Mja, de scholen staan toch dichter op het onderwijs dan die pipo's in de tweede kamer hoor. Ze moeten eens met de scholen en universiteiten praten over de indeling van het onderwijs en daar goed mee werken.quote:Op woensdag 1 november 2006 20:36 schreef beterebeek het volgende:
Ik vind het erg apart dat als het kabinet iets beslist, het erop lijkt dat als de scholen nee zeggen (de meeste scholen zijn het namelijk oneens met het leerrechten systeem), een kabinetsbesluit niet doorgaat. Ik vind het daarom goed dat er een onderzoek wordt ingesteld. Het moet namelijk niet zo zijn dat als het kabinet iets beslist, de partijen die daarbij betrokken zijn die beslissing niet uitvoeren. Dat kunnen zij namelijk niet op eigen houtje beslissen. Ik vind je reactie daarom wat ongenuanceerd. Het onderzoek richt zich daar namelijk op.
Dat is niet de discussie. De discussie en reden tot onderzoek is, dat als het kabinet iets beslist, dat uitgevoerd moet worden. Of je het er nou mee eens bent of niet. Vertegenwoordigers van de meerderheid van Nederland mogen vier jaar beslissingen maken op nationaal niveau. Als zij iets beslissen, dan moet dat uitgevoerd worden. Ben je het daar niet mee eens, dan sta je niet achter de democratie. Dat is een andere discussie...quote:Op woensdag 1 november 2006 20:40 schreef jogy het volgende:
[..]
Mja, de scholen staan toch dichter op het onderwijs dan die pipo's in de tweede kamer hoor. Ze moeten eens met de scholen en universiteiten praten over de indeling van het onderwijs en daar goed mee werken.
Was het niet zo dat belangrijke beslissingen niet meer door dit kabinet genomen mochten worden i.v.m het vallen van het kabinet en de verkiezingen?quote:Op woensdag 1 november 2006 21:08 schreef beterebeek het volgende:
[..]
Dat is niet de discussie. De discussie en reden tot onderzoek is, dat als het kabinet iets beslist, dat uitgevoerd moet worden. Of je het er nou mee eens bent of niet. Vertegenwoordigers van de meerderheid van Nederland mogen vier jaar beslissingen maken op nationaal niveau. Als zij iets beslissen, dan moet dat uitgevoerd worden. Ben je het daar niet mee eens, dan sta je niet achter de democratie. Dat is een andere discussie...
Die mag je uitleggen.quote:Op woensdag 1 november 2006 21:08 schreef beterebeek het volgende:
[..]
Als zij iets beslissen, dan moet dat uitgevoerd worden. Ben je het daar niet mee eens, dan sta je niet achter de democratie. Dat is een andere discussie...
volgens mij had CapGemini ook ergens iets met dit voorstel te makenquote:Op woensdag 1 november 2006 21:10 schreef Yildiz het volgende:
Het zou toch heel onlogisch zijn als de TK tegen een advies van KPMG van enkele weken geleden alweer, in zou gaan.
Het kan ook CapGemini zijn geweest, maar ik weet 98% zeker dat het KPMG was, die adviseerde dit (voorlopig) niet te doen. Al weet je het met de TK natuurlijk nooit.
Iddquote:Op woensdag 1 november 2006 21:42 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
volgens mij had CapGemini ook ergens iets met dit voorstel te maken![]()
quote:PvdA wil parlementaire enquête naar leerrechten
DEN HAAG - De PvdA wil een parlementaire enquête naar het nieuwe bekostigingssysteem van leerrechten in het hoger onderwijs. De sociaaldemocraten willen dat een speciale commissie van de Tweede Kamer instellingen en bewindslieden onder ede ondervraagt.
Het Tweede Kamerlid Jacques Tichelaar liet dat maandag weten tijdens een debat met staatssecretaris Bruno Bruins. Op die manier wil Tichelaar erachter komen of universiteiten en hogescholen de invoering van leerrechten hebben getraineerd. De SP gaf onmiddellijk steun aan het PvdA-plan.
De VVD bepleitte een parlementair onderzoek. Het Kamerlid Arno Visser stelde dat universiteiten en hogescholen doelbewust de invoering van leerrechten hebben tegengewerkt. ‘Ze hebben cruciale stappen niet genomen of niet willen nemen’, aldus Visser. Verschil tussen parlementair onderzoek en enquête is dat in het eerste geval ondervraagden niet onder ede worden verhoord. Het CDA verklaarde in eerste instantie niet voor een onderzoek te voelen.
Bruins besloot vorige week de invoering van de leerrechten met een jaar uit te stellen tot september 2008, omdat er te veel knelpunten zijn. De staatssecretaris kwam tot die conclusie na overleg met de universiteiten (VSNU) en hogescholen (HBO-raad).
Verder liet hij zich adviseren door het bureau Capgemini, dat stelde dat invoering van de leerrechten in het komende studiejaar onverantwoord is. Bovendien is het nieuwe administratieve systeem Studielink niet op tijd beschikbaar.
Ik vind dit wel een goed plan.. Wat is er oneerlijk aan?quote:Gisteren is in de Tweede Kamer besloten om het belachelijke Leerrechten-plan van Mark Rutte een jaar uit te stellen. De leerrechten, een van de afbraakmaatregelen van de kabinetten-Balkenende, leiden ertoe dat studenten die langer dan een jaar uitlopen met hun studie de volledige kosten van de studie gaan betalen.
Dat ik straks niet een tweede studie voor normaal collegegeld kan gaan volgen en het dus helemaal niet kan doen. Ik wilde na m'n studie Engels een studie kunstgeschiedenis gaan doen, en ik was echt wel bereid om 1600 per jaar ervoor te betalen, ook bereid om dan geen stufi te vangen. Jammergenoeg kunnen universiteiten met die leerrechten een student maximaal 3000 euro per jaar gaan vragen, dat is bijna een verdubbeling en door mij niet op te hoesten.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:59 schreef RobieHood het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een goed plan.. Wat is er oneerlijk aan?
Dan hadden een hele hoop ministers en zo niet kunnen studeren zoals ze nu gedaan hebbenquote:Op donderdag 2 november 2006 19:16 schreef RobieHood het volgende:
Ik vind het persoonlijk voldoende als er één universitaire studie op kosten van de gemeenschap mag worden gevolgd...
Voor een tweede studie kun je dan gewoon een lening nemen...
Ja precies, en is het zo onredelijk om gewoon voor elke voltijd studie ongeveer 1600 euro te vragen, ongeacht of het nou je tweede of eerste of negentigste studie is?quote:Op donderdag 2 november 2006 19:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan hadden een hele hoop ministers en zo niet kunnen studeren zoals ze nu gedaan hebben
quote:Op donderdag 2 november 2006 19:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan hadden een hele hoop ministers en zo niet kunnen studeren zoals ze nu gedaan hebben
Whaaaaaahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahaquote:Leerrechten controversieel verklaard door Eerste Kamer
Utrecht, 5 december 2006 -- Vandaag is het wetsvoorstel over Financiering in het Hoger Onderwijs, beter bekend als leerrechten, controversieel verklaard. Dat betekent dat het nieuwe kabinet een oordeel zal vellen over verdere behandeling van de leerrechten. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is verheugd met de controversieelverklaring, zeker nu zich een meerderheid in de Tweede Kamer aftekent tégen leerrechten. Voorzitter Irene van den Broek: "Hopelijk ziet het nieuwe kabinet in dat het Hoger Onderwijs geen baat heeft bij leerrechten".
De Tweede Kamer stemde in mei in met leerrechten, maar besloot in oktober al tot uitstel van een jaar. De PvdA, die eerder instemde met het voorstel, gaf in november aan dat ze twijfelde aan het nut van leerrechten. Hierdoor komt het wetsvoorstel op losse schroeven te staan.
De LSVb pleit al jaren tegen leerrechten. Studenten die uitlopen zouden hierdoor een hoger collegegeld moeten betalen, wat kan oplopen tot 15.000 euro. Vooral actieve studenten en studenten die een verkeerde studiekeuze maken zouden hiervan de dupe worden. Van den Broek: "We hebben goede hoop dat leerrechten de student nu voorgoed bespaard blijven".
We hebben ook nog een eerste kamer die een nieuwe wet kan torpederen. En het volk kiest direct geen leden voor dat lichaam. Dus, als een meerderheid van de 2e kamer een wet wil invoeren en de 1e kamer ziet het niet zitten, dan is het gewoon jammer (nacht van Wiegel)quote:Op woensdag 1 november 2006 21:08 schreef beterebeek het volgende:
[..]
Dat is niet de discussie. De discussie en reden tot onderzoek is, dat als het kabinet iets beslist, dat uitgevoerd moet worden. Of je het er nou mee eens bent of niet. Vertegenwoordigers van de meerderheid van Nederland mogen vier jaar beslissingen maken op nationaal niveau. Als zij iets beslissen, dan moet dat uitgevoerd worden. Ben je het daar niet mee eens, dan sta je niet achter de democratie. Dat is een andere discussie...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |