Vul hem hier in.quote:Goed nieuws voor alle kiezers die werk en inkomen belangrijk vinden bij het bepalen van hun stem voor de verkiezingen Vanaf vandaag kunnen zij terecht bij de FNV Kieswijzer 2006.
De FNV Kieswijzer 2006 is een online stemtest. Kiezers kunnen daarin de voorstellen beoordelen van zes partijen op thema's zoals sociale zekerheid, koopkracht en zorg.
De kieswijzer van de FNV verschilt belangrijk van de meer traditionele kieshulpen. Anders dan bij de 'officiële' stemwijzer, worden in de kieswijzer geen stellingen maar pakketten op zeven beleidsterreinen beoordeeld. Het is mogelijk extra gewicht toe te kennen aan een bepaald thema.
"Het invullen duurt langer, maar het grote voordeel is dat voorstellen van een partij op bijvoorbeeld het gebied van de zorg wel in zijn samenhang worden gezien," zegt projectleider Corine van der Vliet. "Bovendien kunnen invullers naar keuze thema's of bepaalde politieke partijen bij voorbaat uitsluiten van de test".
In de Kieswijzer zijn de belangrijkste sociaal-economische programmapunten van partijen opgenomen die in de peiling van Interview/NSS minimaal 5 zetels hebben. Bij de huidige stand van zaken zijn dat: CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SP en Christenunie. Een partij wordt alsnog meegenomen als het minimum in twee opeenvolgende peilingen wordt bereikt.
Van der Vliet benadrukt dat de Kieswijzer geen stemadvies geeft. "De Kieswijzer behandelt geen thema's als het buitenlands beleid of ethische kwesties. Bovendien spelen vaak ook allerlei emotionele factoren een rol bij het bepalen van de uiteindelijke stem. Maar op het belangrijke gebied van werk en inkomen is de Kieswijzer een degelijke kijk op de verschillen tussen partijen."
bron
Oordeel pas, als je de moeite neemt om hem ff in te vullen. en dan hoor ik je graag weer....quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:14 schreef pullthetrigger het volgende:
Een FNV stemwijzer: dat kan natuurlijk nooit veel goeds betekenen voor rechts.
Nee, het is echter wel fijn als je politiek bewust bent en de uitkomst van zo'n test je politiek bewustzijn onderstreept...quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee hoor deze vertelt jou wat JIJ wil horen.
Goezo. Ik ben blij dat ie bij jou ook klopt. Het is dus zeker niet alleen voor de linkse kiezer bedoeld...quote:
Alleen is deze stemwijzer net zo waardeloos als de 'gewone' stemwijzer. De FNV behandelt namelijk alleen sociaal-economische zaken. Als je bij de FNV een hele andere uitslag krijgt dan de andere stemwijzer, dan ben je dus gewoon een zwevende kiezer en zul je aan de hand van de voor jou belangrijke thema's moeten bepalen wat je gaat stemmen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Goezo. Ik ben blij dat ie bij jou ook klopt. Het is dus zeker niet alleen voor de linkse kiezer bedoeld...
Zo denk ik er ook over.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:28 schreef Isegrim het volgende:
Er zijn maar liefst 6 partijen mogelijk in deze 'stemwijzer'. Ik meen me toch te herinneren dat NL er een paar meer kent. Er zit geen enkele partij bij waarop ik zou willen stemmen, dus dan heeft die hele stemwijzer al geen nut.
Idd. Beide stemwijzers zijn dus ook niet compleet. Maar ik ging wel op mijn bek met de Stemwijzer, omdat deze amper aandacht bestedde aan sociaal-economische thema's. Temeer omdat ik sociaal-economische thema's zeer belangrijk vind. En juist om die reden zo zwaar ben teleurgesteld in het beleid van de afgelopen kabinetten Balkenende.......quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:26 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Alleen is deze stemwijzer net zo waardeloos als de 'gewone' stemwijzer. De FNV behandelt namelijk alleen sociaal-economische zaken. Als je bij de FNV een hele andere uitslag krijgt dan de andere stemwijzer, dan ben je dus gewoon een zwevende kiezer en zul je aan de hand van de voor jou belangrijke thema's moeten bepalen wat je gaat stemmen.
Ja inderdaad, kostte wel ff wat meer moeite dan de laagdrempelige Stemwijzer. Maar ja, bij mij was het kennelijk wel nodig om idd wel bij de goede partij uit te komen.......En dan heb ik het er graag voor over........quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:40 schreef Genverbrander het volgende:
Zozo dit vergt wat meer denkwerk! Mijn uitslag:
1. PvdA
2. SP
3. GroenLinks
4. Christenunie
5. CDA
6. VVD.
Als je toch al weet wat de 'goede' partij is, waarom zou je dan in vredesnaam een stemwijzer doen?quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja inderdaad, kostte wel ff wat meer moeite dan de laagdrempelige Stemwijzer. Maar ja, bij mij was het kennelijk wel nodig om idd wel bij de goede partij uit te komen.......En dan heb ik het er graag voor over........![]()
Maar ik denk dat jouw uitkomst ook wel bevredigend is, toch?![]()
Ach, het is toch leuke kermisatrraktie.........Het geeft ook aan of je wel een beetje consequent bent....quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:49 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als je toch al weet wat de 'goede' partij is, waarom zou je dan in vredesnaam een stemwijzer doen?![]()
quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja inderdaad, kostte wel ff wat meer moeite dan de laagdrempelige Stemwijzer. Maar ja, bij mij was het kennelijk wel nodig om idd wel bij de goede partij uit te komen.......En dan heb ik het er graag voor over........![]()
Maar ik denk dat jouw uitkomst ook wel bevredigend is, toch?![]()
De test is erg raar opgezet. Bij elk thema heb je de keuze uit een aantal pakketten, en in elk pakket staat wel iets wat de overheid de burger MOET laten doen. Of er staan onduidelijke claims bij, zoals: "De zorgpremies worden verlaagd" - door wie, door wat, hoe gefinancierd? Bovendien zijn het allemaal praktische uitingen zonder duidelijk achterliggend beleid. Ik kwam uit op de VVD, maar die had -3 punten.quote:Op zondag 22 oktober 2006 16:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Oordeel pas, als je de moeite neemt om hem ff in te vullen. en dan hoor ik je graag weer....
Ah, das mooi. Blij met dit resultaat. Het is in ieder geval een indicatie dat deze stemwijzer geen ordinaire linkse kermisattractie is.quote:Op zondag 22 oktober 2006 17:15 schreef aswin het volgende:
Ook net even ingevuld, bij mij komt deze uitslag toch wel redelijk overeen met de uitslag van de 'officiele' stemwijzer. Alhoewel hier de verschillen wel wat extremer zijn.
Mijn uitslag bij de FNV-kieswijzer:
VVD: 21
CDA: -6
Christen Unie: -9
Groen Links: -18
SP: -21
PvdA: -27
Te laag in de polls.quote:Op zondag 22 oktober 2006 19:25 schreef PJORourke het volgende:
Waarom staat de PVV er niet bij?
mischien is het wel de keuze van al die mensen dat dat collectief gebeurd.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:22 schreef Lyrebird het volgende:
Als Echtgaaf uit z'n dak gaat over iets, dan staat dat iets per definitie garant voor een meewarige glimlachop mijn tronie.
De FNV is een fossiel dat niet meer van deze tijd is. Een beetje beslissingen gaan nemen voor mensen die heus wel zelf kunnen nandenken.
Dat klopt.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:24 schreef ethiraseth het volgende:
mischien is het wel de keuze van al die mensen dat dat collectief gebeurd.![]()
En het probleem is? Niemand verplicht je om lid te worden ervan.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat klopt.De FNV is erg voor collectief nadenken.
Eh nee. Maar ik val wel verplicht onder CAO's die een vakbond tekent. Dat is dan toch een fraaie vakbondsverworvenheid. Waarop ik eventueel een beetje invloed heb.. als ik lid zou zijn.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En het probleem is? Niemand verplicht je om lid te worden ervan.
Dan word je lid en ga je strijden voor het opheffen van zulke belemmeringen.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh nee. Maar ik val wel verplicht onder CAO's die een vakbond tekent. Dat is dan toch een fraaie vakbondsverworvenheid. Waarop ik eventueel een beetje invloed heb.. als ik lid zou zijn.
En de OR wordt bemand door vakbondsleden -met een soort gemankeerde optie voor "onafhankelijke" leden. Die OR beslist dingen namens mij - en ik kan er alleen invloed op krijgen door.. lid te worden van die vakbond. Nog zo'n fraaie vakbondsverworvenheid.
Nee, maar ik ben wel verplicht als belastingbetaler/burger van dit land mee te betalen voor de schade die hun belachelijke beleid aanricht.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:38 schreef ethiraseth het volgende:
Ja, duh. Ze ontlenen meer legitimiteit aan ledenaantal dan dat een lid invloed heeft.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:45 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dan word je lid en ga je strijden voor het opheffen van zulke belemmeringen.![]()
Helemaal mee eens. Als burger zit je vast in de etatistische tentakels van de polderindustrie.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:59 schreef sigme het volgende:
Ja, duh. Ze ontlenen meer legitimiteit aan ledenaantal dan dat een lid invloed heeft.
Bovendien ga je voorbij aan het punt: de vakbond heeft wel degelijk macht over mij, al ben ik geen lid. Ik kan wel lid worden, maar dat geeft me geen macht over hen. Wel geeft het hen meer macht in hun spelletje: onderhandelen met politiek & werkgevers. Ik versterk hun meer dan zij mij.. Als ik lid word verzwak ik mij nog meer.
RTFFAQquote:Op zondag 22 oktober 2006 21:12 schreef Godslasteraar het volgende:
Slotje!
wat een waardeloze test, met alleen de bekende gevestigde partijen, mijn god wat een oplichterij![]()
quote:Mijn partij zit er niet bij! Wat nu?
We hebben ervoor gekozen alleen die partijen op te nemen die in de Politieke Barometer (Interview/NSS peiling) van 25 september 5 zetels of meer scoorden. Een beetje gemeen is dat wel: een nieuwe partij maakt nu eenmaal niet zoveel kans om direct met 5 zetels binnen te komen. En ook D66 doet niet mee. Maar er moeten keuzes gemaakt. De FNV Kieswijzer leent zich echt niet om elke partij op te nemen: hij is al uitgebreid genoeg.
Mocht het zo zijn dat een partij 2 achtereenvolgende weken 5 zetels scoort in de Politieke Barometer (tot 17 november) dan nemen we die alsnog op in de Kieswijzer.
Op www.fnvkiestpartij.nl vind je een uitgebreide programmavergelijking waarin meer partijen zijn opgenomen.
ja en? bij stemwijzer.nl staat wel gewoon alle partijen erbij. Deze test heeft simpelweg een zware bias ten opzichte van de gevestigde partijen, en introduceert ook een self-fulfilling-prophecy. Ranzig!quote:
Het is een complot!quote:Op zondag 22 oktober 2006 21:33 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ja en? bij stemwijzer.nl staat wel gewoon alle partijen erbij. Deze test heeft simpelweg een zware bias ten opzichte van de gevestigde partijen, en introduceert ook een self-fulfilling-prophecy. Ranzig!
![]()
ah, wat een geweldig intelligente reactie, en dat op een zondagavond, toemaarquote:Op zondag 22 oktober 2006 21:47 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is een complot!![]()
jezus christus vent. Wat zeik je. Het is een stemwijzertje maar. Ga je moeder irriteren met dit gezeik.![]()
quote:In dit bericht staat nader toegelicht hoe de uitslag van de FNV KIESWIJZER 2006 tot stand is gekomen.
VVD kwam als beste uit de bus en behaalde een score van 23.
Dit zijn de uitslagen voor alle deelnemende partijen:
VVD: 23
CDA: -7
Groen Links: -26
SP: -33
Christen Unie: -36
PvdA: -44
Hieronder kun je zien welke standpunten hoorden bij welke partij en met hoeveel punten je die standpunten hebt gehonoreerd.
Om tot de formulering van de standpunten te komen zijn bij alle partijen de definitieve verkiezingsprogramma's gebruikt tenzij anders aangegeven.
Redactie FNV Kieswijzer
Idd, vind het jammer dat niet alle partijen erbij staan en daarnaast staan er ook verschillende vrij gekleurde vragen bij die je dus een bepaalde hoek in drukken.quote:Op zondag 22 oktober 2006 21:33 schreef Godslasteraar het volgende:
ja en? bij stemwijzer.nl staat wel gewoon alle partijen erbij. Deze test heeft simpelweg een zware bias ten opzichte van de gevestigde partijen, en introduceert ook een self-fulfilling-prophecy. Ranzig!
![]()
Als je heel kortzichtig bent misschien.quote:Op zondag 22 oktober 2006 23:06 schreef Genverbrander het volgende:
Wie zegt dat die stemwijzer subjectief is? Voor de meeste werkende mensen zijn de linkse partijen nu eenmaal beter.
Net zo intelligent als een stemwijzer 'ranzig' noemen ja. Goed hè.quote:Op zondag 22 oktober 2006 21:51 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ah, wat een geweldig intelligente reactie, en dat op een zondagavond, toemaar![]()
quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:38 schreef ethiraseth het volgende:
Ah, wel zeuren dat iets je niet bevalt maar niet de moeite willen doen om het te veranderen, dat moeten anderen doen voor je want men gaat liever op Fok zeuren. Prima instelling.quote:Op maandag 23 oktober 2006 02:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]Het is nu zelfs zo geregeld dat de FNV loonafspraken maakt voor mensen die niet eens lid zijn, absurd gewoon.
Ah - wel opmerken dat er geen probleem is omdat "Niemand verplicht je om lid te worden ervan.", maar vervolgens alle kritiek afdoen als: dan moet je maar lid worden en het veranderen.quote:Op maandag 23 oktober 2006 10:13 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ah, wel zeuren dat iets je niet bevalt maar niet de moeite willen doen om het te veranderen, dat moeten anderen doen voor je want men gaat liever op Fok zeuren. Prima instelling.![]()
Does es vertellen , wat is er klote aan?quote:Op maandag 23 oktober 2006 21:05 schreef du_ke het volgende:
Kom op de Sp uit maar ik vind het maar een klotetest.
Behalve als die overheid zich met de hypotheekrenteaftrek blijft bemoeien?quote:Op woensdag 25 oktober 2006 10:50 schreef FreedonNadd het volgende:
VVD +35
CDA +14
SP -6
Christen Unie -7
PvdA -28
Groen Links -28
Verbazingwekkend dat de SP er nog zo goed afkomt bij mij. Heb echt een broertje dood aan al die overheidsbemoeienis.
Mooie uitkomst. Ultieme testcase. Want als er iemand VVD-er is , dan ben jij het wel .....quote:Op woensdag 25 oktober 2006 16:24 schreef Chewie het volgende:
VVD: 28
CDA: -5
SP: -27
PvdA: -33
Christen Unie: -37
Groen Links: -44
Ja, idd. Zes partijen is idd wel erg beperkt...quote:Beetje jammer dat de nieuwe partijen niet meegenomen worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |