Op 20 september heb ik een Apple iPod Nano 2nd gen van 8 GB gekocht. (249 euro)
Ik heb deze aangeschaft bij Apple Centre HTR in Utrecht.
Bij thuiskomst kwam ik erachter dat de iPod steeds vastliep, spontaan resette enz. Vervolgens heb ik geprobeerd om de problemen te verhelpen door de iPod te resetten en te herstellen met de software, dit alles mocht niet baten.
De volgende dag ben ik terug gegaan naar Apple Centre HTR in Utrecht, het de problemen uitgelegd en ze geloofden me niet, vervolgens zijn ze zelf gaan testen en resetten/herstellen en na een uur(!) zagen ze inderdaad ook dat de iPod niet in orde was.
Wat ze konden doen is de iPod ter reparatie opsturen. (alleen de iPod, dus het doosje, oordopjes, kabeltje enzovoorts moest in zelf houden)
Volgens Apple Centre HTR ging het om een softwareprobleem in de iPod en zal me dat 25 euro ex. btw aan onderzoek gaan kosten, plus 80 euro ex btw per uur aan reparatiekosten. Ik moest hiervoor zelfs een soort contract tekeken.
Je kan begrijpen dat ik daarmee niet akkoord ben gegaan, ik kwam immers binnen 24 uur na aankoop terug met de iPod en wilde een nieuw exemplaar of mijn geld terug. Maar daar wilde het personeel niks van weten, ze werden zelfs een beetje agressief tegen mij. Ik heb de baas laten optrommelen en deze heb ik uiteindelijk ook gesproken, maar helaas, ook deze hield voet bij stuk en wilde mij geen nieuwe iPod of geld terug geven, hij wees mij op de website
www.staiksterk.nl omdat een winkel niet verplicht is om geld terug te geven of direct te ruilen:
quote:
Het ruilen van een product dat niet aan uw wensen voldoet, is een gunst die de verkoper u verleent. Bijvoorbeeld omdat na aankoop blijkt dat een stoel niet past bij de rest van het interieur of een das niet past bij een overhemd.
Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde termijn uw spullen ruilen, als ze tenminste ongebruikt en onbeschadigd zijn. Soms krijgt u een tegoedbon als u niets anders kunt vinden.
Grote winkelbedrijven gaan in hun service soms nog verder en geven u het aankoopbedrag terug als u het product terugbrengt binnen een bepaalde termijn. Als u twijfelt over een aankoop, is het verstandig om te informeren of u uw geld terug kunt krijgen als u het product terugbrengt.
Uiteindelijk heb ik dezelfde dag besloten om het probleem rechstreekt via Apple af te handelen.
Vervolgend heb ik op de website van Apple een serviceaanvraag ingediend, een paar dagen later kreeg ik opstuurverpakking geleverd via een koerier, waarin ik de iPod (dit maal ook geen doosje, oordopjes, kabel enzovoorts) kon verpakken en weer op laten halen door de koerier.
Het probleem werd herkend en op 6 oktober kreeg ik een nieuwe/vervangende iPod teruggestuurd.
Thuis aangekomen bleek het clickwheel niet goed in de behuizing te zijn gecentreerd, er zat een flinke kier tussen, dus weer naar de Apple website gesurft en weer een serviceaanvraag gedaan waarna ik na een paar dagen weer een koerier aan de deur had staan met de zogenaamde opstuurverpakking.
Dezelfde dag is mijn iPod weer opgehaald.
Ditmaal duurde het wat langer totdat ik een nieuwe/vervangende iPod terug kreeg, namelijk tot vandaag. Er bleek wat fout te zijn in de verwerking kwam ik anderhalve week geleden achter nadat ik Apple had opgebeld, maar alles zal geregeld worden en ik zal binnen een week een nieuwe/vervangende iPod ontvangen, wat dus niet het geval was, daarom had ik gisteren weer gebeld en toen zag de medewerker nogsteeds een fout in de verwerking. Ik weet niet wat hij gedaan heeft, maar ik had een dag later, vandaag dus, een nieuwe/vervangende iPod.
Op dit moment ligt er een iPod naast me waar het clickwheel weer niet gecentreerd is, dus waar ook weer een kier tussen zit. Bij een Blokker of Bart Smit mp3 speler is dit acceptabel, maar niet bij een iPod van bijna 250 euro. Overigens zie ik bij diverse winkels iPods achter de vitrine staan waarin het clickwheel wel gewoon netjes in het midden zonder kieren zit.
Ook is de behuizing van het exemplaar wat nu naast me ligt beschadigd. (krassen en lakschade)
Ik heb weer telefonisch contact gezocht met Apple, en gezegd dat het zo niet verder kan en ik totaal geen vertrouwen meer heb in een goede afhandeling, en of ze iets anders kunnen regelen zoals een echt nieuw apparaat (dus met doosje en oordopjes) of geld terug.
Maar helaas was de afdeling Costumer Care (of iets in die trant) al gesloten, dus moet ik morgen even terugbellen.
Wat raden jullie me aan om te ondernemen? Mocht er een betere alternatief zijn dan bellen dan hoor ik dat graag. (op de website is totaal geen emailadres of postadres te vinden)
Mocht bellen toch het handigst zijn, heeft iemand dan wellicht goede argumenten waarop ik ze kan vastpinnen?
Ik heb trouwens toch niet zo'n vertrouwen in telefonische helpdesken waar je uiteindelijk gewoon een uitzendkracht aan de lijn krijgt die dit soort beslissingen niet kan en mag nemen.