abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43166427
Ik ben aan het rondkijken voor een (tweedehands) pizzaoven die ook in de horeca gebruikt worden. Nu is mijn vraag: hebben mensen hier daar ervaring mee of zelf zo'n oven hebben? Waar moet ik vooral op letten als ik dergelijke oven wil kopen? Ik ga denk ik voor een electrische oven...
  donderdag 2 november 2006 @ 12:18:44 #2
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43167006
zonde!
ga dan voor een houtgestookte oven:

http://www.fornino.nl/
pi_43167117
Dat was de bedoeling, maar hout wordt een enorm probleem voor mij in de toekomst!
  donderdag 2 november 2006 @ 12:25:05 #4
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43167146
Hoe bedoel je dat?
Je kunt bij een tuincentrum en bouwmarkt gewoon hout kopen.
pi_43169693
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:18 schreef SHE het volgende:
zonde!

Oooeh, mn droom. Wat is er nou lekkerder als in je eigen achtertuin een pizza/lasagne bakken op een echt houtvuurtje. Als ik eens een tuin heb waar dit in past.....
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  donderdag 2 november 2006 @ 13:58:00 #6
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_43169901
Mijn idee, maar ook vlees, heerlijke potjes stoof, aardappeltjes poffen

In elke tuin moet voor de zomer een BBQ en voor de winter een steenoven.
  donderdag 2 november 2006 @ 14:11:48 #7
131369 RobinK
a dirty mind is a joy for life
pi_43170410
quote:
Op donderdag 2 november 2006 13:58 schreef SHE het volgende:
Mijn idee, maar ook vlees, heerlijke potjes stoof, aardappeltjes poffen

In elke tuin moet voor de zomer een BBQ en voor de winter een steenoven.
[Al wapper je nog zo kloek, de laatste druppel valt altijd in de broek]
pi_45808695
Helemaal geweldig zo'n houtgestookte pizzaoven, wij hebben er ook eentje!

Grtz,
Marcel
  maandag 29 januari 2007 @ 23:12:35 #9
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_45809834
Oeh, wat moet dat geweldig zijn
  maandag 29 januari 2007 @ 23:15:48 #10
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_45809961
Waarom ligt er onkruid op de pizza?
  maandag 29 januari 2007 @ 23:43:41 #11
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_45810916
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:15 schreef Schnabbeltje het volgende:
Das voor de sier.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_45826504
Haha, das rucola! Een pizza met Parmaham, Rucola (sla) en parmesaanse kaas is het einde!!
pi_45856952
Op termijn ga ik ook wel een pizzaoven in de tuin (laten) bouwen. Over enkele weken zal ik mijn bestelde oven ontvangen, daar ben ik iets sneller pizza mee aan het bakken dan met een houtoven...
pi_45891623
Wat voor oven heb je gekocht dan timpie? geen houtoven??? In een houtoven bak e een pizza in ongeveer een minuutje in een andere oven duurt dat wel bijna 10 a 15 minuten.. een houtoven is dus veel sneller!
pi_45917848
Deze oven gaat tot 500 graden waarmee het mogelijk moet zijn om een pizza op 2 minuten klaar te hebben
pi_45932030
Hey Timpie,

Ben benieuwd wat voor oven het is, is het geen houtoven dan? Heb je een plaatje of een URL? De mijne komt van echt een superding!!

Grtz,
Marcel

[ Bericht 15% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 23:16:44 ]
pi_45936912
@macnl: het is een cuppone micro pizzaoven op de site staan er wel foto's... Ben alleen aan het zoeken naar een goed recept voor pizzabodem: ik heb de indruk dat het deeg dat ik maak te vochtig is of niet stevig genoeg... Heb jij een speciaal recept?
pi_45951238
Hey Timpie, mooie oven alleen gaat mijn voorkeur naar een houtoven!

Het pizzadeeg dat ik maak is hetvolgende recept:

Nodig voor zes pizza's (maak deze porties in de broodmachine, meer past althans niet in de mijne)
• 600 gram Italiaanse bloem (Farina 00 of Farina Dopio Zero)
• Zakje gedroogde gist (7gram is een heel pakje volgens mij) of 25gram verse gist
• 2 theelepels (riet)suiker
• 2 theelepels zout
• 4 eetlepels olijfolie
• 300 ml lauw water (37 graden)
• nog een heel klein beetje (bodempje) lauw water (37 graden).

Bereiding met de broodmachine:
• Doe in een klein bakje het bodempje lauw water en vermeng dit met de gist en de suiker. Laat dit 5 tot 10 minuten staan tot dat er belletjes opkomen (Het leeft)
• Doe het water in de broodmachine en voeg hier ook de olie aan toe.
• .Doe hierna de bloem in de broodmachine. Maak in het midden van de bloem een kuiltje. Strooi het zout aan de zijkant.
• Leeg het bakje met het gistmengsel in het gemaakt kuiltje.
• Zet de broodmachine vervolgens op de stand “DEEG” (Dough) en je ziet dat hij een tijd in stelt van ongeveer 1 uur en 20 minuten. Druk op start en de machine gaat kneden.
• Na circa 30 minuten (Op display staat dus dat hij nog 50 minuten te gaan heeft) is het deeg door en door gekneed. Nu gaat het deeg rijzen en 50 minuten later is het klaar.
• Haal het inmiddels in volume verdubbelde deeg uit de machine en leg het op een licht met bloem bestoven plaat.
• Nog heel even met de hand doorkneden en snij het vervolgens in 6 gelijke stukken en maak hiervan weer bollen.
• Leg de bollen op een met bloem bestoven dienblad en dek dit af met een iets vochtige theedoek of plasticfolie. (Pas op dat doek niet op deeg ligt) Laat het vervolgens ten minste een half uur tot een uur liggen op kamertemperatuur zodat het weer wat gaat rijzen.

Als je dat wil is dit ook het moment om het deeg eventueel in te vriezen. Doe de balletjes gelijk in een zakje (boterhamzakje), maak dicht en leg gelijk in de diepvries. Wil je ze later gebruiken dan in de ochtend uit de diepvries en op een met bloem bestoven blad met daar een iets vochtige theedoek overheen. Tegen de avond zijn ze dan goed ontdooid en weer iets gerezen zoals het hoort.

In de koelkast kun je het deeg goed afgesloten ongeveer 2 dagen bewaren, in de vriezer 2 maanden. Laat het deeg voor gebruik goed op kamertemperatuur komen.

Kijk ook eens op onde pizza, daar staan meer recepten.

Groeten Marcel

[ Bericht 1% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:24:10 ]
pi_45980591
Hier ook nog een recept voor super pizzasaus!
Grtz,
Marcel

ecept voor pizzasaus

PIZZASAUS no.1 (warme bereiding)

Ingrediënten:

- 1 kleine ui
- 8 teentjes knoflook
- scheutje rode wijnazijn (en/of rode wijn)
- 6 blikken gepelde pommodori tomaten (Heinz)
- 1 blikje tomatenpuree (à 140 gram)
- 1 theelepel paprikapoeder
- 1 eetlepel gedroogde oregano
- ½ eetlepel gedroogde basilicum
- 1 eetlepel olijfolie
- (zee)zout
- vers gemalen peper

Bereidingswijze:

Verhit de olijfolie in een grote pan. Fruit hierin zachtjes de ui en geperste knoflook (niet donker laten worden!). Blus af met de rode wijnazijn en/of rode wijn. Voeg achtereenvolgens de tomaten, tomatenpuree, basilicum, oregano en paprikapoeder toe. Laat het geheel op een zacht vuur ca. 45 minuten pruttelen. Maak gedurende deze tijd op smaak met redelijk veel zeezout en een beetje peper (Goed proeven voor de juiste smaak!).

Laat de saus afkoelen en bewaar gekoeld of bevroren voor verder gebruik.
Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)

Afgekoelde saus kun je invriezen, voor gebruik goed op kamertemperatuur laten komen

PIZZASAUS no.2 (koude bereiding)

Een snel te maken pizzasaus volgens de koude bereidingsmethode. Voordeel is bovendien dat alle ingrediënten uit de voorraadkast (kunnen) komen en je met deze saus na hartelust verder kunt experimenteren.

Ingrediënten: (Voor 2 Pizza’s)

- 1 blik tomatenblokjes (Polpabella, Grand Italia)
- 50 gram tomatenpuree (2/3 van een blikje à 70 gram)
- 1/2 theelepel paprikapoeder
- 1 1/2 theelepel gedroogde oregano
- 1 theelepel gedroogde basilicum
- vers gemalen peper
- zout

Bereidingswijze:

Deze saus is geschikt voor twee pizza’s en snel klaar. De saus is bovendien lekker fris en dus niet te zwaar van smaak waardoor je er iets meer van kunt gebruiken per pizza.

Laat de tomatenblokjes uitlekken in een vergiet en pureer ze daarna met een (staaf) mixer. Voeg de kruiden toe en meng nogmaals kort met de mixer. Breng op smaak met zout. Heerlijk bij een pizza met Rucola en Parmaham (beide na het bakken toevoegen)!

Per pizza heb je ongeveer drie eetlepels (= 1 kleine pollepel)van deze saus nodig. Goed uitsmeren maar de randen vrijlaten (ca. 2 cm van de rand)
pi_45989270
Als ik dat hier zo lees krijg ik zin om een houtoven op mijn balkon te installeren.
Nee serieus,als ik ook een tuin zou hebben dan was die meteen besteld.Ik ben ook een mega pizzaliefhebber en krijg meteen trek van dit topic.
Hoeveel kost die electrische oven als ik vragen mag?
pi_45993829
Ik heb voor mijn fornino oven 695 euro betaald, je hebt maar 1,25 x 1,25 mtr tuin nodig. Op het balkon gaat het inderdaad moeilijk maar zelfs binnenplaatsen is mogelijk. In Doetinchem staat een restaurant volgens de website dat ook met zo' n oven werkt en hem binnen heeft geplaatst.

Ik heb er laatst ook brood mee gebakken, was ook helemaal super!

Groetjes,
Marcel

[ Bericht 9% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:24:32 ]
pi_46000044
deze hebben we afgelopen weekend gemaakt, was heerlijk!

pi_46013587
Een kleine pizzaoven die tot 500 graden temperatuur haalt kost rond de 550 Euro (Cuppone Micro) en de 300-400 Euro (GGF Micro). Prijzen exclusief BTW, maar vooral die GGF wil weleens sterk in prijs verschillen. Ik heb voor Cuppone gekozen omdat de meeste pizzeria's Cuppone hebben en er bij dit merk ook een venster in zat...
  maandag 5 februari 2007 @ 17:56:05 #24
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46013749
Oohh!

Ik heb me nooit gerealiseerd dat iets dergelijks binnen bereik valt. En ik ga binnenkort verhuizen, en dan krijg ik een tuintje

Vampire Romance O+
pi_46013978
Oh, wat is dat lekker zeg! Dat is ook mijn droom om ooit zo'n oven te hebben
Oh, and that's a bad miss!
pi_46028200
Wij dachten eerst ook dat zoiets alleen door mensen met 2 rechterhanden en heel veel vrienden gemaakt kon worden en dat het heel erg veel tijd en vooral geld zou kosten. Echter de oven stond in een dag of 3, het was erg simpel en de kosten vielen reuze mee!

Je wilt niet weten wat voor leuke reacties we al wel niet gehad hebben en hoeveel vrienden zeggen, NEE.. we komen wel bij jullie, kunnen we mooi pizza bakken

We hebben al heel veel pizzafeestjes gehad, laatst nog een kinderfeestje. Ze vonden het helemaal te gek dat ze zelf pizza mochten bakken.

[ Bericht 12% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:25:09 ]
  dinsdag 6 februari 2007 @ 00:54:47 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_46028814
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 00:25 schreef macnl het volgende:
Wij dachten eerst ook dat zoiets alleen door mensen met 2 rechterhanden en heel veel vrienden gemaakt kon worden en dat het heel erg veel tijd en vooral geld zou kosten. Echter de oven stond in een dag of 3, het was erg simpel en de kosten vielen reuze mee!

Je wilt niet weten wat voor leuke reacties we al wel niet gehad hebben en hoeveel vrienden zeggen, NEE.. we komen wel bij jullie, kunnen we mooi pizza bakken

We hebben al heel veel pizzafeestjes gehad, laatst nog een kinderfeestje. Ze vonden het helemaal te gek dat ze zelf pizza mochten bakken.
Lijkt mij helemaal leuk om zo'n ding te hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 23:17:34 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_46038535
quote:
Op maandag 29 januari 2007 23:15 schreef Schnabbeltje het volgende:

Lijkt mij ook wel wat zo'n steenoven..
Hier zet ik niets neer!
pi_46038930
Ik hoorde van dat ze in de wintermaanden 10% korting geven op bestellingen via het internet!

[ Bericht 26% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:25:49 ]
pi_46040819
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 00:25 schreef macnl het volgende:
Brutale vraag : wat kost zoiets dan ??

[ Bericht 6% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 23:17:54 ]
pi_46047746
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 13:54 schreef macnl het volgende:
Ik hoorde van www.fornino.nl dat ze in de wintermaanden 10% korting geven op bestellingen via het internet!
Heb jij aandelen in die firma ofzo?
pi_46048747
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:25 schreef Weird- het volgende:

[..]

Heb jij aandelen in die firma ofzo?
Hmm, nu ik alle posts zo eens achter elkaar lees en z'n posthistory bekijk De link naar de site valt ook erg vaak.
pi_46048924
Wat me wel opvalt: Italianen bakken pizza in een oven van 500graden terwijl bij de meeste pizzeria's de oven rond de 350 graden staat... Ik ga voluit voor de 500 graden
pi_46058735
Ik ben zo enthousiast omdat de oven gewoon super is? verder hebben ze me heel goed hebben geholpen zowel voor als tijdens de bouw. Is het erg als je er dan positief over bent?

BTW. Bij 500graden verbrand je de pizza, de oven kan dat wel aan maar het gaat dan veel te snel is onze ervaring. 350 graden is voldoende om hem in ruim een minuutje te bakken. Hoger kan wel maar als je er dan niet superhandig in bent is hij in een poep en een scheet zwart.

De oven kost ongeveer 700 euro

[ Bericht 3% gewijzigd door macnl op 07-02-2007 13:00:49 ]
pi_46132210
ga voor een houtoven als je de ruimte hebt!

je maakt er naast heerlijke authentieke pizza's ook andere gerechten is... het is tenslotte een oven....

en het is erg gezellig om met elkaar rond de oven te zitten en gerechtjes klaar te maken.... veeeel leuker dan een BBQ....!!!
pi_46132226
ik heb ook een oven.... bevalt uitstekend.....!!!

[ Bericht 40% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:26:04 ]
pi_46132681
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:55 schreef macnl het volgende:
Ik ben zo enthousiast omdat de oven gewoon super is? verder hebben ze me heel goed hebben geholpen zowel voor als tijdens de bouw. Is het erg als je er dan positief over bent?
Natuurlijk mag dat! Het valt gewoon op Leuk dat je er zoveel over vertelt, het lijkt me echt een prachtding om te hebben.
pi_46134192
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:55 schreef macnl het volgende:
Ik sluit me geheel aan bij de post hierboven

Maar goed, zodra aankomende zaterdag het miljoen op mijn staatslot valt, neem ik ook zo'n oven!
pi_46142681
Alleen vertelden Italianen mij dat je voor een houtoven om te beginnen heel droog hout nodig hebt, maar ook bij voorkeur hout van fruitbomen voor de smaak. Klopt dit?
pi_46154955
Hey Timpie,

Dat je droog hout nodig hebt klopt inderdaad maar dat het van fruitbomen moet zijn is onzin. Eiken is meer dan goed en dat is heel veel, droog en reeds gekloofd te koop via marktplaats voor ongeveer 45 euro per m3. Het mag alleen geen 'knetterhout' als bijvoorbeeld dennen zijn want dan spettert waardoor je as op je pizza krijgt. Als je onder ed oven een opslagruimte maakt en daar het hout onder bewaard kan het mooi verder drogen als het nog niet droog genoeg mocht zijn.

Groetjes,
Marcel
pi_46158633
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:03 schreef timpie82 het volgende:
Wat me wel opvalt: Italianen bakken pizza in een oven van 500graden terwijl bij de meeste pizzeria's de oven rond de 350 graden staat... Ik ga voluit voor de 500 graden
Zoals al is gezegd, je pizza verbrand en met als gevolg dat de pizza ook nog niet eens gaar van binnen is. Des te dunner je deeg, des te op hogere temperatuur je de pizza kan bakken. 350 graden lijkt me ook nog wel wat veel. Mijn ervaring is dat je de oven rond de 285~300 graden zet.
pi_46166906
Hey hoi,

Hier is de oven op bedrijfstemperatuur, zoals je ziet bijna 300 graden....
Je merkt het in de praktijk heel goed, als het te lang duurt (langer dan 2 minuten) is hij te koud, dan moet er een blokje hout bij, gaat het te snel dan eventjes niets bijgooien...

Groetjes,
Marcel

pi_46167935
Maar goed dat ik niet weet waar jullie wonen, anders had ik al lang een keer op de stoep gestaan met een tas vol pizza-ingredienten
Ik ben thuis druk aan de lobby geslagen, hopelijk heeft het nog succes voor de zomer.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_46171850
700 euro? goh, das eigenlijk helemaal niet zo duur..
Alleen zie ik t niet zo zitten om in de regen buiten een pizzaatje te gaan bakken
(:
pi_46173411
Haha, nee dat hadden wij ook niet dus hebben we meteen maar een veranda er boven gemaakt... zie foto's boven ;-)
pi_46174382
Er staan ook goede plannen op internet om zelf een oven in elkaar te steken, maar je moet wel een beetje overweg kunnen met beton en dergelijke. In afwachting van de oven probeer ik de traditionele oven te slim af te zijn: in de hete lucht stand hem zo heet mogelijk krijgen en daarna de gril op. De pizza zet ik zo kort mogelijk tegen de gril... Vorige week toch een aardige 4 kazen pizza gekregen...
pi_46179823
wij hebben ook eerste gekeken naar de moelijkheden om er zelf eentje te bouwen maar een 'prefab' fornino oven was uiteindelijk veel goedkoper. Je wilt niet weten wat vuurvaste ovenstenen kosten! ;-( Op de website van staat volgens mij wel een prijslijst, daar kun je zo zien wat een oven kost.

[ Bericht 10% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:26:33 ]
pi_46648702
Sinds afgelopen vrijdag heb ik mijn Cuppone oven binnen, gisteren voor de eerste keer pizza mee gebakken. Was vooral verbaasd door de snelheid waarmee de oven op temperatuur is. (had er een oventhermometer van de Hema ingezet, ja zag de temperatuur snel stijgen). Het verschil tussen een pizza maken in een gewone oven en een steenoven is enorm. De eerste pizza's werden gebakken rond de 300°, de volgende op 400°+, baktijd van 3 tot maximaal 5 minuten. Korst echt knapperig, bellen in het deeg van de hoge temperaturen en de pizza zelf gloeiend heet. (als ik van de pizzeria naar huis reed, was de pizza al vaak terug lauw) Alleen had er iemand salami op de pizza gedaan en die heeft kleine plekken op de wanden gemaakt. Ik vrees dat die er niet meer afgaan... Ook de steen is wat zwart, ben er met een staalborstel overgegaan maar ik vermoed dat ik ook die schoon moet laten branden. Iemand een idee over het schoonmaken?
pi_46659315
Hey Timpie, dat de oven wat vies wordt is niet erg! Zet hem eventjes zonder pizza op de maximale temperatuur en hij brand zichzelf schoon in een 15 a 30 minuutjes. Doen wij hier ook altijd met de houtoven, aan het einde de hete as en kooltjes helemaal over de vloer verspreiden en het wordt vanzelf schoon.

Kun je eens een foto plaatsen, ben erg benieuwd!

Grtz,
Mac
pi_46703197
@macnl: hier enkele foto's. Het klopt inderdaad van dat schoonbranden: zelfs de spatten op de randen van de oven (door de worst) zijn verdwenen... 450° lijkt me iets te hoog gegrepen voor pizza: ofwel moet de bodemplaat lager van temperatuur en de grill een hogere temperatuur...

Frontaanzicht van de oven

Pizza met veel mozarella

Rustig opwarmen

Grill

[ Bericht 2% gewijzigd door timpie82 op 26-02-2007 21:37:20 ]
pi_46704534
whehe, die mozzarella lijkt wel slagroom..
(:
  maandag 26 februari 2007 @ 19:24:27 #52
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_46704672
wat kost zo'n ding aan stroom?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_46711762
Geen idee van die stroom, dat is vooral een zorg voor de parents .
pi_46720065
Hey Timpie,

Ziet er erg goed uit! Waar je met die hoeveelheden mozzarella mee op moet passen is dat de kaas gaat 'lopen'. Die druipt dan op je pizzasteen een maakt de boel vies. Beter is iets minder kaas in kleinere blokjes wat meer verdeeld over de pizza en niet teveel aan de rand. Maar na een pizza of tien weet je wel wat de problemen zijn en gebeurt het niet meer.

Veel succes!!!

Grtz,
Marcel
pi_46741157
Marcel, ik kan in die oven een pizza steken met 35 cm doorsnede. Hoeveel deeg zou ik daar ongeveer voor nodig hebben?
pi_46753350
Hey timpie, ik schat in dat je ongeveer 250 gram deeg nodig hebt. Ik maak van een kilo meel ongeveer 6 pizza's van een 20 a 25 cm doorsnede, Gewoon eventjes uitrollen en als de maat goed is even wegen, dan weet je het voor de volgende keer. Heb je wel een pizzaschep die zo groot is trouwens? Die gasten van verkopen een heel fraaie set van een invoer schep, een draaischep, een ovenborstel en een ophangrekje voor 145 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:22:53 (linkje heb je al genoeg aangehaald.) ]
  donderdag 1 maart 2007 @ 18:50:10 #57
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_46816229
Ik heb een beetje rondgekeken en de prijzen van de pizzaovens vallen wel mee maar je moet ook een onderbouw met fundering hebben en een afdak. Er worden prijzen genoemd van ¤ 6000 in totaal!
Zelf zie ik me niet zo'n onderbouw maken dus ik vrees dat dit een droom blijft...
It's not a lie, if you believe
pi_46829844
Hey Konijn ;-) (Leuke naam)

Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.

Je moet inderdaad een beetje kunnen metselen wil je een onderste van bakstenenl willen maken, een vriend van mij heeft hiervoor een beunhaas/metselaar ingehuurd welke het onderstel in een dag (25 euro per uur) voor hem heeft gemaakt. Je zou het echter ook heel simpel van hout kunnen maken of van gasbeton blokken welke je later aanraapt met cement.

Groetjes,
Marcel
  vrijdag 2 maart 2007 @ 02:07:29 #59
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_46833332
Leuk gedaan hoor
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:16:50 #60
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_46837869
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 00:06 schreef macnl het volgende:
Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.
Aha. dat opent perspectieven. De foto's zijn inspirerend, dit lijkt me heel goed haalbaar!
It's not a lie, if you believe
pi_46873918
Marcel, ik heb nog een vraagje over het deeg. Altijd als ik het deeg maak, het laat rijzen en het na een uur of 2 gebruik is het deeg boven erg droog en gebarsten. Dat maakt het vormen van een pizza niet gemakkelijker en ik heb ook niet de indruk dat dat de bedoeling is. Nu zie ik in pizzeria's regelmatig dat ze het deeg bewaren onder plasticfolie op een plaat... Is dit dan beter om te laten rijzen of hoe laat jij rijzen Marcel?
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:43:44 #62
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_46874164
dikke tvp...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 3 maart 2007 @ 13:31:37 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46875254
Pizza´s uit houtovens rouleren,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46878728
Hey Timpie, wat de deeg aangaat het volgende:

Gebruik altijd! italianse meel type Farina OO, als je gewone tarwebloem gebruikt krijg je heel slechte resultaten. Je koopt dit bij de betere supermarkt od delicatessenzaak. De hanos, sligro en makro verkopen het ook.

Dan is het zo dat je het deeg na het rijzen (ik gebruik een broodbakmachine en haal het deeg er uit na het rijzen) in bolletjes van het juiste formaat (ongeveer zo groot als een bapao broodje) moet vormen. Deze bolletjes leg je op een ovenplaat oid en dek je af met een vochtige teedoek (belangrijk anders droogt het uit), deze mag de bolletjes niet raken. Nu zet je deze plaat koud weg (belangrijk anders rijst het verder) in de koelkast en pakt dan steeds een bolletje als je die nodig hebt. Je kunt ze zelfs invriezen maar laat ze dan wel ruim voor het gebruik ontdooien.

Hier een goed recept voor de deeg:

PIZZADEEG (voor 2 pizza’s)

Ingrediënten:

- 450 gram 00-bloem (tipo grano tenero)
- 225-250 ml water
- 1 ½ theelepel instant gist
- 2 theelepels zout
- 1 theelepel suiker

Bereidingswijze:

Doe eerst het water en daarna de bloem in de broodmachine bakvorm.
Maak een kuiltje in het midden van de bloem en doe daar de gist in. Plaats vervolgens het zout in een hoek van de bakvorm en de suiker in de tegenoverliggende hoek. Zet de machine op stand ‘deeg’ en laat het deeg kneden en rijzen (meestal 1 ½ uur). Neem het deeg uit de broodmachine en verdeel het in 2 gelijke bollen (elk voor 1 pizza).

Druk het deeg met beide handpalmen uit tot een ronde vorm. Neem een deegroller en rol het deeg verder uit tot een ronde pizzavorm. Vorm een opstaande rand (cornicione) met behulp van je vingerknokkels van de ene hand(binnenzijde pizza)en je handpalm van de andere hand (buitenzijde pizza).

Leg de pizzabodem op een met meel bestoven werkblad en verdeel de pizzasaus erover (laat de randen vrij). Beleg de pizza met je favoriete ingrediënten en bak deze gedurende 1 a 2 minuten in een volledig op temperatuur voorverwarmde houtoven

Deegtabel:

2 pizza's - 450 gram bloem - Pizza deeg basic 225 ml water - Pizza deeg supreme 250 ml water
3 pizza's - 600 gram bloem - Pizza deeg basic 300 ml water - Pizza deeg supreme 350 ml water
4 pizza's - 800 gram bloem - Pizza deeg basic 400 ml water - Pizza deeg supreme 475 ml water

P.S. Door toevoeging van meer water t.o.v. het standaard deeg (basic) krijg je een deeg (supreme) dat in de oven luchtiger en krokanter wordt maar dat tijdens het bereiden van de pizza wel moeilijker te hanteren is.
pi_46879769
Bedankt Marcel, dit helpt me enorm vooruit! Ik zit kort bij de bron wat betreft Farina 00 en gebruik nu het meel dat ook door een aantal pizzeria's gebruikt wordt. Ik ben echter op zoek naar Farina00 van het merk Caputo, bijna niet vindbaar hier maar kwalitatief (volgens wat ik lees) het best denkbare pizzameel... Ik vrees dat het mij een trip naar Italië zal kosten om hieraan te raken...
  zondag 4 maart 2007 @ 04:32:43 #66
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_46897907
De echte italiaanse pizza is natuurlijk met de hand gegooid en niet uitgerold met een deegroller.
Blijft de pizza ook veel luchtiger, het kost alleen wat oefening (ga eens naar een echt italiaans restaurant en observeer de pizzabakker goed).

Maar goed, hoe vaak gebruik je zo'n oven eigenlijk per jaar?
Een elektrische is makkelijk opgestart en vrijwel meteen gebruiksklaar maar een houtgestookte kost toch iets meer moeite, en aangezien zo'n ding vaak buiten staat, heb je 's winters dan ook nog zin in een huisgemaakte pizza?

En om nog maar meer met negatieve opmerkingen te komen (begrijp me vooral niet verkeerd, 't is dat ik op een flat woon, anders zou ik ook wel een houtgestookte pizzaoven willen) ¤700,-, is dat niet een hele hoop geld voor iets wat je niet echt heel vaak gebruikt?
Op dinsdag en woensdag (bij 2 pizzaria's) is het hier pizzadag, kan je voor 5 euro een pizza kopen, voor die ¤700 kan ik dus 140 pizza's kopen. (op dinsdag van een turk en op woensdag de echt goede van een echte italiaan)
pi_46897957
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:18 schreef SHE het volgende:
zonde!

Leuk als het regent. Sta je daar je pizzatje te bakken.
pi_46913235
Tja, het gaat om de gezelligheid. Er is niets leuker dan samen met vrienden of met je kids lekkere pizza's te bakken in je eigen oven. En de smaak van een pizza uit een houtoven is absoluut niet te vergelijken met die van een pizzeria. Het is als het vergelijken van een bakje oploskoffie bij een tankstation en een kopje espresso drinken van versgemalen bonen in een cafe in Italie.

Enne, ja regenen doet het hier vaak. Daarom hebben we hem onder de veranda staan en gebruiken we hem 's winters als terrashaard voor de verwarming.

[ Bericht 4% gewijzigd door macnl op 05-03-2007 23:09:34 ]
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:20:48 #69
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46965033
Te Volgen Pizza!

Oh, hoe ik van dit topic hou en het tegenlijkertijd haat,.. want het maakt me zo hongerig.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_47177380
Hey Timpie, hoezo zit je aan de bron van het juiste meel?
pi_47177400
BTW: Ik kan naw wel aan Farina Molino Caputo komen via een vriend in Italie. Zal ik eens wat bestellen?
pi_47201590
Marcel, Heston Blumenthal heeft in zijn laatste boek verschillende soorten meel getest en kwam uit bij Caputo als beste meel... In een straal van 20 km heb ik een tiental echte Italiaanse winkels liggen die mij van de juiste ingrediënten voorzien. Toch hebben ze geen Caputo meel...
  maandag 12 maart 2007 @ 22:24:47 #73
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_47209496
Zeg, kan je zo'n oven eigenlijk ook als BBQ gebruiken?
Zou wel een hoop schelen als ie multifunctioneel is..
pi_47213800
Hey SigNe,

Mijn oven heeft in de ingang sleuven waarin je een BBQ rooster kunt plaatsen. Als je dan wat houtskool onder het rooster plaatst kun je hem als BBQ gebruiken. We gebruiken hem overigens nog het meeste als terrashaard, gewoon een blokje hout er op en genieten maar!

Grtz,
MAC

pi_47213876
Hey Timpie, heb je toevallig een scan van het stuk over het Caputo meel uit het boek van Heston Blumenthal?
  maandag 19 maart 2007 @ 15:34:51 #76
3869 David
Drum the drums
pi_47437213
Ik neem aan dat je maar één pizza tegelijkertijd kunt bakken in een dergelijke oven? Of ben ik verkeerd?
  maandag 19 maart 2007 @ 15:52:39 #77
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_47437957
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Pizza´s uit houtovens rouleren,
[taalpolitie]
Ze roeleren, danwel ze rulen.

Roulerende pizza's schuiven van bord naar bord zonder dat iemand de kans krijgt het ding op te eten!
[/taalpolitie]

Een TVP dus... Ik heb de tuin, ik heb de ruimte, maar ik mis het geld...
  maandag 19 maart 2007 @ 15:54:33 #78
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_47438037
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:34 schreef David het volgende:
Ik neem aan dat je maar één pizza tegelijkertijd kunt bakken in een dergelijke oven? Of ben ik verkeerd?
Gezien de baktijd van ongeveer 5 minuten is dit niet écht een bezwaar lijkt me?
pi_47441727
Haha, er kunnen 3 pizza's tegelijk in mijn Fornino 90cm oven en ze doe er 1 minuut over voordat ze klaar zijn. Dus ROELEREN doen ze wel degelijk
  maandag 19 maart 2007 @ 18:26:33 #80
3869 David
Drum the drums
pi_47443856
quote:
Op maandag 19 maart 2007 15:54 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Gezien de baktijd van ongeveer 5 minuten is dit niet écht een bezwaar lijkt me?
Ik heb niet gezegd dat het een bezwaar is. Ik wou gewoon weten hoeveel pizza's je er tegelijk in kunt bakken. Met dank aan macnl voor de reactie!
pi_47457321
:-) Graag gedaan David!
  vrijdag 30 maart 2007 @ 16:23:02 #82
3869 David
Drum the drums
pi_47834598
ik ga vanavond pizza maken. Spijtig genoeg zonder houtoven
pi_47840499
@macnl: heb je al geïnformeerd naar Caputo meel? Ik krijg de bladzijde niet ingescand uit het boek van Heston
pi_47874452
Hey Timpie,

Ik heb een mailtje gestuurd naar de fabriek in Italie en ze geven aan dat ze wel wat kunnen opsturen maar dan wel minimaal verpakkingen van 40 kg (40x1kg)

Wellicht dat we wat samen kunnen doen?

Mvg,
Marcel
pi_47884342
Waar woon je ergens macnl? Ik ben nog niet op de homepage geweest van het bedrijf, misschien ook eens kijken dan
pi_47918786
Hey Timpie,

Het adres van Caputo is www.molinocaputo.it, wellicht kunnen we samen wat bestellen. Ik woon in Hengelo (OV).

Mvg,
MAC
pi_48127058
hey timpie, heb je nog gekeken bij caputo?
pi_48167881
Het lijkt me erg leuk zo'n houtoven. Maar rookt zo'n ding niet vreselijk?
  dinsdag 10 april 2007 @ 09:53:39 #89
45206 Pietverdriet
pi_48168145
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 09:41 schreef r2d22 het volgende:
Het lijkt me erg leuk zo'n houtoven. Maar rookt zo'n ding niet vreselijk?
Niet als het hout goed droog is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 10 april 2007 @ 10:03:41 #90
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_48168385
Ik doe even een tvp, wij willen bij ons nieuwe huis ook een houtoven bouwen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:38:42 #91
45206 Pietverdriet
pi_48169265
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:03 schreef Rewimo het volgende:
Ik doe even een tvp, wij willen bij ons nieuwe huis ook een houtoven bouwen
Plek genoeg, niet? maken jullie ook een "Grillstelle"?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 10 april 2007 @ 10:39:45 #92
13151 crew  Rewimo
pi_48169302
Uiteraard Een vaste barbecue komt er inderdaad ook
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:14:08 #93
45206 Pietverdriet
pi_48170351
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:39 schreef Rewimo het volgende:
Uiteraard Een vaste barbecue komt er inderdaad ook
Overginds kan ik je Bocholt aanraden voor de grote boodschappen, een real, aldi-sud en Lidl vlak bij elkaar, een paar grote drankenmarkten en een aangename binnenstad met voetgangerzone en een Mall. In Borken zit overginds de dichtsbijzijnde Aldi Nord. Als je toch in Bocholt bent en je wilt nog even naar NL, Winterswijk ligt daar net even noordelijker en is ook aardig om te winkelen.
Kleve heeft een grote famila, persoonlijk vind ik die minder, in Emmerich kan je ook shoppen, maar veel mensen uit Emmerich gaan shoppen in Bocholt omdat er meer winkels zijn en het leuker gevonden wordt.
Ik wens je iig heel veel plezier met je nieuwe huis!
pi_48170353
alternatief is mss nog

http://www.pizzajolly.nl/?actie=home

minder leuk om naar te kijken, maar wel kant en klaar voor gebruik

[ Bericht 1% gewijzigd door devlinmr op 10-04-2007 11:25:06 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 10 april 2007 @ 11:23:54 #95
13151 crew  Rewimo
pi_48170660
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Overginds kan ik je Bocholt aanraden voor de grote boodschappen, een real, aldi-sud en Lidl vlak bij elkaar, een paar grote drankenmarkten en een aangename binnenstad met voetgangerzone en een Mall. In Borken zit overginds de dichtsbijzijnde Aldi Nord. Als je toch in Bocholt bent en je wilt nog even naar NL, Winterswijk ligt daar net even noordelijker en is ook aardig om te winkelen.
Kleve heeft een grote famila, persoonlijk vind ik die minder, in Emmerich kan je ook shoppen, maar veel mensen uit Emmerich gaan shoppen in Bocholt omdat er meer winkels zijn en het leuker gevonden wordt.
Ik wens je iig heel veel plezier met je nieuwe huis!
Dank je wel We hebben in Goch al de Aldi, Lidl, Plus en Pennymarkt gevonden plus een hele grote Kaufland En dat is op 3km afstand. Maar we zullen zeker ook de wijdere omgeving gaan verkennen qua winkels. Dus zulke tips zijn altijd welkom. Ik neem je post even mee naar ons K&W-topic
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:31:01 #96
45206 Pietverdriet
pi_48170868
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:23 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dank je wel We hebben in Goch al de Aldi, Lidl, Plus en Pennymarkt gevonden plus een hele grote Kaufland En dat is op 3km afstand. Maar we zullen zeker ook de wijdere omgeving gaan verkennen qua winkels. Dus zulke tips zijn altijd welkom. Ik neem je post even mee naar ons K&W-topic
Okay, je gaat in een heel landelijke omgeving wonen, dus er zijn veel boeren die een winkel bedrijven in de omgeving (zoeken!) waar je bv asperges of aardbeien vers van het land kan kopen. Echter, Aardappels zijn kut met peren, ze kennen vrijwel alleen maar vast kokende, die bovendien smerig zijn. Ik heb in Duitsland nog nooit behoorlijke aardappels kunnen vinden. Voor aardappels ga ik altijd nog naar NL op de markt.
pi_48171071
is Typo 00 eigenlijk hetzelfde als Durum meel?
Durum gebruik ik altijd voor Pasta
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 10 april 2007 @ 11:38:28 #98
13151 crew  Rewimo
pi_48171085
Er schijnt vlakbij (2 km) een enorme zaak te zitten waar je heel goedkoop allerlei groenten en fruit kunt kopen. Die moeten we nog even opsporen. Aardappels uit NL halen is geen probleem, we gaan beiden in NL werken
  woensdag 11 april 2007 @ 10:50:24 #99
3869 David
Drum the drums
pi_48208102
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:37 schreef devlinmr het volgende:
is Typo 00 eigenlijk hetzelfde als Durum meel?
Durum gebruik ik altijd voor Pasta
ja, voor zover ik weet wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door David op 11-04-2007 10:51:02 (foutje) ]
  woensdag 11 april 2007 @ 10:57:25 #100
3869 David
Drum the drums
pi_48208341
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:14 schreef devlinmr het volgende:
alternatief is mss nog

http://www.pizzajolly.nl/?actie=home

minder leuk om naar te kijken, maar wel kant en klaar voor gebruik
Heeft iemand hier al ervaring mee?

En de vraag: kun je in een courante supermarkt ook durum tarwe krijgen? Ik begin nu pas zicht te krijgen op de mogelijkheden wat betreft verschillende bloem. Ik woon in een nogal landelijke streek in België dus zou het handig zijn als ik niet telkens naar een grote stad moet om dat bij een Turk of Italiaanse specialiteitenwinkel te kopen.

Thx

[ Bericht 27% gewijzigd door David op 11-04-2007 13:31:46 ]
pi_48255417
http://www.broodoven.com

hoe je er zelf 1 kunt maken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')