Als dat voorkomt (en ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt...) dan gaat de financiering niet door en zal, als de ontbindende voorwaarden nog niet verstreken zijn, de koop ook niet doorgaan.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:55 schreef Pompsnol het volgende:
Verder heb ik nog een vraag met betrekking tot het koopproces. Je bezchtigt eerst een huis en besluit dat je dit wilt hebben. Stel de vraagprijs is 200.000. Je laat dan een taxatie doen, en eventueel een bouwkundig onderzoek. Stel nou dat de taxatie uitkomt op 160.000. Is dit uberhaupt mogelijk? Dan krijg je dus nooit die benodigde hypotheek van 200.000 + kk los bij de geldverstrekker. Of is het zo dat vraagprijzen in de regel door taxatie bepaald zijn en dat dit scenario dus niet voor zal komen?
Kan dit kostenloos? Is er ergens in te zien wat de gemiddelde stijging van huizenprijs was de afgelopen jaren? In principe moet je dan een redelijke verkoopprijs kunnen uitrekenen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:32 schreef becky27 het volgende:Je kan ook het kadaster bellen en navragen wat voor prijs de huidige eigenaren hebben betaald. [..]
Net gedaan! Het huis wat we momenteel op het oog hebben vragen ze 224.000 voor en heeft 4 jaar geleden 175.000 gekost. Als ik uit ga van een stijging van 5% per jaar zou het nu 213.000 waard moeten zijn. Ik denk dat dat ook wel een reeel bedrag is om uiteindelijk op terecht te komen. Of heb ik het mis?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:05 schreef mara25 het volgende:
www.kadaster.nl
Daar kun je de verkoopprijzen van de afgelopen 5 jaar (dacht ik) opvragen. Voor de hele straat waar de woning staat kost dat 2 euro, voor alleen de woning zelf kun je bellen (krijg je een computer) en kost iets van 50 cent ofzo
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het simpele gegeven dat een huis "even" 38K en tov van hun vraagprijszelfs 50k meer waard is geworden simpel weg door het verstrijken van tijd doet me jeuken.quote:Op woensdag 1 november 2006 08:03 schreef Pino-Helmond het volgende:
10% van de vraagprijs af? In Brabant is dat zeker niet de norm, huizen tussen de 200 en 250 duizend Euro gaat gemiddeld zeker niet meer als 5 a 10 duizend Euro onder de vraagprijs weg.
@pompsnol: Wat is er in die 4 jaar verbouwd / onderhouden aan het huis? Alleen een stijging van 5% per jaar hoeft niet perse voldoende te zijn..
quote:Op woensdag 1 november 2006 10:00 schreef Gompy58 het volgende:
Laat de eigenaar idd eerst maar eens aantonen wat hij heeft gedaan ter verbetering of op zijn minst aan concreet onderhoud.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Als ik kijk naar gemiddelde stijging van huizenprijzen in Limburg kom ik uit op een verkoopprijs van iets minder dan 2 ton. Dan zou de verkoper zijn k.k. eruit hebben plus een paar duizend winst. Dat klinkt mij vrij aannemelijk gezien het feit dat hij het huis 4 jaar heeft gehad. Daarnaast is deze schatting van 2 ton aardig in lijn met de zoveel besproken en ook bekritiseerde 10% regel.quote:Op woensdag 1 november 2006 10:00 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het simpele gegeven dat een huis "even" 38K en tov van hun vraagprijszelfs 50k meer waard is geworden simpel weg door het verstrijken van tijd doet me jeuken.
Laat de eigenaar idd eerst maar eens aantonen wat hij heeft gedaan ter verbetering of op zijn minst aan concreet onderhoud.
Mochten we besluiten een bod te doen; wat raad jij aan? Laten we even voor het gemak aannemen dat er geen achterstallig onderhoud is, en dat er in de afgelopen 4 jaar geen grote verbouwingen, nieuwe keukens, badkamers etc zijn geplaatst. Wat is dan een geschikt openingsbod, ervan uitgaande dat we ergens tussen de 200 en 210 zullen eindigen?quote:Op woensdag 1 november 2006 10:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De eigenaar hoeft zijn vraagprijs niet te verantwoorden, hoor. Het is dan ook een vraagprijs. Als je een (te) laag bod doet en hij ziet er vanaf, dan heb je gewoon pech.
Min gevoel hierbij is dat verkopers blij zijn met elk bod.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:06 schreef Pino-Helmond het volgende:
Laat ik het zo zeggen, als ik mijn huis zou verkopen en te koop zou zetten voor 225 en iemand bied dan 190 dan zou ik daar niet eens op reageren. Hierin ben ik overigens niet de enige, heel veel verkopers en makelaars denken zo. Sowieso is de trend (als je het zo kunt noemen) dat de daadwerkelijke verkoopprijzen dichtbij de vraagprijzen liggen.
Misschien dat je eens kunt informeren bij een makelaar die jou bij kan staan gedurdende het aankoopproces?
Uiteraard kan ik er niet helemaal over oordelen, jammer dat je geen linkje naar funda ofzo hebt.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:17 schreef Pompsnol het volgende:
Een goede vriendin van me is makelaar dus die zal ik ook zeker benaderen om me advies te geven.
Jij zegt dat jij er niet op zou reageren, maar normaal gesproken is de vraagprijs niet je uiterste prijs, dus er is al een onderhandelingsmarge in meegecalculeerd. Als 225 een vaste prijs is voor een huis dat 4 jaar geleden 175 gekost heeft (dus een waardestijging van 29% ipv de gemiddelde 13%) dan denk ik dat de verkoper voorlopig nog eigenaar zal blijven.
Waar heb je het in vredesnaam allemaal over? Er klopt werkelijk niets aan bovenstaand stuk.quote:Op woensdag 1 november 2006 19:23 schreef sjetterboks het volgende:
Een hybride (sparen en beleggenhypotheek) kosten meestal veel geld, dus een adviseur die daar over begint kan je het beste meteen afkappen. Wil je gaan beleggen kies dan voor een beleggingsrekening met losse overlijdensriscioverzekering in plaats van een beleggingshypotheek die verpand is aan een verzekering.
Succes met zoeken!
quote:Op woensdag 1 november 2006 19:35 schreef sjetterboks het volgende:
Waarom zou het niet kloppen?
Een hybride hypotheek, combinatie van sparen en beleggen kost geld. Je kan dan beter kiezen voor of een spaarhypotheek of een beleggingshypotheek. Verstrekkers vergeten vaak de switchkosten te vertellen.
quote:Tevens zijn er zelfs in de 2e Kamer vragen over de beleggingsverzekeringshypotheken. Mensen blijken ineens veel minder geld te hebben dan hun destijds beloofd is. Als je bereidt bent om een riscio te lopen kun je dat beter op een beleggingsrekening doen en daar zelf een ORV bij uitzoeken, in plaats van eentje die je verplicht moet afsluiten omdat je toevallig geld leent bij een verzekeraar.
quote:Op woensdag 1 november 2006 19:45 schreef sjetterboks het volgende:
De postbank heeft sowieso een aantal voorwaarden waar ik als consument niet graag aan vast zou willen zitten. Van een tweesporig rentebeleid zijn ze ook niet vies, maar de reclames zijn leuk. Gelukkig geven de nieuwe financiele bijsluiters iets meer inzicht aan hoeveel er van je maandelijkse betaling op gaat aan kosten en hoeveel er daadwerkelijk gebruikt wordt om mee te beleggen / sparen.
quote:Er zal dan misschien niet iets beloofd zijn, maar de gemiddelde consument verdiept zich helaas niet heel erg goed in zijn hypotheek. Zou je mensen bij het verlaten van het notariskantoor vragen wat voor een hypotheek ze hebben dan ben ik bang dat de meesten daar geen goed antwoord op zouden kunnen geven. Ook geeft het woord verzekering de consument een veilig gevoel, helaas houdt de beleggingsverzekering helemaal niet in dat er ook daadwerkelijk het gewenste eindkapitaal behaald wordt. Nog erger is het gesteld met de mensen die met geleend geld zijn gaan beleggen.
quote:Op woensdag 1 november 2006 20:23 schreef sjetterboks het volgende:
Een verstrekker met hele leuke voorwaarden vind ik Obvion, geen tweesporig rentebeleid, dalrente. Geen boetes als je gaat verhuizen en af wil lossen. Veel keuze qua maatschappijen bij een beleggingsrekening. Postbank is natuurlijk maar 1 bank die alleen haar eigen producten verkoopt. Bij beleggen zit je vast aan hun fondsen (ING). Persoonlijk heb ik liever wat meer keuze.
De Startershypotheek bestaat al enige tijd niet meer, dus ik weet niet waar dat vandaan komt.quote:De startershypotheek van de Postbank vond ik ook een slecht product, met geleend geld uit je hypotheek je maandlasten laag houden en dan maar hopen dat je binnen 2 jaar meer gaat verdienen. Dan moet je ook nog een rekening openen bij de Postbank en je salaris laten storten en het liefst nog wat verzekeringen afsluiten ook. Ook hebben ze natuurlijk niet de laagste rente. Tenslotte vind ik dat als je sparen wil je gewoon een spaarhypotheek moet krijgen. Hybride hypotheken zijn niet de meest flexibele en meest goedkope vorm, dus dat is een vorm die ik starters af zou raden.
Wat dus betekent dat de bank minder zekerheid heeft en daardoor dus minder zou kunnen verstrekken t.o.v. het onderpand.quote:Op woensdag 1 november 2006 19:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar een hypotheek is niet verpand aan een verzekering.(andersom).
Da's zeker waar. Het verbaasde me ook dat hij positief antwoordde op mijn vraag. De truuk is nu om de verkoper te laten bevestigen zonder dat de andere partij kans ziet ons te overbieden (of misschien hebben we geluk en is de andere bieder zo op z'n pik getrapt dat deze zich terugtrekt en de verkoper ons bod accepteert).quote:Op maandag 6 november 2006 14:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Leuk voor je
Maar: fijne verkopend makelaar is het dan...![]()
Offerte in 2006 --> normen 2006quote:Op maandag 6 november 2006 14:20 schreef Pompsnol het volgende:
Trouwens nog een vraag.. we proberen de oplevering ergens in februari 2007 te laten plaatsvinden. Vanaf 01-01-07 is het namelijk zo dat de bovengrens van de NHG verhoogd wordt naar 265.000, waar we dan net in zouden vallen. Kunnen we in dat geval pas vanaf 01-01 de hypotheekaanvraag + eventuele aanvraag levensverzekering doen? Of kan dit evengoed al eerder?
wat ik me nu zit af te vragen, ik dacht dat dit uberhaupt niet mocht?quote:Op maandag 6 november 2006 14:06 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Da's zeker waar. Het verbaasde me ook dat hij positief antwoordde op mijn vraag. De truuk is nu om de verkoper te laten bevestigen zonder dat de andere partij kans ziet ons te overbieden (of misschien hebben we geluk en is de andere bieder zo op z'n pik getrapt dat deze zich terugtrekt en de verkoper ons bod accepteert).
Wat ik begrepen heb is dat dit een ongeschreven regel oftewel 'gedragscode' is. Ongetwijfeld slecht voor de naam van de makelaar, en het humeur van de eerste bieder, maar daar heb ik weinig mee te schaften. Ik besef echter ook goed dat ik wellicht nog te laag zit of dat ik het risico loop nu uitgespeeld te worden tegen de andere bieder doordat de andere bieder ons weer overbiedt, of dat de makelaar ons gaat vertellen dat dat zo is. Dat laatste risico proberen we te beperken door een beperkte geldigheidsduur van het bod.quote:Op maandag 6 november 2006 15:04 schreef avotar het volgende:
[..]
wat ik me nu zit af te vragen, ik dacht dat dit uberhaupt niet mocht?
Of valt dit onder de categorie richtlijnen?
Duidelijk! Maar het aanvragen van bijv een levensverzekering; kan dit wel eerder? Of dient dit hand in hand te gaan met de hypotheekaanvraag?quote:Op maandag 6 november 2006 14:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Offerte in 2006 --> normen 2006
Offerte in 2007 --> normen 2007
Dat ligt een beetje aan de vorm van je hypotheek. Een spaarhypotheek zal doorgaans tesamen met de hypotheekaanvraag gaan, maar als je een traditionele levenhypotheek/moderne levenhypotheek, dan kun je dat nu al aanvragen.quote:Op maandag 6 november 2006 15:10 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Duidelijk! Maar het aanvragen van bijv een levensverzekering; kan dit wel eerder? Of dient dit hand in hand te gaan met de hypotheekaanvraag?
Nee. (geen eigenwoningforfait meer, dat weer welquote:Op maandag 6 november 2006 17:47 schreef fr0x het volgende:
Wat gebeurt er eigelijk als je heel je huis hebt afbetaalt? (ja dan is het van jou) maar zijn daar nog gevolgen van?
quote:Op dinsdag 7 november 2006 09:33 schreef Pompsnol het volgende:
Oh dat weet ik niet precies, want daar moeten we nog een afspraak voor maken (als de koop doorgaat). Vandaag ga ik bellen met de makelaar om proberen druk op de ketel te houden.
Je kunt ze wel via een hypotheek financieren (NHG wordt lastig) alleen is er uiteraard geen aftrek over. Als je ze in het koopcontract laat opnemen is er gewoon duidelijkheid over wat er exact achterblijft of niet.quote:Ik heb wel nog een praktische vraag; Hoe zit het met eventuele roerende goederen? Deze kun je in het koopcontract op laten nemen heb ik begrepen, maar wat is daar precies het nut van? Ze kunnen niet dmv een hypotheek gefinancierd worden toch? En je betaalt er geen overdrachtsbelasting over, maar kun je ze dan niet net zo goed cash afrekenen en buiten de hele koopovereenkomst houden?
Ik weet dat de eigenaar op zoek is naar een ander goedkoper huis en wil er dus wel vanaf.quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
kijk eens hoe lang het huis al te koop staat en of de bewoner al verhuisd is, dat kan ook een indicatie geven hoegraag de eigenaar van het huis af wil. Niemand wil lang met dubbele lasten zitten.,
wel hoor...quote:Op woensdag 8 november 2006 15:03 schreef Pompsnol het volgende:
Update (interesseert het wel iemand eigenlijk? anders bespaar ik me de moeite):
Vertel!quote:Op woensdag 8 november 2006 15:09 schreef avotar het volgende:
[..]
hoewel ik het niet eens ben met jullie methodes
Wie is deze geldverstrekker,ik ben ook op zoek,dit klinkt zeer interessant.quote:Op maandag 6 november 2006 22:54 schreef Pompsnol het volgende:
Nou.. even afwachten tot morgen. Bij een vriend wel alvast een hypotheekvoorstel gekregen:
265.000 met NHG (2007) 30 jaar vast voor 4,4%. 765 per maand netto incl levensverzekering voor 2. Goed of niet goed?
Weet ik nog niet.. ik post het hier zodra ik er meer van weet.quote:Op woensdag 8 november 2006 17:34 schreef satbetweter het volgende:
[..]
Wie is deze geldverstrekker,ik ben ook op zoek,dit klinkt zeer interessant.
Is 265.000 het goede bedrag? Ik dacht dat NHG niet boven de 225.000 kon.quote:Op maandag 6 november 2006 22:54 schreef Pompsnol het volgende:
Nou.. even afwachten tot morgen. Bij een vriend wel alvast een hypotheekvoorstel gekregen:
265.000 met NHG (2007) 30 jaar vast voor 4,4%. 765 per maand netto incl levensverzekering voor 2. Goed of niet goed?
Echt een heel raar verhaal....... Als de verkopers het willen verkopen dan doen ze dat toch lekker? Alleen omdat de makelaar "het niet wil" ketst het afquote:Op vrijdag 10 november 2006 10:03 schreef Pompsnol het volgende:
Dat is het verhaal tot zover. De makelaar laat dus een deal (met zeer goede oplevervoorwaarden) op een paar duizend euro afketsen. Zijn klanten zullen dadelijk een keer de vraagprijs krijgen van iemand. Zij moeten dan wel over 2 maanden hun huis uit; moeten dus verhuizen naar een huurhuis (kassa); moeten wellicht een overbruggingskrediet nemen (peperduur, en ook iets wat de makelaar ze niet had verteld). En toch lopen ze hem blind achterna. Ik heb echt medelijden met die mensen, want die weten waarschijnlijk niet beter. Want zij krijgen dadelijk iemand die de vraagprijs biedt en dan denken ze het goed gedaan te hebben; terwijl ze de financiele gevolgen niet kunnen overzien.
En nu? We staan buiten spel. In het weekend komen er weer 2 serieuze kijkers. De kans echter dat zij meteen de vraagprijsbieden en de voorwaarden die wij hun bieden is bijzonder klein. Als het wel zo is, hebben de verkopers een mooie deal en ben ik blij voor ze. Als het niet zo is dan staan ze met lege handen. Dan hebben ze geen geinteresseerden meer en geen bod. Wellicht gaan ze dan nadenken en komen ze met hangende pootjes terug.
Natuurlijk is dat advies niet bindend. Maar de verkopers hebben zo'n groot vertrouwen in hem, dat ze blind alles aannemen wat hij zegt. Sad but true.quote:Op vrijdag 10 november 2006 10:25 schreef avotar het volgende:
ik begin dit een heel heel raar verhaal te vinden als ik heel eerlijk ben.
Ik kan het me ook niet voorstellen dat de makelaar hier een bindend advies over kan geven.
Die makelaar lult hun gewoon heel gemakkelijk om.quote:Op vrijdag 10 november 2006 10:10 schreef Slasher het volgende:
[..]
Echt een heel raar verhaal....... Als de verkopers het willen verkopen dan doen ze dat toch lekker? Alleen omdat de makelaar "het niet wil" ketst het af
quote:Op vrijdag 10 november 2006 10:03 schreef Pompsnol het volgende:
M'n vader is dus gisteren naar de verkopers geweest.
Die provisie op 5000 euro scheelt 'm hooguit 100 euro (houdt ie nog 4880 over bij een provisie van 2%). En dan had ie zich minimaal een zaterdag met 2 kijkers uitgespaard.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:16 schreef 5112 het volgende:
[..]
![]()
Als ik een huis zou verkopen en de vader (ouders) van de kopers staan opeens voor de deur dan zou ik jullie bij voorbaat al niet meer serieus nemen...
Verder, die makelaar krijgt waarschijnlijk een provisie die gebaseerd is op de verkoopsprijs. Niet zo gek dat die dus liever niet heeft dat het huis te goedkoop weggaat. Voor hem is het beter om wat langer te wachten in de hoop een hogere prijs te krijgen.
Ummm en dat met 4,4 procent. Lijkt me wel erg veel eigenlijk. Met twee ton zal je toch netto ongeveer uitkomen op 500 euro per maand (aflossingsvrij dan).quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:55 schreef Pompsnol het volgende:
Uitgaande van andere berekeningen komen we dan uit op een hypotheek (met aflossing) die ons zon 800 a 900 netto per maand gaat kosten.
Ik weet niet hoeveel huizen er te koop staan in jouw dorp, maar er zal toch wel meer zijn dan alleen dit huis? En meerdere kakkerlakken makelaars? Ik zou mijn hypotheek gewoon laten regelen bij de Hypotheker of zo..quote:Op vrijdag 10 november 2006 13:46 schreef Pompsnol het volgende:
Nee het is niet aflossingsvrij. De precieze constructie zouden we nog doorspreken, maar met de recente ontwikkelingen zal dat niet op heel korte termijn gaan gebeuren
je zou kunnen kijken bij welke overkoepelende organisatie hij zit aangesloten en hen een gedetailleerde uitzetting van het geheel kunnen sturen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 12:56 schreef Pompsnol het volgende:
Overigens nog een kleine update:
De makelaar belde me zojuist. Nog altijd witheet van woedeom te checken of we nog in onderhandeling zijn
hij wil 249 en wij niet hoger dan 244 dus we zijn niet meer in onderhandeling nu.
Verder begon hij te schelden. M'n vader is een sukkel (keer of 10) en wij zijn sukkels. HIJ bepaalt of, wanneer, aan wie en tegen welke prijs het huis verkocht wordt, en niet de verkopers (zijn woorden !!!). Ik ben gewoon rustig gebleven, maar hij raasde en tierde maar door.
Wat een ratValt er nou niks te beginnen tegen dit soort oplichters...
Zeker niet. Mijn vader loopt al tientallen jaren rond in de financiele wereld en hij geeft aan dat de hypotheker zeker geen betrouwbare partij is. Dmv ondoorichtige constructies (zeker bij oversluiten etc) proberen ze veel geld te verdienen terwijl het voor de klant lijkt alsof ze een goede deal gesloten hebben (meefinancieren van renteboetes en dat soort geintjes). Bedrijven als De Hypotheker zijn ook nooit onafhankelijk (zoals ze zelf vaak bewerken) want voor bepaalde constructies of hypotheken bij bepaalde verstrekkers krijgen ze gewoon meer provisie. Daarom zullen ze bij oversluiten een klant ook altijd naar een andere verstrekker toelullen; dan krijgen ze namelijk provisie over het gehele hypotheekbedrag, wat ze weer meefinancieren in de nieuwe hypotheek zodat het uiteindelijk goedkoop lijkt voor de klant (maar ondertussen veel geld kost!).quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:09 schreef macondo het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel huizen er te koop staan in jouw dorp, maar er zal toch wel meer zijn dan alleen dit huis? En meerdere kakkerlakken makelaars? Ik zou mijn hypotheek gewoon laten regelen bij de Hypotheker of zo..
De makelaar zit bij geen enkele organisatie aangesloten.quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:15 schreef avotar het volgende:
[..]
je zou kunnen kijken bij welke overkoepelende organisatie hij zit aangesloten en hen een gedetailleerde uitzetting van het geheel kunnen sturen.
ik denk persoonlijk dat de verkopers een fout hebben gemaakt door met jullie in contact te treden, daar hebben ze een overeenkomst met hun makelaar voor gesloten en derhalve hadden ze jullie de eerste keer al terug naar de makelaar moeten sturen.
Aan de andere kant heeft de makelaar jullie bod gebruikt om wat druk uit te oefenen op de eerste gegadigden. Combineer dat met de tirade van vandaag en schrijf daar een mailtje over naar de organisatie waar hij bij aangesloten zit als je je gelijk wil halen.
Het huis krijg je hier niet mee.
fout is het wel, als zij dat zo met de makelaar hebben afgesproken.quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:29 schreef Pompsnol het volgende:
[..]
Dat de verkopers met ons in contact zijn getreden was in ons belang maar ook in dat van hen! Alleen dat zien ze helaas niet in (dankzij de makelaar). Dus een 'fout' kan ik het niet noemen.
Maar het lijkt me sterk dat er in het contract staat dat de makelaar bepaalt aan wie, wanneer en voor welk bedrag zij hun huis verkopen. Toch is dat hier het geval. Niet alleen heeft de makelaar hun verkoopprijs bepaald (zij waren immers tevreden met 245 en later 244) maar hij heeft ook nog eens de termijn bepaald waarop ze hun huis moeten verlaten (zij wilden max. 1 jaar blijven zitten, nu willen ze binnen 3 maanden eruit). Het is eigenlijk te zielig voor woorden, maar die makelaar heeft die mensen volkomen in zijn macht.quote:Op vrijdag 10 november 2006 14:32 schreef avotar het volgende:
[..]
fout is het wel, als zij dat zo met de makelaar hebben afgesproken.
dat is een redelijk standaard clausule in zo'n contract.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |