Eindelijk een rijpe vrouw!
Zaterdag worden zes van de tien X Factor-finalisten bekend. Drie van hen zijn 26-plussers met de 67-jarige Dorine als oudste. Kan een nieuw idool grijs haar hebbe? Een kijkje bij de opnames van de selectie. ![]()
België en Vriendschap gingen aan Dorine (67) volledig voorbij. Luistert ze eigenlijk weleens naar moderne muziek? ,,Sjostakovitsj bedoel je? Nee, ik ben meer van Bach, Mozart en Debussy. Een beetje ouderwets.’’ Een antwoord dat van de gemiddelde Jim of Jamai tijdens vorige Idols-edities niet te verwachten was.
De gepensioneerde logopediste, tegenwoordig full time grootmoeder, besloot mee te doen aan de tv-talentenjacht toen ze ‘in dat reclamefilmpje voor X Factor een vrouwtje met een wandelstokje zag lopen’. ,,Die lijkt op mij,’’ dacht ze. ,,Wel jammer dat er niet meer oudjes zijn. Mijn tegenstanders hebben nu de leeftijd van m’n dochter. Blijkbaar durven de meeste 70-jarigen dit niet. Natuurlijk: ik denk soms al aan de dag dat ik doodga, maar dat weerhoudt me er toch niet van lekker te zingen?’’
Dorines leeftijdscategorie krijgt in Idols-opvolger X Factor nu ook zijn kans op instant-roem die eerder alleen begin-twintigers als Boris of Raffaëla ten deel viel. De maximumleeftijd van 35 jaar is verdwenen. Volgens Temming, jurylid/coach van de oudere solisten, kan een artiest op leeftijd zeker idolen-potentie hebben. ,,Juist makkelijker! In het theater zie je prachtige acteurs van 70 jaar. Waarom niet in de pop? Als er geen gelikte marketingcampagne bij past, bestaat het niet, lijkt de gedachte. Dat weiger ik te geloven. Oud is niet versleten. Kijk naar de Buena Vista Social Club. Die mannen braken door toen ze al dik bejaard waren.’’
Temming heeft om uit te maken welke drie van zijn zes overgebleven protégés naar de finale gaan een bijzonder optreden georganiseerd. In het Amsterdamse Panama zingt het zestal voor een publiek van ervaren muzikanten. Temming blijkt een uitgebreide kennissenkring te hebben. Suzanne Klemann van Loïs Lane, Henk Westbroek, Bert Kuizenga, Daniel Boissevain en de bijna voltallige Wild Romance zijn op de door Temming beloofde gratis drank en hapjes afgekomen. ,,Geen moeilijker publiek dan een zaal vol collega’s,’’ weet het jurylid. ,,Die vinden zichzelf namelijk altijd beter dan de artiest op het podium.’’
De strenge blikken vooraf maken de zes bijna-finalisten aardig nerveus. Behalve Dorine. Tijdens de repetitie gaat bijna haar gehele versie van klassieker Feeling good verloren doordat ze náást in plaats van ín de microfoon zingt. Het deert haar nauwelijks. ,,Het maakt me ook weinig uit hoe deze verkiezing eindigt. Een opstapje naar glitter en glamour? Ben je mal. Naar roem zoek ik niet meer. Ik wil slechts tegen mijn leeftijdgenoten zeggen: jongens, we zijn nog best in staat te leven én te genieten.’
Haar concurrenten hebben andere motieven voor hun deelname. R&B-zanger Ruben (32) bijvoorbeeld. Hij trok de afgelopen jaren als zanger van The Sunclub langs discotheken, maar wil meer met zijn carrière dan schnabbels in feestzalen in Vroomshoop en Puttershoek. ,,Vroeger werden artiesten nog zomaar in een club ontdekt. Nu komen sterren alleen nog uit dit soort tv-concepten. X Factor heeft alle media mee. Voor de winnaars is hun carrière ineens een geplaveide weg. Je moet alleen zorgen dat je er niet afvalt.’’
Als alle toeschouwers hun eerste bier en wijn op hebben, presenteert Temming de zes kandidaten van wie hij verwacht dat ze uiteindelijk de jongere deelnemers (onder de hoede van Henkjan Smits) en de zanggroep (begeleid door Marianne van Wijnkoop) zullen verslaan. ,,Ze zijn alle zes beter dan de twee andere klasses. Het gaat mij om prettige stemmen. Niet om ‘kunnen zingen’ waar Henkjan alleen op let. Winnares van vorig jaar Raffaëla was er bij mij in de voorronden uitgevlogen.’’
Na zes liedjes, een gezamenlijke finale én een toegift beraadt Temming zich op zijn eindoordeel. Aan de bar zijn de meningen verdeeld. Gruppo Sportivo-frontman Hans van den Burg heeft geen kandidaten met de x-factor gezien. ,,Niemand bezorgde mij kippenvel. Wel vond ik die oudere dame erg sympathiek. Ze kunnen allemaal zingen, maar waarom die afgezaagde liedjes! Pff... probeer iets gewaagds. Dit is heel erg TMF. Dit soort Idols verdwijnt na verloop van tijd allemaal naar elders in de vermaakindustrie. Ik zie geen nieuwe Huub van der Lubbe of Herman Brood. Die laatste kon niet eens zingen, maar als er iemand de x-factor had was hij het.’’
Verderop aan de toog is Suzanne Klemann enthousiaster. ,,De kwaliteit was erg hoog. Iedereen zong goed. Dorine, la grande dame, vond ik de beste. Eindelijk een rijpe vrouw! Ze heeft niets te verliezen, maar wint daardoor juist. Nee, ik ben geen fan van dit soort talentenjachten. Je ziet kinderen winnen, die een jaar lang denken grote sterren te zijn en daarna ineens de aandacht zien opdrogen. Voor hen ook niet goed. Misschien dat oudere deelnemers die snelle roem beter aankunnen.’’
De belangrijkste vraag in de X Factor-finale wordt of de oudere deelnemers zich, wanneer de sms-stemmen van de veelal jeugdige kijkers gaan tellen, kunnen meten met de jonge wannabe-idolen. Temming denkt uiteraard van wel. ,,Belachelijk dat kinderen hun beltegoed opmaken omdat het blijkbaar hun natte droom is mensen die ze aardig vinden verder te helpen. Ja klopt: het is wel de realiteit. Maar daarmee ga ik niet akkoord. Stemmers moeten niet denken ‘Wow, wat een knappe gozer’, maar ‘Van hem wil ik meer horen’.’’