quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:27 schreef Raissa het volgende:[..]
Mag ik vragen hoe jij er voor zorgt een zo stressvrij mogelijk leven te leiden? Ik kan echt niet goed om gaan met stress en ben altijd benieuwd hoe andere mensen er dan mee omgaan
![]()
Ja hoor; hier een uitgebreid antwoord:
Ik heb 4 jaar intensieve therapie gehad op alle fronten (psychotherappie, bewegingstherapie, creatieve therapie noem maar op), in het begin 3 dagen in de week, later 1 dag.
Dit kwam door andere dingen, dingen die ik nog moest verwerken, en ik had een burnout aanvankelijk, later bleek dus dat het een beetje dubbel werd dat ik cu bleek te hebben, ik bedoel daar kon nog weleens goed mijn moeheid vandaan komen (voelde me gewoon erg leeg, maar was op dat moment ook nog erg ziek dacht alleen dat het tussen me oren zat, maargoed, klopt enerzijds wel, maar was dus ook nog iets lichamelijks).
Zo stressvrij mogenlijk leven is voor mijzelf mogenlijk door gewoon het hele roer te hebben omgegooid. Ik leef voor mijn plezier en niet voor anderen, dat voorop staand. Daarbij heb ik gemerkt dat ik een duidelijke vaste structuur nodig heb.
Ik ben van mezelf ook snel gestressed, snel geprikkeld, terwijl ik zelf heel rustig en kalm van buiten blijf; dit slaat dus naar binnen; en waar komt het uit? Yep die ene gevoelige plek. Zo krijg ik buikpijn als ik iets leuks ga doen, bloed savonds als ik overdag naar de dierentuin ben geweest etc. Dus ik ben me daar heel bewust van geworden.
Je kan niet alle spanning vermijden, maar wel veel door er anders mee om te gaan en duidelijk grenzen te stellen en vooral goed voor jezelf te zorgen.
En het kunnen hele kleine dingen zijn.
Zo ben ik als ik de hele dag onder mensen ben geweest; hoe leuk dan ook; overprikkeld als ik savonds thuis kom.
Ik voel dan als het ware prikkels over me lichaam, een buzz in me lichaam; letterlijk overprikkeld. Ik neem dan een lange warme douche; smeer mezelf goed in met bodybutter waarmee ik mijn spieren ook losmasseer om te ontspannen, en dan lekker genieten van stom vermaak.
Ik ben gewoon veel dingen bij de kern gaan aanpakken; waar krijg ik stress van; welke dingen kunnen weg uit mijn leven, en welke moeten blijven maar zou ik anders kunnen aanpakken.
Ik had een goede baan in de ICT; dat heb ik dus echt achter me gelaten; hoe leuk ik het werk zelf ook vind. Maar ik vind een paar dingen toch belangrijker in mijn leven zoals mijn gezondheid en welzijn.
We moeten nu van absoluut minder geld rondkomen, maargoed het geluk ligt niet bij geld ben ik al achter.
Ik ben een paar jaar volledig afgekeurd geweest, wat absoluut waardevol voor mijzelf is geweest zodat ik mij in alle rust (naja rust, die jaren zijn heel erg intensief en behoorlijk zwaar geweest) kon bezighouden met mijn eigen genezingsproces en me leven op een ander spoor te zetten.
Ik heb thuis een kleine dierentuin opgebouwd, das druk, veel beestjes om voor te zorgen, maar voor mijzelf werkt het ook erg helend, ik vind het heerlijk, daarnaast heb ik nog een aantal hobbies.
Ik voel me prettiger door gewoon thuis te zijn met mijn vriend en de beestjes, gewoon lekker tuttelen en freubelen.
Qua werk heb ik een hele andere instelling gekregen; ik werk nu 2 dagen in de week; ja het kan wel een stressjob zijn aangezien het toch iets commercieel administratiefs is geworden; maar ik kan het nu beter van me afzetten doordat ik er anders over ben gaan denken. Het werk wil ik nog een beetje proberen uit te bouwen; want ja er moet toch brood op de plank komen en de verwachting is dat ik volledig goedgekeurd zal worden no matter wat.
Verder leef ik hier per week; heb een vaste weekstructuur; met veel tijd voor mezelf ingeruimd naast de dingen die gewoon moeten (werk/huishouden etc). Het gekke is; ik krijg nu meer gedaan dan voorheen; kwestie van time-management en prioriteiten stellen (makkelijker gezegd dan gedaan, I know
![]()
).
Het gaat niet allemaal vanzelf en ik moet goed op dingen blijven letten, en ook zeker dingen laten (ik bedoel vakantie vind ik al TE stressvol) maar het gaat zo prima, mijn vriend is er ook happy mee (die is zelf een stresskip vergeleken met mij, ik ben van mezelf echt eigenlijk te kalm qua dat, maar van binnen dus niet echt) en me leven is op deze manier echt naar mijn zin; wat dus een positieve invloed heeft op mijzelf en mijn lichaam.
Ik denk dat ik vergeleken met anderen wel erg veel tijd voor mezelf heb en voor leuke dingen; maar ik heb het ook gewoon nodig heb ik gemerkt om te zorgen dat ik mezelf staande hou en niet weer ziek raak (of overspannen of cu).
En we kunnen ons gezinnetje gewoon prima draaiende houden op deze manier; dus waarom zou ik dan meer geven dan ik heb? Ik doe trouwens wel nog veel; voor andere websites maken; computer maken; dit doen dat doen; verenigingen etc, dat zit gewoon in me, aartje naar me vaartje. Maar het is minder met moeten en meer met mezelf begrenzen.
Dat is dus mijn manier van zo stressvrij mogenlijk leven.
En goede voeding is dus ook heel belangerijk; zorgen dat je voldoende vers voedsel binnenkrijgt waar echte energie in zit; waar je lichaam sterker van kan worden.
En dus voldoende ontspanning en rust. Ik vind bijv de natuur ook heerlijk om even te ontstressen; ben dit jaar ook begonnen met nordic walken; misschien voor een jonge meid als ik 'stompzinnig' maar het werkt wel.
Ohw en nog een waarschuwing; de opvlammingen die ik eerst had zijn dus wel aangepakt met medicijnen; kon ook niet anders want ik verloor dagelijks veel bloed en andere bende; de laatste 45 cm van mijn darmen was ook volledig ontstoken; dat kan je niet zomaar onder controle krijgen zonder goede behandeling; dus dat moet eerst dan.
Dat heeft ongeveer anderhalf geduurt ofzow. Aanvankelijk werd er nog aan crohn ook gedacht omdat ik ook last met mijn bovenbuik/maag kreeg; maar das dus spastische darm waardoor de hele boel steeds blokkeert in de dunne darm. Het is gewoon bij CU gebleven.
In een aantal gevallen zijn medicijnen gewoon nodig; ik zal er ook naar grijpen als ik ze nodig heb en hou ze ook achter de hand; maar ik denk dat een gezond en stressvrij leven echt veel baat kan geven in dit soort gevallen.
Als jezelf lekkerder in je vel zit en gezonder dan kan je lichaam ook meer aan en weerstand bieden en helen.
En altijd dus in overleg met de internist.
Overigens mijn oma heeft ook CU; is helaas op dit moment weer ziek; lijkt me echt vreselijk voor iemand op bejaarde leeftijd. Maar zij heeft dus in het verleden een stamcel behandeling gehad wat volgens haar het enige was wat haar ooit echt goed heeft geholpen. Zelf heb ik er nog nooit van gehoord of wat, ik krijg gewoon klysma's (of pillen, maar die werken dus bij mij niet) en movicolon om op terug te grijpen en klaar.