quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
Wielen draaien niet sneller maar de grotere motor is voorzien van een langere overbrenging waardoor de motor bij dezelfde snelheid minder toeren maakt!quote:Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:
[..]
Wacht even,
ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.
Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?
Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
Is er hier dan iemand die zegt van niet? Er word alleen gevraagt hoeveel slechter het nu eigenlijk is..quote:Op maandag 23 oktober 2006 00:25 schreef PNG het volgende:
TR08 heeft finaal gelijk.
Toeren = altijd slijtage = altijd hitte. Rest alle replies die niet vinden, finale fok internet warrior onzin.
Tuurlijk is veel gebruik op veel toeren slijtage. ALTIJD.
En wat moet er bij 250k gebeuren aan een benzinemotor danquote:Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.
het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Ik ga niet alles doorlezen in het topic maar deze wilde ik er wel effe uithalen ... wat een bullshit dit, zeg.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn oom heeft een Civicje 1.5 uit '94, heeft er al 345.000km op zitten, 1 x naar Turkije op en neer gereden, flink geblazen. Trekt vaak een burnout en trekt ook heel vaak door tot de 6.000RPM. Maar als ie zin heeft rijd ie ook 50 in zn 5.
Geen problemen met zijn motor, hij kan er nog wel 100.000km bij hebben.
wat ik wil zeggen is gewoon als je je auto goed onderhoud, dus de olie peil na chekken, de olie verversen op zn tijd, en kwaliteit olie gebruiken, dat je dan nog veel kilometers kunt maken!
Hoogtoeren motoren zijn er op gebouwd om tegen een klap te kunnen.
tja of je het echt lagers(als in kogellager) kan noemen ik vindt van niet tussen je drijfwerk is nergens metaal metaal contact als je oliepomp zijn werk doet en je olie goed is. alleen bij het starten en bij vol optrekken en tja als je motor een beetje goed opgebouwd is dan zullen je drijfstangen en krukas + lagers alles wel zo`n beetje overleven.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.
Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:55 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat is knap op zich, maar wil je echt beweren dat het blok absoluut niet meer gesleten is dan wanneer dezelfde hoeveelheid kilometers in dezelfde omstandigheden laagtoerig gereden zouden zijn?
v-power bestaat net 2 weken manquote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:00 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Nou, ja natuurlijk. Al had ik nooit verwacht dat zo'n auto (1,5LSi Honda) 330.000Km kon halenMaar altijd V-Power en dure olie kun je de levensduur van een auto zeker verlengen
![]()
Shell Pura?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:19 schreef TR08 het volgende:
Nope, daarvoor bestond het ook al. Toen adverteerde Shell met dat het wat extra milieuvriendelijke benzine was (is het ook) en dat sloeg niet aan. Toen zijn ze bij hetzelfde spul gaan adverteren met vermogenstoename (en secundair wat verminderd onderhoud) en dat werkt wel
Die benzine heette alleen geen V-power, ik ben de oude naam kwijt.
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jarenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:08 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij bent geweest, of waar je was. Maar V-Power bestaat al jaren![]()
Ik herriner me nog dat ik mijn vader smeekte om V-Power te tanken, om onze kleppen te reinigen en te scheuren met onze oude Escortje CLX![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ik zou me ook even vangen op die "weken", daarmee bedoel ik alleen maar te zeggen dat het nog niet lang genoeg op de markt is om altijd getankt te kunnen hebben met die honda.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De meeste leaseauto's die op benzine rijden gaan na 150000 km uit de lease en diesels 180000 km. Daarna rijden ze meestal nog heel veel km's dus wat jij zegt is onzin!quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 17:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
Lease auto's zijn gewoon dezelfde auto's als de auto die je zelf bij de dealer haalt. Verder worden die wagens ruim voor ze de drie ton gehaald hebben weggedaan. En dat is niet voor niets. Ik denk zelfs dat ze meestal de honderd duizend km niet halen voor ze weggedaan worden omdat ze dan al redelijk versleten raken.
[..]
64 keer klopt niet. Heb hier een boek met formules voor machineonderdelen voor me liggen, met daarin de levensduurvergelijking van kogellagers. De nominale levensduur in uren is L = ( 10^6 x c) / (60 x n), waarin c een constante is die berekend wordt uit enkele lagerafhankelijke factoren die verder niks met de belasting te maken hebben.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:27 schreef TR08 het volgende:
Ik baseer die toename op de dingen die ik leer bij mijn opleiding werktuigbouw. Wat je leert bij dynamica is dat centrifugaalkrachten toenemen met het kwadraat van het toerental (krijg je ook al op het VWO) en dat slijtage toeneemt met de derde macht van de kracht (tribologie vakje, krijg je bij werktuigbouw, zoek maar eens naar boeken geschreven door Anton van Beek, die schijnt zo ongeveer Nederlands grootste lager expert te zijn). Als de formules kloppen (die van de centrifugaalkracht doet dat zeker, de andere is met metingen ook wel geverifieerd) krijg je een factor (2^2)^3 aan slijtage, ofwel 2^6=64. Ik kan er niets anders van bouwen. In elk geval niet voor de lagers tussen drijfstang en krukas.
Vergeet ook niet dat niemand continue met 2x zo hoge toeren rijdt. Stationair is altijd rond de 1000 toeren en je bent ook lang niet altijd aan het scheuren, zelfs de sportieve rijders niet. Verder rijdt bijna niemand 50 bij 40000 toeren continue. De tijden dat je dus 64x normale slijtage hebt zijn dus altijd vrij kort, waardoor het effect over de hele levensduur veel minder is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |