Oke. Dit was mijn 1e email naar Radio 2, afdeling Top 2000. Ow en misschien wel even van belang voor de terpetijnpissers onder ons dat ik dit niet hier plaats om commentaar te krijgen over wat ik gevraagd heb; het is bedoeld als informatie. Het gaat er dus ook niet om of de voorbeelden die ik noem al dan niet bij mijn eigen voorkeuren horen.
quote:
Vorig jaar was er voorafgaande aan de stemming voor de Top 2000 de mogelijkheid om artiesten/nummers te nomineren voor de lijst. Is dit voor dit jaar weer het geval en zo nee, waarom niet?
Voorts gaan de geruchten dat bepaalde bands (bijvoorbeeld een band als Radiohead) niet gewenst is in de lijst en moedwillig uit de lijst gehouden wordt, vanuit het oogpunt dat die muziek niet bij radio 2 hoort. In hoeverre is hier beleid voor?
Ook heb ik nog een vraag over liedjes die dit jaar zijn uitgekomen. Vorig jaar belandde Katie Melua op nr. 23 (dacht ik) in de lijst. Dit nummer stond op dat moment nog hoog in de hitlijsten en dus was een hoge notering een logisch vervolg. Nog even los van het feit of ik dit een mooi/niet mooi nummer vind, vraag ik me af in hoeverre het redelijk is dat recente nummers deel uitmaken van een top 2000 allertijden. Persoonlijk zou ik er voor pleiten dat nummers in elk geval een jaar oud moeten zijn. Dit voorkomt veel meer 'vervuiling' van de lijst. Want Katie Melua hoort natuurlijk niet in de top 100 boven klassiekers van pink floyd, the stones, the beatles enzovoort. Hoe staat radio 2 ten opzichte van deze redenering?
Gaarne ontvang ik hier een reactie op.
De reactie hierop was als volgt:
quote:
Hierbij reageren we graag op uw mailbericht, waarin u een aantal vragen aan ons stelt over de Top 2000.
Dit jaar organiseren we geen 'Tip 2000 Themaweek' zoals vorig jaar. De Tip 2000 was in 2005 een bewuste keuze om nieuwe aanwas te genereren in de zogenaamde 'keuzelijst' van de Top 2000. Daardoor konden we deze
uitbreiden met nieuwe titels en recenter werk.
De keuzelijst bestaat inmiddels uit bijna 5.000 titels en onze ervaring is, dat vrijwel alle luisteraars hierin hun favoriete nummers terugvinden.
Mocht uw favoriete nummer er ondanks het uitgebreide keuze-aanbod niet bij staan, dan kunt u natuurlijk altijd gebruik maken van de optie "vrije keuze" om een extra titel op te geven.
Radio 2 past geen censuur toe op de keuzelijst en op de Top 2000. De lijst wordt bepaald aan de hand van stemmen van luisteraars. In de afgelopen jaren is gebleken dat de Radio 2 luisteraars sommige muziek nu eenmaal niet in de lijst stemmen. Kennelijk is er een sterke zelfregulerende werking: artiesten als Frans Bauer, toch zeer populair in ons land, horen volgens de Radio 2 luisteraar niet in de Top 2000 thuis. Wellicht geldt hetzelfde voor een band als Radiohead, die
doorgaans geen mainstream muziek maakt.
Over smaak kun je eindeloos discussiëren. Dat is één van de dingen die de Top 2000 zo leuk maakt. Jaarlijks wordt de Top 2000 geëvalueerd en uw voorstel (om platen pas een kans te geven als ze 1 jaar uit zijn) is bij ons regelmatig onderwerp van gesprek. We concluderen echter steeds opnieuw, dat het zelfregulerend karakter van de Top 2000 boven alles gaat. Daarom hebben ook de nieuwste nummers kans om in de Top 2000 terecht te komen. Dit betekent dat een liedje soms onverwacht hoog kan staan. Soms zien we dat liedje in het jaar erop niet meer terug, soms handhaaft het zich in de top. De positie van de plaat door de jaren heen bepaalt zo de 'eeuwigheidswaarde'. Deze methode houdt de lijst dynamisch, omdat er een 'tijdsbeeld' in de diverse edities terug te vinden is.
Wij hopen dat wij hiermee uw vragen hebben beantwoord en dat we u ook dit jaar weer kunnen verwelkomen tijdens de Top 2000.
Ik reageerde als volgt:
quote:
Houdt het in dat we dezelfde keuzelijst als verleden jaar hebben?
Die vrije keus is prima, maar ook jullie weten dat een nummer dan nagenoeg geen kans maakt, tenzij het een zeer recent nummer is.
Radiohead geen mainstream muziek? Hmmm er zijn toch zat nummers die bijna iedereen kent: Creep, Street Spirit, Karma Police bijvoorbeeld. Die zijn zo toegankelijk als wat. Vrees alleen dat radio 2 ze zelden draait. Want zeg eens eerlijk: is een nummer van The Cure nou zo vreselijk toegankelijk? Of Pink Floyd? Neen...alleen bestaan ze langer en zijn het voor radio 2 begrippen ook al lang en breed klassiekers omdat ze al minstens 20 jaar gedraaid worden.
Tja wat betreft die actuele platen in de lijst sta ik lijnrecht tegenover jullie beleid. Het tijdsbeeld zie je ook wel terug als je bepaald dat platen een jaar oud moeten zijn. Maar de 'vervuiling' die dan optreedt is minder dan bij platen die gewoon nog in alle nederlandse hitlijsten te vinden zijn.
Op ons forum is bij het maken van dit soort lijstjes ook altijd dat jaar een regel. Dat werkt prima!
Hier volgde nog 1 reactie op. Helaas wordt niet alles hierin beantwoord, maar toch:
quote:
Graag reageer ik nog even op uw laatste mail. De keuzelijst is inderdaad in de basis gelijk aan vorig jaar.
Tja, over muziek kunnen we eindeloos discussiëren, zo blijkt maar weer. En over de keuzelijst en de platen die daar wel of niet in thuishoren, wordt ook bij ons regelmatig gesproken. U kunt er van uit gaan dat alle argumenten, voors en tegens ook bij ons de revue passeren.
Ik zal uw mail doorsturen naar de muziekredactie van Radio 2, zodat zij kennis nemen van uw visie.
Tja ik had hier ook nog wel op kunnen reageren, maar ik heb het maar zo gelaten. Wellicht nemen ze het mee in hun volgende bespreking.