abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 oktober 2006 @ 14:42:22 #1
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_43036180
Nog maar een weekje, dan mag er weer gestemd gaan worden.. Ik ben zeker van de partij, tussen kerst en oud-en-nieuw. Begint echt traditie te worden.... Heb er nu al weer zin in..
quote:
Stemmen Top 2000 vanaf 6 november
(26-10-2006)

De Top 2000 komt er weer aan! Wie wordt de nieuwe nummer één? Boudewijn of toch Freddie... Vanaf 6 november kunt u weer stemmen!

De Top 2000 is al tijden hét radio-evenement van het jaar. Op tweede kerstdag begint de jaarlijkse uitzendmarathon, die eindigt met de nummer één, iets voor 24:00 uur op 30 december 2006. Vanaf 6 november kunt u weer uw stem uitbrengen op uw favoriete songs.

Boudewijn of toch Freddie?
Wie wordt dit jaar de nieuwe nummer één? Jaren achtereen was Queen met hun 'Bohemian Rhapsody' de onbetwiste winnaar. Vorig jaar werd de ban gebroken door niemand minder dan onze eigen Boudewijn de Groot, met het nummer 'Avond'.

Zal de heersend hitkampioen zijn huzarenstukje kunnen herhalen? Of zal Boudewijn de kroon moeten teruggeven aan Freddie...

Uw stem telt
U bepaalt zelf hoe de Top 2000 eruit komt te zien! Op de site van de Top 2000 kunt u uw favoriete nummers kiezen. De uiteindelijke volgorde wordt bepaald aan de hand van de door de luisteraars uitgebrachte stemmen.

Wilt u Freddie terug op één? Gunt u Boudewijn een herhaling van zijn succes? Of vindt u dat het tijd wordt voor een heel nieuwe aanvoerder van de lijst der lijsten? Vanaf 6 november mag u het ons vertellen op top2000.radio2.nl!

Op 24 november sluit de stembus. De stemperiode zal dan feestelijk worden afgesloten. Maar laten we niet te ver op de zaken vooruit lopen... schrijf 6 november in elk geval vast in uw agenda en laat uw stem tellen!

Radio 2 Top 2000
stemperiode 6 - 24 november
stem op top2000.radio2.nl
Positive thinking, my way of thinking!
  zondag 29 oktober 2006 @ 14:46:48 #2
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_43036326
TS trapt af: Ik vind toch dat Queen terug moet op de No 1 positie...
Al blijft "Avond" ook een erg mooi nummer.
Positive thinking, my way of thinking!
  zondag 29 oktober 2006 @ 14:48:16 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43036368
Even een linkje naar de site
http://top2000.radio2.nl
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 29 oktober 2006 @ 14:50:56 #4
3185 Adelante
To let it go now
pi_43036462
Ik heb met geen enkel nummer van Queen iets
Ga er dus maar niet op stemmen
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zondag 29 oktober 2006 @ 15:20:58 #5
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43037216
Ik heb/had een aantal vragen aan de redactie van Radio 2 inzake de top 2000. Misschien aardig als ik die emailwisseling hier post?
  zondag 29 oktober 2006 @ 15:21:42 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43037234
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 15:20 schreef peaceman het volgende:
Ik heb/had een aantal vragen aan de redactie van Radio 2 inzake de top 2000. Misschien aardig als ik die emailwisseling hier post?
Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar. In welke hoek moet ik die vragen zoeken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43037259
Top 2000 (tvp)
  zondag 29 oktober 2006 @ 15:26:49 #8
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43037359
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 15:21 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ben ik persoonlijk wel benieuwd naar. In welke hoek moet ik die vragen zoeken?
Ik post het wel even, kan wel ff duren, is een hoop knip en plakwerk

Ow als ik het toch post is het wellicht iets voor een OP. Niet omdat ik die vragen heb gesteld, maar meer om dingen duidelijk te maken die wellicht gevraagd gaan worden in dit topic of in de komende topics.
  zondag 29 oktober 2006 @ 15:48:21 #9
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43037944
Oke. Dit was mijn 1e email naar Radio 2, afdeling Top 2000. Ow en misschien wel even van belang voor de terpetijnpissers onder ons dat ik dit niet hier plaats om commentaar te krijgen over wat ik gevraagd heb; het is bedoeld als informatie. Het gaat er dus ook niet om of de voorbeelden die ik noem al dan niet bij mijn eigen voorkeuren horen.
quote:
Vorig jaar was er voorafgaande aan de stemming voor de Top 2000 de mogelijkheid om artiesten/nummers te nomineren voor de lijst. Is dit voor dit jaar weer het geval en zo nee, waarom niet?

Voorts gaan de geruchten dat bepaalde bands (bijvoorbeeld een band als Radiohead) niet gewenst is in de lijst en moedwillig uit de lijst gehouden wordt, vanuit het oogpunt dat die muziek niet bij radio 2 hoort. In hoeverre is hier beleid voor?

Ook heb ik nog een vraag over liedjes die dit jaar zijn uitgekomen. Vorig jaar belandde Katie Melua op nr. 23 (dacht ik) in de lijst. Dit nummer stond op dat moment nog hoog in de hitlijsten en dus was een hoge notering een logisch vervolg. Nog even los van het feit of ik dit een mooi/niet mooi nummer vind, vraag ik me af in hoeverre het redelijk is dat recente nummers deel uitmaken van een top 2000 allertijden. Persoonlijk zou ik er voor pleiten dat nummers in elk geval een jaar oud moeten zijn. Dit voorkomt veel meer 'vervuiling' van de lijst. Want Katie Melua hoort natuurlijk niet in de top 100 boven klassiekers van pink floyd, the stones, the beatles enzovoort. Hoe staat radio 2 ten opzichte van deze redenering?

Gaarne ontvang ik hier een reactie op.
De reactie hierop was als volgt:
quote:
Hierbij reageren we graag op uw mailbericht, waarin u een aantal vragen aan ons stelt over de Top 2000.

Dit jaar organiseren we geen 'Tip 2000 Themaweek' zoals vorig jaar. De Tip 2000 was in 2005 een bewuste keuze om nieuwe aanwas te genereren in de zogenaamde 'keuzelijst' van de Top 2000. Daardoor konden we deze
uitbreiden met nieuwe titels en recenter werk.

De keuzelijst bestaat inmiddels uit bijna 5.000 titels en onze ervaring is, dat vrijwel alle luisteraars hierin hun favoriete nummers terugvinden.

Mocht uw favoriete nummer er ondanks het uitgebreide keuze-aanbod niet bij staan, dan kunt u natuurlijk altijd gebruik maken van de optie "vrije keuze" om een extra titel op te geven.

Radio 2 past geen censuur toe op de keuzelijst en op de Top 2000. De lijst wordt bepaald aan de hand van stemmen van luisteraars. In de afgelopen jaren is gebleken dat de Radio 2 luisteraars sommige muziek nu eenmaal niet in de lijst stemmen. Kennelijk is er een sterke zelfregulerende werking: artiesten als Frans Bauer, toch zeer populair in ons land, horen volgens de Radio 2 luisteraar niet in de Top 2000 thuis. Wellicht geldt hetzelfde voor een band als Radiohead, die
doorgaans geen mainstream muziek maakt.

Over smaak kun je eindeloos discussiëren. Dat is één van de dingen die de Top 2000 zo leuk maakt. Jaarlijks wordt de Top 2000 geëvalueerd en uw voorstel (om platen pas een kans te geven als ze 1 jaar uit zijn) is bij ons regelmatig onderwerp van gesprek. We concluderen echter steeds opnieuw, dat het zelfregulerend karakter van de Top 2000 boven alles gaat. Daarom hebben ook de nieuwste nummers kans om in de Top 2000 terecht te komen. Dit betekent dat een liedje soms onverwacht hoog kan staan. Soms zien we dat liedje in het jaar erop niet meer terug, soms handhaaft het zich in de top. De positie van de plaat door de jaren heen bepaalt zo de 'eeuwigheidswaarde'. Deze methode houdt de lijst dynamisch, omdat er een 'tijdsbeeld' in de diverse edities terug te vinden is.

Wij hopen dat wij hiermee uw vragen hebben beantwoord en dat we u ook dit jaar weer kunnen verwelkomen tijdens de Top 2000.
Ik reageerde als volgt:
quote:
Houdt het in dat we dezelfde keuzelijst als verleden jaar hebben?

Die vrije keus is prima, maar ook jullie weten dat een nummer dan nagenoeg geen kans maakt, tenzij het een zeer recent nummer is.

Radiohead geen mainstream muziek? Hmmm er zijn toch zat nummers die bijna iedereen kent: Creep, Street Spirit, Karma Police bijvoorbeeld. Die zijn zo toegankelijk als wat. Vrees alleen dat radio 2 ze zelden draait. Want zeg eens eerlijk: is een nummer van The Cure nou zo vreselijk toegankelijk? Of Pink Floyd? Neen...alleen bestaan ze langer en zijn het voor radio 2 begrippen ook al lang en breed klassiekers omdat ze al minstens 20 jaar gedraaid worden.

Tja wat betreft die actuele platen in de lijst sta ik lijnrecht tegenover jullie beleid. Het tijdsbeeld zie je ook wel terug als je bepaald dat platen een jaar oud moeten zijn. Maar de 'vervuiling' die dan optreedt is minder dan bij platen die gewoon nog in alle nederlandse hitlijsten te vinden zijn.

Op ons forum is bij het maken van dit soort lijstjes ook altijd dat jaar een regel. Dat werkt prima!
Hier volgde nog 1 reactie op. Helaas wordt niet alles hierin beantwoord, maar toch:
quote:
Graag reageer ik nog even op uw laatste mail. De keuzelijst is inderdaad in de basis gelijk aan vorig jaar.

Tja, over muziek kunnen we eindeloos discussiëren, zo blijkt maar weer. En over de keuzelijst en de platen die daar wel of niet in thuishoren, wordt ook bij ons regelmatig gesproken. U kunt er van uit gaan dat alle argumenten, voors en tegens ook bij ons de revue passeren.

Ik zal uw mail doorsturen naar de muziekredactie van Radio 2, zodat zij kennis nemen van uw visie.
Tja ik had hier ook nog wel op kunnen reageren, maar ik heb het maar zo gelaten. Wellicht nemen ze het mee in hun volgende bespreking.
  zondag 29 oktober 2006 @ 16:19:57 #10
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_43038858
Ik vind de Top 2000 wel een erg leuk initiatief, maar in tegenstelling tot wat de redactie beweert heb ik eerder het idee dat je zo langzamerhand elk jaar naar nagenoeg dezelfde lijst luistert. Het blijft raar dat bands als Radiohead of de Chili Peppers er niet in voorkomen, denk dat die veel meer stemmen zouden krijgen als ze gewoon in de voorkeurlijst zouden staan.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 29 oktober 2006 @ 16:31:30 #11
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43039188
Tja ik ben het met je eens Zanderrr, zo zijn er nog legio bands te noemen die er gewoon bijhoren, zoals bijvoorbeeld The Smiths, Talking Heads enzovoort. Dit was ook de reden waarom ik een mail gestuurd heb. Hopelijk gaan ze hun beleid toch iets aanpassen. Niet geschoten is altijd mis, dus wie weet.
pi_43039321
Eigenlijk heb ik het niet zo tegen op een gekleurde lijst, geeft toch weer wat een onderscheiding t.o.v. de veronica lijst of andere lijsten die wel alles toelaten.

Ze willen zich natuurlijk een beetje richten op de Radio 2 doelgroep, kan best zijn dat er onder deze doelgroep weinig Radiohead en RHCP liefhebbers zijn. Deze komen er natuurlijk wel als je ze in de voorkeurslijst zet maar dat is dan weer een andere doelgroep die waarschijnlijk normaalgesproken nooit naar Radio 2 luistert.
  zondag 29 oktober 2006 @ 16:39:56 #13
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43039422
Beat het is simpel: Als Radio 2 nooit de moeite neemt om artiesten te draaien buiten de mainstream om, is het niet meer dan logisch dat de doelgroep ze nooit zal leren kennen. Je hoort mij niet zeggen dat ze zulke artiesten nu ineens massaal zouden moeten gaan draaien, maar negeren is weer van hele andere orde.
pi_43039637
tvp
pi_43039775
Ik heb een hekel aan hokjes, maar in de media klampen ze zich hier angstvallig aan vast. Radiostations met name, en dat is ook wel logisch.. je moet voor de aardigheid eens een goede progressieve rock of Jazzplaat gaan draaien op 538, dat gaat luisteraars kosten.

Om het in extremen te trekken, ik denk dat als ze Tiesto in de Top 2000 lijst zetten deze ook ergens in de bovenste regionen komt. Maar dat is geen Radio 2 muziek. Het valt buiten de hokjes. In de 538 lijst zul je waarschijnlijk geen Beatles tegenkomen.

Iedereen is de top 2000 een beetje gaan beschouwen als 'de' lijst der lijsten' (het aantal luisteraars stijgt tijdens de uitzendperiode ontzettend) terwijl dit natuurlijk altijd een Radio 2 lijst gebleven is. Vandaar de verkleuring.

Nu vind ik Radiohead en de andere voorbeelden nog wel gaan, maar ze zullen hun redenen daar wel voor hebben.
  zondag 29 oktober 2006 @ 18:45:52 #16
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_43042606
Naar mijn mening zou het een beter idee zijn om mensen gewoon de mogelijkheid te geven om tien vrije keuzes in te voeren. Je kunt er nu weliswaar ook wel eentje opgeven, maar ik denk dat er bij veel fans van 'album'artiesten ook weinig consensus is over wat nou eigenlijk het 'beste' nummer is. Het kan bijv. best zijn dat Radiohead of Pearl Jam (ik roep maar iets willekeurigs...) als band genoeg stemmen krijgt, maar voor allerlei verschillende nummers waardoor ze uiteindelijk de lijst helemaal niet halen.

Wanneer je meerdere platen 'vrij' kunt opgeven, zou je dus ook meerdere nummers van je eigen favoriete band of artiest kunnen invoeren. Als dat dan zou betekenen dat Tiesto, Frans Bauer of Slayer ineens in de top 2000 staat, dan zouden ze het imo ook gewoon moeten draaien. En waarom ook niet... Nirvana en Metallica staan er ook in, en dat lijkt me nou toch ook geen typische Radio 2-muziek.

Maar goed, deze discussie is inmiddels alweer net zo oud als het programma zelf, ik kan me herinneren dat we 'm vorig jaar en twee jaar geleden hier ook al eens gevoerd hebben.
pi_43042921
Ze draaien ook Nirvana en Metallica...?

Rare jongens daar bij Radio 2.
  zondag 29 oktober 2006 @ 18:59:17 #18
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43042939
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 18:45 schreef Zanderrr het volgende:
Naar mijn mening zou het een beter idee zijn om mensen gewoon de mogelijkheid te geven om tien vrije keuzes in te voeren. Je kunt er nu weliswaar ook wel eentje opgeven, maar ik denk dat er bij veel fans van 'album'artiesten ook weinig consensus is over wat nou eigenlijk het 'beste' nummer is. Het kan bijv. best zijn dat Radiohead of Pearl Jam (ik roep maar iets willekeurigs...) als band genoeg stemmen krijgt, maar voor allerlei verschillende nummers waardoor ze uiteindelijk de lijst helemaal niet halen.

Wanneer je meerdere platen 'vrij' kunt opgeven, zou je dus ook meerdere nummers van je eigen favoriete band of artiest kunnen invoeren. Als dat dan zou betekenen dat Tiesto, Frans Bauer of Slayer ineens in de top 2000 staat, dan zouden ze het imo ook gewoon moeten draaien. En waarom ook niet... Nirvana en Metallica staan er ook in, en dat lijkt me nou toch ook geen typische Radio 2-muziek.
Eens!
quote:
Maar goed, deze discussie is inmiddels alweer net zo oud als het programma zelf, ik kan me herinneren dat we 'm vorig jaar en twee jaar geleden hier ook al eens gevoerd hebben.
Die moeten we eigenlijk ook niet hier voeren, maar met Radio 2.
pi_43042996
Heb de topictitel iets ingekort zodat het ook in de forumlijst volledig te lezen is.
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:03:19 #20
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43043032
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 18:57 schreef Beathoven het volgende:
Ze draaien ook Nirvana en Metallica...?

Rare jongens daar bij Radio 2.
En AC/DC, Deep Purple... ook niet echt softe liedjes he!?
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:12:48 #21
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_43043309
Frans Bauer stond er trouwens vorig jaar wel degelijk in (#652, 'Heb je even voor mij'), zo lees ik net op de website..
pi_43043441
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:03 schreef peaceman het volgende:

[..]

En AC/DC, Deep Purple... ook niet echt softe liedjes he!?
Die had ik er nog wel in verwacht. Radio 2 mikt zich vooral op een leeftijdsgroep van rond de 30 tot 50 jaar, dat is iets waar Metallica en Nirvana weer buiten vallen.

De zoals jij omschrijft 'softe' of wat meer toegankelijkere liedjes zijn vaak bij Sky Radio te horen.
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:24:51 #23
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43043687
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Die had ik er nog wel in verwacht. Radio 2 mikt zich vooral op een leeftijdsgroep van rond de 30 tot 50 jaar, dat is iets waar Metallica en Nirvana weer buiten vallen.
Ik ook hoor, maar radio 2 kan dus moeilijk 'harde' muziek negeren als die nummers zeer geliefd zijn. Vind ik dan.
Ehmmm Metallica buiten de 30-50 groep.... Je weet hoe lang Metallica al bezig is?
pi_43043759
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:24 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik ook hoor, maar radio 2 kan dus moeilijk 'harde' muziek negeren als die nummers zeer geliefd zijn. Vind ik dan.
Ehmmm Metallica buiten de 30-50 groep.... Je weet hoe lang Metallica al bezig is?
Sinds ergens begin '80 als ik me niet vergis, ik ben geen Metallica kenner.
  zondag 29 oktober 2006 @ 19:32:15 #25
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_43043907
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 19:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Sinds ergens begin '80 als ik me niet vergis, ik ben geen Metallica kenner.
81 volgens mij, zijn dus al 25 jaar bezig en vallen daarmee wel degelijk in de groep 30-50.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')