt iets sneller dan een klok op zeeniveau. Dat dit komt door de draaing van de aarde ben ik met je eens. Ik heb dan een ook geheel andere theorie over de lichtsnelheid. Ik denk dat men in rust de maximale snelhied door de ruimte/tijd heeft en dat men kan kiezen om te versnellen of vertragen door de tijd. Als je klok sneller gaat lopen versnel je ( hoog in een toren b.v.) en als je vertraagd gaat jou klok iets trager lopen ( op zeeniveau of tegen de draairichting van de aarde in bewegen).

Ook dat "absokute" gelijktijdigheid niet bestaat ben ik met je eens. De enige manier waarop absolute gelijtijdigheid kan bestaan is als 2 gebeurtenissen op exact dezelfde plaats en tijd plaatsvinden. Een afstand ( in meters of cm ) betekend dat 2 gebeurenissen nooit geheel gelijktijdig kunnen plaatsvinden.

Misschien wil je eens iets lezen over mijn ideeen op onderstaande site. In dit topic wil ik het graag blijven hebben over datgene wat men als gelijktijdigheid ziet en datgene wat ik daarvan vind.

dinsdag 7 november 2006 @ 13:45:44 #35
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43323126
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 13:23 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Hallo Thijs,

Even 2 dingetjes,

Een klok hoog in een kerktoren loopt iets sneller dan een klok op zeeniveau. Dat dit komt door de draaing van de aarde ben ik met je eens.
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast.
quote:
Ik heb dan een ook geheel andere theorie over de lichtsnelheid. Ik denk dat men in rust de maximale snelhied door de ruimte/tijd heeft en dat men kan kiezen om te versnellen of vertragen door de tijd. Als je klok sneller gaat lopen versnel je ( hoog in een toren b.v.) en als je vertraagd gaat jou klok iets trager lopen ( op zeeniveau of tegen de draairichting van de aarde in bewegen).
Die theorie is niet wetenschappelijk en heeft allang geen plaats meer in WFL.
quote:
Ook dat "absokute" gelijktijdigheid niet bestaat ben ik met je eens. De enige manier waarop absolute gelijtijdigheid kan bestaan is als 2 gebeurtenissen op exact dezelfde plaats en tijd plaatsvinden. Een afstand ( in meters of cm ) betekend dat 2 gebeurenissen nooit geheel gelijktijdig kunnen plaatsvinden.

Misschien wil je eens iets lezen over mijn ideeen op onderstaande site. In dit topic wil ik het graag blijven hebben over datgene wat men als gelijktijdigheid ziet en datgene wat ik daarvan vind.
Wil jij je nou eens in gaan lezen wat gelijktijdigheid is?
Onikaan ni ov dovah
pi_43323721
Ik wacht even op Thijs. Jij kan me toch niet vertellen wat gelijktijdigheid is. Zelfs als ik je zeg dat gelijktijdigheid betekend dat 2 gebeurtenissen in exact hetzelfde referentiekader zijn blijf je je mond houden.
pi_43325419
gelijktijdig gaat dan ook vooral uit van de waarnemer die twee zaken als gelijktijdig beschouwd. vandaar ook de relativiteitstheorie. het gaat om het punt van waarneming
pi_43325699
Absolute gelijktijdigheid is dus ook alleen maar mogelijk als 2 waarnemers op exact dezelfde plek dezelfde handeling verichten of ervaren.

Een gebeurtenis die je waarneemt was nooit exact gelijk met je ervaring. Alles wat je ziet is in werklijkheid iets eerder gebeurt. Alleen het absolute "nu" waar jij je in bevindt is de werkelijke tijd. Alles daarbuiten is al gebeurt of moet nog gaan gebeuren.
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:22:16 #39
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43329604
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 14:09 schreef rudeonline het volgende:
Ik wacht even op Thijs. Jij kan me toch niet vertellen wat gelijktijdigheid is. Zelfs als ik je zeg dat gelijktijdigheid betekend dat 2 gebeurtenissen in exact hetzelfde referentiekader zijn blijf je je mond houden.
Dat is dan ook grote onzin.
Onikaan ni ov dovah
pi_43330211
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:22 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat is dan ook grote onzin.
Misschien moest ik er nog aan toevoegen dat het ook op exact dezelfde plaats moet gebeuren.

Dezelfde plaats en tijd = gelijktijdigheid.
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:42:38 #41
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43330365
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:38 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Misschien moest ik er nog aan toevoegen dat het ook op exact dezelfde plaats moet gebeuren.

Dezelfde plaats en tijd = gelijktijdigheid.
Helaas, u gaat nogsteeds niet door voor de koelkast.
Onikaan ni ov dovah
pi_43330430
Voeg dan iets niews toe i.p.v. alleen maar nee lopen te brullen.

Als jij in 1 zin kan duidelijk maken wat gelijktijdigheid is dan denk ik dat jij het inderdaad beter begrijpt dan ik..
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:47:56 #43
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_43330538
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:44 schreef rudeonline het volgende:
Voeg dan iets niews toe i.p.v. alleen maar nee lopen te brullen.

Als jij in 1 zin kan duidelijk maken wat gelijktijdigheid is dan denk ik dat jij het inderdaad beter begrijpt dan ik..
Lees nou eerst maar die 2 artikelen door. Tis nog een kort stukje ook.
Onikaan ni ov dovah
pi_43330628
Einstein nam aan dat de lichtsnelheid een universele constante is. Door middel van een gedachtenexperiment met twee waarnemers, één in een trein en één op een perron, wordt de volgende stelling onderbouwd: twee gebeurtenissen die voor de ene waarnemer gelijktijdig zijn, zijn dat niet voor een tweede waarnemer die ten opzichte van de eerste beweegt. Gelijktijdigheid is dus relatief.
pi_43332827
Kun je dan ook even zeggen of je het hier mee eens bent, of ga je nu laf je mond houden?
pi_43334421
Man, dat gedachtenexperiment heeft Haushofer hierboven al eens besproken. Gelijktijdigheid is inderdaad relatief.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_43334669
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 19:37 schreef rudeonline het volgende:
Tenzij je dus op exact dezelfde plaats bent.
Nee, dan ook. Als je op dezelfde plaats bent denk je dat het gelijktijdig is, maar ergens anders of met een andere snelheid weer niet. Dat bedoelt men ermee als men dat relatief noemt.
  dinsdag 7 november 2006 @ 19:42:20 #49
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43334743
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 18:59 schreef rudeonline het volgende:
Kun je dan ook even zeggen of je het hier mee eens bent, of ga je nu laf je mond houden?
Waar wil je nou heen?
pi_43335007
Hier begrijp je me verkeerd denk ik. t.o.v. jezelf is alles wat je ziet eigenlijk iets eerder gebeurd. We nemen alles waar met een vertraging van ongeveer 1sec/300.000km.

Gelijktijdigheid t.o.v. jezelf is dus eigelijk steeds 1sec/300.000km voor jou gebeurd. Ik bedoel dat een gelijktijdigheid met jou en een gebeurtenis op de maan 1sec later wordt waargenomen dan dat jij het ziet.

Absolute gelijktijdigheid is een gebeurtenis die letterlijk in jouw "nu" gebeurd. Er mag dan geen afstand zijn tussen jou en de gebeurtenis.

Gelijktijdigheid is als de reactietijd van jou en de gebeurtenis 0 is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')