abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:04:24 #1
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42798686
quote:
VVD’ers zijn gullere gevers dan PvdA’ers

AMSTERDAM - VVD-stemmers staan een groter deel van hun inkomen af aan goede doelen dan PvdA-stemmers. Aanhangers van de kleine christelijke partijen, GroenLinks en CDA geven het meest. Bovendien geven arme Nederlanders relatief meer aan liefdadigheid dan rijken, en hoger opgeleiden meer dan lager opgeleiden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van TNS NIPO en Gallup International.

Nederlanders die gemiddeld minder dan 23 duizend euro (bruto) verdienen, hebben daarvan het afgelopen jaar 1,4 procent aan liefdadigheid of aan ontwikkelingshulp gegeven. Rijke Nederlanders (met een inkomen van 50 duizend euro) blijken een stuk minder vrijgevig: zij geven gemiddeld slechts 1 procent van hun inkomen weg. Dat komt neer op een bedrag van 500 euro voor iemand die bruto 50 duizend euro per jaar verdient. De onderzoeksbureaus hebben 1139 Nederlanders ondervraagd.

Bovendien blijkt dat Nederlanders die op ChristenUnie (5,8 procent), SGP (2,8 procent), GroenLinks of CDA (beide 1,6 procent) stemmen het grootste deel van hun inkomen weggeven. LPF-stemmers geven het kleinste deel (0,5 procent) weg. Opvallend is verder dat VVD-stemmers genereuzer zijn (0,8 procent van hun inkomen) dan PvdA-stemmers (0,6 procent).

De resultaten bevestigen eerder onderzoek van de werkgroep Filantropie aan de Vrije Universiteit. Promovenda Pamala Wiepking komt eveneens tot de conclusie dat ‘de echte onbaatzuchtigen zich voornamelijk onder de lagere inkomens bevinden.’

De meeste Nederlanders die minder dan 56 duizend euro verdienen geven vrijwel hetzelfde bedrag weg: tussen de 150 en 232 euro per jaar.

Mensen die tussen de halve en de hele ton verdienen, geven meer (479 euro), maar de allerrijksten (meer dan 100 duizend euro) juist minder: 226 euro. De rijke vrek lijkt dus geen mythe te zijn. Een eenduidige wetenschappelijke verklaring voor het gulle geefgedrag van de armen is er niet.

De socioloog René Bekkers kwam vorig jaar in zijn proefschrift eveneens tot de conclusie dat academici en hbo’ers gemiddeld 120 euro meer geven. Dat kan te maken hebben met de uitgebreidere sociale netwerken van hoger opgeleiden. Die netwerken kunnen leiden tot sociale druk om geld weg te geven.
www.volkskrant.nl/

PvdA'ers waren toch sociale aardige mensen en VVD'ers gewetensloze uitzuigers?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:06:36 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_42798738
Lol@nuttig onderzoek.

Misschien dat VVD'ers daarom zo'n asociale houding hebben, ze denken het toch afgekocht te hebben. .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:10:18 #3
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42798822
En de PvdA maar bazelen over het verhogen van de ontwikkelingshulp, solidariteit blablabla. En wie zijn de grootste vrekken? Juist: de PvdA-achterban
Pugna Pro Patria
pi_42798888
VVD aanhang heeft waarschijnlijk meer geld over om aan goede doelen te geven dat PvdA stemmers
pi_42798949
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:10 schreef Jurgen21 het volgende:
En de PvdA maar bazelen over het verhogen van de ontwikkelingshulp, solidariteit blablabla. En wie zijn de grootste vrekken? Juist: de PvdA-achterban
Achja... 0,2 procent verschil
Dus PvdA'ers zijn meteen vrekken

Misschien moet je het artikel eens helemaal lezen...
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:22:05 #6
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42799119
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:13 schreef calvobbes het volgende:
VVD aanhang heeft waarschijnlijk meer geld over om aan goede doelen te geven dat PvdA stemmers
Het gaat hier om percentages. 1% van een VVD-loon is dan natuurlijk veel meer dan 1% van een PvdA-loon. Dus jouw redenering klopt niet. En het verschil tussen PvdA en CDA is toch echt een dikke procent, dus die aanvallen jegens CDA'ers dat men zo ascoiaal en onchristelijke bezig is raken kant noch wal en kennen een hoog de pot verwijt de ketel gehalte.
Pugna Pro Patria
pi_42799172
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:04 schreef Kaalhei het volgende:
PvdA'ers waren toch sociale aardige mensen
Alleen als het om geld van anderen gaat is het leuk om sinterklaas te spelen..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42799203
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:22 schreef Jurgen21 het volgende:

Het gaat hier om percentages. 1% van een VVD-loon is dan natuurlijk veel meer dan 1% van een PvdA-loon. Dus jouw redenering klopt niet.
ow?
Als je 4.000 euro per maand verdient, houd je denk ik heel wat meer over dan wanneer je 1.000 euro per maand verdient.
Dat je dan minder geld aan goede doelen besteed, maakt je nog geen vrek....
pi_42799280
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Nah. Alleen als je geld teveel hebt is het leuk om voor Sinterklaas te spelen.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:29:37 #10
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42799293
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:15 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Achja... 0,2 procent verschil
Dus PvdA'ers zijn meteen vrekken

Misschien moet je het artikel eens helemaal lezen...
Als percentage van het inkomen is dat een vrij redelijk bedrag. Zeker als je bedenkt dat VVD'ers een baan hebben en dus een hoger inkomen hebben en dus absoluut gezien nog meer uitgeven.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:30:28 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42799310
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Zeker als je zelf de pakjes mag in- en uitpakken.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:31:07 #12
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42799320
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:29 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Nah. Alleen als je geld teveel hebt is het leuk om voor Sinterklaas te spelen.
Misschien moet je het artikel eens helemaal lezen, kneus.
quote:
Mensen die tussen de halve en de hele ton verdienen, geven meer (479 euro), maar de allerrijksten (meer dan 100 duizend euro) juist minder: 226 euro. De rijke vrek lijkt dus geen mythe te zijn. Een eenduidige wetenschappelijke verklaring voor het gulle geefgedrag van de armen is er niet.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:35:11 #13
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42799424
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:25 schreef calvobbes het volgende:

[..]

ow?
Als je 4.000 euro per maand verdient, houd je denk ik heel wat meer over dan wanneer je 1.000 euro per maand verdient.
Dat je dan minder geld aan goede doelen besteed, maakt je nog geen vrek....
Heb jij wel wiskund gehad. Juist door die percentages krijg je een eerlijk beeld. Stel een VVD'er geeft van elke 1000 euro die hij verdient er 10 weg. Dan levert dat een percentage op van 1%. Een PvdA'er verdient maar 100 euro en geeft daarvan 1 euro weg, wat resulteert in een percentage van 1%.

De VVD'er heeft 10 euro weg en de PvdA'er 1 euro en toch komen beide uit op hetzelfde percentage. Als je de cijfertjes uit het persbericht erop loslaat, dan geeft de VVD'er van elke verdiende 1000 euro plusminus 8 euro weg en de PvdA'er 60 eurocent.

Pugna Pro Patria
pi_42799566
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:35 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Heb jij wel wiskund gehad. Juist door die percentages krijg je een eerlijk beeld. Stel een VVD'er geeft van elke 1000 euro die hij verdient er 10 weg. Dan levert dat een percentage op van 1%. Een PvdA'er verdient maar 100 euro en geeft daarvan 1 euro weg, wat resulteert in een percentage van 1%.

De VVD'er heeft 10 euro weg en de PvdA'er 1 euro en toch komen beide uit op hetzelfde percentage. Als je de cijfertjes uit het persbericht erop loslaat, dan geeft de VVD'er van elke verdiende 1000 euro plusminus 8 euro weg en de PvdA'er 60 eurocent.

dus?
Ik wil best aannemen dat de gem. VVD-er meer geeft dan de gem. PVDA-er
Maar het gaat niet om absolute percentages, het gaat erom wat de mensen uiteindelijk overhouden om van te leven

Hoe hoger je zit, hoe meer (je dus ook pocentueel) kan weggeven
pi_42799602
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:31 schreef Kaalhei het volgende:

Misschien moet je het artikel eens helemaal lezen, kneus.
Oeh! Lange tenen ofzo dat je jemeteen als een klein kind moet gedragen?
pi_42799677
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:35 schreef Jurgen21 het volgende:

Heb jij wel wiskund gehad.
Ja hoor. Wees maar niet bang.

Maar mijn stelling blijft. Als je minder geld te besteden hebt en dus minder geld over houd voor goede doelen, ben je niet meteen een vrek. Dat is wel heel simpel gedacht.
pi_42799691
Aan de andere kant staat er ook weer dit in het bericht:

Mensen die tussen de halve en de hele ton verdienen, geven meer (479 euro), maar de allerrijksten (meer dan 100 duizend euro) juist minder: 226 euro. De rijke vrek lijkt dus geen mythe te zijn.

Zo'n artikel leest een stuk anders als de kop luidde
RIJKE VREK BESTAAT ECHT
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:47:41 #18
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_42799758
Zonder de noeste arbeid van de trouwe PvdA-stemmers, kónden de kapitalisten hun door uitbuiting verkregen geld niet eens zo over de balk smijten aan waarschijnlijk politieke vriendjes van hen.
kernˇgeˇleerˇde (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:54:47 #19
147000 DenniZZ
Mr. Mojo Risin
pi_42799977
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:47 schreef tvlxd het volgende:
Zonder de noeste arbeid van de trouwe PvdA-stemmers, kónden de kapitalisten hun door uitbuiting verkregen geld niet eens zo over de balk smijten aan waarschijnlijk politieke vriendjes van hen.
Pvda stemmers? Noeste arbeid? Laat me niet lachen man! Dat was vroeger zo ja, tegenwoordig stemmen alleen de onze-cultuur-uithollende-allochtonen nog op de pvdA

En de mensen die het gewoon niet willen zien, natuurlijk.
"If you harbor a terrorist, if you support a terrorist, if you feed a terrorist, you're just as guilty as the terrorists." - US President George W Bush
pi_42800082
Ik heb een sterk vermoeden dat het geld afdragen aan een kerk of andere religieuze instelling ook meegeteld is als 'liefdadigheid'...
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:59:57 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42800129
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:58 schreef onemangang het volgende:
Ik heb een sterk vermoeden dat het geld afdragen aan een kerk of andere religieuze instelling ook meegeteld is als 'liefdadigheid'...
Want?
Is dat geen liefdadigheid? Gebruiken kerken het voor aanschaf van wapens?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 12:02:35 #22
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_42800207
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:54 schreef DenniZZ het volgende:

[..]

Pvda stemmers? Noeste arbeid? Laat me niet lachen man! Dat was vroeger zo ja, tegenwoordig stemmen alleen de onze-cultuur-uithollende-allochtonen nog op de pvdA

En de mensen die het gewoon niet willen zien, natuurlijk.
het niveau .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_42800326
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:40 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

dus?
Ik wil best aannemen dat de gem. VVD-er meer geeft dan de gem. PVDA-er
Maar het gaat niet om absolute percentages, het gaat erom wat de mensen uiteindelijk overhouden om van te leven

Hoe hoger je zit, hoe meer (je dus ook pocentueel) kan weggeven
Maar dat gebeurt in de praktijk niet:
quote:
Bovendien geven arme Nederlanders relatief meer aan liefdadigheid dan rijken
VVD'ers zijn gewoon sociale mensen
pi_42800361
Donaties e.d. kun je trouwens toch ook als aftrekpost gebruiken bij belastingen?
pi_42800533
Ik begrijp de cijfers niet helemaal. Mensen met een inkomen van minder dan 23.000 euro geven 1,4 procent van inkomen uit, mensen met een inkomen van 50.000 euro geven 1 procent. Als partijen als VVD en PvdA dan ver onder de 1 procent uitkomen, wekt dat de suggestie dat de 'middenverdieners' (dus tussen 23.000 en 50.000 euro) behoorlijk weinig geven aan goede doelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')