abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42906271
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
pi_42940853
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Wacht even,

ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.

Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?

Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
Wielen draaien niet sneller maar de grotere motor is voorzien van een langere overbrenging waardoor de motor bij dezelfde snelheid minder toeren maakt!
pi_42959164
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
TR08 heeft finaal gelijk.

Toeren = altijd slijtage = altijd hitte. Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.

Tuurlijk is veel gebruik op veel toeren slijtage. ALTIJD.
Is er hier dan iemand die zegt van niet? Er word alleen gevraagt hoeveel slechter het nu eigenlijk is..

En doe alsjeblieft eens wat aan je schrijfstijl.. leipo
pi_42959818
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.

het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
En wat moet er bij 250k gebeuren aan een benzinemotor dan

Onzin , goed bereden kan een benzinemotor zonder problemen 4 ton halen. Dan is een kleine revisie handig.
wel op tijd olie verversen en af en toe distributie vervangen en bij wat oudere blokjes: kleppen stellen.

Als je meer toeren maakt slijt de boel wel harder maar niet overdreven. Je moet natuurlijk niet met een koude motor constant 6k lopen trappen maar met een warme motor is het echt geen probleem. En een paar keer per week een stukje snelweg met een hogere snelheid afleggen moet voor een gezond blok geen probleem zijn.

Colt blokjes zijn tamelijk bulletproof dus die trap je echt niet snel agort. Coltje van mijn zus heeft er ook alweer 240k opzitten verbruikt nauwelijks olie, start altijd en dat ding wordt best afgebeuld maar krijgt wel altijd op tijd onderhoud. Daarom houdt ie het ook alweer 18 jaar uit

[ Bericht 29% gewijzigd door Metro2005 op 26-10-2006 18:02:53 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_42960067
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Ik ga niet alles doorlezen in het topic maar deze wilde ik er wel effe uithalen ... wat een bullshit dit, zeg.

Jij kan aan de kilometerstand zien of iemand alleen maar in de lage versnelling / hoge toeren heeft lopen trappen? U = GOD en moet een tweedehands autobedrijf beginnen ... Ik wil delen in de winst. Lekker Golfjes 3 met een lage km-stand opkopen in Duitsland (woot).

Als ik mijn 1.6 alleen maar onder de 3500 rpm had gehouden dan reed ie nu net als de 0-compressie Amerikaan van m'n pa.

No offence ... maar lol.
Calm down, please!
pi_45172763
Mijn oom heeft een Civicje 1.5 uit '94, heeft er al 345.000km op zitten, 1 x naar Turkije op en neer gereden, flink geblazen. Trekt vaak een burnout en trekt ook heel vaak door tot de 6.000RPM. Maar als ie zin heeft rijd ie ook 50 in zn 5.
Geen problemen met zijn motor, hij kan er nog wel 100.000km bij hebben.
wat ik wil zeggen is gewoon als je je auto goed onderhoud, dus de olie peil na chekken, de olie verversen op zn tijd, en kwaliteit olie gebruiken, dat je dan nog veel kilometers kunt maken!
Hoogtoeren motoren zijn er op gebouwd om tegen een klap te kunnen.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 12:55:09 #82
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45174486
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn oom heeft een Civicje 1.5 uit '94, heeft er al 345.000km op zitten, 1 x naar Turkije op en neer gereden, flink geblazen. Trekt vaak een burnout en trekt ook heel vaak door tot de 6.000RPM. Maar als ie zin heeft rijd ie ook 50 in zn 5.
Geen problemen met zijn motor, hij kan er nog wel 100.000km bij hebben.
wat ik wil zeggen is gewoon als je je auto goed onderhoud, dus de olie peil na chekken, de olie verversen op zn tijd, en kwaliteit olie gebruiken, dat je dan nog veel kilometers kunt maken!
Hoogtoeren motoren zijn er op gebouwd om tegen een klap te kunnen.
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 13:16:09 #83
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45175002
het best voor een motor is 75 tot 85 % van zijn vermogen en koppel te leveren bij dit toerental en dat constant dat is het beste voor de motor. owja starts en met name koude starts zijn hoerig slecht voor een motor aangezien je oliedruk pas na 1 a 2 seconden op peil is in tussen is je krukas alweer 50 keer rond gedraait.

stationaire motoren tracktoren/ minigravers/ generatoren draaien vaak bizare aantal draai uren tot 25K uur en grote motoren zelfs tot 100K uur omdat ze vrijwel constante langdurige belasting hebben met weinig peik belastingen en pieken in toerentallen.

Steed fel optrekken in de stad of op de snelweg is funest voor de motor. veel koppel leverren zware belasting voor de krukas lagers en grote leibaankracht.

owja de olie is over het algemeen al op temp als deze eem temp van een graad of 40 heeft gehaald het is niet voor niets olie met een constante dikte bij een groot tempratuur bereik.

kleinere lichtere motoren kunnen veel makkelijker veel toeren draaien door de lichtere massa`s van zuiger kleppen drijfwerk. je zuiger doet 0 50 0 kmu in een fractie van een seconde dat levert bij zwaardere motoren een gigatische kracht op.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 13:37:18 #84
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45175511
@tr08... Ik vraag mij ten zeerste af of de verhouding die jij aangeeft daadwerkelijk klopt...

Je aanname van 64x meer slijtage gaat namelijk uit van een bepaalde "krachtstoename" bij een verdubbeling van de toerentallen... Ik denk persoonlijk dat -hoofdzakelijk met betrekking tot de lagers- die vlieger niet opgaat... Denk dat de hogere slijtage daarvan in de orde van grootte van misschien 100% ligt... 64x is in mijn ogen erg overdreven...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  dinsdag 9 januari 2007 @ 14:27:46 #85
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45177003
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.

Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 14:32:51 #86
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45177126
Nee, dat snap ik, maar ergens gaat het toch in mijn ogen niet helemaal goed...

Om te beginnen wordt de kracht verdeeld over meerdere lagers, daarnaast is er een hogere oliedruk, en ten slotte is de as ook netjes gebalanceerd als het goed is...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  dinsdag 9 januari 2007 @ 14:52:13 #87
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45177623
De krukas moet de zuigers toch op de plek houden? Het geheel is op zich wel gebalanceerd, maar een enkele zuiger samen met het stukje krukas waar die zuiger op steunt is dat niet. Tussen een enkele zuiger en de krukas zit verder maar een enkel lager.
Als dat wel zo zou zijn zou de krukas niet zo dik hoeven te zijn, er staat immers toch geen kracht op. Bovendien is het koppel op de krukas kleiner dan het koppel op je aandrijf assen en die zijn erg dun.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 14:55:30 #88
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_45177712
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.

Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
tja of je het echt lagers(als in kogellager) kan noemen ik vindt van niet tussen je drijfwerk is nergens metaal metaal contact als je oliepomp zijn werk doet en je olie goed is. alleen bij het starten en bij vol optrekken en tja als je motor een beetje goed opgebouwd is dan zullen je drijfstangen en krukas + lagers alles wel zo`n beetje overleven.

meestal gaan de zuigerveren / zuigers / kleppen en kop het eerste. vroeger wilden kleppen nog wel eens verbranden of klepzittingen verbranden bij continu vol vermogen maar dat is met name bij de jappaners verleden tijd hardere staalsoorten en sodium gevulde kleppen( betere warmte geleiding)

maarja een auto motor is kwa slijtage gewoon een k*t product zeker in verhouding met een stationare motor. en daarbij de manier van belasten van een auto motor is veel te wisselend en dat nekt ze ook.

kijk maar naar een vrachtauto die halen KM standen waar je helemaal akelig van wordt maar maarja klein toeren bereik veel al constante snelheid 89 kmu en veel hele lange afstanden weinig starts en stops.

maar om weer ontopic te gaan gewoon karen met je autotje die kartjes zijn bijna niet te slopen alleen let op je distributie en op tijd mischien iets vaker olie + filter verversen en eventueel wat hetere bougie`s erin. owja en let op flitspalen blik op de weg auto`s 150 + is geen wet mulder en dus duur
  dinsdag 9 januari 2007 @ 15:06:35 #89
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45178013
Bij glijlagers (de krukas en drijfstang lagers dus) gaan die relaties ook op als het boekje van meneer van Beek klopt. Ik ga er vanuit dat wat daar staat goed gecheckt is.
Theoretisch is er geen metaal-metaal kontakt door de oliefilm tussen de metaaldelen, maar praktisch is dat kontakt er van tijd tot tijd toch wel. Ook heb je hele miniscule metaal- en vuildeeltjes in je olie zitten. Die worden voor het overgrote deel wel gefilterd, maar meestal pas nadat ze minstens 1x de nodige lagers gepasseerd hebben.
pi_45179868
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 12:55 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halen Maar altijd V-Power en dure olie kun je de levensduur van een auto zeker verlengen
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_45180136
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halen Maar altijd V-Power en dure olie kun je de levensduur van een auto zeker verlengen
v-power bestaat net 2 weken man
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:19:13 #92
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45180507
Nope, daarvoor bestond het ook al. Toen adverteerde Shell met dat het wat extra milieuvriendelijke benzine was (is het ook) en dat sloeg niet aan. Toen zijn ze bij hetzelfde spul gaan adverteren met vermogenstoename (en secundair wat verminderd onderhoud) en dat werkt wel

Die benzine heette alleen geen V-power, ik ben de oude naam kwijt.
pi_45180633
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:19 schreef TR08 het volgende:
Nope, daarvoor bestond het ook al. Toen adverteerde Shell met dat het wat extra milieuvriendelijke benzine was (is het ook) en dat sloeg niet aan. Toen zijn ze bij hetzelfde spul gaan adverteren met vermogenstoename (en secundair wat verminderd onderhoud) en dat werkt wel

Die benzine heette alleen geen V-power, ik ben de oude naam kwijt.
Shell Pura?
V10
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:23:53 #94
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_45180658
Zou kunnen, het klinkt me wel bekend in de oren
pi_45182373
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 16:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

v-power bestaat net 2 weken man
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jaren
Ik herriner me nog dat ik mijn vader smeekte om V-Power te tanken, om onze kleppen te reinigen en te scheuren met onze oude Escortje CLX
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_45188684
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 17:08 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jaren
Ik herriner me nog dat ik mijn vader smeekte om V-Power te tanken, om onze kleppen te reinigen en te scheuren met onze oude Escortje CLX
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik zou me ook even vangen op die "weken", daarmee bedoel ik alleen maar te zeggen dat het nog niet lang genoeg op de markt is om altijd getankt te kunnen hebben met die honda.
pi_45188840
Misschien gaan je lagers 5 ton mee met hoge toeren en 1 miljard kilometer als je als een oude oma rijd.

Iedereen tevreden?
pi_45203484
Precies hetzelfde dit als overklokken van een PC.
Er vind dan ook sneller slijtage plaaats, maar of dit ten koste gaat van je nuttige gebruiksduur is een ander verhaal.

Een proc. gaat bv 10 jaar mee, als je hem overklokt (misschien, in het ergste geval) de helft.
Of je je PC over 5 jaar nog hebt, IK denk van niet.

Als je auto 500k km meekan, maar door extreem zwaar gebruik 20% minder, loopt je wagen nog 4 ton.
Dan valt een revisie qua prijs in het niet bij het bedrag wat je inmiddels al hebt uitgegeven aan normaal onderhoud/vervangeing van versleten onderdelen.
pi_45218102
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 17:13 schreef TR08 het volgende:

[..]


Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.
[..]
De meeste leaseauto's die op benzine rijden gaan na 150000 km uit de lease en diesels 180000 km. Daarna rijden ze meestal nog heel veel km's dus wat jij zegt is onzin!
pi_45221461
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.

Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.

De levensduur wordt inderdaad een stuk korter, alleen is het 60 keer in plaats van 64 keer. Dat is onafhankelijk van het aantal lagers, de hoogte van de belasting etc. Die factoren hebben alleen invloed op de constante. Blijven aantal lagers en krachten gelijk (en dat blijven ze ook), dan zal alleen het toerental invloed hebben en da's echt een grote invloed, iig op de lagers.

Die formule gaat idd op voor alle types lagers, zoals je al zegt, dus ook glijlagers bijvoorbeeld. Het type lager beïnvloedt namelijk alleen de constante c, maar verder niet het effect dat het toerental heeft op de slijtage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')