Mijn godquote:Onderbroekenaffaire bij Feyenoord'
Als we Chris van Nijnatten, chef sport van het Algemeen Dagblad, mogen geloven, dan ligt een deel van Feyenoords problemen in de zogenaamde 'onderbroekenaffaire'.
Zo schrijft Van Nijnatten in zijn wekelijkse column: "Er zijn Feyenoorders die om religieuze redenen altijd met hun onderbroek aan onder de douche staan. De islam schrijft hen namelijk voor, dat mannen zich tussen hun navel en hun knieën niet naakt aan hun medemensen mogen tonen."
"Dat vinden de andere Feyenoorders niet erg. Waar ze wel een beetje misselijk van worden, is dat níet de islam praktiserende Feyenoorders in toenemende mate eveneens met hun onderbroek aan onder de douche staan. Het wordt door de anderen opgevat als een dagelijks statement tegen hún traditionele opvattingen over voetballen voor een club als Feyenoord."
Voorts gaat Van Nijnatten in op de groepsvorming binnen de selectie van de Rotterdammers. Volgens hem bestaat de ene groep uit voornamelijk ervaren krachten met persoonlijkheid, te weten: Patrick Lodewijks, Pierre van Hooijdonk, Jeffrey Altheer, Henk Timmer, Theo Lucius, Nicky Hofs, Danny Buijs en Ron Vlaar.
Daarbuiten vormen de overige spelers eigenlijk een groepje individuen, die minder binding met elkaar heeft dan de eerste groep.
Inderdaad, hij had huntelaar onderuit moeten schoppen!quote:Op woensdag 25 oktober 2006 12:35 schreef Chadi het volgende:
Wat een zooitje ongeregeld zeg... vooral die Piere met zijn grote smoel en zelf het verkeerde voorbeeld geven.
En een artikel:quote:De Guzman verwacht niet beter te worden van het gehark van de rest.
Nu het met Feyenoord wat minder gaat, ligt niet alleen de Raad van Commissarissen, ook de spelersgroep van die club onder het vergrootglas.
Mijn meestal goed geinformeerde werkvriend Hugo Borst onthulde zondagavond in Studio Voetbal dat de selectie van Feyenoord in facties is uiteengevallen. Elders werd beweerd dat er een generatiekloof zichtbaar is op de bijvelden van de Kuip.
Hoe idyllisch was daarom het tafereel tijdens de rust van Feyenoord-Ajax in de perskamer van de Kuip. Daar zat bijna niemand, wel waren er twee naar elkaar toe gebogen gestalten zwaar in gesprek. De een had, als altijd op dat tijdstip, een zak patat in de ene en een frietje in zijn andere hand. De ander zat met gevouwen handen alsof hij aan het bidden was. De patatman analyseerde gebarend iets, waarschijnlijk een wedstrijdsituatie. Zijn gesprekspartner hoorde het geboeid aan. De verteller heette Marco van Basten, de luisteraar Ron Vlaar.
Hier zat de bondscoach zijn best te doen een speler van Erwin Koeman beter te maken. Hoezo Ajacied? Hoezo Feyenoorder? Hoezo rivaliteit? En nog belangrijker: hoezo generatiekloof? Bij Feyenoord is er geen serieuze generatiekloof. Er is slechts een kloof tussen enerzijds spelers die met elkaar verder willen en met elkaar beter willen worden; anderzijds loopt de rest in wisselende samenstelling al flierefluitend rond bij de club.
Die eerste groep bestaat hoofdzakelijk uit Patrick Lodewijks, Pierre van Hooijdonk, Jeffrey Altheer, Henk Timmer, Theo Lucius, Nicky Hofs, Danny Buijs en Ron Vlaar. Wat over blijft is geen groep, maar een pelotonnetje van wisselende dwarsverbanden en uiteenlopende belangen op de korte en lange termijn.
Hier ligt een voedingsbodem voor komische ergernissen. De leukste is wel de onderbroekenaffaire. Er zijn Feyenoorders die om religieuze redenen altijd met hun onderbroek aan onder de douche staan. De islam schrijft hen namelijk voor, dat mannen zich tussen hun navel en hun knie�n niet naakt aan hun medemensen mogen tonen.
Dat vinden de andere Feyenoorders niet erg. Waar ze wel een beetje misselijk van worden, is dat niet de islam praktiserende Feyenoorders in toenemende mate eveneens met hun onderbroek aan onder de douche staan. Het wordt door de anderen opgevat als een dagelijks statement tegen hun traditionele opvattingen over voetballen voor een club als Feyenoord.
Tja, je kunt er om lachen. Graag zelfs. Maar als deze soort irritaties bij elkaar opgeteld leidt tot debacles als tegen Ajax, dan wordt het een tikje minder komisch voor de modale supporter van rood-en-wit.
Van grotere invloed op de prestaties dan de onderbroekenaffaire zijn trouwens de ontwikkelingen rond Jonathan de Guzman. Hij staat duidelijk stil. Hij heeft zo veel talent, dat hij als 19-jarige geen gelijke of betere meer denkt aan te treffen in de spelersgroep van Feyenoord. Hij doolt rond, fantaseert over een transfer, maar verwacht niet meer beter te kunnen worden van het geklets en gehark van de rest.
Misschien is dat wel de schuld van Willem van Hanegem, die in hem een nieuwe Zinedine Zidane vermoedde. Niet duidelijk is of Jonathan wel of niet met zijn onderbroek aan onder de douche staat. Mocht dat wel het geval zijn, dan zorgt hij voor ergernis in het kwadraat. Arsenal kan zich niet snel genoeg melden voor de Canadees.
quote:Wat gaat Koeman doen?
Door PAUL VAN DEN BOSCH
ROTTERDAM - De spelers van Feyenoord krijgen vanmiddag te horen of en zo ja, welke straf volgt op de vernedering door Ajax, afgelopen zondag in de eigen Kuip. De Amsterdamse club won met 4-0, maar liet nog na de aartsrivaal in het openbaar te executeren.
Trainer Erwin Koeman kondigde meteen na de wedstrijd (�de slechtste in mijn periode hier�) aan dat hij maatregelen zou treffen. Hij ziet zijn spelers vanmiddag voor het eerst weer op het trainingsveld, na de twee dagen rust die hij hen gaf na de mislukte klassieker.
Na de training gaat Feyenoord meteen in trainingskamp voor het thuisduel van morgenavond met FC Twente, dat onder leiding van Koemans ex-collega en vriend Fred Rutten aan een sterke opmars in de eredivisie bezig is.
De geschorste Pierre van Hooijdonk en Sebastian Pardo moeten die wedstrijd al missen. Maar wellicht heeft trainer Koeman voor het tegen Ajax om zich heen schoppende duo ook wel een interne straf in gedachten.
Supporters van Feyenoord hebben voor morgenavond onder meer via het internet nieuwe protestacties aangekondigd, die vooral zijn gericht tegen president-commissaris Jorien van den Herik.
Technisch manager Peter Bosz steunt Koeman in diens beslissing om de aangeslagen Feyenoord-spelers voor een afkoelingsperiode van twee dagen naar huis te sturen. Volgens hem had het niet veel zin om hen in deze crisisachtige omstandigheden te laten trainen. Hoewel vele supporters zich op internet en in ingezonden brieven enorm hebben opgewonden over die plotselinge vrije dagen.
,,Wat je ook doet, wat je ook probeert, je krijgt kritiek,�� zegt Bosz. ,,Omdat het elftal niet wint. Zo eenvoudig is het. Maar de supporters verwarren deze dagen met een vakantie en met een beloning. Er is geen Feyenoord-speler die in deze moeilijke fase thuis vrolijk zit, geloof mij maar. In mijn periodes als trainer van De Graafschap en Heracles heb ik mijn spelers ook wel twee dagen vrij gegeven, zelfs wel vijf dagen. Omdat dat beter is dan gewoon doortrainen.��
Volgens de technisch manager heeft trainer Koeman de juiste analyse gemaakt. Bosz: ,,Na de nederlaag tegen Ajax was de vraag: waaraan ligt het? Is het probleem fysiek of mentaal. Als het fysiek zou zijn geweest, had de selectie de afgelopen twee dagen harder getraind. Maar dat is het niet. De klap is groot, ook voor de spelers. Ze zijn nu twee dagen uit de Feyenoord-omgeving weggeweest. Even weg van de druk, weg van de dingen die rond de club spelen. Daar worden ze frisser van. Als je het drukke programma bekijkt, hadden de spelers de afgelopen weken juist minder dagen vrij.
,,Maar als ik dan hoor dat er een tv-programma is dat supporters aan de deuren van de Kuip laat rammelen, zo van: de heren voetballers zijn op vakantie, dan denk ik bij mezelf: de berichtgeving over deze vrije dagen wordt wel steeds onzinniger.
,,Bovendien: hebben onze supporters in het weekeinde ook geen recht op twee vrije dagen? Ik ben blij dat Erwin Koeman in deze fase rustig blijft. Het is allemaal al zo rumoerig bij Feyenoord.��
Zoals de zaken er nu voorstaan, moet Koeman het dit seizoen met de huidige spelersgroep doen. Geld voor aankopen is er niet meer, na de late komst van Dwight Tiendalli, Danny Buijs, Angelos Charisteas en de transfervrije Phillipe Leonard in de laatste dagen van augustus.
Bosz: ,,Dat verandert alleen als externe geldschieters zich melden. In de huidige situatie blijft deze selectie zoals hij is.��
quote:Agressieve sfeer bij training Feyenoord
Feyenoordtraining.nl meldt dat er bij de training vandaag een agressieve sfeer hing. Er was veel publiek aanwezig nadat de spelers twee dagen vrijaf kregen na het echec tegen Ajax. Er hing onder andere een spandoek met de tekst: 'Vernederd worden is twee dagen vrij!'.
Precies helemaal mee eens!!quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:26 schreef Calciumdude het volgende:
Ik snap alle opmerking van de feyenoord leiding (bosz koeman ed) niet , het lijkt me vrij simpel :
pleur iedereen waar je niet tevreden over bent naar jong feyenoord en haal jongens van dezelfde positie naar het eerste !!
Lekker makkelijk , we kunnen niets doen want we hbben niets beters ??
Stel dan spelers op die beter kunnen worden !!!!
verliezen doen we de aankomende wedstrijden toch , dan maar met wat waardigheid en inzet !!!
quote:GOLFBEWEGINGEN VAN EEN TOPCLUB
Wie de moderne geschiedenis van Feyenoord bekijkt, ziet een vrij constante beweging, namelijk die van een golf. Om de, pakweg, vijf jaar is de balans in de selectie hevig zoek. Dan wordt er gehakt en gesnoeid en na een paar jaar van boetseren kan er dan weer even geoogst worden. In een nieuwe serie volgt de Feyenoord Krant aan de hand van selectiefoto’s de wave in De Kuip. Op deze site kunt u die verslagen later terug lezen. Vandaag deel 1: seizoen 1989/1990.
SEIZOEN 1989/1990
Wie de groepsfoto op het moment van afdrukken bekeek, had het niet voor mogelijk gehouden dat deze selectie op het punt stond om op een sportieve ramp af te stevenen. Zelf zagen deze jongens die catastrofe al helemaal niet aankomen, want ze maakten er zelf deel van uit. Op papier zag het er namelijk allemaal wel leuk uit. Je ziet de helft van het kampioenselftal staan van een paar jaar later (1993), gelardeerd met gelouterde profs als Hiele, Troost, Lokhoff, Van Geel, Brands en Smolarek. Maar in de praktijk klopte er helemaal niets van. Maup Martens was in die jaren (tot de zomer van 1994 om precies te zijn) assistent-trainer en maakte alle heisa in en rond de club van dichtbij mee. ‘Er liepen gewoon veel te veel van hetzelfde type spelers rond’, herinnert Martens zich uit die tijd, ‘de balans was helemaal zoek. Taument en Blinker kwamen net kijken, Metgod en Heus waren nieuw en zochten hun draai en De Wolf kwam met een zware knieblessure en heeft dat hele jaar niet gespeeld. Dan hadden we Pim Verbeek, de jongste trainer van de eredivisie, die alleen maar een jaartje ervaring bij De Graafschap had opgedaan. Sommige spelers waren ouder en verder dan hij. Je had allerlei groepjes. Het liep van geen kant. Met als dieptepunt dat tegen Fortuna Sittard supporters het veld opstormden. Dat had ik met Rinus Israel al een keer meegemaakt en nu moest ik het met Pim op een lopen zetten. Hoewel ik nog steeds geloof dat het eerder provocerend dan bedreigend was van de fans. Ik denk niet dat ze op ons hachie uit waren, maar goed, dat hebben we maar niet uitgeprobeerd.’ Maar er was, naast de sportieve ellende, meer. Begin van de jaren negentig staat Feyenoord als gevolg van de HCS-affaire aan de rand van de financiële afgrond. Gedurende het seizoen groeit de onrust op en rond het veld. Tal van wijze mannen bemoeien zich met de club. Oud-staatssecretaris Joop van der Reijden stelt een peperduur rapport op, drs. Martin Snoeck wordt aangesteld als manager maar verdwijnt al gauw weer van het toneel. Spelersmakelaar Ger Lagendijk wordt vervolgens aangesteld als technisch adviseur. Hij heeft lijntjes op de spelersmarkt, maar al snel blijken dat vooral zijlijntjes te zijn, want naast het binnenhalen van de internationale toptrainer Gunder Bengtsson (die in de winterstop boven Pim Verbeek wordt aangesteld) koopt Lagendijk (tegenwoordig nog steeds zaakwaarnemer van Erwin en Ronald Koeman) de spelers Gerrit Plomp, Harry van der Laan en Stanislav Griga, niet echt gouden grepen om het boterzacht uit te drukken. ‘Toen hadden we nog meer van hetzelfde’, zegt Martens, ‘maar bovendien werd de sfeer steeds slechter en slechter. Die trainingen van Bengtsson waren voor de spelers echt niet meer om te harden. Die jongens gingen op een gegeven moment met tegenzin naar de training. Ik kan me herinneren dat de helft van de groep een deel van de training alleen maar stil moest staan en dan draaide de rest daar met een bal omheen. Je zag het laatste beetje spelvreugde zo uit de ploeg wegvloeien. Zo erg had en heb ik het niet meegemaakt.’ Feyenoord werd dat seizoen elfde. Een dieptepunt in de clubgeschiedenis.
Ik denk niet dat hij daar schuldig aan is...quote:Op woensdag 25 oktober 2006 15:22 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Even over het geval de Guzman....
Ik ben bang dat hij na van Persie en Kalou het 3e supertalent wordt dat door Pi-air word weg gepest.
Hahaha, wat een verhaal. Volgens mij proberen ze aan te tonen dat het allemaal zo slecht nog niet is dit seizoen.quote:
Vond wel mooi dat'ie Gullit even af liept te zeikenquote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:13 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Ik heb me trouwens in de slappe lach gelegen tijdens de laatste uitzending van Voetbal Insite. Johan Derksen ging al die aankopen van Feyenoord opnoemen. Ik kwam niet meer bij van namen als Donde, Bandalovski, Aros, Basto etc etc etcEr kwamen me een stelletje kneuzen voorbij zetten zeg.
Gewoon niet serieus nemen die vent.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:04 schreef Calciumdude het volgende:
Zijn er trouwens nog mensen die Ruud Gullit serieus nemen als ANAAList ?
Mijn bloed begint te koken als die hondelul over Feyenoord gaat praten en hoe ze het nou allemaal zover hebben laten komen , echt een hypocriete tyfus amSTERdammer![]()
![]()
(mede) dankzij hem staan we er (financieel) zo belabberd voor ....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |