abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 oktober 2006 @ 20:54:07 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43080534
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Die definitie van menselijkheid klopt niet. En is niks menselijk (en weinig levends) aan een zojuist bevruchte eicel. Er is ook weinig menselijks en weinig levends aan sommige kasplantmensen. Het is -in de uitersten- een technocratische en liefdeloze filosofie, die botten en vlees aanziet voor iets heiligs.
Een technocratische filosofie die leven aanziet voor iets heiligs vind ik een contradictio in terminis.

Ik vind juist het kapitalisme/communisme, die overeen komen dat zij, op welliswaar economisch verschillende wijze, een maatschappij nastreven waarin bezit en macht hierover centraal staan, technocratisch en liefdeloos. Of een maatschappij die uitrekent of het nog economisch is om een behandeling voort te zetten.
"Sorry mevrouw Damsteeg, uw leven is nét 5000 euro te weinig waard om nog behandeld te worden.". Sterker nog, ik vind dat het toppunt van een technocratie.
The End Times are wild
  maandag 30 oktober 2006 @ 20:54:15 #152
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43080541
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik had het niet over de mogelijkheid op de natuurlijke manier geboren te worden (of over levensvatbaarheid).

Vanaf het moment dat het geboren is, is het een ander.
dus jij vindt dit soort praktijken verdedigbaar of zelfs acceptabel
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_43080707
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een technocratische filosofie die leven aanziet voor iets heiligs vind ik een contradictio in terminis.

Ik vind juist het kapitalisme/communisme, die overeen komen dat zij, op welliswaar economisch verschillende wijze, een maatschappij nastreven waarin bezit en macht hierover centraal staan, technocratisch en liefdeloos. Of een maatschappij die uitrekent of het nog economisch is om een behandeling voort te zetten.
"Sorry mevrouw Damsteeg, uw leven is nét 5000 euro te weinig waard om nog behandeld te worden.". Sterker nog, ik vind dat het toppunt van een technocratie.
Dat is gestoorde centenmentaliteit - de waarde van leven uitdrukken in geld. Het is niet technisch. Een definitie waarin DNA, of een klompje cellen, of een lichaam wat met apparaten ademt, eet, poept, als menselijk leven wordt beschreven, dat is technisch .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43080756
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:54 schreef teamlead het volgende:

[..]

dus jij vindt dit soort praktijken verdedigbaar of zelfs acceptabel
Ik vind dat het niet aangaat om het te verbieden. Dat is iets anders.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:05:43 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43080854
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is gestoorde centenmentaliteit - de waarde van leven uitdrukken in geld. Het is niet technisch. Een definitie waarin DNA, of een klompje cellen, of een lichaam wat met apparaten ademt, eet, poept, als menselijk leven wordt beschreven, dat is technisch .
Ik vind het juist precíes andersom!

Een leven wat als DNA, klompje cellen of machine wordt beschreven is voor mij technocratisch. Het gaat voorbij aan het wonder wat leven is, het laat geen ruimte over voor mysterie.

Overigens is jouw "kant" wel aan de winnende hand, met steeds meer wetenschap, liberalisme, rationalisering en wat dies meer zij, en verliest de traditionele mytisch-religieuze kijk op de wereld en het leven steeds meer terrein. Vooral hier in Nederland.
The End Times are wild
pi_43080880
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een kind is geen orgaan zoals een lever of een aangroeisel. Het is een seperaat individu, met eigen DNA, kenmerken en toekomstige karaktertrekken. Ook wanneer het zich nog in jouw lichaam bevindt.
Met een ongeboren kind van 32 weken valt nota bene al te communiceren! Dat kun je van je milt toch niet zeggen.

Overigens gaf ik enkel de motivatie van de kerk aan. En waarom zij deze keuze zo gemaakt heeft. Een keuze die door onze links-liberale televisiemakers vaak belachelijk gemaakt wordt, maar waar meer filosofie en liefde achter zit dan achter hun denkbeelden.
Ik doe geen enkele van de keuzes bij voorbaat af als liefdeloos, oppervlakkig oid totdat ik het per individu gezien heb. Een verkracht tienermeisje heeft geen boodschap aan de liefde voor elk menselijk leven achter het standpunt van de Kerk, en ik heb weer geen boodschap aan een 21-jarige studente die het toch een beetje niet uit vindt komen. Wel heb ik een boodschap aan het kind van diezelfde studente die 16 jaar later een kutleven met een gefrustreerde moeder heeft gehad.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:07:47 #157
8369 speknek
Another day another slay
pi_43080954
Ik vind het behoorlijk ziekelijk. Geen moord, want dat is abortus sowieso niet. Maar toch walgelijk.
Enige wat ik nog zou kunnen indenken is als dat kind echt heel gehandicapt is, dat je op geen enkele manier denkt in staat te zijn het een menswaardig bestaan te geven. Maar dat is een keuze die je afgezien van de meest schrijnende gevallen toch niet echt kunt nemen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:09:33 #158
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43081046
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:02 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind dat het niet aangaat om het te verbieden. Dat is iets anders.
oke.. vind je het moreel verwerpelijk?
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_43081343
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind het juist precíes andersom!

Een leven wat als DNA, klompje cellen of machine wordt beschreven is voor mij technocratisch. Het gaat voorbij aan het wonder wat leven is, het laat geen ruimte over voor mysterie.

Overigens is jouw "kant" wel aan de winnende hand, met steeds meer wetenschap, liberalisme, rationalisering en wat dies meer zij, en verliest de traditionele mytisch-religieuze kijk op de wereld en het leven steeds meer terrein. Vooral hier in Nederland.
Dat herken ik niet hoor, LXIV . Ik ben nogal van de waarde hechten aan leven.

Maar voor mijn leven wel graag mijn waarde - en hoe prachtig en schattig en lief babytjes ook zijn, als ik zwanger ben waardeer ik dat niet als een separaat leven in mij. Ik ervaar mijn lichaam nogal als mijzelf, al schrijft de huidige technische(!) kijk op DNA enzo wat anders voor.

Ik ken wel iemand die met droefheid denkt aan het kind dat ze niet geboren heeft laten worden. Ik vind dat mooi mythisch, niks technocratisch.
pi_43081539
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:09 schreef teamlead het volgende:

[..]

oke.. vind je het moreel verwerpelijk?
Wat?

Een tikkie late abortus? Nee.
Een 32 weeks zwangerschap afbreken? In veel gevallen zou ik dat afkeuren. Niet altijd.
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:18:41 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43081586
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat herken ik niet hoor, LXIV . Ik ben nogal van de waarde hechten aan leven.

Maar voor mijn leven wel graag mijn waarde - en hoe prachtig en schattig en lief babytjes ook zijn, als ik zwanger ben waardeer ik dat niet als een separaat leven in mij. Ik ervaar mijn lichaam nogal als mijzelf, al schrijft de huidige technische(!) kijk op DNA enzo wat anders voor.

Ik ken wel iemand die met droefheid denkt aan het kind dat ze niet geboren heeft laten worden. Ik vind dat mooi mythisch, niks technocratisch.
Het gaat niet over het waarde hechten aan leven, want dat doen alle zijden wel. Het gaat over hoe het leven beschouwd wordt. Als het onvermijdelijke product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen of als iets wat transcendeert boven het materiele uit.

Overigens ben ik van mening dat links in zijn wezen rationeel is, en rechts niet. Dat is een spin-off van deze discussie, die helaas door slechts enkelen begrepen zal worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 30-10-2006 21:25:02 ]
The End Times are wild
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:20:25 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_43081700
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:18 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet over het waarde hechten aan leven, want dat doen alle zijden wel. Het gaat over hoe het leven beschouwd wordt. Als het onvermijdelijke product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen of als iets wat transcendeert boven het materiele uit.
Je doet net alsof je hier een keuze in hebt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:22:29 #163
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43081809
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:20 schreef speknek het volgende:

[..]

Je doet net alsof je hier een keuze in hebt.
Natuurlijk heb je hier een keuze in. Je kunt ook kiezen om het leven te beschouwen als een uit de hand gelopen experiment in een kazige supercomputer op een planeet in een volstrekt ander universum. Het is maar wat je wil.

Maar je ondertitel zegt genoeg over jouw visie hierop!
quote:
An itinerant selfish gene, said 'Bodies a-plenty I've seen.
You think you're so clever, but I'll live for ever.
You're just a survival machine.'
The End Times are wild
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:22:43 #164
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43081816
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat?

Een tikkie late abortus? Nee.
Een 32 weeks zwangerschap afbreken? In veel gevallen zou ik dat afkeuren. Niet altijd.
ik ben oprecht geschokt dat iemand dat kan menen
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:23:53 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43081904
Het lijkt trouwens wel WFL hier!
The End Times are wild
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:24:40 #166
8369 speknek
Another day another slay
pi_43081952
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:22 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk heb je hier een keuze in. Je kunt ook kiezen om het leven te beschouwen als een uit de hand gelopen experiment in een kazige supercomputer op een planeet in een volstrekt ander universum. Het is maar wat je wil.
Nee, het (huidige) leven is het (onvermijdelijke) product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen. Daar is geen discussie over mogelijk. Zelfs geen filosofische. De waardering van het leven, dat is nou juist degene waar je een keuze in hebt.
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:25:45 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43082025
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee, het (huidige) leven is het (onvermijdelijke) product van een lange reeks chemische en evolutionaire processen. Daar is geen discussie over mogelijk. Zelfs geen filosofische. De waardering van het leven, dat is nou juist degene waar je een keuze in hebt.
Dat vind jij. Ik vind dat niet.
The End Times are wild
pi_43082047
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tsja. Het lijkt me onmiskenbaar, glashelder, dat leven boven het materiele uitstijgt.
Nietemin hou ik graag mijn waardering voor mijn leven binnen mijn materiele grenzen als mijn.

Wat ik al eerder zei - ultiem beschik ik over mij. Want ik leef.
quote:
Overigens ben ik van mening dat links in zijn wezen rationeel is, en rechts niet. Dat is een spin-off van deze discussie, die overigens door slechts enkelen begrepen zal worden.
Ik heb altijd moeite met links en rechts - zowel materieel als ideologisch. Maar geef me aub een seintje als je de discussie ergens opent (ik kijk zelden buiten POL).
pi_43082165
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:22 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik ben oprecht geschokt dat iemand dat kan menen
Wat? Dat van die tikkie late abortus, die 32 weeks abortus, of beide?
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:28:20 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43082182
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja. Het lijkt me onmiskenbaar, glashelder, dat leven boven het materiele uitstijgt.
Nietemin hou ik graag mijn waardering voor mijn leven binnen mijn materiele grenzen als mijn.

Wat ik al eerder zei - ultiem beschik ik over mij. Want ik leef.
[..]

Ik heb altijd moeite met links en rechts - zowel materieel als ideologisch. Maar geef me aub een seintje als je de discussie ergens opent (ik kijk zelden buiten POL).
Ik denk dat deze discussie niet geschikt is voor dit forum, of voor welk forum dan ook. Ze is ook niet zo eenvoudig onder woorden te brengen.
Wat denk jij intuitief?
The End Times are wild
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:28:57 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_43082223
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:25 schreef LXIV het volgende:
Dat vind jij. Ik vind dat niet.
Van mijn kant is het geen mening, maar een verzameling empirisch vastgestelde feiten.
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:29:48 #172
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_43082271
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat? Dat van die tikkie late abortus, die 32 weeks abortus, of beide?
beiden
behoudens extreme gevallen waarbij het leven van de moeder bijvoorbeeld in gevaar zou zijn bij het volbrengen van de zwangerschap is er imho geen enkele reden voor een late abortus, laat staan een 32 weeks abortus.
ik ben al geen voorstander van een vroege abortus, maar ben blij dat we in een samenleving wonen waar ieder die afweging voor zichzelf kan en mag maken. Maar daar zijn wmb toch echt wel grenzen aan
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:32:41 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43082426
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:28 schreef speknek het volgende:

[..]

Van mijn kant is het geen mening, maar een verzameling empirisch vastgestelde feiten.
Ik vind het niet relevant dat deze feiten empirisch zijn vastgelegd. Of onomstotelijk zijn bewezen. Deze bevatten voor mij niet de essentie. Net zomin als je binnen het N:domein over reeële getallen kunt spreken. (Om een metafoor uit jouw straatje te gebruiken)
The End Times are wild
pi_43082708
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat deze discussie niet geschikt is voor dit forum, of voor welk forum dan ook. Ze is ook niet zo eenvoudig onder woorden te brengen.
Wat denk jij intuitief?
Hmm. Hangt er erg vanaf wat links en rechts bevatten. Maar in mijn indeling zou het overeen kunnen komen met mijn idee dat links technocratisch is.Wat ik zie aan 'rechts' in dit land (en omringende), neigt naar die centengekken (die jij technocratisch noemt), met hun financiele bepaling van waarde.

Beide beroepen zich op rationaliteit - en hebben ermee alle niet-rationaliteit effectief uitgeschakeld. Die staan met de mond vol tanden. Wetend dat ze een gelijk hebben, maar er is geen vocabulair meer om dat gelijk aan te tonen.
  maandag 30 oktober 2006 @ 21:41:02 #175
8369 speknek
Another day another slay
pi_43082876
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 21:32 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het niet relevant dat deze feiten empirisch zijn vastgelegd. Of onomstotelijk zijn bewezen. Deze bevatten voor mij niet de essentie. Net zomin als je binnen het N:domein over reeële getallen kunt spreken. (Om een metafoor uit jouw straatje te gebruiken)
Maar natuurlijke getallen zijn een subset van de reële getallen. Mocht je sterke argumenten hebben om de essentie van iets hogers te zien (lijkt me niet), verandert dat niets aan het feit dat het leven door chemische en evolutionaire stappen tot de huidige vorm is gekomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')