Bron FokFP/Paroolquote:Het Noord-Koreaanse regime sluit gehandicapten op in speciale kampen waar ze in mensonterende omstandigheden moeten leven. Ook zijn er vrouwenkampen en heropvoedingskampen. Dat is de conclusie van de VN-rapporteur Vitit Muntarbhorn. Zijn onderzoek is gebaseerd op mensen die Noord-Korea zijn ontvlucht.
Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea, is de meest bekende stad en dient als 'modelstad' naar de buitenwereld toe. Het is daarom verboden voor gehandicapten, dwergen of geesteszieken om er te wonen. Ze worden in speciale kampen gestopt. Zo bestaan er 'dwergenkampen' van uitsluitend kleine mensen die door de politie uit hun families zijn weggehaald. Ze mogen in de kampen met elkaar trouwen, maar mogen geen kinderen krijgen.
Elk type gehandicapten heeft een eigen kamp. De mensen in de kampen worden slecht behandeld: vernedering is routine, ze worden afgerammeld en gemarteld. Naast gehandicaptenkampen zijn er ook 'vrouwenkampen': hierin bevinden zich vrouwen van politieke dissisenten en vrouwen die zwanger zijn van mannen die niet 'puur Koreaans bloed' hebben. Hierbij kun je denken aan Chinese of gemengdbloedige mannen. Ook zijn er heropvoedingskampen: hierin worden mensen gestopt die Noord-Korea probeerden te ontvluchten. Ze krijgen een verplichte heropvoedingscursus aangeboden.
De Verenigde Naties mogen van Noord-Korea niet het land in om de kampen te inspecteren. De Noord-Koreaanse grondwet verbiedt marteling, maar Muntarbhorn weet dat marteling plaatsvindt in Noord-Korea. Hij heeft de president Kim Jong-il dan ook herhaaldelijk gewezen op bepalingen in de eigen grondwet.
Er lopen genoeg topics over andere landen die mensenrechten schenden hoor.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:05 schreef Roellie80 het volgende:
Ik denk niet dat NK hier echt special in is.
Maw, er nog wel veel meer landen de mensenrechten niet helemaal serieus nemen.
Maar omdat NK ineens een gevaar is voor de westerse wereld moeten we er maar aandacht aan besteden
Dat geloof ik best, maar waarom komt NK over dit onderwerp toevallig in het nieuws?quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:12 schreef Pool het volgende:
Er lopen genoeg topics over andere landen die mensenrechten schenden hoor.
Is het ook, Ik ben met je eens dat het een zeer ernstige vorm is.quote:Ik vind dit ook een zeer ernstige vorm, omdat er in feite nazi-praktijken op na worden gehouden. Vooral de aspecten van het "zuiver Koreaanse bloed" en het martelen van gehandicapten zijn werkelijk belachelijk. Ik vind dit veel erger dan het bezit van een atoombom.
Betrouwbaardere bronnen zijn er niet.quote:Zijn onderzoek is gebaseerd op mensen die Noord-Korea zijn ontvlucht.
Nou, ik denk niet het propaganda is. Wel krijgen dergelijke berichten nu ineens meer aandacht, omdat de focus momenteel wat meer op Noord-Korea ligt. Zo werkt het nieuws nu eenmaal; de ene keer wordt het één relatief wat meer belicht dan het ander. Als je je daar eenmaal op gaat richten, dan blijf je bezig. Waarom wel media-aandacht voor Nathalee Holloway en niet voor de duizenden andere verdwijningen in de VS zelf? Waarom zoveel meer aandacht voor de tsunami in Indonesië dan voor de aardbeving in Iran? Natuurlijk is dat vreemd, maar ik vind dat je dan niet de conclusie moet trekken dat er dan maar niet meer gediscussieerd moet worden over Holloway, de tsunami en de mensenrechten in Noord-Korea.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:23 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, maar waarom komt NK over dit onderwerp toevallig in het nieuws?
misschien een beetje westerse propaganda om straks goedkeuring van de bevolking te krijgen voor een oorlog?
Tja, ik wist wel dat Noord-Korea niet lief was voor haar burgers, maar dat er daadwerkelijk mensenrassen worden gekweekt en dat er gehandicapten worden gemarteld, puur omdat ze gehandicapt zijn.... Dat wist ik echt niet. En daarom is dit rapport voor mij, en vast ook anderen, wel degelijk nieuws.quote:Is het ook, Ik ben met je eens dat het een zeer ernstige vorm is.
Ook ik vind dat dit veel ernstiger is dan het bezit van een atoomwapen.
Maar deze praktijken zijn echt niet van vandaag, dit gebeurt al jaaaren.
Dus nogmaals, waarom is het nu nieuws?
Normaal zou dit geen groot onderwerp worden bij ons omdat het te ver van ons huis is. We hebben er niks mee te maken. Maar nu ze een bom hebben... dat veranderd de zaak![]()
Onmiddelijk binnenvallen dat achterlijke land. Dat geschifte regime moet zo snel mogelijk uit het zadel gewipt worden.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:03 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Bron FokFP/Parool
Ik hoop dat we binnen een aantal jaren deze zieke dictator op zijn knieen kunnen krijgen!
Natuurlijk wordt er ook gemarteld in de VS, China en vele andere landen. Het martelen van verdachten dient afgekeurd te worden door de wereld en wat meer weerstand tegen dit soort landen zou wel geboden mogen worden. Ik vind het martelen op grond van handicap en de rassenzuivering echter iets van een nog veel groter kaliber.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:24 schreef Xith het volgende:
en dan de USA!net zolang tot er geen onschuldige mensen vernedert en gemarteld worden in deze wereld!
Klein verschil tussen terroristen en gehandicapten he...quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 18:24 schreef Xith het volgende:
en dan de USA!net zolang tot er geen onschuldige mensen vernedert en gemarteld worden in deze wereld!
quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:56 schreef Thorical het volgende:
Ach ik krijg steeds meer m'n twijfels over de oprechte bedoelingen van de US in WO 2, de invasie van Irak en het Spel om Afganistan.
In zo'n kamp natuurlijk, of in een vergelijkbaar kamp in Chinaquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:21 schreef Yildiz het volgende:
Ah, ze staan dus aan ónze kant in de strijd tegen andersdenkenden!
Hulde!
Grote vriend GWB had onlangs weer wat martelwetten goedgekeurd. Deze wereldleider zal het wel weten, mogen wij aannemen, hij zal wel slimmer dan ik zijn, dus waarom zou hij het wel kunnen, en anderen niet?
Of zou hij dan toch een beetje 'fout' zijn met zijn acceptatie / draagvlak voor martelen, en begint het nu tegen hem te werken?
Daarnaast, zoek eens waar en in welk dorp je 'iPod [made in China]' gemaakt is.
Ja, in werkelijkheid is het eigenlijk een geweldig land met een vredelievende leider. Ideaal vakantieland en nog beter om er te wonen, wat zeuren die vluchtelingen toch?quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:31 schreef zhe-devilll het volgende:
VN , nog meer leugens?
Dat snap je wel.quote:Op vrijdag 20 oktober 2006 20:06 schreef confined het volgende:
Ik snap niet dat de wereld zoveel moeite doet om een dictator als Saddam weg te krijgen, terwijl de situatie in Noord-Korea voor de bevolking nog veeeeeele malen erger is.
Niet, gewoon isoleren en uithongeren, met zoals men in de Middeleeuwen met moeilijk te belegeren steden deed. Dat kost het westen geen enkel verlies aan levens en nauwelijks geld. Binnen twee winters is de Noord-Koreaanse bevolking gedecimeerd. De mensen die het land in die periode weten te ontvluchten hebben geluk en mogen zich als "bevrijd" beschouwen en verder leven als goede Zuid-Koreanen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:36 schreef Hathor het volgende:
Martelkampen ? Are you fucking serious ?
De bevolking daar moet dagelijks zo diep gaan om een beetje rond te komen, dat ze onze definitie van martelkampen waarschijnlijk zien als een summer resort. Je krijgt in ieder geval wat voedsel daar elke dag.
NoKo is zo'n beetje het summum van armoede, maar de regering daar loopt zichzelf veren in de reet te steken omdat ze een dikke bom hebben tegenwoordig. Hoe onderhandel je met mensen die zo laag op de evolutieladder staan ?
Ok, het is een beetje "Operatie geslaagd, patient overleden." maar wel zeer effectief, iig beter dan de acties van onze vriend GWB.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:46 schreef Yildiz het volgende:
Ergens lijkt me dat niet echt prima.
Oh, je bedoeld dat dit géén haat zal zaaien?quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:48 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ok, het is een beetje "Operatie geslaagd, patient overleden." maar wel zeer effectief, iig beter dan de acties van onze vriend GWB.
Bij wie zal het haat zaaien naar jouw idee? N-K heeft behalve China geen vrienden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oh, je bedoeld dat dit géén haat zal zaaien?
Wat wil je dan, knuffel voor Kim Jong en verder alleen maar uitgaan van het goede in de mens? Je moet wel ontzettend wereldvreemd zijn om er nog aan te twijfelen dat de situatie daar werkelijk diep triest is.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Oh, je bedoeld dat dit géén haat zal zaaien?
Geef het volk internet, en hun ogen zullen zich openen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:46 schreef Yildiz het volgende:
Ergens lijkt me dat niet echt prima.
De situatie daar is er zeer diep triest, dat weet ik ook wel. Zo erg dat gebouwen gewoon niet eens afgebouwd worden, mensen flink verhongeren, er amper brandstof is, vele sloppenwijken, en daarbij ook nog eens kampen als deze.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:56 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat wil je dan, knuffel voor Kim Jong en verder alleen maar uitgaan van het goede in de mens? Je moet wel ontzettend wereldvreemd zijn om er nog aan te twijfelen dat de situatie daar werkelijk diep triest is.
Geen olie, maar verder is het land rijk aan grondstoffen hoor.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 00:38 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dat snap je wel.
In NK is weinig/geen economisch gewin te behalen.
En zo het regime steunen? Lijkt me niet dat het volk daar veel beter van zou worden.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:00 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De situatie daar is er zeer diep triest, dat weet ik ook wel. Zo erg dat gebouwen gewoon niet eens afgebouwd worden, mensen flink verhongeren, er amper brandstof is, vele sloppenwijken, en daarbij ook nog eens kampen als deze.
Maar door dat nou op déze manier op te lossen, nee, dat lijkt me niet handig.
Grenzen opengooien voor handel, is dat een gekke, maar werkende optie?
Is het echt niet mogelijk het volk te ondersteunen en tegelijkertijd de leider buitenspel te zetten?quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:04 schreef Evil_Jur het volgende:
En zo het regime steunen? Lijkt me niet dat het volk daar veel beter van zou worden.
quote:Dan is militair ingrijpen effectiever, het doet even pijn, maar boze brieven blijven sturen is inmiddels wel een gepasseerd station.
Precies, de bevolking zal net als in Irak de nobele bevrijders bedelven onder een berg van bloemen, we zorgen voor democratie en gaan over tot de orde van de dag. Deze onzin heeft lang genoeg geduurd natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:04 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Dan is militair ingrijpen effectiever
Militair ingrijpen? Dat wordt een nog grotere ramp dan Irak.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:04 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan is militair ingrijpen effectiever, het doet even pijn, maar boze brieven blijven sturen is inmiddels wel een gepasseerd station.
Is een waardeloze keuze, nog veel waardelozer dan in Irak zelfs.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:04 schreef Evil_Jur het volgende:
Dan is militair ingrijpen effectiever, het doet even pijn, maar boze brieven blijven sturen is inmiddels wel een gepasseerd station.
niet helemaal vergelijkbaarquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies, de bevolking zal net als in Irak de nobele bevrijders bedelven onder een berg van bloemen, we zorgen voor democratie en gaan over tot de orde van de dag. Deze onzin heeft lang genoeg geduurd natuurlijk.
Ik zie niet hoe, maar ik ben nogal cynisch. Ik ben het met je eens dat embargo's en sancties de situatie eerder slechter dan beter maken. Daarom moet er echt iets gebeuren als we die mensen willen helpen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:05 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Is het echt niet mogelijk het volk te ondersteunen en tegelijkertijd de leider buitenspel te zetten?
[..]
quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies, de bevolking zal net als in Irak de nobele bevrijders bedelven onder een berg van bloemen, we zorgen voor democratie en gaan over tot de orde van de dag. Deze onzin heeft lang genoeg geduurd natuurlijk.
Anders kunnen we net zo goed achterover leunen tot ie iets buiten zijn landsgrenzen flikt en we wel moeten ingrijpen. Dat hoogdravende geklaag en vingerschudden is natuurlijk niet meer dan schijn, een leeg en laf gebaar om ons geweten te sussen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:07 schreef k_man het volgende:
[..]
Militair ingrijpen? Dat wordt een nog grotere ramp dan Irak.
In het geval van N-K is dat vrijwel onmogelijk, de staat is daar alles. Het met westerse steun opbouwen van een middenklasse die het regime omver kan werpen is dus niet realistisch.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:05 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Is het echt niet mogelijk het volk te ondersteunen en tegelijkertijd de leider buitenspel te zetten?
[..]
onzinquote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:11 schreef k_man het volgende:
@E_J: Het Zuid Koreaanse leger wordt in het Noorden gezien als 'puppet army' (marionetten) van de VS. Of ze nou het ene vlaggetje of het andere dragen.
Je kunt je afvragen of ingrijpen de situatie niet verergert, persoonlijk denk ik van wel. En dan bedoel ik niet de positie van de NK bevolking maar van de machtsverhoudingen in de regio. Lullig voor de bevolking van dergelijke landen misschien, maar het is een utopie dat je iedereen kan helpen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:10 schreef Evil_Jur het volgende:
Daarom moet er echt iets gebeuren als we die mensen willen helpen.
Al het provoceren van het Noorden wordt vooral gevoed door de reacties van met name de VS. Noord Korea wil vooral serieus genomen worden. De reacties worden echter vooral opgevat als disrespect, wat voor een Aziaat iets heel ergs is.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 01:10 schreef Evil_Jur het volgende:
Anders kunnen we net zo goed achterover leunen tot ie iets buiten zijn landsgrenzen flikt en we wel moeten ingrijpen. Dat hoogdravende geklaag en vingerschudden is natuurlijk niet meer dan schijn, een leeg en laf gebaar om ons geweten te sussen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |