Queen of country komt eindelijk naar Nederland
Hello again, Dolly
'Biseksueel? Joh, ik ben veel te gek op mannen'
NASHVILLE – Bijna dertig jaar heeft Nederland op een live optreden van de Queen of Country moeten wachten. Gelukkig maakt Dolly Parton het helemaal goed met haar geplande concert in maart 2007 en openhartige antwoorden op vragen over haar 'over de top'-stijl, haar vermeende biseksualiteit en het naar haar vernoemde gekloonde schaap. "Zonder een paar flinke nepdiamanten kan ik simpelweg niet zingen." Het eerste dat me opvalt wanneer Dolly Parton 'Hey sweetie!'-jodelend de oefenruimte van haar studio in Nashville komt binnentrippelen gekleed in een strakke jeans en een nog strakkere zwarte cowboyblouse met glitter, zijn haar gigantische eh… ogen.
Oneliners Natuurlijk zijn er de wereldberoemde borsten en de andere uiterlijke aspecten die de 60-jarige zangeres zo graag benadrukt met haar inmiddels klassieke oneliners; van haar piepkleine voeten en smalle taille ("het is niet makkelijk in de schaduw te groeien") tot haar hoogblonde pruik ("ik weet niet hoe lang het duurt om mijn haar te doen, ik ben er nooit bij").
Maar het zijn haar ogen, scherp en sprankelend, die karakter geven aan deze karikatuur en die zowel het talent als de intelligentie verraden van een vrouw die meer dan 3000 liedjes heeft geschreven en zo'n 100 miljoen albums heeft verkocht tijdens een carrière van inmiddels vier decennia. Ook als zakenvrouw is de minuscule ster – 1.55 meter zonder haar standaard 15 centimeter hoge stiletto's – een hit; met het succes van haar eigen filmmaatschappij, radiostation en amusementspark Dollywood wordt haar vermogen op 300 tot 500 miljoen dollar geschat. Niet slecht voor een 'countrygal' die in haar autobiografie beschrijft hoe de dokter die bij haar geboorte hielp, werd betaald met een zak maïsmeel.
"Vanaf het begin hebben mensen mij gewaarschuwd: als je je zo sexy en over de top kleedt, nemen ze je minder serieus. Ze hadden vast en zeker gelijk. Maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat mensen onder de pruik en de glitter uiteindelijk mijn talent zouden zien. En zelfs als dat niet het geval is, heb ik toch de meeste lol gehad! Dit is mijn manier om mijn vrouwelijkheid te vieren."
Dolly praat precies zoals ze zingt: meisjesachtig en sexy met een zuidelijke tongval. Als ze gebaart, vlammen haar lange rode nepnagels. Op jonge leeftijd besloot ze er later net zo mooi uit te zien als de plaatselijke vrouw van lichte zeden. Met 'Dumb Blonde', haar eerste hit in 1967, werd duidelijk hoe ze zichzelf voortaan zou marketen.
Met haar succes liet ze verschillende generaties vrouwen zien dat je het allemaal tegelijk kunt hebben: de man, de carrière, het sex-appeal en de lol. Als ik haar dat vertel, lijkt ze oprecht gevleid, maar zegt dan snel: "Ach, ik ben een typische 'stalen magnolia'; een vrouw uit het zuiden van Amerika die er aan de buitenkant poezelig uitziet maar van binnen sterk is als staal."
'Elke keer als ik iets in de spiegel zie dat niet bij me hoort, ga ik naar de plastisch chirurg'
Dolly Parton werd geboren op 19 januari 1946 in een houten hutje in de Great Smoky Mountains in Tennessee. Haar moeder trouwde toen ze vijftien was en had op haar 35e twaalf kinderen. "Het feit dat wij straatarm waren, is iets waar ik niet trots op ben, maar waar ik me ook zeker niet voor schaam", vertelt Dolly in haar autobiografie. Vaak was er geen geld voor eten of kleding. Zo lijkt de hit 'Coat of many colours' pure countrykitsch (toegegeven; dat is het natuurlijk ook wel), maar is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. „Mijn moeder naaide een jas voor mij van tientallen restjes stof. Ik was zo trots, maar werd de volgende dag vreselijk gepest en uitgelachen door de hele school. Het feit dat ik met dat nummer een grote hit scoorde, heeft geholpen de pijn uit mijn jeugd te verzachten. Geld maakt veel goed!"
Engel Dolly geeft toe dat haar jeugd en haar achtergrond nog steeds haar belangrijkste inspiratiebronnen zijn. Door de jaren heen heeft ze met talloze liefdadigheidsprojecten in Tennessee haar dankbaarheid getoond. Bovendien heeft ze met Dollywood talloze banen in de regio gecreeerd. Wanneer ik tijdens ontmoetingen met mensen in Nashville haar naam noem, wordt ze meerdere malen een 'engel' genoemd. "Ik geloof dat er in Dollywood zo'n honderd mensen werken die op de een of andere manier familie van mij zijn", zegt ze met een knipoog.
In een interview kun je er moeilijk omheen: de Dolly-mythes. Haar arme jeugd, de operaties en haar open huwelijk zijn onderwerpen waar de grootste countryster aller tijden een aantal standaard oneliners voor heeft klaarliggen. Ja, Carl Dean, haar echtgenoot sinds 1966, laat haar helemaal vrij: "Passie en vrijheid en een passie vóór vrijheid zijn de ingrediënten die mij definiëren."
Hoe staat ze tegenover vreemdgaan? "Dat is iets dat ik weet en wat jij en Carl Dean moeten raden." En ja, ze is een plastischchirurgieveteraan: "Ik doe het elke keer als ik in de spiegel kijk en ik iets zie dat niet bij Dolly Parton lijkt te horen."
Over één onderwerp in het bijzonder is ze altijd zeer vaag geweest: haar vermeende biseksualiteit. Ik vertel haar dat het mij als mens niks aangaat, maar dat het zo'n hardnekkige roddel is dat ik er als journalist naar móet vragen. Ze trekt een wenkbrauw op alsof ze wil zeggen 'yeah, right', maar gaat toch wat rechter zitten om te antwoorden.
"Ik zie het altijd meteen als een vrouw aantrekkelijk is, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik me seksueel tot haar aangetrokken voel. Joh, ik ben véél te gek op mannen! Ik heb nog nooit een lesbische relatie gehad. Tegelijkertijd vind ik dat iedereen moet worden geaccepteerd zoals hij of zij is. Ik laat mensen met rust en ik vind dat ik daar ook het recht op heb." Ik bloos; touché! Met alle roddels, glamour en zelfspot zou je bijna het talent over het hoofd zien dat Dolly zelf, ondanks haar zang- en acteertalent, als haar grootste gave beschouwt: het schrijven van liedjes. Op haar vijfde schreef ze haar eerste compositie (een ode aan een popje dat haar moeder voor haar had gemaakt van een maïskolf) en op haar dertiende trad ze al op in de legendarische concertzaal Grand Ole Opry (aangekondigd door niemand minder dan Johnny Cash).
Vier decennia lang wist ze relevant te blijven in de immer veranderende muziekscene; toen Elvis in 1974 'I Will Always Love You' wilde opnemen, weigerde Dolly omdat manager Colonel Parker de helft van de publiciteitsrechten eiste. Nadat Dolly er in 1983 zelf mee scoorde, had Whitney Houston er in 1992 een gigantische hit mee en was Dolly zes miljoen dollar rijker.
![]()
Een jonge Dolly, die straatarm opgroeide, vóór al het succes (zwartwitfoto) en anno 2006, in een kenmerkende glitterjurk. Haar achtergrond heeft ze nooit verloochend.
![]()
De countrydiva ging geen enkele vraag van onze verslaggeefster Beertje van Beers over alle Dolly-mythes uit de weg. Onlangs namen sterren als Shania Twain en Sinead O'Connor een album op met Dolly Parton-covers ('Just Because I'm a Woman'); de White Stripes volgden met hun eigen versie van 'Jolene'. Voor 'Those Were The Days', Dolly's eigen laatste album, werkte ze samen met sterren als Norah Jones, Keith Urban en Cat Stevens. En degenen die het nog steeds niet wilden geloven, moesten het na haar optreden bij de Oscars afgelopen jaar toegeven: Dolly is weer helemaal hot.
Waarom hebben we eigenlijk zo lang op een Europese tour moeten wachten? Dolly zucht. "Ik heb het zo druk gehad en een tour van een maand organiseren duurt een jaar! Bovendien weigert Carl als kettingroker te vliegen en worden we heel chagrijnig als we elkaar langer dan twee weken niet zien. Dat wordt afzien!" Ze zal hits als 'I will always love you', 'Nine to five' en 'Here you come again' ten gehore brengen en belooft ouderwetse glitter en glamour. "Duizenden en duizenden nepdiamanten!"
Schaap Als laatste wil ik 'dol'-graag weten wat Dolly vindt van het feit dat het allereerste gekloonde schaap naar haar werd vernoemd (de oorsprong van het schaap lag in een cel uit het uierweefsel van een volwassen ooi, vandaar de eer).
"Oh! Ik was zo trots! Dolly was zooo cute! Ik heb thuis foto's aan de muur hangen van Dolly die we in de computer hoge hakjes, een bh'tje en een pruik hebben gegeven, haha!"
En dan, meer serieus: "Weet je, soms zou ik willen dat ze míj konden klonen. Ik weet dat ik al best wel veel heb bereikt, maar ik wil nog zo veel! Eén leven is eigenlijk niet genoeg…" De voorverkoop voor het concert op 18 maart 2007 in de IJsselhallen in Zwolle is gisteren van start gegaan via de bekende adressen van Ticketservice.