abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43303010
Haagse imam blijft achter omstreden preek staan

DEN HAAG - Imam Sjeik Fawaz Jneid van de Haagse As-Soennah-moskee wil de uitspraken in de omstreden preek waarin hij twee jaar geleden Theo van Gogh vervloekte niet intrekken.

De preek was een reactie op de provocaties van sommige Nederlandse politici in die tijd, zegt hij maandag in een interview met nioweb.nl, de website van de Nederlandse Islamitische Omroep.

"Ik vraag me af waarom we wel bij de reactie stilstaan en niet bij de actie." De imam verklaart dat hij dezelfde preek zou houden, ook als in Nederland een sfeer zou ontstaan zoals die van twee jaar geleden.

Vervloeking
Vorige week werd bekend dat Fawaz Van Gogh en Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft vervloekt, twee maanden voor de cineast werd vermoord. Hij riep God op Van Gogh te belasten met verachting en ziektes.

Mohammed Bouyeri, die is veroordeeld tot een levenslange celstraf voor de moord op Van Gogh, zou bij de preek aanwezig zijn geweest. Justitie onderzoekt of de uitspraken van Fawaz, die al eerder in opspraak kwam vanwege vermeend radicalisme, strafbaar zijn.

Soumaya S.
Terreurverdachte Soumaya S., die maandag tien jaar cel tegen zich hoorde eisen in de Piranha-zaak, sprak vorige week in een verhoor over de preek van Fawaz. Deze zegt maandag in het interview Soumaya S. niet te kennen en nooit ontmoet te hebben. S. is volgens hem lid van een groep die de rest van de samenleving verkettert. nu.nl
pi_43303045
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:44 schreef RosaCrux het volgende:
mannen die beweren hetero te zijn maar in een soepjurk lopen geef ik nooit aandacht
Nou fijn voor je meid.

Indirect besteed je er nu echter toch aandacht aan.
pi_43303205
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:29 schreef Suko het volgende:
Haagse imam blijft achter omstreden preek staan

DEN HAAG - Imam Sjeik Fawaz Jneid van de Haagse As-Soennah-moskee wil de uitspraken in de omstreden preek waarin hij twee jaar geleden Theo van Gogh vervloekte niet intrekken.
Op zich goed dat hij, zelfs met een tegen de vrijheid van meningsuiting indruisende mogelijke uitzetting, bij zijn mening blijft. Mooi dat deze imam niet zwicht voor de terreur van Verdonk en haar legertje ondemocratische ambtenaren.
pi_43303914
Ik vind het ook totaal niet kunnen. Je mag hier in Nederland het met iets niet eens zijn en ook uiten, gelukkig kan dat. Maar je gaat niet vanaf de kansel/preekstoel/matje specifieke personen van alles en nog toewensen wat eigenlijk bijna een fatwa is. Hetzelfde zou niet gepikt worden van een dominee op pakweg de Veluwe (zwarte kousen en zo) die hardop eveneens personen zou vervloeken, ik weet zeker dat medegelovigen daar schande van zouden spreken. Op z'n minst zouden verantwoordelijken van die kerk (meestal een overkoepelende organisatie) met een gezamenlijk verklaring komen en de betreffende dominee op het matje roepen. Heb ik al verontwaardigde groepen moslims gehoord over deze Imam? Op een paar individuutjes na blijft het angstwekkend stil...
pi_43306095
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:50 schreef Suko het volgende:
Ik vind het ook totaal niet kunnen. Je mag hier in Nederland het met iets niet eens zijn en ook uiten, gelukkig kan dat. Maar je gaat niet vanaf de kansel/preekstoel/matje specifieke personen van alles en nog toewensen wat eigenlijk bijna een fatwa is. Hetzelfde zou niet gepikt worden van een dominee op pakweg de Veluwe (zwarte kousen en zo) die hardop eveneens personen zou vervloeken, ik weet zeker dat medegelovigen daar schande van zouden spreken. Op z'n minst zouden verantwoordelijken van die kerk (meestal een overkoepelende organisatie) met een gezamenlijk verklaring komen en de betreffende dominee op het matje roepen. Heb ik al verontwaardigde groepen moslims gehoord over deze Imam? Op een paar individuutjes na blijft het angstwekkend stil...
Als een of ander vet ranzig varken mij de hele tijd voor geitenneuker zou uitmaken en een van mijn rolmodellen zou zeggen dat deze man dood mag door een ziekte, dan weet ik niet of ik er echt tegenin zou gaan. Van Gogh riep gewoon een reactie op die hij kon verwachten (de uitspraak dan, niet de aanslag). Iemand een dodelijke ziekte toewensen getuigt niet echt van respect voor de medemens, maar dat had Van Gogh echter ook niet toen hij Rosenmoller een vernietigende tumor toewenste en zei dat we na zijn dood op z'n graf zouden pissen.

Waar ik echter nog meer van moet kotsen is minister Verdonk die na de moord op Van Gogh riep dat iedereen in Nederland moet kunnen zeggen wat hij wil, maar wel mensen wil laten uitzetten wanneer ze iets zeggen dat Verdonk niet zint. Een walgelijk hypocriet mens, dat is ze. Ik vind het moedig van deze imam dat hij na de wanstaltige bedreigingen van Verdonk niet snel zijn mening gaat veranderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2006 21:36:37 ]
pi_43306544
Ik maak een duidelijk onderscheid tussen 'gewone' mensen zoals schrijvers, columnisten en bv m'n buren etc etc en mensen die in de kerk/moskee preken, die laatste catagorie (s)preken vanuit een verantwoordelijkheid jegens hun geloof én geloofsgroep. Volgens mij zijn er regels voor wat je wel en niet in de kerk/moskee (in Nederland) mag verkondigen. Zou daar wel eens een deskundige (liefst meerdere) over willen horen.
pi_43306788
quote:
Op maandag 6 november 2006 21:44 schreef Suko het volgende:
Ik maak een duidelijk onderscheid tussen 'gewone' mensen zoals schrijvers, columnisten en bv m'n buren etc etc en mensen die in de kerk/moskee preken, die laatste catagorie (s)preken vanuit een verantwoordelijkheid jegens hun geloof én geloofsgroep. Volgens mij zijn er regels voor wat je wel en niet in de kerk/moskee (in Nederland) mag verkondigen. Zou daar wel eens een deskundige (liefst meerdere) over willen horen.
Misschien zijn deze regels er wel, maar dan zouden deze ondemocratische regels naar mijn mening zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft. Het zou schandalig zijn als grondwettelijke rechten niet onvoorwaardelijk voor iedereen gelden. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij of zij wil, ongeacht status of professie.
pi_43308263
Ik wil dat men zich aan de wet houdt, daarom wil ik het weten, of men zich daarin kan vinden of niet.
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:03:44 #209
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_43328953
Sjeich Imam Fawaz, hij zo cool, haha.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_43329096
quote:
Op maandag 6 november 2006 21:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Misschien zijn deze regels er wel, maar dan zouden deze ondemocratische regels naar mijn mening zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft. Het zou schandalig zijn als grondwettelijke rechten niet onvoorwaardelijk voor iedereen gelden. Iedereen moet kunnen zeggen wat hij of zij wil, ongeacht status of professie.
Laten we daarom democratisch besluiten de goede man van zijn fiets af te schieten en hallal de strot door te snijden.

Hij is immers een "lont in het kruitvat", Provoceert, "toont geen respekt"

en verwerft daarmee het gelijke recht als wijlen Theo van Gogh ?
Call me black
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:33:49 #211
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_43330040
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:07 schreef Jack_Pershing het volgende:

[..]

Laten we daarom democratisch besluiten de goede man van zijn fiets af te schieten en hallal de strot door te snijden.

Niet natuurlijk, tenzij we het in naam van een god doen, want gelden er opeens andere regels
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_43336062
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:33 schreef Demophon het volgende:

[..]

Niet natuurlijk, tenzij we het in naam van een god doen, want gelden er opeens andere regels
Laat ik het mijn vrouw doen.... Thuis heb ik niet alleen de broek aan.....maar ik ben God
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Call me black
  dinsdag 7 november 2006 @ 20:22:54 #213
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43336422
quote:
helemaal mee eens. het is toch van de zotte dat een imaam haat mag prediken, ik heb nog nooit in mijn kerkleven gehoord dat een pastoor de boel aan het opzwepen was met haat. echt een fundamenteel verschil.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_43339411
quote:
Goh. Ik maak geen onderscheid in het spreekrecht van "gewone" mensen en dat van mensen waar anderen naar luisteren. Zou een mooie boel worden: vrijheid van spreken tenzij er naar u geluisterd wordt..

Beetje mal trouwens om columnisten wel de vrijheid te gunnen die je een voorganger niet gunt. Mag die het wel als terzijde in het weekblaadje spuien?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43339678
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Goh. Ik maak geen onderscheid in het spreekrecht van "gewone" mensen en dat van mensen waar anderen naar luisteren. Zou een mooie boel worden: vrijheid van spreken tenzij er naar u geluisterd wordt..

Beetje mal trouwens om columnisten wel de vrijheid te gunnen die je een voorganger niet gunt. Mag die het wel als terzijde in het weekblaadje spuien?
Ach als de man vermoord wordt, wat ik natuurlijk niet goedkeur, dan heeft hij hier wel zelf om gevraagd.
Ik deel echter wel de mening dat een voorganger een meer belezende en onderwijzende functie heeft dan een collumnist.
Call me black
pi_43344378
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Jij maakt dan geen onderscheid, voor journalisten én columnisten gelden iets andere regels (journalistieke vrijheid) en kan men naar de rechter stappen indien men zich aangevallen voelt, wat ook regelmatig gebeurt. Ik wil gewoon weten hoe dat zit met kerkelijke leiders > Dominee's/Imams die zulke persoonlijke uitspraken/bedreigingen doen. Kan men die ook voor de rechter slepen en gebeurt dat inderdaad ook indien mogelijk?
  Moderator dinsdag 7 november 2006 @ 23:24:09 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43344627
ik vind wel dat er een verschil is tussen de 'gemiddelde' burger en mensen met een publiek, dat wel maar daar schaar ik zowel van Gogh als deze Imam onder.

imo ging van Gogh bij tijd en wijlen ook veel en veel te ver net als deze Imam ... imo zijn geldboetes en zelfs gevangenisstraffen goed op de plek in zo'n geval want dit is gewoon aanzetten tot haat en crimineel gedrag wmb
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_43347632
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 17:07 schreef Jack_Pershing het volgende:

[..]

Zullen we jou dan ook gelijk maar afmaken? Want in principe verlaag je je nu tot het niveau van de imam.
pi_43349626
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 21:39 schreef Jack_Pershing het volgende:

[..]

Ach als de man vermoord wordt, wat ik natuurlijk niet goedkeur, dan heeft hij hier wel zelf om gevraagd.
Nee. Van Gogh is op geen enkele manier schuldig aan de moord op van Gogh. Hij vroeg er niet om, niets van wat hij schreef of zei, of had kunnen schrijven of zeggen, zou een moord rechtvaardigen.
En dat geldt uiteraard ook onverkort zo'n imam.
quote:
Ik deel echter wel de mening dat een voorganger een meer belezende en onderwijzende functie heeft dan een collumnist.
Dat mag je best vinden, maar dat is geen argument om de een ook echt meer rechten toe te kennen dan de ander.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43349654
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 23:17 schreef Suko het volgende:

[..]

Jij maakt dan geen onderscheid, voor journalisten én columnisten gelden iets andere regels (journalistieke vrijheid) en kan men naar de rechter stappen indien men zich aangevallen voelt, wat ook regelmatig gebeurt. Ik wil gewoon weten hoe dat zit met kerkelijke leiders > Dominee's/Imams die zulke persoonlijke uitspraken/bedreigingen doen. Kan men die ook voor de rechter slepen en gebeurt dat inderdaad ook indien mogelijk?
Ja hoor . Als je meent dat iemand de wet overtreedt kan je aangifte doen.

Hirsi Ali heeft zich uitgesproken over haar mogelijkheden deze imam te laten vervolgen.
Ze zag ervan af. Eerder heeft ze een keer iets dergelijks laten vervolgen, van die zaak had ze geleerd dat het Nederlands strafrecht niet goed overweg kan met dit soort rituele preken.
pi_43349681
quote:
Op woensdag 8 november 2006 08:25 schreef sigme het volgende:

Eerder heeft ze een keer iets dergelijks laten vervolgen, van die zaak had ze geleerd dat het Nederlands strafrecht niet goed overweg kan met dit soort rituele preken.
Dat moeten we ook zo houden. Ik vind dat het strafrecht hier niet teveel over moet gaan.
pi_43350957
Verschil hierin is ook dat o.a. een van Gogh volstrekt alleen voor zichzelf sprak en schreef, hij vertegenwoordigde mij en de rest van Nederland absoluut niet. Kanselsprekers (van welk geloof dan ook) doen dat wel, zij vertegenwoordigen groepen en hebben daar een zekere verantwoordelijkheid voor. Dan maakt het nogal uit wát je preekt indiervoege dat je dan wél kan aanzetten tot een hetze ofwel desnoods moord. Er zijn ook organisaties die deze mensen benoemen en zouden eventueel actie kunnen ondernemen. Daar zouden wetgevers eens naar moeten kijken. Het kan toch niet zo zijn dat men maar van alles kan roepen in een kerk/moskee wat gelovigen rechtvaardigt eventueel een misdaad te begaan of toe aan te zetten, want dat mag 't, dat is toch gepreekt? Ik heb van de betreffende organisatie van die Imam/moskee niets vernomen. Het lijkt er op dat men het wel best vindt, cq er achter staat, een zeer kwalijke kwestie. Men kan ideeën/gedachten/stromingen verwerpelijk vinden maar men gaat niet in de kerk/moskee personen vervloeken of nog erger.
pi_43351087
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:52 schreef Suko het volgende:
Verschil hierin is ook dat o.a. een van Gogh volstrekt alleen voor zichzelf sprak en schreef, hij vertegenwoordigde mij en de rest van Nederland absoluut niet. Kanselsprekers (van welk geloof dan ook) doen dat wel, zij vertegenwoordigen groepen en hebben daar een zekere verantwoordelijkheid voor. Dan maakt het nogal uit wát je preekt indiervoege dat je dan wél kan aanzetten tot een hetze ofwel desnoods moord. Er zijn ook organisaties die deze mensen benoemen en zouden eventueel actie kunnen ondernemen. Daar zouden wetgevers eens naar moeten kijken. Het kan toch niet zo zijn dat men maar van alles kan roepen in een kerk/moskee wat gelovigen rechtvaardigt eventueel een misdaad te begaan of toe aan te zetten, want dat mag 't, dat is toch gepreekt? Ik heb van de betreffende organisatie van die Imam/moskee niets vernomen. Het lijkt er op dat men het wel best vindt, cq er achter staat, een zeer kwalijke kwestie. Men kan ideeën/gedachten/stromingen verwerpelijk vinden maar men gaat niet in de kerk/moskee personen vervloeken of nog erger.
Een imam spreekt net zo goed namens zichzelf als Theo van Gogh dat deed.

Je mag niet tot misdaad aanzetten en dat deed deze imam ook niet, daar is ie slim genoeg voor.

En homo's worden wekelijks vervloekt in alle soorten christelijke kerken in ons land, mag dat ook niet meer?
  woensdag 8 november 2006 @ 10:08:12 #224
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43351287
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Je mag niet tot misdaad aanzetten en dat deed deze imam ook niet, daar is ie slim genoeg voor.

En homo's worden wekelijks vervloekt in alle soorten christelijke kerken in ons land, mag dat ook niet meer?
als dat wekelijks gebeurt zul je er vast wel veel linkjes en informatie over hebben?
pi_43351311
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als dat wekelijks gebeurt zul je er vast wel veel linkjes en informatie over hebben?
Geloof je het niet dan?
pi_43351356
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Je leest mijn post(en), en ook anderen, niet goed...maar laat maar.
pi_43351385
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:10 schreef Suko het volgende:

[..]

Je leest mijn post(en), en ook anderen, niet goed...maar laat maar.
Jawel hoor, jij vindt dat je niet van alles mag roepen. Ik zeg dat het al eeuwen gebeurt en dat we er nooit veel ophef over maakten.
  woensdag 8 november 2006 @ 10:17:38 #228
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43351470
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Jawel hoor, jij vindt dat je niet van alles mag roepen. Ik zeg dat het al eeuwen gebeurt en dat we er nooit veel ophef over maakten.
ik vind het idd belangrijk dat een persoon die een kudde toespreekt zich inhoudt en geen haat zaait. dat het door de eeuwen heen gebeurde wil niet zeggen dat er geen gegronde reden is om het nu niet meer te doen. mensen geroeien tot iets beters en niet tot iets slechters in mijn wereld.

volgens mij valt het homobashen wel mee tegenwoordig in kerken. tenzij je me van het tegendeel kan overtuigen door linkjes, krantenartikelen etc waaruit blijkt dat dit stelselmatig wel gebeurd. hoevaak heeft een predikant geroepen dat homo's van flatgebouwen afgegooit mogen worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door zoalshetis op 08-11-2006 10:35:28 ]
pi_43351517
quote:
Op woensdag 8 november 2006 09:52 schreef Suko het volgende:
Verschil hierin is ook dat o.a. een van Gogh volstrekt alleen voor zichzelf sprak en schreef, hij vertegenwoordigde mij en de rest van Nederland absoluut niet. Kanselsprekers (van welk geloof dan ook) doen dat wel, zij vertegenwoordigen groepen en hebben daar een zekere verantwoordelijkheid voor.
Wat een onzin. Van Gogh sprak en schreef niet voor zichzelf - als 'ie dat deed had niemand er ooit van gehoord, Hij sprak en schreef voor publicatie. Om mensen te laten luisteren. Naar hem. En wie wou, kon ervan -geheel vrijwillig- kennis nemen.

Zo ook een religieus voorganger. Die spreekt namens niemend (ja god misschien, maar die telt niet), en er zijn mensen die, geheel vrijwillig , ernaar luisteren.

Ook een columnist kan oproepen tot haat en moord - en dan wordt ie echt niet vrijgepleit omdat ie geen officiele schare volgelingen heeft.
quote:
Dan maakt het nogal uit wát je preekt indiervoege dat je dan wél kan aanzetten tot een hetze ofwel desnoods moord. Er zijn ook organisaties die deze mensen benoemen en zouden eventueel actie kunnen ondernemen.
Zoals de organisatie 'islam'? 'jodendom'? Dat zijn geen georganiseerde godsdiensten. Er is geen organisatie die voorgangers benoemd (of keurt).
quote:
Daar zouden wetgevers eens naar moeten kijken.
Dat is strijdig met de scheiding van kerk en staat.
quote:
Het kan toch niet zo zijn dat men maar van alles kan roepen in een kerk/moskee wat gelovigen rechtvaardigt eventueel een misdaad te begaan of toe aan te zetten, want dat mag 't, dat is toch gepreekt?
Nee, dat is niet gepreekt.
quote:
Ik heb van de betreffende organisatie van die Imam/moskee niets vernomen.
Er is geen organisatie achter de imam / moskee.
quote:
Het lijkt er op dat men het wel best vindt, cq er achter staat, een zeer kwalijke kwestie. Men kan ideeën/gedachten/stromingen verwerpelijk vinden maar men gaat niet in de kerk/moskee personen vervloeken of nog erger.
Noch van Gogh, noch deze imam, roepen op tot actie, laat staan tot moord. Vervloeken staat vrij.]
pi_43351639
quote:
Op woensdag 8 november 2006 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee. Van Gogh is op geen enkele manier schuldig aan de moord op van Gogh. Hij vroeg er niet om, niets van wat hij schreef of zei, of had kunnen schrijven of zeggen, zou een moord rechtvaardigen.
En dat geldt uiteraard ook onverkort zo'n imam.

IDD het is vrijheid van meningsuiting, je wilt echter niet weten hoeveel mensen zoiets hebben van "hij vroeg er wel (een beetje) om"
quote:
Dat mag je best vinden, maar dat is geen argument om de een ook echt meer rechten toe te kennen dan de ander.
Natuurlijk heb kje gelijk
Maar ik ben idd van mening dat een priester/voorganger/imam een andere invloed heeft als een columnist.
De kerk/moskee daar zit je uit overtuiging... een column kies je om te lezen en daar kun je feedback op geven.
Van Gogh en Ebru zijn dan ook bij genoeg ktranten weggewerkt...... mischien moeten we dat met dit soort imams ook laten gebeuren
Call me black
pi_43351699
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik schrijf niet dat iedereen niet van alles mag roepen, ik heb het over benoemde (s)prekers in kerk/moskee die personen aanvallen en wel in Nederland, dáár heb ik het over!
pi_43351725
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:28 schreef Suko het volgende:

[..]

Ik schrijf niet dat iedereen niet van alles mag roepen, ik heb het over benoemde (s)prekers in kerk/moskee die personen aanvallen en wel in Nederland, dáár heb ik het over!
Dat gebeurt toch al eeuwen????
  woensdag 8 november 2006 @ 10:34:10 #233
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_43351812
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:29 schreef SCH het volgende:

[..]

pi_43351866
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik vind het idd kwalijk als een persoon die een kudde toespreekt zich inhoudt en geen haat zaait. dat het door de eeuwen heen gebeurde wil niet zeggen dat er geen gegronde reden is om het nu niet meer te doen. mensen geroeien tot iets beters en niet tot iets slechters in mijn wereld.
Ben ik met je eens hoor. Wat mij betreft mag er best naar gekeken worden maar moet je wel oppassen om je me het strafrecht te veel in de vrijheid van meningsuiting te bewegen. Ik stel alleen maar dat het al heel lang gebeurt en nog steeds, maar dat we ons er nu ineens op focussen vanwege moskeeen. Weet jij wat er bij orthodoxe joden en in gereformeerde gemeenten wordt geroepen over andere groepen? In gereformeerde gemeenten wordt de ganse mens bij voortduring vervloekt omdat we allemaal zo in zonde leven
quote:
volgens mij valt het homobashen wel mee tegenwoordig in kerken. tenzij je me van het tegendeel kan overtuigen door linkjes, krantenartikelen etc waaruit blijkt dat dit stelselmatig wel gebeurd. hoevaak heeft een predikant geroepen dat homo's van flatgebouwen afgegooit mogen worden?
Nou nee hoor, dat valt niet mee. Het is wel een beetje flauw om met dat ene voorbeeld over een flatgebouw te komen. Voor mij als homo is de pscyhologische manier waarop er in veel kerken over wordt gesproken, veel bedreigender en vervelender dan dat flatgebouw-verhaal, dat zo absurd is. Ik wil best eens wat teksten voor je opzoeken hoor van predikanten e.d.
pi_43351976
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Tot voor kort heb ik nog niet vernomen dat een dominee/Imam personen in een kerk/moskee vervloekt in Nederland. Zoals deze Imam dus preekt: ",,O God bezorg Van Gogh een ziekte die door alle bewoners van de aarde niet kan worden genezen. Hij zou daardoor tevergeefs naar de dood verlangen en treft het niet.'' Met die woorden heeft Sjeik Fawaz Jneid van de As-Soennah-moskee in Den Haag Theo van Gogh in een preek vervloekt. Dat gebeurde een paar weken voordat Van Gogh werd vermoord in 2004. Ook vooralig VVD-Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali door de imam vervloekt en aangeduid als ,,deze onvruchtbare''. Bij de preek was Mohammed B., de moordenaar van Van Gogh waarschijnlijk ook aanwezig. Dit heeft Soumaya S., medeverdachte in de strafzaak tegen terrorismeverdachte Samir A., maandag tijdens haar verhoor gezegd. Bron: Trouw
pi_43352029
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:28 schreef Suko het volgende:

[..]

Zolang het niet de staat is die deze personen benoemt, kan je niet spreken van een benoeming.
Als het wel de staat is die regels heeft voor benoeming van geestelijk voorgangers heb je een staat die zich moeit in kerkzaken. Geen scheiding van kerk en staat, dus.

Zoals in een hoop islamitische landen wel gebruikelijk is. Lijkt je dat vooruitgang?
pi_43352350
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:41 schreef Suko het volgende:

[..]

Tot voor kort heb ik nog niet vernomen dat een dominee/Imam personen in een kerk/moskee vervloekt in Nederland. Zoals deze Imam dus preekt: ",,O God bezorg Van Gogh een ziekte die door alle bewoners van de aarde niet kan worden genezen. Hij zou daardoor tevergeefs naar de dood verlangen en treft het niet.'' Met die woorden heeft Sjeik Fawaz Jneid van de As-Soennah-moskee in Den Haag Theo van Gogh in een preek vervloekt. Dat gebeurde een paar weken voordat Van Gogh werd vermoord in 2004. Ook vooralig VVD-Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali door de imam vervloekt en aangeduid als ,,deze onvruchtbare''. Bij de preek was Mohammed B., de moordenaar van Van Gogh waarschijnlijk ook aanwezig. Dit heeft Soumaya S., medeverdachte in de strafzaak tegen terrorismeverdachte Samir A., maandag tijdens haar verhoor gezegd. Bron: Trouw
uhm .. als je het dus goed bekijkt heeft de moordenaar van van gogh gehandelt tegen de wensen/vloeken van de imam in .. want die wenste hem een niet alleen een ziekte toe maar ook langdurig en ondraagelijk lijden
pleased to meet you
pi_43352474
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:58 schreef moussie het volgende:

[..]

uhm .. als je het dus goed bekijkt heeft de moordenaar van van gogh gehandelt tegen de wensen/vloeken van de imam in .. want die wenste hem een niet alleen een ziekte toe maar ook langdurig en ondraagelijk lijden
Om nog maar te zwijgen van het feit dat de moordenaar niet god is, en er duidelijk een verzoek aan god gericht werd.

Als hij iets dichter bij de wens was gebleven had 'ie trouwens van Gogh moeten besmetten met een ziekte. Een mes tussen de ribben is geen ziekte.
pi_43352514
'Jullie Nederlanders' doen het toch echt zelf hoor. Aandacht geven aan zieke figuren als 'Sjeik Fawaz Jneid'. Ik heb hem op NOVA gezien, hij lachtte jullie uit en who can blame him? 'Jullie regering' heeft zulke extremisten de hand boven het hoofd gehouden en ze zullen er nu vast enorm van balen. Net als in Engeland. Die hebben het pas begrepen na de aanslagen van 7/7. Waarschijnlijk moet je het eerst 'voelen' om daarna pas stappen te kunnen nemen tegen de extremisten.
pi_43352658
quote:
Op woensdag 8 november 2006 11:06 schreef IRAKEES-NL het volgende:
'Jullie Nederlanders' doen het toch echt zelf hoor. Aandacht geven aan zieke figuren als 'Sjeik Fawaz Jneid'. Ik heb hem op NOVA gezien, hij lachtte jullie uit en who can blame him? 'Jullie regering' heeft zulke extremisten de hand boven het hoofd gehouden en ze zullen er nu vast enorm van balen. Net als in Engeland. Die hebben het pas begrepen na de aanslagen van 7/7. Waarschijnlijk moet je het eerst 'voelen' om daarna pas stappen te kunnen nemen tegen de extremisten.
Dat komt alleen doordat het Nederlandse justitiële apparaat niet goed werkt....eh...niet werkt....dat laatste dus: het werkt helemáál niet.
pi_43353227
Men zou de 'vloek' van deze Imam eventueel kunnen opvatten als een scherpe aanval van intolerantie, het indirect bewerkstelligen van een zeker zelfcensuur onder de columnisten, schrijvers, journalisten etc. Men zou zomaar onderwerp kunnen worden van een geestelijke in een kerk/moskee die allerlei onheil over jou uitroept, ik vind dat totaal on-nederlands en zeer verwerpelijk. The bottom line is dat door het tolereren van dit uitspraken tegen personen in kerkelijke instituties je de klok jaren terugzet en de "vrijheid van het woord" in de kiem wordt gesmoord. En eigenlijk is dit al gaande door de moord op van Gogh én het verdrijven uit Nederland van Ayaan. Wáár hoor/lees je nog kritische woorden/geschriften van genoemde beroepsgroepen. Ook cabartiers zijn verworden tot gematigde kritikasters van Balkenende en zijn vrienden. Vrij Nederland schreef daar al over, ondanks dat de cabaretiers het daar zelf totaal niet mee eens waren, té heftig protesteerden zij in bv het programma "De Leugen Regeert", uit angst om toch beticht te worden van een zekere lafheid?
pi_43353420
quote:
Op woensdag 8 november 2006 10:41 schreef Suko het volgende:

[..]

Misschien had je je dan wat meer moeten verdiepen in de materie de afgelopen jaren. Of lees eens een geschiedenisboekje over de christelijke kerk in Nederland.

Je hebt zeker ook nog nooit gehoord van de Wassenaarse dominee Mos? Die hield in 2005 een Hitlerpreek. Volgens Mos was het een bijbelse daad van Hitler om de joden te vergassen, want zij waren de verraders van Christus. Hij gebruikte "de jood" in deze preek om de slechte kant in elk mens te symboliseren. Hij omschreef "de jood" als "verrader", "slang", "gladde aal" en "silent killer". Volgens hem was Hitler onterecht afgeschilderd als een beest. Zoek maar eens op de website van het Centrum Informatie en Documentatie Israel (cidi.nl) naar de naam Mos en je vindt genoeg bewijs. Misschien is dit niet een goed voorbeeld voor het vervloeken van iemand, maar ik wilde het toch even onder je aandacht brengen.

Of wat te denken van de anti-homo preek van de Friese predikant Lichti? (http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article529007.ece)

Ik bedoel maar, het zijn echt niet alleen de imams die domme dingen zeggen. De media en de politiek vinden het echter wel nodig om uitspraken van moslims tot in den treure uit te lichten, terwijl de misstappen van de christelijke kerken onder het CDA-bewind in ons land onder het tapijt worden geschoven.
pi_43353953
Welke dan ook intern is afgestraft: "De Wassenaarse wijkpredikant Kees Mos staat in de belangstelling vanwege een uitzonderlijk staaltje theologisch antisemitisme. Opmerkelijk genoeg verklaarde hij enkele weken na zijn preek te hebben gehouden juist een diepe verwantschap met het Jodendom te voelen. Dat blijkt niet bepaald uit zijn preektekst. Die in de ogen van de dominee, achteraf, als 'niet uitgesproken' moet worden beschouwd. Ook de landelijke kerkorganisatie distantieert zich van de gehouden preek." Bron

Afschuwelijk natuurlijk maar hier gaat het over groepen mensen, ik heb het dus over personen die worden aangevallen door in dit geval een Imam in een moskee. Ik hoor niks, geen protesten uit deze geloofsgemeenschap, vanuit de geloofsorganisaties, nada noppes.

Wat het 2e artikel betreft, daaruit blijkt wel hoe de kerkgangers aangeslagen waren: "Alphen aan den Rijn -
Predikant ds. Lichti is niet geschrokken van de commotie die zijn preek heeft veroorzaakt in de Alphense Adventskerk. Op zondag 30 april streek hij veel kerkgangers tegen de haren in door te verkondigen dat God homoseksualiteit en euthanasie onverbiddelijk afwijst. ,,Ik zou het weer zo doen'', zegt hij, terugblikkend op de omstreden preek.

,,Het is nooit mijn bedoeling geweest om een stoot in de maag uit te delen of mensen te kwetsen'', reageert Lichti vanaf zijn vakantieadres in Duitsland. ,,In mijn gebed heb ik daarom ook stilgestaan bij de kwetsbare groepen in de samenleving, zoals homofielen.''

Toch gingen veel kerkbezoekers van de PKN-gemeente in het Alphense stadshart (van oorsprong een hervormde gemeente) aangeslagen naar huis. Zijn preek had er diep ingehakt. ,,Mijn preek ging over de ware liefde van christenen voor God. Ik heb een tekst uit het evangelie van Johannes aangehaald, waarin Jezus zegt: 'Wie mij lief heeft, houdt mijn geboden'. En het woord van God is duidelijk: homoseksualiteit is nooit en te nimmer aanvaardbaar.''

Maar nogmaals, mij gaat het om persoonlijke aanvallen die indirect een gevaar kunnen zijn voor de persoon zelf, ik heb de moskeegangers niet horen protesteren, het blijft gewoon stil, angstwekkend stil...

[ Bericht 22% gewijzigd door Suko op 08-11-2006 12:07:14 ]
pi_43354600
Tot slot, anders wordt het een eindeloze discussie alhoewel die in mijn ogen nog niet eens is begonnen, breed maatschappelijk dan. Voorbeeldje: stel dat Henk Krol (o.a Gaykrant) zich zeer heftig kritisch zou uitlaten over de houding van moslims tov homo's, die zoals bekend keer op keer worden aangevallen op schrift/woord en letterlijk op straat. En een Imam zou zich in een moskee over Krol persoonlijk in dezelfde bewoordingen uitlaten zoals tegen van Gogh, dan denk ik dat Krol niet meer zo lekker in z'n vel zou zitten, op z'n zachts gezegd. En dát bedoel ik dus als ik het heb over het aanzetten tot haat, vervloeken etc van personen in een kerk/moskee.
pi_43355446
aah, dus een collumnist mag de grofste beledigingen uiten en dat hoort geen konsekwenties te hebben, een kerkelijke leider moet zich inhouden ivm de impact die het zou kunnen hebben op zijn volgelingen .. en hoe zit dat met politici .. die mogen ook weer van alles zeggen .. islam is achterlijk ed ?
dus de enige die eigenlijk niet mag zeggen wat die wil is de imam, want de christelijke kerkelijke leiders hebben dan weliswaar ook het een en ander gezegd maar omdat ze meteen daarna zijn aangesproken daarop mag dat dan weer wel, dat zit je te bagatelliseren ?
pleased to meet you
  woensdag 8 november 2006 @ 13:56:03 #246
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_43357445
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:51 schreef moussie het volgende:
aah, dus een collumnist mag de grofste beledigingen uiten en dat hoort geen konsekwenties te hebben, een kerkelijke leider moet zich inhouden ivm de impact die het zou kunnen hebben op zijn volgelingen .. en hoe zit dat met politici .. die mogen ook weer van alles zeggen .. islam is achterlijk ed ?
dus de enige die eigenlijk niet mag zeggen wat die wil is de imam, want de christelijke kerkelijke leiders hebben dan weliswaar ook het een en ander gezegd maar omdat ze meteen daarna zijn aangesproken daarop mag dat dan weer wel, dat zit je te bagatelliseren ?
Gasten, het is columnist niet collumnist (moest het ff zeggen)

Betreffende wat je hier zegt, het is blijkbaar eerder omgedraaid: Als een columnist iets beledigend zegt, dan wordt hij omgelegd in naam der 'god', maar als een zogenaamde expert in een bepaalde godsdienst zich imam noemt (hoe durft hij! ) , dan mag hij in naam van een boek de meeste gruwelijke uitspraken doen.

Heel simpel: produceer een boek a la 'Mein Kampf', proclameer hierbij een god (Adolf Hitler), en benoem je hierbij tot priester van deze 'godsdienst' en je mag de meest gruwelijke uitspraken doen over andersdenkenden wat je wilt, en je krijgt er misschien nog subsidie voor ook! Wat dan gelden opeens andere regels, het betreft namelijk een godsdienst en "dus" is het waar
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_43357942
Het is bizar om columnisten te vergelijken met religieuze voorgangers. Ik ben het ook met bovenstaande poster eens dat het schandelijk is dat deze voorganger zich imam mag noemen van de de islam (is vrede, toch?).
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_43358135
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:12 schreef damian5700 het volgende:
Het is bizar om columnisten te vergelijken met religieuze voorgangers. Ik ben het ook met bovenstaande poster eens dat het schandelijk is dat deze voorganger zich imam mag noemen van de de islam (is vrede, toch?).
Er is geen 'de islam' die bepaalt wie zich 'imam' mag noemen.

Iedereen mag zich imam noemen. Jij ook.

Zijn we nou zo enorm geindoctrineerd door de RoomsKatholieke kerk dat men echt een 'organisatie' noodzakelijk veronderstelt voor een religie?
  woensdag 8 november 2006 @ 14:22:26 #249
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43358285
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is geen 'de islam' die bepaalt wie zich 'imam' mag noemen.

Iedereen mag zich imam noemen. Jij ook.

Zijn we nou zo enorm geindoctrineerd door de RoomsKatholieke kerk dat men echt een 'organisatie' noodzakelijk veronderstelt voor een religie?
Ik in elk geval niet. Maar dat neemt niet weg dat een imam van een Moskee een aanhang heeft. En als je dan bepaalde uitspraken doet. Waarvan duidelijk is dat het om een soort van doodverwensing gaat. Je dan fout bezig bent. Ook omdat je dan een maatschappelijke verantwoording hebt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43358349
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:22 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik in elk geval niet. Maar dat neemt niet weg dat een imam van een Moskee een aanhang heeft. En als je dan bepaalde uitspraken doet. Waarvan duidelijk is dat het om een soort van doodverwensing gaat. Je dan fout bezig bent. Ook omdat je dan een maatschappelijke verantwoording hebt.
Een columnist heeft waarschijnlijk grotere aanhang en een groter publiek. Hij heeft toegang tot de massamedia.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')