quote:
Op woensdag 15 november 2006  12:20 schreef nebelung het volgende:Alhoewel ik zeer pro-bv ben (en derhalve wellicht maffia genoemd kan worden)  heb ik nog nooit iemand een pistool op z'n hoofd gezet, heb ik geen godfather en leg niemand om. Iedereen heeft de vrije keus in hoe haar/zijn kind te voeden 
![]()

Kleintje, ik ben denk ik wel pro-bv maar het staat voorop dat ik vind dat iedereen zelf moet kiezen. Ikzelf heb heel duidelijk voor bv gekozen, maar dat voor mijn kind en niet voor die van anderen, die zal ook niet veroordelen.
Ik wilde zelf graag gaan voeden, vooral om de gezondheidsvoordelen die het heeft voor moeder en kind. Maar ook het gemak, de verbondenheid en het echte moeder-voel-moment (alhoewel ik dat nu pas weet natuurlijk).
Ik heb dan ook een voorlichtingsavond van de lactatiekundige gevolgd via de verloskundigenpraktijk, wat zeer leerzaam en interessant is. Beter dan die van de thuiszorg hier.
En wat Jarno (?) schreef, is inderdaad zo, in principe kan iedere vrouw (op 2% na, zoals bijvoorbeeld Snoopy) zelf voldoende bv geven om een kindje groot te brengen. Daarom word ik wel eens boos over uitspraken die Owlet ook noemt. Je hoort zo vaak: ik heb te weinig melk of hij/zij kan niet drinken bij mij. Dat kan allebei wel, maar je kunt er bijna altijd iets aan doen (vaker aanleggen, hulpmiddeltjes ed). Er is gewoon soms te weinig kennis bij vrouwen (maar dat zal jou niet gebeuren Kleintje, super dat je je nu al inleest!)  
![]()
 waardoor om verkeerde redenen gestopt wordt.
Ik zou haast zeggen dat elke kraamhulp en vk ook lactatiekundige zou moeten zijn of dat er een l.k. aan ieder kraambed komt, net zoals dat elk kind een hielprik krijgt.
Je zult mij niet horen zeggen dat bv makkelijk is, zeker de eerste weken niet. Zoals je zult lezen als je terug gaat kijken is het bij mij erg pijnlijk geweest, leek het erop dat het niet zonder pijn zou lukken (volgens de vk's en kraamhulp). Maar de lactatiekundige is gewoon zo deskundig en kon garantie geven op pijnvrije voeding, zonder nog maar naar ons te hebben gekeken! Daarna was het nog niet altijd makkelijk en eenvoudig en prettig, maar nu inmiddels (5 weken) wordt het makkelijker en is het echt genieten en ons momentje! (en ik vind het dan alleen maar heerlijk dat alleen ik het kan geven en niet iedereen (vriendje even buiten beschouwing).
Daarbij kolf ik nog steeds en kan een ander het dus wel geven als dat gewenst/nodig is. Ik heb een kleine twee weken fulltime gekolfd (dus enigzins vergelijkbaar met fv) en dat gaf net zoveel onzekerheden. "Hij drinkt zijn flesje niet leeg, nu heeft hij te weinig. Gaat die speen niet te vlug? Hij valt in slaap met deze fles? etc. etc"
Voeden in het openbaar, hoeft ook niet als je niet wil. Of je kolft idd, of je gaat ergens apart zitten.
[/bv-mafia modus]
Dat is mijn verhaal, succes met je keuze en trek je niets aan van alle 'betweters' om je heen, ze oordelen maar lekker over zichzelf maar dit is jouw keuze!