abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42762986
Welkom in truth ouwehoer deeltje 137.

Herfst (of najaar) is een van de vier seizoenen. Het astronomisch bepaalde begin van de herfst is de herfstnachtevening (rond 23 september op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn ongeveer even lang. De herfst eindigt met de winterzonnewende (rond 22 december op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond).
Om praktische redenen begint de meteorologische herfst eerder, op 1 september op het noordelijk halfrond en op 1 maart op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 december respectievelijk 1 juni.

Tijdens de herfst gaan planten (o.a. loofbomen) hun bladeren verliezen. In de herfst wordt het flink kouder dan in de zomer, hoewel er periodes met warmte kunnen optreden, de zogenaamde nazomer.

Feestdagen tijdens de herfst zijn: Allerzielen en Allerheiligen.

Vorige deel:

Truth ouwehoer 136: Er was gewoon niemand anders...
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_42763630
Morge allemaal
Met twee voeten op de grond kom je geen stap verder.
pi_42763673
mogge lilith
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_42763707
goedemorgen modje van TRU
Werewolf
pi_42763853
En, was het een geslaagde avond gister Metro

Morge sara
pi_42763903
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:05 schreef Lilith-Wicca het volgende:
En, was het een geslaagde avond gister Metro

Morge sara
Ja en nee

Date was leuk (erg leuk ) maar worstel momenteel even met mijn gevoelens
'het' gevoel is er nog niet zeg maar
pi_42764044
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ja en nee

Date was leuk (erg leuk ) maar worstel momenteel even met mijn gevoelens
'het' gevoel is er nog niet zeg maar
Niet te diep over nadenken
Als het ergens zit komt het vanzelf naar boven, met forceren bereik je niets
pi_42764219
Mijn emoties staan nog in de veilige modus volgens mij.
Angst, verliefdheid en dat soort grappen werken volgens mij niet momenteel

Ik geef het gewoon de tijd, zij weet er nu van en doe het gewoon rustig aan. Forceren doe ik sowieso niet.
pi_42764339
ow.... Hieieieieieieier zijn jullie!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_42764418
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:30 schreef vamperotica het volgende:
hieieieieieieieier?

ow hier ja hier zijn we ! hoi hoi

pi_42764540
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:30 schreef vamperotica het volgende:
Ja

Volgende keer stuur ik je wel een vlopje, hoef je niet zo te zoeken
pi_42764560
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:38 schreef Lilith-Wicca het volgende:

[..]

Ja

Volgende keer stuur ik je wel een vlopje, hoef je niet zo te zoeken
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_42764692
Ohja, weer even wat agendapuntjes:

28 en 29 oktober: fantasy en gothic beurs in Rijswijk

31 oktober Samhain / All Hallows Eve
1 november allerheiligen
2 november allerzielen
de laatste 2 worden ook wel Día de los Muertos genoemd volgens de mexicaanse tradities.

Stukje achtergrond:

De dag van de doden (Spaans: Día de los Muertos) is een Mexicaanse feest- en herdenkingsdag. Het vindt elk jaar plaats op 1 en 2 november, dus op Allerheiligen en Allerzielen. In mindere mate wordt het ook in de rest van Latijns-Amerika, de Verenigde Staten en de Filipijnen gevierd. De Dag van de Doden komt op buitenstaanders vaak vreemd en luguber over.

Men gelooft dat de zielen van kinderen op 1 november terugkeren naar de aarde, en die van volwassenen op 2 november. Gedurende het hele jaar bereidt men zich voor op het festival, men verzamelt goederen die men aan de doden zal offeren.

In de periode rond de dag van de doden maakt men graven van dierbaren schoon en versiert deze. Sommige rijkere families bouwen bovendien altaren in hun huis. Men bezoekt de graven van dierbaren en offert er voedsel en drank. Na afloop eet en drinkt men het vaak zelf op, omdat men gelooft dat de zielen van de doden de ziel van het voedsel tot zich hebben genomen. Men gaat er dan ook vanuit dat het voedsel geen voedingswaarde meer heeft.

Sommigen schrijven calaveras, korte gedichten waarin de spot wordt gedreven met grafschriften van vrienden. Sommige kranten publiceren calavera's van beroemdheden, met karikaturen van skeletten. Schedels zijn een veelvoorkomend symbool op deze dag.

De Dag van de Doden vindt haar oorsprong in de tradities van de Meso-Amerikaanse indianenvolkeren. Voor onder anderen de Azteken, Maya en Purépecha was het gebruikelijk de voorouders, en dus te doden te vereren. Men bewaarde schedels en stelde deze tijdens rituelen tentoon om dood en wedergeboorte te symboliseren. Deze dag werd gevierd in de negende maand van de Azteekse kalender, begin augustus, en duurde de rest van de maand. De festiviteiten waren gewijd aan de godin Mictecacihuatl, de 'dame van de doden'.

Na de komst van de Spanjaarden werd de viering van de dag verplaatst naar Allerheiligen en -zielen, en werd er een Christelijk tintje aangegeven.

Wie doet hier nog iets mee, staan jullie erbij stil als het zover is, merken julie er wat van of is het een dag als elke andere?
Ik gebruik Samhain meestal als herdenking aan overleden familieleden. Contact met ze maken is dan erg makkelijk vind ik zelf.
pi_42766476
wat doe je zoal met Samhain?

ik ben geen heksje maar ben wel geïnteresserd
Werewolf
pi_42766487
Wie geen heksje is kan een heksje worden
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_42766529
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 11:54 schreef nokwanda het volgende:
Wie geen heksje is kan een heksje worden
true

ik heb een hoop heksenboeken
Werewolf
pi_42766582
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 11:54 schreef sararaats het volgende:
wat doe je zoal met Samhain?

ik ben geen heksje maar ben wel geïnteresserd
Samain of Samhain is het Keltische nieuwjaarfeest dat begint aan de vooravond van 31 oktober. Men vierde de overgang van de zomerperiode naar het definitieve begin van de winter.

Voor de Kelten begon alles vanuit het donker. “De Kelten rekenen in nachten en in winters” schreef Julius Caesar. Ze lieten hun dagen beginnen na zonsondergang en hun winter startte met Samhain, het begin van de nieuwe ronde van het jaarwiel.

In deze nacht stonden volgens de druïden de wereld van de geesten en die van het materiële bestaan het dichtst bij elkaar, zelfs zo dat een overgang van het ene naar het andere nu gemakkelijk mogelijk was.

Het stilaan ingeburgerd rakend Angelsaksisch gebruik van Halloween appelleert hieraan; en ook aan de Cailleach die van aanvankelijke Almoeder tot vruchtbaarheids- of maangodin werd, maar dan is gedegradeerd tot een verslindende kol of heks.

Dodenherdenking

Samhain was als tegenhanger van Beltain ook een feest ter verering van de doden. Bij de heksen is dit nog steeds zo. Zij geloven dat de sluier tussen de wereld van de levenden en de wereld van de doden dan het dunst is. Op deze dag wordt er door velen een maaltijd georganiseerd en worden er extra borden bijgezet voor de overledenen met diens lievelingsmaaltijd. Voor het raam worden kaarsen geplaatst zodat hun dierbaren de weg naar huis kunnen vinden. Het wordt beschouwd als het moment waarop Lugh (de zonnegod die tijdens Lughnasadh geofferd werd) aankomt in het dodenrijk.
[bewerk]

Elfen en natuurgeesten

Men geloofde vroeger niet enkel dat de deuren van de onderwereld op een kier werden gezet, maar ook die van het Elfenrijk. Daarom werd er niet enkel eten voor de overledenen voor de deur gezet maar ook voor de elfen en andere natuurgeesten. Hierdoor hoopte men dat ze als dank, hun plagerijen achterwege zouden laten (o.a. het verzuren van melk en mensen de stuipen op het lijf jagen). Daarnaast was men ervan overtuigd dat elfen tijdens Samhain steekspelen organiseerden. Als bewijs hiervan vond men de volgende ochten plasjes elfenbloed op de rotsen. Dit was eigenlijk geen bloed. Het ging hier om een soort mos dat na de eerste vorst rood kleurde. Als het dooide liet deze een rode vloeistof los die aanzien werd als elfenbloed.

bron: wikipedia
pi_42766656
ok bedankt voor de uitleg

ik ga me er in verdiepen

moet ik echt iets zwarts aan als heksje?
Werewolf
pi_42767159
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:00 schreef sararaats het volgende:
ok bedankt voor de uitleg

ik ga me er in verdiepen

moet ik echt iets zwarts aan als heksje?
Nee waarom?

Heks zijn is hoe je je voelt, wat je doet. Niet wat je aantrekt
pi_42767179
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:20 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nee waarom?

Heks zijn is hoe je je voelt, wat je doet. Niet wat je aantrekt
heksen worden altijd afgebeeld in het zwart

dat dacht ik toch
Werewolf
pi_42767345
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:21 schreef sararaats het volgende:

[..]

heksen worden altijd afgebeeld in het zwart

dat dacht ik toch
Als je dit in gedachten hebt bij het woord heks wel ja

Maar de 'moderne' heksen zien er gewoon uit als ieder ander persoon.

Als je meer wilt weten over moderne hekserij kun je eens een kijkje nemen op:

http://www.magischforum.nl/forum/
of
http://witchwhitelight.nl/heksenbrij/index.php
  Moderator woensdag 18 oktober 2006 @ 13:51:52 #22
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_42769731
Goedemiddag allemaal,

Ik zat me net af te vragen wanneer je nou precies een heks bent eigenlijk.
Zijn daar inwijdingen voor?
Hoe werkt dat?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_42772043
Wanneer iemand heks is is vrij ruim interpreteerbaar. In de algemene zin kun je zeggen dat een heks 1 is met de natuur en daar een zeer sterke band mee heeft, zich bezighoudt met spiritualiteit en de mogelijkheid heeft tot het reizen naar andere dimensies. Verder doet een heks vaak aan divinatiemethodes als pendelen en schouwen. De maan is een belangrijk gegeven binnen de hekserij.

Inwijden en het aanhangen van een god en godin is meer iets wat naar de wicca stroming neigt.
pi_42774240
Juist ja. Je kunt ervoor opgeleid zijn maar je kunt het ook van nature zijn.
Ik wil me bijvoorbeeld niet aansluiten bij een groep of mezelf binden aan een bepaalde methode.
Maar ik ben wel een heks in every way
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  woensdag 18 oktober 2006 @ 16:22:27 #25
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_42774520
Heeft DV een ban aan zijn broek hangen?
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')