Net als het Centraal Bureau voor de Statistiek twee prachtige namen. Het CPB is vlak na WO II opgricht door o.m. Nobelprijswinnaar Jan Tinbergen. CBS is van 1899.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 22:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Centraal Plan Bureau, welke verstokte Sovjet-adept heeft dat instituut eigenlijk verzonnen?
Je kunt de toekomst niet voorspellen, dus daar zal ook het CPB zich niet aan wagen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:13 schreef Napalm het volgende:
Verder plant het CPB niet, ze doen voorspellingen voor de nabije toekomst.
Piet Paulusma doet niet anders.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:00 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je kunt de toekomst niet voorspellen, dus daar zal ook het CPB zich niet aan wagen.
Als jij een appel van een toren op steen gooit, kun je dan voorspellen dat hij niet heel blijft?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:00 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je kunt de toekomst niet voorspellen, dus daar zal ook het CPB zich niet aan wagen.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 22:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Centraal Plan Bureau, welke verstokte Sovjet-adept heeft dat instituut eigenlijk verzonnen?
Paulusma geeft een weersverwachting, geen weersvoorspelling.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:19 schreef Napalm het volgende:
Piet Paulusma doet niet anders.
ALs het een heikele zaak wordt stapt het CPB gewoon over op scenarios..
Op basis van een wetenschappelijk bewezen theorie kan ik dat bewijzen. Economie is echter geen wetenschap zoals bijvoorbeeld natuurkunde dat wel is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:25 schreef Autodidact het volgende:
Als jij een appel van een toren op steen gooit, kun je dan voorspellen dat hij niet heel blijft?
Great minds think alike.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:30 schreef sigme het volgende:
![]()
Hey! Had ik dat niet al eens gezegd? Dat de naam alleen al te denken zou moeten geven?
Op basis van economische theorieën kun je ook voorspellen wat er gebeurt. "Stijgt de vraag, dan stijgt de prijs" bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:33 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Op basis van een wetenschappelijk bewezen theorie kan ik dat bewijzen. Economie is echter geen wetenschap zoals bijvoorbeeld natuurkunde dat wel is.
Maar sommige economische zaken zijn simpele wiskunde. Een voorspelling over de invloed van de vergrijzing in 2012 op de zorgkosten is prima te doen. Een raming van de olieprijs over 30 jaar is een stuk lastiger. Je ziet dan ook dat het CPB meestal niet langer dan 4 jaar vooruit kijkt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:33 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Op basis van een wetenschappelijk bewezen theorie kan ik dat bewijzen. Economie is echter geen wetenschap zoals bijvoorbeeld natuurkunde dat wel is.
Die bejaardenbelasting is wel een onzinnig Pvda-plan, maar aangezien het gaat om alleen zeer rijke ouderen is het effect op de CPB cijfers minimaal. Echt weer een staaltje CDA demagogie.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Het koopkrachtbeeld van de PvdA bevat een Paard van Troje omdat de bejaardenbelasting en inperking van de hypotheekrenteaftrek niet in de CPB-cijfers zijn meegenomen.
idd. vuile communisten. een WASTE OF MONEY.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 18:19 schreef PJORourke het volgende:
SCP is erger. Wat is in godsnaam een Sociaal Cultureel Plan? Is het gezond en democratisch om zoiets te hebben?
Aan onderwijs. Lijkt mij geen slecht plan. Op innovatie lopen we achter. Als die trend niet wordt gestopt, dan missen we strak de aansluiting op andere landen. Jij wilt toch ook, dat Nederland veruitgaat? Dus is investeren op onderwijs een must.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:57 schreef pmb_rug het volgende:
btw, wel terecht dat de pvda het SLECHTST omgaat met de vergrijzing. alle extra inkomsten uit die bejaarden butt fuckerij worden gewoon meteen weer uitgegeven.
Het gaat hier niet of je wel of niet naief bent. Dat is nu het leuke van politiek, dat het gaat om maken van keuzes.....Wat je als partij wilt met een land......quote:je moet wel een HEEL naieve kiezer zijn wil je daarin trappen.
Hehe, hoewel je soms iets te ver doorslaat in je minarchistische ideeen, is dit een van je scherpere postsquote:Op donderdag 26 oktober 2006 22:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Centraal Plan Bureau, welke verstokte Sovjet-adept heeft dat instituut eigenlijk verzonnen? Als de geschiedenis iéts bewijst is het wel dat een economie niet centraal valt te plannen. Maar wij hebben de geschiedenisles versimpeld tot een canon van weetjes en beschouwen het oordeel van dit overheids-instituut over het te nemen overheids-beleid als heilig.
Het vetgedrukte mag ik maar al te graag horen...........Je zou hopen dat alle partijen dit bovenaan het lijstje hebben staan....quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:56 schreef Jurgen21 het volgende:
EchtGaaf, het CDA investeert ook in onderwijs. Het CDA investeert zelfs het meeste van alle partijen in innovatief wetenschappelijk onderzoek. En toch weet het CDA ondanks die investeringen een begrotingsoverschot te realiseren van 1,1% en het meeste van alle partijen te doen aan de vergrijzing. Dat is toch echt sterk en sociaal![]()
investeren in onderwijs is fantastisch, net zoals investeren in zorg, armoede bestrijding etc etc etc Het punt is dat als we niet NU geld gaan sparen we over 40 jaar een GROOT probleem hebben. Het pvda plan om pensioenen te belasten is NIETS waard als het niet word gespaard.quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Aan onderwijs. Lijkt mij geen slecht plan. Op innovatie lopen we achter. Als die trend niet wordt gestopt, dan missen we strak de aansluiting op andere landen. Jij wilt toch ook, dat Nederland veruitgaat? Dus is investeren op onderwijs een must.
nee, het is wel naief, want je wordt voorgelogen. de pvda doet NIETS voor het vergrijzingsprobleem.quote:[..]
Het gaat hier niet of je wel of niet naief bent. Dat is nu het leuke van politiek, dat het gaat om maken van keuzes.....Wat je als partij wilt met een land......
Klopt. Maar hier schuilt dus een dilemma. Het beste is een gezond evenwicht. Beide extremen zouden m.i. niet wenselijk zijn, voor nu niet en later. Toch?quote:Op maandag 30 oktober 2006 12:47 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
investeren in onderwijs is fantastisch, net zoals investeren in zorg, armoede bestrijding etc etc etc Het punt is dat als we niet NU geld gaan sparen we over 40 jaar een GROOT probleem hebben.
De PvdA met Bos voorop maakt hier een crusiale/fatale misser (lees dodelijke fout, ja idd ik ben knetterhard op een partij waar ik het goede voorheb) rond het hele pensioen gebeuren. Electoraal totaal maar ook totaal verkeerd ingeschat (hebben niets geleerd van het rampjaar 1994 met Elco Brinkman en nog erger totaal fout gebracht en deels teruggetrokken) en kost hem o.m. zijn premierschap. Dit samen met de opleving van de economie (waar hij uiteraard niets aan kan doen; uiteraard vind ik het niet erg dat de economie aantrekt voor de goede orde, maar voor de PvdA electoraal thans niet gunstigquote:Het pvda plan om pensioenen te belasten is NIETS waard als het niet word gespaard.
Regeren is vooruit zien, de pvda leeft in het nu en ziet morgen niet.
ik had eerlijk gezegd wel een gunstiger resultaat gezien. Ze doen de moeite wel het wel, maar het resultaat bevalt me niet. Gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend (afgekort: kut). Dit is dus onverkoopbaar. Slecht dus. Ik heb liever resultaat gehad. Dit gaat de PvdA de kop kosten. Het is gewoon slecht, gewoon slecht. Ik baal als partijen hun huiswerk niet goed doen. Dom, dommer domst.quote:nee, het is wel naief, want je wordt voorgelogen. de pvda doet NIETS voor het vergrijzingsprobleem.
dan is de pvda dus geen serieus alternatief voor jou. toch maar Rouvoet dan?quote:Op maandag 30 oktober 2006 20:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Klopt. Maar hier schuilt dus een dilemma. Het beste is een gezond evenwicht. Beide extremen zouden m.i. niet wenselijk zijn, voor nu niet en later. Toch?![]()
dat ene foutje kost hem niet zijn premierschap, ook niet de de economie. Balkenende heeft een helder verhaal en Bos.... zwalkt.quote:[..]
De PvdA met Bos voorop maakt hier een crusiale/fatale misser (lees dodelijke fout, ja idd ik ben knetterhard op een partij waar ik het goede voorheb) rond het hele pensioen gebeuren. Electoraal totaal maar ook totaal verkeerd ingeschat (hebben niets geleerd van het rampjaar 1994 met Elco Brinkman en nog erger totaal fout gebracht en deels teruggetrokken) en kost hem o.m. zijn premierschap. Dit samen met de opleving van de economie (waar hij uiteraard niets aan kan doen; uiteraard vind ik het niet erg dat de economie aantrekt voor de goede orde, maar voor de PvdA electoraal thans niet gunstig).
sorry, maar word eens even WAKKER!!!quote:[..]
ik had eerlijk gezegd wel een gunstiger resultaat gezien. Ze doen de moeite wel het wel, maar het resultaat bevalt me niet. Gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend (afgekort: kut). Dit is dus onverkoopbaar. Slecht dus. Ik heb liever resultaat gehad. Dit gaat de PvdA de kop kosten. Het is gewoon slecht, gewoon slecht. Ik baal als partijen hun huiswerk niet goed doen. Dom, dommer domst.Eea heeft ook te maken met het model waarme vergelijkingen worden gemaakt, maar dat interessert de kiezer geen hol, het gaat om de BEELDVORMING. Dat snappen ze kennelikj niet bij de PvdA. Bij het CDA des te beter....
ipv dat ze aan de lonen zijn gekoppeld (wat sowieso nergens op slaat en onze economie buitengewoon inflexibel maakt in het absorberen van schokken, maar dat terzijde) zijn ze aan prijzen gekoppeld. niks aan de hand dus.quote:Als ik nou toch aan het meppen ben: dan moet ik ook zeggen dat het CDA de AOW-ers in de afgelopen jaren ook goed heeft gepakt door deze te ontkoppelen van de lonen. Dit samen met alle uitkeringen. Nu roept het CDA wel het hardste hoe a-sociaal het is om een paar euro bejaardenbelasting te vragen, terwijl dezelfde bejaarden hun AOW jarenlang bevroren hebben gezien. En worden huren losgelaten en geconfronteerd met hoge zorgkosten.....Dit zijn kwestbare groepen en vind dit niet passen binnen de fatsoenskaders....In dat verband verkoopt het CDA een halve waarheid...
Staat idd bij mij in de Top Drie. Mijn grootste vrees is echter dat Rouvoet straks gaat meedoen aan een kabinet met CDA en VVD als deze gezamenlijk onvoldoende zetels hebben. . Dat zie ik niet zo zitten..quote:Op maandag 30 oktober 2006 21:10 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dan is de pvda dus geen serieus alternatief voor jou. toch maar Rouvoet dan?
Toch vrees ik het van wel. Even met men duim in mijn mond: AOW-kwestie: -5 zetels en aantrekken economie : -5 zetels: samen -10. De PvdA zou dan op ruime voorsprong hebben gestaan.quote:dat ene foutje kost hem niet zijn premierschap, ook niet de de economie.
Maar PMB_RUG, als ik met mijn analyse er gewoon naast zit (ik ben nergens te goed voor) hoe verklaar je dan het enorme verschil van het electorale landschap tussen maart jl en nu? Was het verhaal van Balkenende voorheen dan niet helder en is Wouter Bos alleen de laatste maanden dan aan het zwalken? Ik zie at niet zoquote:Balkenende heeft een helder verhaal en Bos.... zwalkt.
Dat geloof ik niet. Nou vind ik links en rechts vage begrippen. Eigenlijk praat ik liever niet in die termen. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet of het links of rechts is, als ik dieren wil beschermen, om maar een voorbeeld te noemen.quote:de tijden dat links met links programma kan winnen zijn over.
een van de redenen dat ik het liefst zelf een nieuwe partij zou willen oprichten. Er is wat mij betreft geen partij die het echt goed doet.....nou ja wie weet, maar ik ben ook een stuk ongeduld.....Ik weet niet of ik er geschikt voor ben. Misschien maar liever een denktank oprichten.quote:sorry, maar word eens even WAKKER!!!
Dit IS links beleid, dit IS de pvda ten voeten uit. Al decennia lang voert die partij politiek op deze manier.
Dat laatste zeer zeker. Op sociaal economisch terrein, ja. Maar op andere fronten moeten we juist wel een belangrijke ontwikkelingsslag slaan. Ik maak me grote zorgen op het gebied van onderwijs. Het niveau van VMBO, HAVO, VWO, HBO maar ook onze uni's hebben duidelijk fors aan niveau ingeboet. Dit kan niet in een tijd waarin kenniseconomie essentieel is voor het toekomstbestendig maken van economie. Je redt het niet alleen met een VOC-mentaliteit. Alleen met handel redt je het uiteindelijk niet....quote:Weet je, dat werkt als een land een ontwikkelingsslag maakt (zoals Brazilie nu bijvoorbeeld), maar het werkt niet in een rijk land als Nederland. Nederland heeft rentmeesterschap nodig.
Nee dat heb je mis. De uitkeringen hebben drie jaar onder Balkenende echt keihard op 0 gestaan, in een tijd dat alles fors duurder werd. Dus geen prijscompensatie. Dat beleid zakte totaal door de fatsoensnorm en trof de mensen aan de onderkant het hardst. Dit kan gewoon echt nietquote:ipv dat ze aan de lonen zijn gekoppeld (wat sowieso nergens op slaat en onze economie buitengewoon inflexibel maakt in het absorberen van schokken, maar dat terzijde) zijn ze aan prijzen gekoppeld. niks aan de hand dus.
strategisch stemmen is sneu. ik denk juist dat Rouvoet, MOCHT hij in die coalitie gaan wat ik nog moet zien, een buitengewoon positieve invloed kan hebben op het beleid.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 11:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Staat idd bij mij in de Top Drie. Mijn grootste vrees is echter dat Rouvoet straks gaat meedoen aan een kabinet met CDA en VVD als deze gezamenlijk onvoldoende zetels hebben. . Dat zie ik niet zo zitten..
Bos heeft zich altijd op de vlakte gehouden en heeft geparasiteerd op onvrede over Balkenende, aangewakkerd door de linkse media hetze (geleid door jack 'zelfs mijn ondergoed is rood' spijkerman). NU echter moet hij zelf met iets komen en wat blijkt? NIKS, hij kent geen pieken en dalen, hij is een oppervlakkige man. Hij heeft nauwelijks visie. Hij heeft geen alternatief. Hij roept een beetje dat alles socialer moet en komt idd met een plan die weer buitensporig veel geld uit geeft. Sociaal is NIET geld naar de 'armen' smijten. Het is tevens een heel vervelend ventje, hij is vroeger gepest en dat heeft hem duidelijk getekend. Hij komt mij niet over als een prettige persoonlijkheid.quote:[..]
Toch vrees ik het van wel. Even met men duim in mijn mond: AOW-kwestie: -5 zetels en aantrekken economie : -5 zetels: samen -10. De PvdA zou dan op ruime voorsprong hebben gestaan.
Hoe verklaar je anders de enorme verschuivingen in het politieke landschap...in koud vijf maanden tijd?
Ik zie nog de Telegraaf openen op 7 maart jl: "NEDERLAND KLEURT ROOD" . Twee weken later stond de PvdA op zestig zetels in de peiling. Lichterlijke paniek bij het CDA en steeds meer druk op de premier![]()
Vanaf maart maakte de Nederlandse economie tgv het enorme aantrekken van het consumentenvertrouwen en de wereldeconomie een enorme spurt door. De gemiddelde kiezer is helaas niet zo intelligent om de juiste analyse te maken en die denkt dat het voornamelijk komt door het kabinetsbeleid. Een enorme mazzel voor het CDA.....
Die nadere mazzel was de strategische misser van de PvdA rond de AOW. Ik snap tot op de dag van vandaag niet hoe ze zo'n misser hebben kunnen maken....
...
[..]
Maar PMB_RUG, als ik met mijn analyse er gewoon naast zit (ik ben nergens te goed voor) hoe verklaar je dan het enorme verschil van het electorale landschap tussen maart jl en nu? Was het verhaal van Balkenende voorheen dan niet helder en is Wouter Bos alleen de laatste maanden dan aan het zwalken? Ik zie at niet zo
je kunt maar zoveel doen als overheid. als je niet wil werken lukt het toch niet. het is buitengewoon asociaal om mensen onterecht in de wao te laten. onethisch zelfs. een klap in het gezicht van mensen die werkelijk niet kunnen werken en werkelijk hulp behoeven.quote:[..]
Dat geloof ik niet. Nou vind ik links en rechts vage begrippen. Eigenlijk praat ik liever niet in die termen. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet of het links of rechts is, als ik dieren wil beschermen, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik geloof wel dat een sterk economisch beleid wel degelijk samen kan gaan met een fatsoenlijk mensgericht beleid. Of in ieder geval daarin een gezonde balans mogelijk is. Ik was eigenlijk een fervente CDA-er (eigenlijk diep in mijn hart ben ik dat nog wel een beetje hoor), maar het beleid van Balkenende heft mij zo zwaar teleurgesteld op sociaal terrein dat dat de reden was waarom ik ontzettend boos ben geworden op die partij. Een fatsoenlijk politicus gooit geen kansloze WAO-ers uit de uitkering, maar helpt ze aan het werk.....
ook zo'n links dogma wat pertinent onwaar is. hoe verklaar je anders het verschil in koers tussen paars (met ook de vvd) en balk?quote:En ook asielzoekers zijn mensen van vlees en bloed. Ik vind dat eigenlijk de VVD de laatste vier jaar heeft geregeerd...
tja, dan komt hij zeker het cda halen om ten hemel weer op te stijgen? hij zou namelijk heel snel zijn afgelopen met het cda in dat geval. het was een partij zonder smoel, zonder helder verhaal. zweverig geneuzel.quote:Of te wel het CDA had zich eigenlijk volledig uitgeleverd aan de VVD...Best jammer. Je zou soms willen dat Enneus Heerma weer uit de hemel zou neerdalen....
eerst maar eens wat meer van de wereld/samenleving zien?quote:[..]
een van de redenen dat ik het liefst zelf een nieuwe partij zou willen oprichten. Er is wat mij betreft geen partij die het echt goed doet.....nou ja wie weet, maar ik ben ook een stuk ongeduld.....Ik weet niet of ik er geschikt voor ben. Misschien maar liever een denktank oprichten.
quote:[..]
Dat laatste zeer zeker. Op sociaal economisch terrein, ja. Maar op andere fronten moeten we juist wel een belangrijke ontwikkelingsslag slaan. Ik maak me grote zorgen op het gebied van onderwijs. Het niveau van VMBO, HAVO, VWO, HBO maar ook onze uni's hebben duidelijk fors aan niveau ingeboet. Dit kan niet in een tijd waarin kenniseconomie essentieel is voor het toekomstbestendig maken van economie. Je redt het niet alleen met een VOC-mentaliteit. Alleen met handel redt je het uiteindelijk niet....
We moeten qua onderwijs naar de top van de wereld. Ik zou hier graag drie topuniversiteiten willen (waarvan 1 TU). Waar de aller, allerbeste studenten worden toegelaten.....
fors duurder?quote:ik prijs daarom ook PvdA en D66 dat zij het onderwerp het hoogste op de agenda heeft staan.
[..]
Nee dat heb je mis. De uitkeringen hebben drie jaar onder Balkenende echt keihard op 0 gestaan, in een tijd dat alles fors duurder werd. Dus geen prijscompensatie. Dat beleid zakte totaal door de fatsoensnorm en trof de mensen aan de onderkant het hardst. Dit kan gewoon echt niet
Jij denkt echt dat die cijfers een correct beeld geven van de werkelijke prijsstijgingen 2003-2006?quote:Op woensdag 1 november 2006 13:08 schreef pmb_rug het volgende:
kijk, dit irriteert mij nou extreem. dit zijn linkse leugens die jij, zonder enige vorm van kritiek blijkbaar, na praat.
wat zijn de feiten?
het CPI was
2003: 2,1%
2004: 1,2
2005: 1,7
2006: zal ongeveer 1,3 zijn.
maw: LAGE inflatie, LAGE prijsstijgingen voor consumenten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |