quote:
Op de officiële website van Ajax heeft trainer Henk ten Cate ontkent dat de club met een keepersprobleem kampt. Volgens analist Youri Mulder in Studio Voetbal zou Dennis Gentenaar binnenkort een kans krijgen in het doel van de Amsterdammers.
“Ik wil dat Maarten weet dat ik hem het volle vertrouwen geef. Anders dan ik hier en daar lees of hoor, heeft Ajax géén keepersprobleem," aldus de oefenmeester.
Stekelenburg ging afgelopen weekend in het competitietreffen met FC Groningen (3-2) volledig in de fout, wat voor het tweede tegendoelpunt zorgde.
quote:
Ajax-doelman Maarten Stekelenburg heeft in een interview op de website Planet.nl laten weten dat hij niets heeft gehoord van AC Milan. In het geruchtencircuit werd de keeper onlangs in verband gebracht met de Italiaanse topclub. "Die vraag is me vorige week ook gesteld", zegt Stekelenburg. "Ik weet van niks. Ik heb het niet gelezen, ik hoorde het eigenlijk. Het stond op internet volgens mij."
Zijn fout in de wedstrijd tegen FC Groningen van vorige week heeft de sluitpost goed verwerkt. "Je probeert het van je af te zetten en dat is goed gelukt. Ik heb ervan geleerd, maar wat ik er precies van heb geleerd moet nog blijken. Achteraf zeg je dat die bal de tribune in moet, maar achteraf is altijd makkelijk natuurlijk. Maar van fouten moet je leren en daar moet je wat mee doen."
Stekelenburg heeft in ieder geval niet het idee dat zijn ontwikkeling is gestagneerd. "Ik heb wat meer ervaring opgedaan, want ik heb in de tussentijd veel wedstrijden gespeeld hier. Ik ben sterker geworden. Ik denk dat ik vooruitgang heb geboekt en ik ben nog steeds pas 24." De Ajacied heeft ook over de ploeg als geheel een beter gevoel gekregen. "Er is meer ervaring bijgekomen, ik denk dat het wat gebalanceerder is."
quote:
PSV vindt het niet nodig één front te vormen met Ajax bij het afstaan van spelers voor vertegenwoordigende elftallen. De Eindhovenaren stellen hun talenten gewoon beschikbaar, zo vertelt trainer Ronald Koeman op de website van Voetbal International. Ajax vreest voor overbelasting van zijn beloften. Zo heeft Urby Emanuelson door de verschillende toernooien in de zomer al twee jaar geen vakantie meer gehad.
Om de spelers niet te 'vermoorden', zoals Ajax-coach Henk ten Cate het verwoordde, zouden zijn spelers misschien wel bewust moeten bedanken voor Jong Oranje. Dat probleem leeft bij PSV veel minder. Enerzijds haalt bondscoach Foppe de Haan minder spelers op uit Eindhoven en anderzijds zijn de internationals Ibrahim Afellay en Ismaïl Aissati lang niet altijd vaste waarden in de hoofdmacht van PSV.
quote:
Ajax-trainer Henk ten Cate steekt vandaag in De Telegraaf zijn spits Klaas-Jan Huntelaar een hart onder de riem. "Het is erg snel gegaan met hem", benadrukt de oefenmeester. "Alles wat hij aanraakte, veranderde in goud. Maar nu zit het een beetje tegen, ook op de training. Een tijdje geleden gingen de ballen er zelfs via de buitenkant van de paal nog in. Die springen er nu net uit."
Een andere oorzaak is volgens Ten Cate de manier waarop verdedigers zich nu instellen op Huntelaar. "Klaas krijgt ook weinig ruimte, maar hij blijft een klasbak. Die komt echt wel weer bovendrijven. Er wordt nu ook meer van hem verwacht. Hij moet meer meevoetballen dan vorig jaar. Maar ik maak me geen zorgen."
Ajax lijkt niet langer alleen afhankelijk te zijn van de doelpunten van Huntelaar. De 23-jarige spits nam vorig seizoen na de winterstop een aangeslagen elftal bij de hand door zestien keer te scoren in evenveel wedstrijden. Na zes wedstrijden dit seizoen staat de teller op twee. Toch zegt dat niets over het spel van de aanvaller, zegt technisch directeur Martin van Geel. "Hij weegt zo zwaar op de verdediging van de tegenstander dat anderen kunnen profiteren."
In de Volkskrant sprak Ten Cate tevens zijn vertrouwen uit in de Spanjaard Roger, die momenteel reserve is in Amsterdam. "We zijn als elftal nog niet in staat Roger beter te laten spelen. Als ik hem nu opstel, moet hij te veel lopen en dat is zijn kwaliteit niet. Maar straks kan hij het spel gaan bepalen, want ik heb zelden iemand gezien die zo goed het positiespel beheerst. Geloof mij: Roger kan heel snel van heel veel waarde worden voor het team."
quote:
Johnny Heitinga probeert in de Volkskrant aan te geven waarin het Ajax van dit seizoen verschilt van het Ajax van vorig seizoen. "Je merkt dat het elftal opstaat als er gewerkt moet worden", aldus de 22-jarige verdediger. "Iedereen kletst er bovenop en wil zijn duels winnen. Het is niet zo dat wij wakker geschud moesten worden, maar nu heeft het elftal een nieuwe impuls gekregen."
De wil om te winnen is groter geworden bij Ajax, denkt Heitinga. "De trainer hamert er ook op dat we dit jaar kampioen willen worden en onze thuiswedstrijden dus zeker moeten winnen. Iedereen wil nu als winnaar van het veld stappen. Er is nu ook een betere verhouding tussen arbeid en rust."
Achteraf gezien was trainer Danny Blind, die vorig seizoen met Ajax op de vierde plaats eindigde, misschien niet de juiste man. "Ten Cate is een goede trainer op de juiste plaats", legt Heitinga uit. "Hij heeft de nodige ervaring en werkte bij Barcelona op topniveau. Blind was een goede trainer, die nooit een andere club onder zijn hoede had gehad. Daardoor zat hij misschien op de verkeerde plaats. Maar Blind is in mijn ogen niet mislukt hier."
Volgens de international is ook de rol van aanvoerder Jaap Stam een belangrijke. "Jaap is een rustpunt. Bovendien zie je dat tegenstanders liever even een blokje omgaan als hij eraan komt."