quote:
Op woensdag 15 november 2006 11:37 schreef Kleintje het volgende:Oke, ik ga me in de wereld die bv maffia heet vertonen
![]()
Ik heb al zoveel vragen gekregen wat ik ga doen, bv of fv. In de eerste instantie dacht ik echt dat bv niets voor mij was. Maar Yppy, Jarno en anderen zijn toch duidelijk van de bv maffia en overtuigen me toch wel dat het allemaal wel meevalt.
Ik ken mezelf een beetje en ik weet dat ik (afhankelijk van mijn lichamelijke gesteldheid) zo snel mogelijk na de geboorte weer mijn paard zelf wil gan doen. Maar ik zie dus echt op tegen het voeden dan. Hoe gaat het dan? Hoe lang kan de kleine zonder eten? Hoe zit het met een flesje geven?
Ik wil persoonlijk niet teveel in het openbaar voeden. Met familie en kraamvisite is het anders, die komen bij mij over de vloer en familie is een stuk eigen. Maar ergens anders op visite, in de stad etc... daar zie ik tegenop.
Een kleintje kan op zich best wel drie uur, vier uur zonder eten (de echte beginperiode daargelaten, maar dan lijkt het me ook sterk dat jij zelf al zo fit bent dat je lang weg kan
![]()
) En die tussenperiode groeit naarmate je kindje groeit.
Een flesje (borstvoeding) geven is natuurlijk makkelijk voor een eventuele oppas, het kindje is even zoet en daarna waarschijnlijk moe en voldaan door het gevulde buikje.
Maar er zijn ook genoeg kinderen die de fles weigeren of wiens ouders niet willen dat er uit een fles gedronken wordt. En die kunnen makkelijk een paar uur zonder fles. Dat halen ze later weer in als ze weer aan de borst kunnen.
Ik vind het persoonlijk niet zo erg om in het openbaar te voeden, al doe ik het niet zo graag omdat ik door het formaat van mijn borsten gelijk zo'n enorm stuk tiet bloot heb en daar voel ik me wat minder prettig bij
Maar in het openbaar voeden is absoluut niet een noodzakelijk iets als je borstvoeding wilt geven. Je kan ook een flesje afgekolfde melk meenemen als je verwacht je kind ergens anders te moeten voeden.
Ik vind het heel goed dat je je van te voren er in aan het verdiepen bent
![]()
Het wordt vaak afgedaan als "ach dat lukt vanzelf wel, of niet", terwijl heel veel problemen voorkomen kunnen worden door wta informatie verzamelen in de zwangerschap.
Ik vond het in het begin best pittig. Je moet het aanleggen goed onder de knie krijgen, je kindje moet zich nog wat oefenen in het drinken en als je dan ineens door verkeerd aanleggen een kloofje hebt is het gewoon echt niet leuk.
Maar als het dan eenmaal goed gaat dan gaat het ook goed. Dan weet je zelf wat je kan en moet doen, je kind heeft het onder de knie en het enige wat je hoeft te doen als er gevoed moet worden is even zitten en aanleggen.
Wat mij heel erg heeft geholpen in de beginperiode is het meteen zoeken van professionele hulp (ik vind de hulp en adviezen van de meeste kraamverzorgsters echt beneden alle peil) en de wetenschap dat een kindje niet meteen hoeft te groeien, dat het heel normaal is als BV niet meteen op gang komt en dat er echt maar heel, héél weinig vrouwen zijn bij wie het niet mogelijk is om BV te geven.
Ik vind dat flesvoeding echt onderschat wordt, als ik zie hoe veel practisch gedoe je hebt met cc's, schepjes, verschillende soorten voeding en verschillende soorten flessen. En hoeveel zorgen je nog kan hebben over hoeveelheden e.d. dan krijg ik alleen maar heel veel respect voor de moeders die flesvoeding geven. Ik zou het niet kunnen.
Ik krijg trouwens echt de kriebels bij de term borstvoedingsmaffia. Waarom? Omdat er net zo veel doorgeschoten flesvoedsters rondlopen als dat er zweverige borsvoedsters zijn. Weet je hoe vaak je als borstvoedende moeder dingen naar je hoofd krijgt als:
Die melk in die fles is hartstikke waterig, zie je wel dat je te weinig hebt!
Bij mijn moeder is het ook niet gelukt en bij mij ook niet. Zou je niet alvast van poeder in huis halen?
Drinkt ze nou maar vijf minuten? Die heeft vast te weinig!
KV is zo lekker makkelijk joh, dan kan je vriend ook nog eens een fles geven!
Met kunstvoeding weet je tenminste dat ze genoeg binnen krijgt!
Je ziet wat bleek, geef je nou nog steeds borstvoeding?!
bla
bla
bla
vaak!
De voeding voor je kind is gewoon een gevoelig onderwerp. Iedereen wil het beste voor zijn of haar kind en je bent zodra je een kind hebt zo gevoelig en onzeker als wat als het gaat om commentaar of adviezen.
Maar de meeste borstvoeding gevende vrouwen zijn heel normale mensen die niet veroordelen en die wel klaar staan om advies te geven als dat nodig is.
Het is alleen, en volgens mij heb ik Yppy net in het FVtopic iets gelijks zien schrijven, nog steeds zo dat heel veel vrouwen wél BV willen geven maar stoppen door foutieve informatie. En dat is zó zonde, helemaal als het generatie op generatie doorzet door advies van moeder op dochter.
Maar daar is vaak heel moeilijk over te praten, omdat er dan zo'n groot schuldgevoel bij die vrouw zit dat die het idee krijgt zich te moeten verdedigen.