Beste fok leden, graag leg ik jullie mijn verhaal voor aangezien ik met een hele hoop vragen zit. Ik ervaar mijn problemen op een apprate manier en vroeg mij af of er hier op fok enige leden zijn die zich kunnen herkennen in mijn ervaring.
Om te beginnen ben ik door psycholgen beoordeel als depressief. Hierover later meer. Eerst wil ik mijn eigen ervaring omtreft mijn problemen met jullie delen.
Al jaren kamp ik met enige problematiek die ik zelf nog steeds niet weet te plaatsen of te benoemen. Het eerste wat ik bij mijzelf geconstateerd heb is een slaapstoornis. Jarenlang heb ik hier last van gehad en met moeite mijn vmbo afgemaakt. Waar ik overigens al behoorlijk onder mijn niveau zat. 's Nachts kon ik niet inslapen en viel vaak met moeite pas zo rond 3 a 4 uur in slaap. 's Morgens was het wakker worden een ramp en voelde ik mij ontzettend moe en vooral ook volledig uitgeblust. Een veel gestelde vraag in mijn omgeving was: Denk je dan aan zoveel dingen in bed als je gaat slapen? Nu nog altijd beantwoord ik die vraag met NEE. Het zijn namelijk naar mijn weten nog nooit echt de gedachtes geweest die mij wakker houden. Meer een soort van opgewektheid waarvan ik de oorsprong nog steeds niet begrijp. 's Nachts kom ik gewoon tot leven! Op het moment dat ik in bed ga liggen krijg ik altijd een heel sterke drang om met mijn voet te gaan schommelen. Ik kan dit niet goed controleren en vaak gaat het zelfs ook onbewust. Op deze momenten zijn mijn gedachtes vrij stabiel en krijg ik niet de indruk dat het mijn gedachtes zijn die mij wakker houden. Deze bewegingsdrang van mijn benen heb ik overigens ook overdag.
Nu over mijn depressie:
Zoals al eerder beschreven ben ik door verschillende psychologen beoordeeld als depressief. Zelf ervaar ik dit heel anders. Nadat ik bij verschillende psychologen ben geweest voor mijn slaapprobleem werd ik mij langzamer hand van iets anders bewust. Ik was mijn gevoel kwijt! Jarenlang verwoord ik dit al op deze manier naar mijn ouders en alle psychologen waarbij ik heb gelopen. Niemand schijnt mij te begrijpen. Ik heb het altijd omschreven als: Emotieloos, Gevoelloos. Maar heb zelf dus nooit gedacht aan de titel depressie totdat ik voor het eerst bij een psycholoog kwam waar ik heb uitgelegd mijn staat van zijn te ervaren als gevoelloos en heel erg vlak. Deze psycholoog associeerde dit vrijwel meteen met depressie en vertelde mij dat ik dus depressief was. Aangezien ik in die tijd al behoorlijk op zoek was naar antwoorden ging ik al vrij makkelijk mee in de erkenning dat ik depressief was. Mijn ervaring gevoelloos te zijn viel hier dan ook al snel weer wat meer mee op de achtergrond. Ook naar de buitenwereld had ik het niet vaak meer over mijn gevoelloosheid maar omschreef ik mijzelf steeds vaker als depressief. Gelijk het eerste gesprek vroeg zei mij hoe ik tegenover anti-depressiva stond. Ik heb haar verteld dat ik hier niet al te sceptisch tegenover stond maar dat ik wel wou weten wat de medicijnen precies voor werking op mij hebben. Nadat we het 1 en ander besproken hadden over het medicijn heb ik met haar besloten om zoloft te gaan bebruiken. Ik ben toen dus gestrart met een dosering van 50 MG per dag. Zelf hoopte ik er op dat deze medicijnen "mijn gevoel" terug konde geven. In plaats daarvan het het op mij een hele andere uitwerking. Mijn zelfvertrouwen kreeg een behoorlijke BOOST. Verschillende soorten angsten had ik spontaan geen last meer van en dit gaf mij tijdelijk een vrij prettige stemming. Alleen na een tijdje kwam bij mij toch alsnog de vraag weer boven: Waar is mijn gevoel????!!!
Het effect dat de medicijnen op mij had vond ik al snel niet meer genoeg. De medicijnen hadden overigens ook geen positief effect ook op het slapen en de vraag van: Waar is mijn gevoel?? begon mij al steeds vaker weer te boeien. Na een half jaar slikken van de medicijnen waar ik in de tussentijd inmiddels al was overgestapt op de 100 MG begon ik mij steeds meer af te vragen? Ben ik dit? Of is dit het pilletje? Bij elke vrolijke of positieve stemming die ik bij mezelf ondervond kon ik niet trots zijn op mezelf omdat ik het gevoel had dit niet zelf gedaan te hebben. Maar dat het de werking was van het pilletje. Ik ben toen in 1 keer gestopt. Zonder af te bouwen. Ik heb hier vrijwel niks van gemerkt. Zowel lichamelijk niet als geestelijk.
Nu dus bijna 1 jaar verder, gestopt met de medicijnen, gestopt met de gesprekken met de psycholoog die mij de anti-depressiva had voorgeschreven blijf ik met dezelfde vragen zitten als waar ik in het begin mee zat. Waar is mijn gevoel? en waarom kan ik niet slapen?
Jullie zien dat ik heel erg doorhamer op "Mijn gevoel". Voor mij weegt dit uiteindelijk nog zwaarder als alle overige problematiek bij elkaar. Ik zal het proberen wat verder te verwoorden. Mischien dat sommige van jullie je er in kunnen erkennen? Met het missen van mijn gevoel bedoel ik dat ik dus een soort algeheel gevoel mis. Denk dus niet meteen aan emoties want deze ervaar ik zoms wel nog in alle hevigheid. Angst, boosheid, noem maar op. Met "Mijn gevoel" bedoel ik een gevoel dat de gehele dag bij mij was. Dit gevoel hoefde niet persee een gelukkig gevoel te zijn maar kon alle vormen aanemen. Het was sowieso een gevoel waarmee ik alles in hele wereld aanvoelde. Ieder persoon, elk levend wezen, maar ook elk stukje materie om mij geen had hiermee zijn eigen karakter. Heel lang heb ik dit gevoel verward met emotie's totdat ik mij nu dus langzaam begin te beseffen dat het niet de emoties zijn die ik mis, maar een soort algeheel gevoel wat vroeger de emoties inkleurde zeg maar. De emotie's zijn er nog steeds alleen het algehelde gevoel dat ik er vroeger doorheen voelde is weg. Dat is het gene wat ik mis. Ik kan het maar niet van me afzetten. Nu is er bijna niemand die mij begrijpt behalve twee mensen!! Het byzondere aan deze twee mensen is dat zei het missen van hun gevoel op PRECIES dezelde manier omschrijven als mij. Ook hun hebben het over het "missen van hun gevoel" en hebben moeite zich verder te verwoorden als dat. Netzo als mij dus. Het enige wat ze mij kunnen vertellen is dat ze aan dat gevoel hele mooie herrineringen hebben en dat het het leven inkleurde.
Goed ik ben nu alweer aardig lang aan het typen zonder dat ik het door heb en nog steeds schieten de vragen door mijn kop. Ik laat het hier maar even bij anders word het wel een hele extreme startpost.
Ondertussen blijft mijn moeder er op aandringen dat ik mijn depressie moet erkennen en er aan moet gaan werken. Zelf blijf ik sceptisch en ben ik voorzichtig met de titel: Depressie, Ziek zijn. Maar globaal gezien heeft ze gelijk en kamp ik nog steeds met dezelfde problematiek als jaren geleden en ben ik nog vrijwel geen stap verder gekomen.
Ik hoop dat jullie hier op fok mij wat meer duidelijkheid kunnen geven. Mischien dat sommige fok leden hier zich herkennen in mijn ervaring en hier zelf ook wat aan hebben. Ik ben er namelijk ondertussen van overtuigd dat ik niet de enige ben die zoekende is naar "Mijn gevoel"
Groeten,
Een jongen vol met vragen