abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 november 2006 @ 17:35:10 #1
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_43143450
Op 20 september heb ik een Apple iPod Nano 2nd gen van 8 GB gekocht. (249 euro)

Ik heb deze aangeschaft bij Apple Centre HTR in Utrecht.

Bij thuiskomst kwam ik erachter dat de iPod steeds vastliep, spontaan resette enz. Vervolgens heb ik geprobeerd om de problemen te verhelpen door de iPod te resetten en te herstellen met de software, dit alles mocht niet baten.

De volgende dag ben ik terug gegaan naar Apple Centre HTR in Utrecht, het de problemen uitgelegd en ze geloofden me niet, vervolgens zijn ze zelf gaan testen en resetten/herstellen en na een uur(!) zagen ze inderdaad ook dat de iPod niet in orde was.

Wat ze konden doen is de iPod ter reparatie opsturen. (alleen de iPod, dus het doosje, oordopjes, kabeltje enzovoorts moest in zelf houden)

Volgens Apple Centre HTR ging het om een softwareprobleem in de iPod en zal me dat 25 euro ex. btw aan onderzoek gaan kosten, plus 80 euro ex btw per uur aan reparatiekosten. Ik moest hiervoor zelfs een soort contract tekeken.

Je kan begrijpen dat ik daarmee niet akkoord ben gegaan, ik kwam immers binnen 24 uur na aankoop terug met de iPod en wilde een nieuw exemplaar of mijn geld terug. Maar daar wilde het personeel niks van weten, ze werden zelfs een beetje agressief tegen mij. Ik heb de baas laten optrommelen en deze heb ik uiteindelijk ook gesproken, maar helaas, ook deze hield voet bij stuk en wilde mij geen nieuwe iPod of geld terug geven, hij wees mij op de website www.staiksterk.nl omdat een winkel niet verplicht is om geld terug te geven of direct te ruilen:
quote:
Het ruilen van een product dat niet aan uw wensen voldoet, is een gunst die de verkoper u verleent. Bijvoorbeeld omdat na aankoop blijkt dat een stoel niet past bij de rest van het interieur of een das niet past bij een overhemd.

Bij veel winkels kunt u binnen een bepaalde termijn uw spullen ruilen, als ze tenminste ongebruikt en onbeschadigd zijn. Soms krijgt u een tegoedbon als u niets anders kunt vinden.

Grote winkelbedrijven gaan in hun service soms nog verder en geven u het aankoopbedrag terug als u het product terugbrengt binnen een bepaalde termijn. Als u twijfelt over een aankoop, is het verstandig om te informeren of u uw geld terug kunt krijgen als u het product terugbrengt.
Uiteindelijk heb ik dezelfde dag besloten om het probleem rechstreekt via Apple af te handelen.

Vervolgend heb ik op de website van Apple een serviceaanvraag ingediend, een paar dagen later kreeg ik opstuurverpakking geleverd via een koerier, waarin ik de iPod (dit maal ook geen doosje, oordopjes, kabel enzovoorts) kon verpakken en weer op laten halen door de koerier.

Het probleem werd herkend en op 6 oktober kreeg ik een nieuwe/vervangende iPod teruggestuurd.

Thuis aangekomen bleek het clickwheel niet goed in de behuizing te zijn gecentreerd, er zat een flinke kier tussen, dus weer naar de Apple website gesurft en weer een serviceaanvraag gedaan waarna ik na een paar dagen weer een koerier aan de deur had staan met de zogenaamde opstuurverpakking.

Dezelfde dag is mijn iPod weer opgehaald.

Ditmaal duurde het wat langer totdat ik een nieuwe/vervangende iPod terug kreeg, namelijk tot vandaag. Er bleek wat fout te zijn in de verwerking kwam ik anderhalve week geleden achter nadat ik Apple had opgebeld, maar alles zal geregeld worden en ik zal binnen een week een nieuwe/vervangende iPod ontvangen, wat dus niet het geval was, daarom had ik gisteren weer gebeld en toen zag de medewerker nogsteeds een fout in de verwerking. Ik weet niet wat hij gedaan heeft, maar ik had een dag later, vandaag dus, een nieuwe/vervangende iPod.

Op dit moment ligt er een iPod naast me waar het clickwheel weer niet gecentreerd is, dus waar ook weer een kier tussen zit. Bij een Blokker of Bart Smit mp3 speler is dit acceptabel, maar niet bij een iPod van bijna 250 euro. Overigens zie ik bij diverse winkels iPods achter de vitrine staan waarin het clickwheel wel gewoon netjes in het midden zonder kieren zit.

Ook is de behuizing van het exemplaar wat nu naast me ligt beschadigd. (krassen en lakschade)

Ik heb weer telefonisch contact gezocht met Apple, en gezegd dat het zo niet verder kan en ik totaal geen vertrouwen meer heb in een goede afhandeling, en of ze iets anders kunnen regelen zoals een echt nieuw apparaat (dus met doosje en oordopjes) of geld terug.

Maar helaas was de afdeling Costumer Care (of iets in die trant) al gesloten, dus moet ik morgen even terugbellen.

Wat raden jullie me aan om te ondernemen? Mocht er een betere alternatief zijn dan bellen dan hoor ik dat graag. (op de website is totaal geen emailadres of postadres te vinden)

Mocht bellen toch het handigst zijn, heeft iemand dan wellicht goede argumenten waarop ik ze kan vastpinnen?

Ik heb trouwens toch niet zo'n vertrouwen in telefonische helpdesken waar je uiteindelijk gewoon een uitzendkracht aan de lijn krijgt die dit soort beslissingen niet kan en mag nemen.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  woensdag 1 november 2006 @ 17:39:05 #2
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_43143591
Gewoon weer een service request doen en die helpdesk nog even bellen. In mijn ervaring is Apple best coulant in dit soort dingen, en krijg je dus gewoon een nieuwe.
Ik ga naar huis.
pi_43143710
Terug naar de leverancier (Apple Centre HTR in Utrecht dus), die hebben jou een ondeugdelijk apparaat geleverd. De tekst van staiksterk gaat over heel wat anders, namelijk als het apparaat wel deugdelijk is maar het achteraf toch niet zo aan je verwachtingen voldoet. Jij hebt een DOA geleverd gekregen en die zullen ze onverwijld om moeten ruilen met een goed exemplaar uit de winkel. Hoe zij het dan weer met Apple afhandelen is hun probleem. Stribbelen ze tegen of willen ze je die absurde contracten laten tekenen (niet doen!), stel ze schriftelijk in gebreke en eis binnen 7 dagen een goed exemplaar of ontbinding van de koopovereenkomst. Dit alles onder verwijzing naar het consumentenrecht.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 1 november 2006 @ 17:49:36 #4
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_43143934
quote:
Op woensdag 1 november 2006 17:42 schreef r_one het volgende:
Terug naar de leverancier (Apple Centre HTR in Utrecht dus), die hebben jou een ondeugdelijk apparaat geleverd. De tekst van staiksterk gaat over heel wat anders, namelijk als het apparaat wel deugdelijk is maar het achteraf toch niet zo aan je verwachtingen voldoet. Jij hebt een DOA geleverd gekregen en die zullen ze onverwijld om moeten ruilen met een goed exemplaar uit de winkel. Hoe zij het dan weer met Apple afhandelen is hun probleem. Stribbelen ze tegen of willen ze je die absurde contracten laten tekenen (niet doen!), stel ze schriftelijk in gebreke en eis binnen 7 dagen een goed exemplaar of ontbinding van de koopovereenkomst. Dit alles onder verwijzing naar het consumentenrecht.
Het probleem van Apple Centre HRT is dat ze het niet erkenden als defect, maar als een softwarefout.

Ik heb daar bijna 3 uur in de winkel staan protesteren.

Ruilen of geld terug deden ze niet aan omdat de iPod al uit de verpakking was geweest.

Als een discussie met de directeur van Apple Centre HRT als niks uithaald, vrees ik het ergste.

Ook zal ik het apparaat niet meer terug kunnen brengen naar Apple Centre HRT omdat de serienummers van het doosje en de iPod niet meer overeenkomen omdat via Apple alleen de iPod zelf opgestuurd dient te worden.

-edit-

Apple Centre HTR heeft mij aangeboden om het product te repareren (met absurd contract), dus daarmee zal hij zich wel kunnen vrijpleiten...
pi_43144447
Softwarefout = firmwarefout, laat onverlet dat dit als defect aan te merken is.
Uit de verpakking laat eveneens onverlet dat het apparaat niet deugdelijk is.
De directeur van Apple Centre HRT ziet "ruilen" kennelijk als de service die een leverancier mag bieden als een apparaat niet bevalt. Maar dat is heel wat anders dan een apparaat wat direct uit de verpakking het al niet doet. Bepalingen als "het is al uit de verpakking" gaan wel op bij ruilen als service, maar niet bij ruilen als je een ondeugdelijk apparaat geleverd hebt gekregen.

Je hoeft geen genoegen te nemen met reparatie en al helemaal niet met een absurd contract. Ga nog 1 keer de discussie aan, wijs hem op je consumentenrecht en blijft hij op zijn standpunt staan, overhandig hem dan een schriftelijke ingebrekestelling waarin je een goed exemplaar EIST of anders de koopovereenkomst als ontbonden verklaart (en je dus je geld terugkrijgt). Laat hem tekenen voor ontvangst en met dit document sta je later sterker als je Apple Nederland over zijn onwil inligt.

Laat je niet overdonderen of afschepen, JIJ staat in je recht!
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 1 november 2006 @ 18:06:07 #6
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_43144600
@r_one

Zoals ik al eerder zei, ik heb de iPod al 2 keer omgeruild bij Apple zelf, dus niet bij Apple Centre HTR.

De iPod die ik hier heb liggen vertoond andere gebreken. (scheef clickwheel en lakschade)

Ik denk dat Apple Centre HTR geen partij meer is in deze zaak. De iPod komt immers niet bij hen vandaan.
  woensdag 1 november 2006 @ 18:09:24 #7
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_43144735
Ik zou gewoon weer naar die winkel gaan en een nieuwe eisen of geld terug. Die site die de winkelier jou gegeven heeft is ware bullshit, wat er staat klopt wel, het is alleen totaal niet relevant voor jouw product. Wanneer je een product koopt mag je als klant bepaalde verwachtingen hebben, in jouw geval dus dat het ding gewoon werkt.

Wat er op die site staat, is een kwestie van smaak.. mensen die niet tevreden zijn met het product op zich. De producten zijn zélf wel gewoon in orde. Pure bullshit dus en dat weet die winkelier donders goed.

Jouw Ipod voldoet niet aan de (redelijke) verwachtingen die jij als klant ervan mag hebben en dus: nieuwe of geld terug.

oh, wat R_one zegt dus... en die directeur moet gewoon z'n muil houden, wettelijk heeft hij namelijk geen poot om op te staan. gewoon voet bij stuk houden & dreigen met juridische stappen, en eventueel doorvoeren aangezien je volledig in je recht staat
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
  woensdag 1 november 2006 @ 18:18:55 #8
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_43145093
Maar ik kan toch niet zomaar terug met een andere iPod die niet door hen is geleverd en die totaal andere verschijnselen vertoond?

Misschien zegt hij wel: dat ding kan je wel overal vandaan hebben.
pi_43146009
quote:
Op woensdag 1 november 2006 18:18 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Maar ik kan toch niet zomaar terug met een andere iPod die niet door hen is geleverd en die totaal andere verschijnselen vertoond?

Ja, dat kun je wel. De iPod komt officieel van Apple en niet van de kermis ofzo. Jij hebt tot 2 keer toe de kosten en moeite genomen om het met Apple zelf te regelen en waarom? Omdat zij het verdomden!

Jij kunt dit aantonen en als ze zeggen dat je deze iPod "ergens anders gesjaggerd" hebt, gaan ze ver over de schreef. Resumerend heb je nu 3 iPods in huis gehad en alle 3 waren ze niet deugdelijk. Tijd om ze een laatste kans te geven maar doe dit wel a) schriftelijk en b) bij de leverancier. Je maakt mij niet wijs dat ze daar niet in staat zijn een goede iPod uit de kast te halen en de kapotte te retourneren naar hetzelfde Apple als waar jij hem van toegestuurd hebt gekregen.

In feite ben jij al coulant genoeg geweest door zelf tot 2 keer toe Apple te benaderen. Dit was de taak (en verantwoordleijkheid) van de leverancier geweest. Dus je eis dat ze nu ten laatste een kans krijgen en over de brug moeten komen met een goede iPod uit de winkel, is alleszins ruimhartig te noemen.

Succes!

PS: Een schriftelijke ingebrekestelling (die je ter beoordeling aan Apple NL zult sturen) schrikt meestal wel af.
.
  woensdag 1 november 2006 @ 19:12:01 #10
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_43146898
quote:
Op woensdag 1 november 2006 18:18 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

Die dingen hebben een serienummer, ze kunnen zo zien waar 'ie vandaan komt, zou geen probleem moeten zijn. Maar wat ze daar dan doen is 'm ook gewoon terugsturen, dus of het echt een voordeel is om contact met die winkel te houwen vraag ik me af.

En oh, als je gezeik hebt bij zo'n Apple centre kan het effectief zijn om langs te gaan als het druk is. Wees dan bij het neerleggen van je klacht niet al te subtiel in je verwoordingen en stemgeluid en je zult merken dat ze ineens een stuk coulanter zijn.
Ik ga naar huis.
pi_43147137
quote:
Op woensdag 1 november 2006 19:12 schreef nietzman het volgende:
Maar wat ze daar dan doen is 'm ook gewoon terugsturen, dus of het echt een voordeel is om contact met die winkel te houwen vraag ik me af.
TS hoeft geen genoegen te nemen met terugsturen ter reparatie, ook al gaat Apple of het Apple Centre dat betalen. Een DOA moet zonder morren worden omgeruild. Hij heeft een nieuw apparaat gekocht en hoeft dus geen "zgan" te accepteren in dit geval.

Daarnaast hebben ze ruimschoots de gelegenheid gekregen een deugelijk, nieuw exemplaar te leveren. Willen ze dat niet of kunnen ze dat niet, dan heeft TS het recht de koop te ontbinden en zijn geld terug te eisen. Punt.
.
  woensdag 1 november 2006 @ 19:23:23 #12
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_43147349
Een kennis had een nieuwe Imac gekocht met een mooi scherm, maar er zat een dode pixel precies in het midden. Hij ging terug, maar hij kreeg pas een nieuwe vanaf 5 dode pixels die ook nog eens dicht bij elkaar moeten zitten. Vervolgens heeft hij gewoon gezegd dat het onzin is, gewoon brutaal, en na een telefoontje hadden ze een nieuwe besteld.

Gewoon een grote mond opzetten dus.
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  woensdag 1 november 2006 @ 19:25:18 #13
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_43147432
Overigens zou ik als ik jou was je geld terugeisen en hem op apple.nl bestellen. Dan kan je je naam erin laten laseren
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  woensdag 1 november 2006 @ 19:29:24 #14
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_43147572
Deze voorbeeldbrief komt van staiksterk.nl, gaat over een ipod shuffle die niet met de nieuwste itunes overweg kan en dus niet deugd:

Woonplaats, datum

Aan: Naam (bedrijf verkoper of consumentenservice hoofdvestiging)
Adres
Postcode en woonplaats

Betreft: herstel of vervanging van ondeugdelijke iPod.

Geachte heer/mevrouw,

Op <datum aankoop> heb ik bij u een iPod gekocht. Het betreft een <merknaam en type>.
Het apparaat functioneert echter niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: <opsomming gebreken>

De iPod moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit houdt onder meer in, dat het product geschikt moet zijn om speciaal daartoe bestemde programma’s te installeren. Dit is nu niet het geval. Na < handeling waardoor gebreken zijn ontstaan bijv. updaten nieuw versie van i-tunes > vertoont de iPod gebreken. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, mede gelet op de ouderdom en de aanschafprijs van de iPod.
Helaas is dit wel het geval en ik verzoek u vriendelijk ofwel het product te repareren of te vervangen. Mocht u niet overgaan tot herstel of vervanging dan zal ik de koopovereenkomst ontbinden.
Daarbij wens ik (deel van) mijn aankoopbedrag zijnde <bedrag dat u verlangt te ontvangen*> terug te ontvangen op rekeningnummer <uw rek.nr.>

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief..
Mocht u niet of afwijzend reageren dan zal ik overwegen de zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie/rechter.

Met vriendelijke groet,
(ondertekening met uw gegevens)
- You can say that again
  woensdag 1 november 2006 @ 22:24:39 #15
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_43155212
Was laatst ook bij RADAR op tv, over die ondeugdelijke software van de ipod shuffle. Daar hadden ze het ook over bovenstaande brief.
* I intend to live forever, so far so good! *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')