panisch?quote:Op woensdag 1 november 2006 23:57 schreef Thieske het volgende:
[..]
Die kerel heeft niet goed gehandeld, dat hoor je me niet ontkennen.
Maar om nou panisch te gaan doen om die paar paarden vind ik erg overdreven.
Lees even de andere topics en de berichten op de FP door, dan zie je vanzelf wat ik bedoel met panisch.quote:Op woensdag 1 november 2006 23:58 schreef Paxlie het volgende:
[..]
panisch?
dit heeft echt niks met panisch te maken
En via de radio hoorde ik dat de burgemeester gaat kijken of hij het geld wat deze operatie heeft gekost, kan claimen van de eigenaar.quote:Reddingsoperatie paarden Marrum afgeblazen
MARRUM - De eerste poging om paarden van hun door water omgeven weiland bij het Friese Marrum te redden is gestrand. Het vlot waarmee militairen een eerste deel van de ruim honderd paarden moesten bevrijden, is een aantal keren vastgelopen wegens het intussen gedaalde waterpeil. Dat meldde een woordvoerder van defensie donderdagmorgen vroeg.
Het water blijft dalen en zoals het nu lijkt kunnen de paarden, die intussen volledig droog staan, in de loop van de dag op eigen kracht een veiliger heenkomen zoeken. De paarden worden daarbij gelokt met andere paarden, aldus burgemeester W. van den Berg van Ferwerderadiel, de gemeente waar Marrum onder valt.
Redelijke conditie
Eerst worden de dieren rond 11:00 uur bijgevoerd en krijgen ze te drinken. De burgemeester heeft van een veearts begrepen dat de dieren weer in redelijke conditie verkeren. "Het eiland waar ze op staan is nu twee keer zo groot door het dalende water. Ook staat er lang niet zo veel wind meer als gisteren", aldus Van den Berg.
Woensdag verdonken zeker vijftien en mogelijk zelfs achttien van de paarden. Dat er nu nog paarden zullen omkomen is niet waarschijnlijk. Mogelijk moeten enkele dieren zwemmen, maar volgens deskundigen kunnen ze dat goed doorstaan, zegt Van den Berg.
Eigenaar
De paarden raakten buitendijks ten noorden van het plaatsje op een hoog punt omringd door water. Ze kwamen in hun benarde positie door plotseling opkomend hoog water als gevolg van de storm. De eigenaar had verzuimd hen ondanks duidelijke waarschuwingen in veiligheid te brengen.
Ongeveer 120 mensen hebben woensdag geprobeerd de dieren op het droge te krijgen. Het lukte om achttien paarden en veulens te redden. De burgemeester laat onderzoeken waarom de eigenaar de paarden niet voor de storm op het droge heeft gebracht. Mogelijk krijgt de man ook een claim voor de kosten van de reddingsoperatie.
Klinkt als een dom paardentrutje.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:03 schreef WesHell het volgende:
Ze proberen nu met andere paarden de paarden te lokken naar hoger gebied.
En de eigenaar is een vrouw... Die wel heeft geprobeerd haar paarden te redden, maar die zijn terug gelopen omdat ze met schijnwerpers werkten...
Mensen ook, maar dat wil niet zeggen dat ze het altijd overleven.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:58 schreef Repeat het volgende:
paarden kunnen toch zwemmen?
dat stukje naar de kant wat ik op die foto's zie zou ik wel halen hoor, nouja is misschien wel ver, maar een paard moet dat wel halen (aangezien ze ook zover kunnen lopen ed)quote:Op donderdag 2 november 2006 15:11 schreef Elefes het volgende:
[..]
Mensen ook, maar dat wil niet zeggen dat ze het altijd overleven.
Erg naar verhaal, ik ben benieuwd wat er uit gaat komen, aangezien ik verschillende verhalen heb gehoord (over de eigenaar/eigenares, aantal paarden, etc.).
Van een afstand bekeken, en in een beter conditie verkeren dan eerst.quote:Op donderdag 2 november 2006 14:08 schreef ijsmeis het volgende:
En via de radio hoorde ik dat ze onderzocht zijn door een dierenarts/veearts en gezond zijn verklaard.
Is niet zo grappig eigenlijkquote:Op donderdag 2 november 2006 20:04 schreef Repeat het volgende:
hahah pwned ze zijn helemaal niet gered![]()
De anatomie van een paard is een tikke anders dan die van een mens, en het is voor hen een stuk onnatuurlijker om te zwemmen. Ze doen het over het algemeen niet graag (blijkt ook wel uit het feit dat ze blijven staan daar) en kunnen ook niet zo ver zwemmen als mensen. Als je ziet hoe een paard zwemt zul je dat wel begrijpenquote:Op donderdag 2 november 2006 15:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
dat stukje naar de kant wat ik op die foto's zie zou ik wel halen hoor, nouja is misschien wel ver, maar een paard moet dat wel halen (aangezien ze ook zover kunnen lopen ed)
Edoch hoorde ik het op die manier op de radioquote:Op donderdag 2 november 2006 20:06 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Van een afstand bekeken, en in een beter conditie verkeren dan eerst.
Klinkt toch wat anders
LOLquote:Op donderdag 2 november 2006 23:32 schreef Clint_Eastwood het volgende:
[paint] Hoe de paarden te redden ?!!
Ik heb ooit eens gelezen dat de verdrinkingsdood best wel een 'fijne' dood is omdat je door zuurstofgebrek in een soort roes komt.. Maar goed, die beestjes zijn natuurlijk bang en gestressed dus het zal alles behalve fijn zijn.. Wat een kutboer zegquote:Op woensdag 1 november 2006 23:34 schreef Paxlie het volgende:
[..]
ja, er is niks mis met een slachterij. Voor zover mogelijk worden die dieren daar zo snel mogelijk dood gemaakt. De verdrinkingsdood is echter het ergste wat een mens of dier kan overkomen. Ik vind het derhalve belachelijk dat je zo kortzichtig reageert
quote:Rźding hynders duorret hiele dei, 03/11/2006
De rźdingsaksje fan 'e hynders yn it
Noarderleech by Marrum sil freed noch
de hiele dei yn beslach nimme, seit
Nico Minnema fan it Fryske Gea. It plan
is om de hynders sels nei de seedyk
rinne te litten. Foardat de tocht
begjint wurde de hynders noch fuorre en
besjoen troch de feearts.
Ek sil it Gea peile hoe djip it wetter
krekt is. As alles bekend is sille
Fryske Gea, brānwacht en gemeente
oerlizze oer de bźste wurkwize.
De hynders steane al sūnt de nacht
fan tiisdei op woansdei yn it wetter,
neidat it Noarderleech troch in slimme
stoarm ūnderstrūpte. It tal deade
hynders is yntusken tanommen.
Inkelde mei boatsjes rźden hynders
binne nei har rźding ferstoarn oan in
longūntstekking.
Vrije vertaling:
Redding paarden duurt de hele dag 03/11/2006
De reddingsaktie van de paarden in het
Noorderlaag bij Marrum zal vrijdag nog
de hele dag in besag nemen, zegt
Nico Minnema van het Fryske Gea. Het plan
is om de paarden zelf naar de zeedijk
te laten lopen. Voordat de tocht
begint worden de paarden nog gevoerd en
nagekeken door de veearts.
Ook zal it Gea peilen hoe diep het water
dan is. Als alles bekend is zal
Fryske Gea, brandweer en gemeente
overleggen wat de beste werkwijze is.
De paarden staan al vanaf de nacht
van dinsdag opwoensdag in het water,
nadat het Noorderlaag door een erge
storm overstroomde. Het tal dode
paarden is ondertussen toegenomen.
Enkele met bootjes geredde paarden
zijn na hun redding overleden aan
een longontsteking.
Je zou de kranten en nieuws moeten volgen het kan namlijk best zijn dat het niet de schuld van de eigenaar is.quote:Op woensdag 1 november 2006 23:09 schreef knep het volgende:
Lekker dan van die eigenaar.
Dit is nu typisch het nadeel van dit kleine kikkerlandje, als die paarden echt in vrijheid leefden hadden ze het zelf hogerop gezocht.
Hoop dat de operatie nog lukt.
Bronquote:Kudde paarden vrijdag naar de wal
vrijdag 03 november 2006 Marrum
De ruim honderd paarden die vastzitten in de kwelder bij Marrum zullen vrijdag naar de veilige wal worden gebracht. Het is de bedoeling dat met enkele lokpaarden de kudde in beweging wordt gebracht. De afgelopen dagen zijn de paarden regelmatig gevoerd en voorzien van drinkwater terwijl het waterpeil ook snel zakte.
Wanneer de overtocht begint is nog niet bekend. Het aantal dode paarden is wel verder opgelopen. Er waren al 18 paarden verdronken. Drie paarden die met bootjes in veiligheid waren gebracht, zijn alsnog aan een longontsteking gestorven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee eigenlijk is het wel dom van die beesten natuurlijk, maar wel zielig
BOE!
Ik hoop dat het luktquote:Op vrijdag 3 november 2006 12:11 schreef Noli. het volgende:
[update]
Een dierenarts (die van ons) is bij de paarden geweest.
Half twee komen de lokpaarden en om twee uur gaan ze bezig de paarden er weg te krijgen.
quote:Hynders būtendyks: it giet oan, 03/11/2006
Op it Noarderleech by Marrum binne de
tariedings foar de finale rźdingsaksje
fan de hynders yn folle gong. De
hynders wurde om 14.00 oere ophelle
troch fjouwer lokhynders mei ruters. It
is it doel om ien fan 'e nuetere
hynders fan 'e būtendykse keppel mei te
nimmen oan in halster. It doel is dan
dat de oare hynders folgje.
Alle mooglike obstakels ūnderweis wurde
fuorthelle, de wyldroasters wurde