Juist! Dat ziet er logisch uitquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:11 schreef Lienekien het volgende:
Fauteuil.
Weet je wat ook zo'n mooi woord is, daar moest ik door 'fotui' aan denken: flottielje.quote:
Nooit van gehoord!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet je wat ook zo'n mooi woord is, daar moest ik door 'fotui' aan denken: flottielje.![]()
quote:
quote:1·groep van in tactisch verband opererende oorlogsschepen onder centraal commando
2·konvooi van zeilvaartuigen
Maak eens een mooie zin met alledrie die woorden, Erik.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:14 schreef Tha_Erik het volgende:
Fnuiken is ook mooi. En ik vind "herfst" een prachtig woord. En "noest".
Ja, ik had het ook al opgezocht. En er meteen op gegoogled.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:15 schreef Lienekien het volgende:
Wellicht. Het ruikt heerlijk maar is niet zo gemakkelijk te combineren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen, venkel is een onderschatte groente.
Ik maak een mooie zin met de woorden fnuiken, herfst en noest.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maak eens een mooie zin met alledrie die woorden, Erik.
Gisteren reed ik toevallig nog door het oord Harskamp, en zag bij binnenkomst dat oom Hans 50 jaar geworden was. Ken je die?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Haha, ja, dat is behoorlijk vreselijk. Er was zo'n periode dat iedereen van die uitgesneden houten eendjes had, in Harskamp dan. En zaken als de Trendhopper proberen me te vertellen hoe ik mijn interieur evenwichtig kan voorzien van accessoires. Je maakt je huis er juist compleet inwisselbaar mee.
Als je daar nou van maakt: In de herfst is het vanwege de kou en natheid fnuikend voor de gewrichten om te veel noeste arbeid te verrichten. Dan heb je ook nog mooi wat van de betekenis verwerkt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:19 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik maak een mooie zin met de woorden fnuiken, herfst en noest.
In de herfst is het fnuikend om te veel noeste arbeid te verrichten.
Twee stuks.
Ja, jufquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je daar nou van maakt: In de herfst is het vanwege de kou en natheid fnuikend voor de gewrichten om te veel noeste arbeid te verrichten. Dan heb je ook nog mooi wat van de betekenis verwerkt.
(Ja juf.)
![]()
Zijn die twee niet een beetje tegenstrijdig?quote:on·ver·hoopt (bn.)
1 beter dan men had gehoopt
2 waarvan men hoopt dat het niet gebeurt
Ik vermoed dat de zinsconstrucie wel duidelijk maakt welke van de twee betekenissen het is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:23 schreef IQM het volgende:
[..]
Zijn die twee niet een beetje tegenstrijdig?
Die twee zijn heel erg tegenstrijdigquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:23 schreef IQM het volgende:
Ja, oké. Dat denk ik ook wel.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de zinsconstrucie wel duidelijk maakt welke van de twee betekenissen het is.
Maar ik kan even niet zo hard nadenken, hoor.![]()
Zeg, hoor eens even. Waaruit heb je dat geciteerd?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:23 schreef IQM het volgende:
[..]
Bij vrouwen kan alles twee hele tegenstrijdige betekenissen hebbenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:26 schreef IQM het volgende:
[..]
Ja, oké. Dat denk ik ook wel.
Maar dan nog is het raar dat een woord twee tegenstrijdige betekenissen kent.
Jij kent de vrouwen slecht, Erik.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:27 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Bij vrouwen kan alles twee hele tegenstrijdige betekenissen hebben.
.
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=onverhooptquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zeg, hoor eens even. Waaruit heb je dat geciteerd?
Want de ene betekenis is een bijwoord en de andere een bijvoegelijk naamwoord. Ik zat dus goed met mijn vermoeden.
INderdaad. Ik zei het ook alleen omdat het altijd gezegd wordt. Wanneer vrouwen ja zeggen, dat ze nee bedoelen en dat soort nonsens.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij kent de vrouwen slecht, Erik.![]()
quote:onverhoopt
I
bijv. naamw.
1·zó als men niet had durven hopen
synoniem: verrassend
een geheel onverhoopte en niet minder welkome verrassing
een onverhoopt genot
II
bijw.
1·tegen hoop of tegen verwachting in
mocht u onverhoopt een ongeluk overkomen
Heel goed.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:29 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
INderdaad. Ik zei het ook alleen omdat het altijd gezegd wordt. Wanneer vrouwen ja zeggen, dat ze nee bedoelen en dat soort nonsens.
Die zeggen dan: "Meneer, koopt u dan toch fijn onze driedelige Van Dale, inclusief CD-rom."quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:31 schreef IQM het volgende:
Nou, dan ga ik maar eens mailen naar de meneren en mevrouwen van Van Dale Taalweb.
Ik vind een definitie waarin het woord als een onverwachte gebeurtenis wordt uitgelegd veel beter.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:31 schreef Tha_Erik het volgende:
Zou je het dan niet in beide gevallen kunnen vergelijken met onverwacht?
In het tweede geval (het onverhoopte ongeluk) gaat er dan toch wel een betekenisnuance verloren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:31 schreef Tha_Erik het volgende:
Die is niet bepaald profijtigquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die zeggen dan: "Meneer, koopt u dan toch fijn onze driedelige Van Dale, inclusief CD-rom."![]()
'Onverwacht' klinkt zo...neutraal.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:31 schreef Tha_Erik het volgende:
Nou, ik ging er eigenlijk van uit dat ze mij die kosteloos zullen toesturen om de zojuist geleden pijn te verzachten.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die zeggen dan: "Meneer, koopt u dan toch fijn onze driedelige Van Dale, inclusief CD-rom."![]()
In de meeste gevallen werkt het best aardig als je een betekenis van een woord zoekt, of zoekt naar een passend synoniem.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:35 schreef IQM het volgende:
[..]
Nou, ik ging er eigenlijk van uit dat ze mij die kosteloos zullen toesturen om de zojuist geleden pijn te verzachten.
Nu vertrouw ik nooit meer op Van Dale Taalweb. Ze hebben gefaald! Gefaald, zeg ik je!
Fijn dat je het even relativeert voor ons IQ-mannetje.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:36 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
In de meeste gevallen werkt het best aardig als je een betekenis van een woord zoekt, of zoekt naar een passend synoniem.
vergeet je niet het grote glas water ook op te drinken?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:38 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb nog maar een pijnstiller genomen.
Ik doe het direct, al voelt het niet als uitdrogingshoofdpijn.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
vergeet je niet het grote glas water ook op te drinken?
Wanneer je zelfs in je dromen aan het slowchatten bent, dan zit je misschien toch nét iets te vaak hier op het forum.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:50 schreef Tha_Erik het volgende:
Zal ik eens wat grappigs zeggen? Ik drommde vannacht dat er opeens nieuwe TTK-mods waren, en ik had er een naar gevoel van toen ik wakker werd.
Nee, da's juist een goed teken!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer je zelfs in je dromen aan het slowchatten bent, dan zit je misschien toch nét iets te vaak hier op het forum.
Het was niet alleen slowchat, het ging om TTK, dat ik het klote vond dat er nieuwemods waren, en dat de hele sollicitatieronde aan me voorbij gegaan wasquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer je zelfs in je dromen aan het slowchatten bent, dan zit je misschien toch nét iets te vaak hier op het forum.
Weet je nog wie het warenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:50 schreef Tha_Erik het volgende:
Zal ik eens wat grappigs zeggen? Ik drommde vannacht dat er opeens nieuwe TTK-mods waren, en ik had er een naar gevoel van toen ik wakker werd.
Wilde je hie rmod worden dan? Ik zal aan je denken als ik opstapquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:54 schreef Tha_Erik het volgende:
Het was niet alleen slowchat, het ging om TTK, dat ik het klote vond dat er nieuwemods waren, en dat de hele sollicitatieronde aan me voorbij gegaan was.
DaMart in ieder geval, maar de andere ben ik vergeten.quote:
Done. En nu maar afwachten hoe ze door de knieėn gaan voor mij en hun nederige excuses zullen aanbieden. Muwahahahaha.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:31 schreef IQM het volgende:
Nou, dan ga ik maar eens mailen naar de meneren en mevrouwen van Van Dale Taalweb.
Ik zou het neit erg vinden, nee. Maar ik vind TTK een fijn subforum. AL weet ik niet of ik geschikt ben als MOD, misschien wat stemmingswisselingen te veelen ietwat instabiel.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Wilde je hie rmod worden dan? Ik zal aan je denken als ik opstap![]()
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:55 schreef Tha_Erik het volgende:
DaMart in ieder geval, maar de andere ben ik vergeten.
Ik dacht echt dat het een grap was.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:55 schreef IQM het volgende:
[..]
Done. En nu maar afwachten hoe ze door de knieėn gaan voor mij en hun nederige excuses zullen aanbieden. Muwahahahaha.
Och, iedere mod heeft zo zijn of haar eigen manier van modereren. Ik hou alleen in mijn achterhoofd dat ik mezelf geen kleuterjuf vind, dat ik hier ben voor de mensen op het forum en niet voor mijn eigen dictatoriale plezier en ik vind creativiteit belangrijker dan stomme regeltjes. Eén van de redenen dat ik nog niet ben opgestapt is dat ik zo bang ben dat er een 'echte mod' op TTK komt, zo één die wel streng is en overal slotjes opgooit en bijv. JAM's hersenspinsels niet waardeert. Eentje waarbij je nooit mag slowchattenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:56 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik zou het neit erg vinden, nee. Maar ik vind TTK een fijn subforum. AL weet ik niet of ik geschikt ben als MOD, misschien wat stemmingswisselingen te veelen ietwat instabiel..
Dat wįt een grap was? Dat ik zei dat ik naar Van Dale ging mailen?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht echt dat het een grap was.![]()

quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:57 schreef LXIV het volgende:
Toontje is overigens weer zo'n briljant ONZ-topic.![]()
Įls ik al mod zou worden, dan zou ik niks ingrijpends veranderen. Het is hier juist zo tof omdat het hier juist wat losser is. En lekker rustig. Een mooi opstapje voor mijn reis naar FAquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Och, iedere mod heeft zo zijn of haar eigen manier van modereren. Ik hou alleen in mijn achterhoofd dat ik mezelf geen kleuterjuf vind, dat ik hier ben voor de mensen op het forum en niet voor mijn eigen dictatoriale plezier en ik vind creativiteit belangrijker dan stomme regeltjes. Eén van de redenen dat ik nog niet ben opgestapt is dat ik zo bang ben dat er een 'echte mod' op TTK komt, zo één die wel streng is en overal slotjes opgooit en bijv. JAM's hersenspinsels niet waardeert. Eentje waarbij je nooit mag slowchatten![]()
Ik ook niet hoorquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:02 schreef IQM het volgende:
FA. A. Dat heb ik nou nooit willen worden.
In soep doet venkel het goed. In mijn risotto is het het hoofdbestanddeel. Parmezaan en geitenkaas doen het er prima bij omdat ze niet zo'n dominerende smaak hebben. En het ruikt inderdaad heerlijk.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wellicht. Het ruikt heerlijk maar is niet zo gemakkelijk te combineren.
Het is niet mijn oom. Het had wel mijn oom kunnen zijn.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:20 schreef LXIV het volgende:
Gisteren reed ik toevallig nog door het oord Harskamp, en zag bij binnenkomst dat oom Hans 50 jaar geworden was. Ken je die?
Kervelsoep bijvoorbeeld. Met rundergehaktballetjes.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In soep doet venkel het goed. In mijn risotto is het het hoofdbestanddeel. Parmezaan en geitenkaas doen het er prima bij omdat ze niet zo'n dominerende smaak hebben. En het ruikt inderdaad heerlijk.
Aangaande familiebanden: iets wat me al langer op de toppen van mijn vingers ligt: heb je een neef/broer die Gerrit heet?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is niet mijn oom. Het had wel mijn oom kunnen zijn.
Ja, da's allemaal wat. Mijn opa heette Gerrit. Die ging gewoon in bed dood.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:40 schreef Augustina het volgende:
Ik had een oom Gerrit ooit. Die viel plots dood neer op de pooltafel. Het was me allemaal wat.
Aaaaaah!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:41 schreef Isabeau het volgende:
En over familie gesproken, ik denk dat ik maar eens richting mijn broer ga (half uur fietsen). Ze zullen nu het eten wel op hebben![]()
quote:Bij mijn vriendin thuis zeiden ze het altijd: "Wat nu, wat nu, zei Pichegru". Zoals dat gaat met dat soort uitspraken worden die te pas en te onpas gebruikt maar toch vooral in kwesties waarin de hoofdpersoon even niet wist wat te doen. Ik was de uitdrukking en Pichegru eigenlijk totaal vergeten tot afgelopen zaterdag een column verscheen van de hand van Adriaan Jaeggi in Volkskrant Magazine afgelopen zaterdag met de titel "Wat nu?, zei Pichegru".
Jeugdsentiment sloeg toe en een heel vat met herinneringen dat lang dicht had gezeten ging weer open. Heerlijk!
Maar wie is nu eigenlijk Pichegru en wie van jullie kent hem nog?
Pichegru was een Franse generaal die in 1794/95 ons land veroverde met zijn leger en zo de weg vrijmaakte voor wat later bekend zou worden als de Franse tijd. Door de vroegtijdig ingevallen vorst trok hij in korte tijd over de bevroren rivieren. Toen Pichegru echter de grote rivieren in midden Nederland bereikte, leek dit een onneembare barričre. Wat nu, wat nu, moet Pichegru toen gezegd hebben, wat uiteindelijk heeft geleid tot de uitdrukking Wat nu, zei Pichegru (of Pietje Cru).
Een andere verklaring is dat Pichegru synoniem werd voor historische twijfelaars. Pichegru keerde zich later namelijk tegen Napoleon. Net als een andere veldheer uit het Franse leger, Jean Baptiste Bernadotte. De volledige uitdrukking zou dan moeten zijn: `Wat nu? zei Pichegru. Kan niet verrotte, zei Bernadotte'.
BRON
Wat fijn dat je ons met een bezoek komt vereren, Sigme!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:43 schreef sigme het volgende:
Ik ben niet echt bekend in TTK, ik hoop dat ik hier even bij de slowchatters iets mag droppen.
Waarschijnlijk is sommigen de uitdrukking "Wat nu wat nu zei Pichegru?" wel bekend. Wij hadden daar thuis nog een vervolgzinnetje op, maar dat zie ik nergens (google) door anderen gebruikt worden. Kent iemand het zinnetje volgend op wat nu wat nu zei Pichegru?
Ik denk dat het vervolgzinnetje enkel bij jullie thuis gebruikt werd.quote:Wat nu, zei Pichegru
Toen Pichegru de grote rivieren in midden Nederland bereikte, leek dit een onneembare barričre. Wat nu moet Pichegru toen gezegd hebben, wat uiteindelijk heeft geleid tot de uitdrukking Wat nu, zei Pichegru (of Pietje Cru).
Ik dacht dat je eigen creatieve geest dit Bernadotte-zinnetje had verzonnenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:47 schreef IQM het volgende:
Kan niet verrotte, zei Bernadotte. [afbeelding]
Dan had ik wel wat anders verzonnen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik dacht dat je eigen creatieve geest dit Bernadotte-zinnetje had verzonnenMaar het klopt ook nog!
(ik ben eigenlijk al weg, dit is mijn ziel die zich nog vastklampt aan de laptop)
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat fijn dat je ons met een bezoek komt vereren, Sigme!![]()
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:56 schreef Isabeau het volgende:
Ik wil eigenlijk dat ze gaan zeggen: goh, wat ben je laat.
Ze noemen het sju, ze schrijven het jus en ze bedoelen gewoon stip.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:55 schreef IQM het volgende:
'Pardoes' rijmt toch helemaal niet op 'jus'. [afbeelding]
Bedanktquote:
Wie is 'ze'? Je familie? En heb je het nou dus al gevonden of niet?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Ze noemen het sju, ze schrijven het jus en ze bedoelen gewoon stip.
Dat van die sju, jus en stip is een uitdrukking. Een andere.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 20:01 schreef IQM het volgende:
[..]
Wie is 'ze'? Je familie? En heb je het nou dus al gevonden of niet?
Gelijk aan dat citaat wat IQM aanhaalde: te pas en te onpas, maar toch vooral in kwesties waarin de hoofdpersoon even niet wist wat te doen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 20:17 schreef Augustina het volgende:
En wanneer wordt deze uitspraak zoals gebezigd, sigme? Of is het iets wat je zo nu en dan zomaar uitroept?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |