de voorverkoop begint pas 28 oktoberquote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:28 schreef Zwaffel het volgende:
ja duh. Dat is omdat het concert al uitverkocht is. Die link is voor "sold out tickets"
SOLD OUT TICKETS VIND JE OP www.ONLINETICKETSHOP.NL
quote:Openingstijden en prijzen
Tijd: 20.00 uur
Prijs: vanaf ¤ 55,-
omgquote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:29 schreef VinoTinto het volgende:
[..]
de voorverkoop begint pas 28 oktober![]()
[..]
houjebek nerdquote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:31 schreef haaahaha het volgende:
Vanaf 55 euro? Werkelijk?
Wat is jouw probleem?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:39 schreef VinoTinto het volgende:
Het is VANAF 55 euro. Voor die prijs sta je dus achter 3 dranghekken (ook al is die hal maar 10% gevuld)
Doe eens normaal man.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:41 schreef VinoTinto het volgende:
[..]
Ik ben degene die jou informatie verstrekt, lulletje. Wees niet zo ondankbaar.![]()
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:41 schreef VinoTinto het volgende:
[..]
Ik ben degene die jou informatie verstrekt, lulletje. Wees niet zo ondankbaar.![]()
Dolly Parton is een levende legende. Bij het merendeel bekend om haar riante voorgevel maar daar doe je haar echt mee te kort want ze is één van de beste countryzangeressen aller tijden en ze heeft de laatste jaren een paar prachtige bluegrassplaten gemaakt.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:19 schreef haaahaha het volgende:
Het lijkt mij ook bijzonder leuk. Dolly Parton is lachen
Bovendien een goed actrice!quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:24 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Dolly Parton is een levende legende. Bij het merendeel bekend om haar riante voorgevel maar daar doe je haar echt mee te kort want ze is één van de beste countryzangeressen aller tijden en ze heeft de laatste jaren een paar prachtige bluegrassplaten gemaakt.
Ja, dat vergat ik nog. 9 to 5 is hilarisch. En Steel Magnolias heerlijk zoetsappig.quote:
Nipeng weer mod?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 19:33 schreef nipeng het volgende:
VinoTinto reageer normaal aub.
Inderdaad, die bluegrass platen zijn zeer de moeite waard..quote:Op donderdag 19 oktober 2006 20:24 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Dolly Parton is een levende legende. Bij het merendeel bekend om haar riante voorgevel maar daar doe je haar echt mee te kort want ze is één van de beste countryzangeressen aller tijden en ze heeft de laatste jaren een paar prachtige bluegrassplaten gemaakt.
Goed gedaan Huub!quote:Op zondag 22 oktober 2006 11:34 schreef HuubTuub het volgende:
Nogal een vreemd verhaal:
In juni hadden we een vriend van ons op bezoek. Hij werkt in de US in de muziekbizz en we hadden het zo over muziek. Hij vroeg wie we nog wel eens zouden willen zien, live. Ik zei "Dolly Parton" en hij was nogal verbaasd erover. Meer verbaasd over het feit dat ze hier nog populair zou zijn. Hij zei dat hij het wel eens tegen haar management zou zeggen, want die kent hij goed.
Nu mailde we hem dat Dolly naar Nederland kwam en hij moest erg hard lachen want een paar maanden geleden had hij lunch met de mensen van haar platenlabel een heeft toen aangegeven dat ze zou moeten denken over een Europese tour. En zie hier...
Sinds kort weer in Muz.quote:
Het is niet mijn muziek maar het was me altijd al duidelijk geweest dat deze dame inhoud heeftquote:Dolly Parton is best leuk opzich, ze heeft best mooie dingen gemaakt
[..]
Inderdaad, die bluegrass platen zijn zeer de moeite waard..
Leuk verhaal.quote:Op zondag 22 oktober 2006 11:34 schreef HuubTuub het volgende:
[knip]
Nogal een vreemd verhaal:
In juni hadden we een vriend van ons op bezoek. Hij werkt in de US in de muziekbizz en we hadden het zo over muziek. Hij vroeg wie we nog wel eens zouden willen zien, live. Ik zei "Dolly Parton" en hij was nogal verbaasd erover. Meer verbaasd over het feit dat ze hier nog populair zou zijn. Hij zei dat hij het wel eens tegen haar management zou zeggen, want die kent hij goed.
Nu mailde we hem dat Dolly naar Nederland kwam en hij moest erg hard lachen want een paar maanden geleden had hij lunch met de mensen van haar platenlabel een heeft toen aangegeven dat ze zou moeten denken over een Europese tour. En zie hier...
Ja, dat denk ik wel aangezien ze maar één concert in NL geeft en sowieso al bijna nooit hier optreedt.quote:Op zondag 22 oktober 2006 14:35 schreef nipeng het volgende:
Leuk verhaal.
Denken jullie dat het concert zal uitverkopen?
Zwolle centraalquote:Op maandag 23 oktober 2006 09:59 schreef haaahaha het volgende:
Ik denk dat het concert wel zal uitverkopen, zwolle ligt mooi centraal en dolly is een icoon!
Ja bijna, maar dan net andersquote:Op woensdag 25 oktober 2006 14:41 schreef haaahaha het volgende:
[..]
Zwolle ligt net zo centraal als dat utrecht dat ligt.
Inderdaad, het ging heel snel. Ik heb rang 8 maar dat maakt niets uit, ik ben er ook bij!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 10:53 schreef HuubTuub het volgende:
Nou die kaarten gaan als een tiet. Alleen nog maar boutkaarten. Ik kon er slechts rang 6 uitslepen. Maar... ik ben er bij!
bronquote:Queen of country komt eindelijk naar Nederland
Hello again, Dolly
'Biseksueel? Joh, ik ben veel te gek op mannen'
NASHVILLE – Bijna dertig jaar heeft Nederland op een live optreden van de Queen of Country moeten wachten. Gelukkig maakt Dolly Parton het helemaal goed met haar geplande concert in maart 2007 en openhartige antwoorden op vragen over haar 'over de top'-stijl, haar vermeende biseksualiteit en het naar haar vernoemde gekloonde schaap. "Zonder een paar flinke nepdiamanten kan ik simpelweg niet zingen."
Het eerste dat me opvalt wanneer Dolly Parton 'Hey sweetie!'-jodelend de oefenruimte van haar studio in Nashville komt binnentrippelen gekleed in een strakke jeans en een nog strakkere zwarte cowboyblouse met glitter, zijn haar gigantische eh… ogen.
Oneliners
Natuurlijk zijn er de wereldberoemde borsten en de andere uiterlijke aspecten die de 60-jarige zangeres zo graag benadrukt met haar inmiddels klassieke oneliners; van haar piepkleine voeten en smalle taille ("het is niet makkelijk in de schaduw te groeien") tot haar hoogblonde pruik ("ik weet niet hoe lang het duurt om mijn haar te doen, ik ben er nooit bij").
Maar het zijn haar ogen, scherp en sprankelend, die karakter geven aan deze karikatuur en die zowel het talent als de intelligentie verraden van een vrouw die meer dan 3000 liedjes heeft geschreven en zo'n 100 miljoen albums heeft verkocht tijdens een carrière van inmiddels vier decennia.
Ook als zakenvrouw is de minuscule ster – 1.55 meter zonder haar standaard 15 centimeter hoge stiletto's – een hit; met het succes van haar eigen filmmaatschappij, radiostation en amusementspark Dollywood wordt haar vermogen op 300 tot 500 miljoen dollar geschat. Niet slecht voor een 'countrygal' die in haar autobiografie beschrijft hoe de dokter die bij haar geboorte hielp, werd betaald met een zak maïsmeel.
"Vanaf het begin hebben mensen mij gewaarschuwd: als je je zo sexy en over de top kleedt, nemen ze je minder serieus. Ze hadden vast en zeker gelijk. Maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat mensen onder de pruik en de glitter uiteindelijk mijn talent zouden zien. En zelfs als dat niet het geval is, heb ik toch de meeste lol gehad! Dit is mijn manier om mijn vrouwelijkheid te vieren."
Dolly praat precies zoals ze zingt: meisjesachtig en sexy met een zuidelijke tongval. Als ze gebaart, vlammen haar lange rode nepnagels. Op jonge leeftijd besloot ze er later net zo mooi uit te zien als de plaatselijke vrouw van lichte zeden. Met 'Dumb Blonde', haar eerste hit in 1967, werd duidelijk hoe ze zichzelf voortaan zou marketen.
Met haar succes liet ze verschillende generaties vrouwen zien dat je het allemaal tegelijk kunt hebben: de man, de carrière, het sex-appeal en de lol. Als ik haar dat vertel, lijkt ze oprecht gevleid, maar zegt dan snel: "Ach, ik ben een typische 'stalen magnolia'; een vrouw uit het zuiden van Amerika die er aan de buitenkant poezelig uitziet maar van binnen sterk is als staal."
'Elke keer als ik iets in de spiegel zie dat niet bij me hoort, ga ik naar de plastisch chirurg'
Dolly Parton werd geboren op 19 januari 1946 in een houten hutje in de Great Smoky Mountains in Tennessee. Haar moeder trouwde toen ze vijftien was en had op haar 35e twaalf kinderen. "Het feit dat wij straatarm waren, is iets waar ik niet trots op ben, maar waar ik me ook zeker niet voor schaam", vertelt Dolly in haar autobiografie. Vaak was er geen geld voor eten of kleding.
Zo lijkt de hit 'Coat of many colours' pure countrykitsch (toegegeven; dat is het natuurlijk ook wel), maar is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. „Mijn moeder naaide een jas voor mij van tientallen restjes stof. Ik was zo trots, maar werd de volgende dag vreselijk gepest en uitgelachen door de hele school. Het feit dat ik met dat nummer een grote hit scoorde, heeft geholpen de pijn uit mijn jeugd te verzachten. Geld maakt veel goed!"
Engel
Dolly geeft toe dat haar jeugd en haar achtergrond nog steeds haar belangrijkste inspiratiebronnen zijn. Door de jaren heen heeft ze met talloze liefdadigheidsprojecten in Tennessee haar dankbaarheid getoond. Bovendien heeft ze met Dollywood talloze banen in de regio gecreeerd. Wanneer ik tijdens ontmoetingen met mensen in Nashville haar naam noem, wordt ze meerdere malen een 'engel' genoemd. "Ik geloof dat er in Dollywood zo'n honderd mensen werken die op de een of andere manier familie van mij zijn", zegt ze met een knipoog.
In een interview kun je er moeilijk omheen: de Dolly-mythes. Haar arme jeugd, de operaties en haar open huwelijk zijn onderwerpen waar de grootste countryster aller tijden een aantal standaard oneliners voor heeft klaarliggen. Ja, Carl Dean, haar echtgenoot sinds 1966, laat haar helemaal vrij: "Passie en vrijheid en een passie vóór vrijheid zijn de ingrediënten die mij definiëren."
Hoe staat ze tegenover vreemdgaan? "Dat is iets dat ik weet en wat jij en Carl Dean moeten raden." En ja, ze is een plastischchirurgieveteraan: "Ik doe het elke keer als ik in de spiegel kijk en ik iets zie dat niet bij Dolly Parton lijkt te horen."
Over één onderwerp in het bijzonder is ze altijd zeer vaag geweest: haar vermeende biseksualiteit. Ik vertel haar dat het mij als mens niks aangaat, maar dat het zo'n hardnekkige roddel is dat ik er als journalist naar móet vragen. Ze trekt een wenkbrauw op alsof ze wil zeggen 'yeah, right', maar gaat toch wat rechter zitten om te antwoorden.
"Ik zie het altijd meteen als een vrouw aantrekkelijk is, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik me seksueel tot haar aangetrokken voel. Joh, ik ben véél te gek op mannen! Ik heb nog nooit een lesbische relatie gehad. Tegelijkertijd vind ik dat iedereen moet worden geaccepteerd zoals hij of zij is. Ik laat mensen met rust en ik vind dat ik daar ook het recht op heb." Ik bloos; touché!
Met alle roddels, glamour en zelfspot zou je bijna het talent over het hoofd zien dat Dolly zelf, ondanks haar zang- en acteertalent, als haar grootste gave beschouwt: het schrijven van liedjes. Op haar vijfde schreef ze haar eerste compositie (een ode aan een popje dat haar moeder voor haar had gemaakt van een maïskolf) en op haar dertiende trad ze al op in de legendarische concertzaal Grand Ole Opry (aangekondigd door niemand minder dan Johnny Cash).
Vier decennia lang wist ze relevant te blijven in de immer veranderende muziekscene; toen Elvis in 1974 'I Will Always Love You' wilde opnemen, weigerde Dolly omdat manager Colonel Parker de helft van de publiciteitsrechten eiste. Nadat Dolly er in 1983 zelf mee scoorde, had Whitney Houston er in 1992 een gigantische hit mee en was Dolly zes miljoen dollar rijker.
Een jonge Dolly, die straatarm opgroeide, vóór al het succes (zwartwitfoto) en anno 2006, in een kenmerkende glitterjurk. Haar achtergrond heeft ze nooit verloochend.
De countrydiva ging geen enkele vraag van onze verslaggeefster Beertje van Beers over alle Dolly-mythes uit de weg.
Onlangs namen sterren als Shania Twain en Sinead O'Connor een album op met Dolly Parton-covers ('Just Because I'm a Woman'); de White Stripes volgden met hun eigen versie van 'Jolene'. Voor 'Those Were The Days', Dolly's eigen laatste album, werkte ze samen met sterren als Norah Jones, Keith Urban en Cat Stevens. En degenen die het nog steeds niet wilden geloven, moesten het na haar optreden bij de Oscars afgelopen jaar toegeven: Dolly is weer helemaal hot.
Waarom hebben we eigenlijk zo lang op een Europese tour moeten wachten? Dolly zucht. "Ik heb het zo druk gehad en een tour van een maand organiseren duurt een jaar! Bovendien weigert Carl als kettingroker te vliegen en worden we heel chagrijnig als we elkaar langer dan twee weken niet zien. Dat wordt afzien!"
Ze zal hits als 'I will always love you', 'Nine to five' en 'Here you come again' ten gehore brengen en belooft ouderwetse glitter en glamour. "Duizenden en duizenden nepdiamanten!"
Schaap
Als laatste wil ik 'dol'-graag weten wat Dolly vindt van het feit dat het allereerste gekloonde schaap naar haar werd vernoemd (de oorsprong van het schaap lag in een cel uit het uierweefsel van een volwassen ooi, vandaar de eer).
"Oh! Ik was zo trots! Dolly was zooo cute! Ik heb thuis foto's aan de muur hangen van Dolly die we in de computer hoge hakjes, een bh'tje en een pruik hebben gegeven, haha!"
En dan, meer serieus: "Weet je, soms zou ik willen dat ze míj konden klonen. Ik weet dat ik al best wel veel heb bereikt, maar ik wil nog zo veel! Eén leven is eigenlijk niet genoeg…"
De voorverkoop voor het concert op 18 maart 2007 in de IJsselhallen in Zwolle is gisteren van start gegaan via de bekende adressen van Ticketservice.
quote:Oct. 19:
Dolly Responds To Lip-Synch Charges
Those who read the site regularly know that there have been a slew of conflicting fan reports and (somewhat hostile) Letters To The Webmaster over apparent lip-synching at the "Hello I'm Dolly" Tour concerts. Dolly confirmed on Monday that some of the songs are pre-recorded but, contrary to some fan assertions, some of the show is performed live. "Yes, there are portions of the songs in the show that are pre-recorded," she told Dollymania. "I tell you that at the beginning of the show when I say, 'If you notice some enhancement or doctoring in the show, it's not to fool or trick anyone. It's an effort to entertain by being able to have a bigger production and, hopefully, a better sound.'" Dolly declined to specify which numbers are live and which ones lip-synched, but she added: "Just know that it's all Dolly, by golly," and asked fans to enjoy the show, as they are the reason she is back on the road. "I'm doing it for you," she said. Thanks, Dolly!
Dat is wel een quote uit 2004 en gaat over een andere tour. Hoe dan ook, De Volkskrant impliceerde vandaag dat ze het hele concert geplaybackt heeft. Dát geloof ik dus echt niet. Wellicht heeft ze inderdaad delen geplaybackt. Het zou jammer zijn als het zo zou zijn want waarom zou ze, ze kan goed genoeg zingen. Ik meen toch echt gehoord te hebben dat in ieder geval sommige nummers echt live gezongen zijn. 'Little Sparrow' wat ze zo prachtig bijna helemaal a-capella deed was volgens mij toch echt live. Ik zou het jammer vinden als ze veel geplaybackt blijkt te hebben. Hopelijk geeft ze er zelf nog eens uitsluitsel over, anders zal het wel eeuwig in het ongewisse blijven. Hoe het ook zij, er is niets meer aan te doen en ik heb tóch een hele leuke avond gehad.quote:Op maandag 19 maart 2007 20:13 schreef HuubTuub het volgende:
Ja we hoorden al een boel gerommel in de zaal. Het playbacken heeft ze zelf ook bevestigd op
dollymania.net
[..]
quote:Countrydiva brengt glamour naar Zwolle
Een Dolly op maat
door JEAN-PAUL HECK
Het culturele icoon Dolly Parton liet haar zorgvuldig verbouwde snoetje ruim 30 jaar lang niet in Nederland zien. Maar zondagavond kwam, zag en overwon de 61-jarige countrydiva in Zwolle. Met een mierzoete show vol hits, show en glamour bracht ze Las Vegas eventjes naar Nederland.
De kracht van Parton is simpel. Zij is countrykoningin, boegbeeld van de lesbische beweging, maar ook de stem van gelovigen en zelfs cultheldin van rockers. De ruim 6000 fans die naar de sfeerloze IJsselhallen in Zwolle waren afgereisd, kregen dan ook precies waarvoor ze waren gekomen. Een Dolly op maat.
Met een liveconcert had haar verschijning overigens weinig te maken. Dolly Parton geeft je het gevoel alsof je naar een musical over haar leven zit te kijken. Elk onderdeeltje van haar charmante persoonlijkheid kwam strak gedirigeerd voorbij. De verhaaltjes die ze tussen elk liedje oplepelde, lijken woord voor woord bedacht te zijn en het scala aan instrumenten dat ze bespeelde, staan natuurlijk op tape. Hoe is het anders mogelijk dat je met vijf centimeter lange nagels zowel piano, lapsteel, gitaar en fluit vlekkeloos kan bespelen?
Het wat twijfelachtige gebruik van zang- en muziektapes is overigens iets wat je bijna bij elke Las Vegas-show ziet. In die stijl begon ze ook. Onder begeleiding van een knalharde dancebeat, veel licht en dansende bekende Nederlanders op de eerste rijen, creëerde ze vanaf de eerste minuut haar eigen ’Dollywood’. De discostamper ’Baby I’m Burnin’ opende het feest waarna al snel classics zoals ’Jolene’, ’Puppy Love’ en de onvermijdelijke tranentrekker ’I Will Always Love You’ volgden.
Tijdens deze unieke Europese tournee gaat Parton duidelijk voor het grote gebaar en spelen haar akoestische countrysongs slechts een kleine rol. Maar juist het a capella gezongen Appalachen-liedje ’Little Sparrow’, van haar gelijknamige cd uit 2001, zorgde voor het eerste kippenvelmoment. De glamour viel even van haar schouders af en opeens stond daar dat straatarme meisje uit Kentucky. Het was een spaarzaam moment in een voor de rest gelikte performance die werd gedomineerd door een dansende bodybuilder, tegeltjeswijsheden en meezingbare tunes.
Toch kwam Dolly Parton, mede door haar haast fixerende persoonlijkheid, ermee weg. Na het slotakkoord dat bestond uit de hit ’9 To 5’, Lennons ’Imagine’ en de gospelhymne ’He’s Alive’, was het Dolly-feestje voorbij. Het merendeel van de fans werd in feestemming achtergelaten, maar voor de puristen was het toch behelpen.
En welke nummers zong ze volgens jou zelf?quote:Op dinsdag 20 maart 2007 18:50 schreef HuubTuub het volgende:
Ze heeft niet alles geplaybackt, maar echt wel het merendeel. De stukken die ze zelf zong, waren m.i. overigens heel goed. Dus het zal meer met uithoudingsvermogen hebben te maken.
Ja, dat vind ik ook een beetje wrang. Je kunt duidelijk merken dat hij absoluut geen enkele moeite wilde doen om ook maar iets positiefs over haar te schrijven. Ik vond het een zuur stuk. Maar goed, smaken verschillen nu eenmaal.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 19:39 schreef HuubTuub het volgende:
Stukken die ze zelf zong: alle nummers die ze zong met de grote zwarte microfoon en volgens mij waren dat i.i.g. Baby I'm burning en Islands in the stream. Nog enkelen, maar die weet ik niet precies meer.
Little Sparrow volgens mij ook. En Shine. En Jolene.
Maar goed. Dolly maakt er geen geheim van dat ze tijdens haar shows ook playbackt en dan is op zich de recensie van de Volkskrant wel errug zuur. Als de schrijver wat research had gedaan, dan wist hij dit van te voren. Nu brengt hij het alsof hij haar betrapt.![]()
De Volkskrant zuur? Hoe kan dat nou? Dat zijn ze normaal nooitquote:Op dinsdag 20 maart 2007 19:39 schreef HuubTuub het volgende:
Maar goed. Dolly maakt er geen geheim van dat ze tijdens haar shows ook playbackt en dan is op zich de recensie van de Volkskrant wel errug zuur. Als de schrijver wat research had gedaan, dan wist hij dit van te voren. Nu brengt hij het alsof hij haar betrapt.![]()
Mijn moeder zat op rij 2quote:Op maandag 19 maart 2007 19:10 schreef HuubTuub het volgende:
Ja het was een groot feest. Leuk contact met het publiek en het was ook leuk publiek.
Ik vond het alleen verdacht veel playback. Bij 1 nummer, The gras is blue, toen ze achter de piano zat begon ze al met haar "Thank you" terwijl de muziekband nog niet was afgelopen en ze keek ook helemaal niet op haar handen tijdens het piano spelen.
Bij "Coat of many colors" toen ze op haar gitaarachtig insturment speelde deed ze ook maar wat, op het het einde zat ze helemaal uit het ritme.
Dat vond ik wel een beetje jammer, maar niet te min een toffe avond, leuk programmaboek en een heerlijk camp t-shirt gekocht.
Op www.mojo.nl staan foto's.
Waar zat je? Wij hadden toch wel slechte plekken op rij 42.
bron: volkskrantquote:Fans Dolly Parton eisen geld terug na optreden
AMSTERDAM - Fans van Dolly Parton eisen hun geld terug na een bezoek aan haar optreden in de Zwolse IJsselhallen zondag, omdat de Amerikaanse zangeres flinke delen van haar concert niet live zong, maar playbackte.
Uitleg
Het evenement was een co-productie van Mojo Concerts, Bold Brothers en de IJsselhallen. De toegangsprijzen varieerden van 55 tot 73 euro, exclusief een paar euro servicekosten.
Mojo heeft nog geen zicht op het aantal klachten; de Volkskrant ontving afschriften van klachten gericht aan de Bold Brothers. Een woordvoerder van Mojo: "Als het waar is dat Dolly Parton playbackte, was dat vooraf niet bij ons bekend."
Die reactie wekt bevreemding, omdat het in de Verenigde Staten al lang geen geheim meer is dat Parton playbackt tijdens haar huidige tournee, de Hello I'm Dolly Tour. Al in 2004, toen ze ermee door de VS trok, constateerde dagblad The Star Tribune uit Minneapolis: "Ze deed het grootste deel van het programma alsof."
'Beter geluid'
Dolly Parton legde vervolgens een verklaring af aan de serieuze Parton-nieuwssite Dollymania.net: "Ja, bepaalde stukken zijn vooraf opgenomen. Het is een poging om te entertainen met een grotere productie en, hopelijk, een beter geluid."
Mojo Concerts beweert daarvan niet op de hoogte te zijn geweest toen Parton werd gecontracteerd. Maar klachten zullen 'netjes worden afgehandeld'. De kans lijkt echter klein dat de entreeprijs wordt gerestitueerd: "Wij zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken rondom het podium. De inhoud van de show is de verantwoordelijkheid van artiest en management."
Ik heb ook een leuke avond gehad en heb er van genoten. Maar ik vind eigenlijk wel dat een artiest waar je zoveel geld voor betaalt en die ook nog eens de sterren van de hemel kán zingen ook live moet zingen. Playback is toch helemaal niet nodig? Hoe dan ook, ik ben ervan overtuigd dat ze in ieder geval veel wél live heeft gezongen, hoe het nu echt zit zullen we wel nooit weten. Maar wat ik al zei, ik heb een leuke avond gehad.quote:Op woensdag 21 maart 2007 14:15 schreef HuubTuub het volgende:
Ik heb een leuke avond gehad. Playback of niet, ze was leuk naar het publiek, ze vertelde veel en het was een show die helemaal af was.
Liever een artiest die playbackt dan vals zingen. (Niet dat Dolly vals zingt, maar als ik dan zou moeten kiezen, dan playback)
quote:Meer dan drie decennia gingen er overheen dat countryzangeres Dolly Parton ons land weer eens aandeed. Afgelopen zondag stond ze in de uitverkochte IJsselhallen in Zwolle. Een schitterend concert, vond Paroolrecensent Peter van Brummelen. Menno Pot van de Volkskrant dacht daar heel anders over en bestempelde ‘Dolly The Musical’ als een ‘nepvertoning’. Pot zegt: de hele wereld weet dat Dolly Parton playbackt. Van Brummelen zal ‘zijn Dolly albums naar de donkerste hoek van de platenkast verhuizen als hij er naast blijkt te zitten’. Maar de kans dat Van Brummelen getuige was van een karaoke show lijkt klein. Concertorganisator MOJO heeft zelfs een officieel bericht van de tourmanager gekregen: Dolly heeft echt live opgetreden.
Pot zegt na enkele nummers al het gevoel te hebben gehad dat hij naar een playbackshow zat te kijken: “Ik ben toen helemaal naar voren gelopen, voorbij de security, en ben tegen het podium aan gaan staan. Haar hals bewoog echt niet en ze playbackte slecht.” Pot had het er tijdens de show al met zijn vakbroeders over. Allen waren het er over eens: Dolly playbackt. “Daarom verbaast het mij dat er niet meer recensenten waren die dit in hun artikel schreven.” Pot heeft de afgelopen dagen enkele mailtjes van Dolly-fans gekregen: “Ze schreven allemaal: wist je niet dat ze playbackt?” En toen Pot vervolgens op internet zocht naar bewijs, stuitte hij op een statement van Dolly zelf: "Yes, there are portions of the songs in the show that are pre-recorded,"
Eddie de Jong, een van de tekenaren van stripkat Heinz, is al jaren een groot fan van Dolly Parton: “Op de poster stond: een avondje met Dolly. Dat hebben we gekregen. Verder interesseert het mij niet of ze echt zong. Ik laat het niet verpesten door zo’n chagrijn van de Volkskrant.”
Dinsdag schreef Van Brummelen zelf een Dolly-update in Het Parool: “Daarin laat ik zien dat het mogelijk is dat ze playbackt. Het lijkt steeds waarschijnlijker dat ze niet echt zingt. Als dat zo zou zijn, schaam ik mij diep en verplaats al mijn Dolly-albums naar een donkere hoek van mijn platenkast.” Van Brummelen blijft zich evengoed verbazen: “Striptekenaars Windig en De Jong zagen haar vaker en gingen zelfs naar haar pretpark Dollywood. Ze hadden nog nooit gehoord dat Dolly playbackt. In Zwolle had niemand het door. Deze week speelt ze in Engeland en in de recensies daar twijfelt niemand over haar zangkwaliteiten.”
Helaas is er geen technische crew uit Nederland die licht op de zaak kan leten schijnen Marjanne Manders van MOJO: “Haar eigen crew deed het audiogedeelte: de PA en de geluidsman, alles. Dat is heel gebruikelijk. Er werd verder ook niet geheimzinnig gedaan.”
De concertorganisatie houdt zich puur bezig met alles wat zich om de show afspeelt. “Wij gaan er daarbij vanuit dat het niet om een karaokeshow gaat. MOJO is een organisator van liveconcerten. Ze heeft in ieder geval heel lang gesoundcheckt. Soms staat er wel eens wat muziek of een koortje op band.”
Dat bevestigt muzieksamensteller van omroep Llink, Kevin Moens: “Van Madonna is bekend dat ze veel op band heeft staan. Tegenwoordig heeft bijna iedere grote act dat. De show van Dolly Parton was heel goed: heel camp met een showbiz-trap en een glitterpak. Heel Amerikaans. Als ze playbackte, klopte het in het plaatje helemaal. Ik heb mij er in ieder geval niet aan gestoord.”
“Ik weet dat bij Lenny Kravitz op Pinkpop alle koortjes op een tape stonden,” zegt Leo Blokhuis. Hij was dat jaar muziekproducer voor 3FM en zat in de geluidswagen. “Je kunt het als band makkelijk verdoezelen tegenwoordig. Drummers drukken vaak knopjes van samplers in en starten zo hele afgemixte lijnen. Maar zoiets accepteer je bij alles, behalve bij de zang. Kijk maar naar Milli Vanilli. Ik hou niet zo van spektakel shows. Ooit zag ik Take That in de Arena. Zij hingen op z’n kop aan takels en zongen toch loepzuiver. Ook bij Michael Jackson zul je wel worden bedonderd.”.
Blokhuis ging naar Dolly Parton, zondag en zou zich alsnog belazerd voelen als haar stem op tape blijkt te staan: “Ik wantrouwde het wel tijdens de show. Er was veel gebrom op de microfoon als ze sprak en als ze zong was die brom ineens weg. Maar ik zat te ver om het goed te kunnen zien. Ze had geen grote schermen naast het podium. Dat is best verdacht.”
Boeker Rob Trommelen van MOJO die de Dolly Partonshow had opgezet heeft uiteindelijk niet het idee dat het playback was. “Vandaag komen er ook nog statements van haar manager en liveagent dat ze live zingt. Het zal wel een welles/nietes spelletje worden. Totnogtoe ontvingen we vier klachten van bezoekers. Vier op 5200, dat aantal is normaal voor een show die wij organiseren.” En dus zal hij ook in de toekomst shows van Dolly organiseren: “Ze komt weer in 2008. Mensen kunnen dan weer komen kijken of ze echt zingt.”
Menno Pot heeft inmiddels ook de reactie van MOJO gezien: “Ik vind die uitleg te dun. Vooraf zeggen ze niets, na afloop komt er geen reactie en nu het management iets laat horen, verschuilen ze zich daarachter. Nu wordt het echt een welles/nietes discussie.”
Sourcyquote:'Ja, ik playbackte,' zegt Dolly Parton
Door STEFAN RAADGEVER
In maart verschool ze zich nog achter een vluchtige verklaring van haar tourmanager: Dolly Parton had tijdens haar concert in Zwolle uiteraard live gezongen.
Maar, negen maanden later, tijdens haar eerste interview met een Nederlandse krant, geeft ze alsnog toe: ,,Ja, ik heb in Zwolle geplaybackt.’’ Bij drie of vier nummers stond haar zang op band.
,,Bij het duet met de Elvis-imitator bijvoorbeeld,’’ vertelt ze. ,,Doe ik al jaren. Ik ontken dat nooit. Aan oplichting doe ik niet. Ik beloof nooit dat ik honderd procent live zing. Wel dat ik een onderhoudende show neerzet. Daar mag je me op afrekenen.’’
Ze reageert verbaasd op de commotie in Nederland, die al snel tot Dolly-gate werd gedoopt. Enkele toeschouwers vroegen hun geld terug en entertainer Gordon meldde in deze krant dat de show op één nummer na playback moest zijn geweest.
De discussie is, zegt Parton, langs haar heen gegaan. ,,Ik snap die ook niet. Bijna alle artiesten gebruiken tapes. Kijk naar Madonna, Justin Timberlake of Britney Spears. Sommige playbacken bijna het hele concert. Dat vindt toch niemand erg? Die nieuwe technologie verbetert het niveau van een show. En mocht het nodig zijn, dan neem ik het gewoon van de begeleidingsband over: ik ben immers zangeres van beroep.’’
Parton (volgende maand 62) doet het, meldt ze stralend, een volgende keer net zo. In Nederland is dat op 18 juni in Ahoy Rotterdam, zo kondigt ze aan. De koningin van de country-kitsch verscheen dertig jaar niet in ons land, maar begint in 2008 haar tweede Europese tournee in een jaar.
,,Als ik 100 ben, wil ik nog op het podium staan,’’ vertelt ze in een suite van het majestueuze Dorchester Hotel in Londen. Dat ze er op die leeftijd nog vrijwel hetzelfde zal uitzien, lijdt geen twijfel. Nog altijd is ze de 1 meter 60 hoge Barbiepop, geheel opgetrokken uit lipstick, nephaar en siliconen. Haar centimeterslange nagels prikken bij de handdruk ter begroeting. Aan haar oren en vingers glinsteren gigantische juwelen. Edelkitsch op hoog niveau.
Parton is opgewekt, schaterlacht om het minste geringste en ratelt met een ongekende woorddichtheid per minuut. Lachen om zichzelf gaat haar makkelijk af. ,,Te veel make-up, te veel haar en te korte rokjes - dat ben ik,’’ zegt ze monter.
Ze is er trots op, hoewel ze weet dat haar suikerspin-look haar soms prachtige muziek nog altijd overschaduwt. ,,Mensen begrijpen niet dat wat van buiten kunstmatig lijkt, van binnen echt kan zijn. Zoals ik zing op mijn nieuwe cd: ook Barbies hebben gevoelens. Zeker in het begin van mijn loopbaan deden die grappen over mijn uiterlijk best pijn.’’
Maar zoeken naar een nieuwe, smaakvolle verpakking had geen zin, grinnikt ze. ,,Ik heb namelijk helemaal geen smaak! Maar ik voel me goed zo. Ik ben geen natural beauty, maar voel me wel mooi.’’
Een understatement uiteraard. Parton is de Amerikaanse versie van Marijke Helwegen: strakgetrokken van oor tot oor, opgespoten lippen en voorzien van een borstpartij die haar ranke lichaam volledig uit het lood slaat. Ze doet er niet geheimzinnig over: ,,Ik heb alles gedaan wat nodig was en zal alles doen wat er straks nodig is.’’
Ze betast haar vrijwel rimpelvrije gezicht. ,,Als die zakjes onder m’n ogen te erg worden, grijp ik meteen in. Heb ik ook gedaan toen mijn boobs begonnen te zakken, nadat ik gewicht verloor. Maar ik schaam me er niet voor. Integendeel. Het hoort bij de showbusiness. Ik moet er voor de camera wel goed uit zien!’’
Haar voorkomen heeft één voordeel. ,,Wie permanent uit de mode is, hoeft op geen enkele trend te letten,’’ stelt ze.
,,Als tiener woonde in ons dorpje een ‘gevallen vrouw’, een prostituee. ‘ Trash’ (tuig, red.), werd er achter haar rug gezegd. Maar ik vond haar prachtig. Een enorme bos gele lokken, lange geverfde nagels, hoge hakken en ultrakorte rokjes. Dat wilde ik ook! Alleen zo kun je als country girl glamour uitstralen, wist ik toen zeker.’’
Die gedachte hield ze vast. De diepgelovige Parton veroverde, nadat ze haar straatarme geboortedorp in de bergen van Tennessee verruilde voor country-hoofdstad Nashville, de wereld met eerlijke en eenvoudige hillbilly-songs als het aangrijpende Jolene en het sentimentele Coat of Many Colours.
Dat nummer vertelt het verhaal van haar jeugd: gepest om haar afwijkende uiterlijk, maar volhardend in haar streven te stralen als een ster. ,,Mijn povere afkomst was zeker één van de redenen van mijn ambitie,’’ verduidelijkt ze haar drijfveren.
,,Ik wilde geld, kleding en reizen. Maar vooral bewijzen dat ook een eenvoudig meisje uit de Smoky Mountains het kan maken.’’
Haar succes is, analyseert Parton, gebouwd op ‘vijftig procent talent en vijftig procent lef’. ,,God gaf mij de kracht liedjes te schrijven en te zingen, zoals hij ook andere mensen bedeelde. Niet iedereen pakt die kansen, maar ik heb altijd elke mogelijkheid volledig gegrepen. Ik wilde geen saai leven in de bergen, ik wilde álles. Dat was toch niet teveel gevraagd?’’
Het lukte: ze werd ’s wereld grootste country-zangeres. Volgens insiders een half miljard dollar waard en in het bezit van haar eigen pretpark: Dollywood, jaarlijks goed voor drie miljoen bezoekers. Parton is behalve zangeres, namelijk een uitstekend zakenvrouw. Eén van beste beslissingen nam ze halverwege de jaren ’70.
Elvis wilde Partons hitsingle I Will Always Love You opnemen. Al snel was het arrangement af en de studio geboekt. Een dag tevoren meldde Elvis’ manager, Colonel Tom Parker, zich bij de componiste. ,,Ik moest de helft van de copyrights overschrijven, anders zou Elvis niet zingen. ‘Wat jammer’, antwoordde ik. ‘Dan gaat het niet door.’ De songs zijn mijn kindjes, de oudedagsvoorziening van mijn familie.’’
Parton werd voor gek verklaard, maar kreeg gelijk. Whitney Houston zong de hit in 1992 opnieuw in. Dat leverde Parton tot nu toe ruim zes miljoen euro op.
Gek genoeg deed haar rijkdom nooit afbreuk aan haar imago van eenvoudige plattelandsdochter. Ook haar godsbeleving bleef, haar pin-up-status ten spijt, geloofwaardig. Vooral dankzij haar inmiddels 41-jarig huwelijk met aannemer Carl Dean.
,,Het was Gods hand dat we elkaar ontmoetten op de dag dat ik als 18-jarige in Nashville aankwam. Twee jaar later zijn we getrouwd. En dat zullen we blijven tot één van ons sterft.’’
Dean verschijnt nimmer in het openbaar. Foto’s van hem van na 1970 bestaan niet. Het wakkerde geruchten aan dat Dean niet echt bestaat.
Parton lacht die weg. ,,Carl en ik hebben enkele interesses gemeen, maar vele ook niet. Zoals de liefde voor de showbusiness. Maar juist dat maakt het interessant. Ruzie hebben we nooit. Ook al wil ik overal tegelijk heen en reist hij nooit mee.
,,Nee, ik mis hem op tournee niet. Die verwijdering maakt het spannend als ik weer thuis kom.’’ Ze lacht opnieuw kakelend. ,,Mensen die hun huwelijk goed willen houden, geef ik altijd dezelfde tip: blijf uit elkaars buurt!
Concert: Dolly Parton. 18 juni 2008, Ahoy Rotterdam. De voorverkoop begint vandaag. Prijzen: 62,50 - 72,50 euro.
Ach joh, van Dolly kan je toch alles hebben?quote:Op zaterdag 8 december 2007 11:13 schreef Steve_Perry het volgende:
Alleen jammer dat niet alleen haar tieten nep zijn, niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |