quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 14:36 schreef SHE het volgende:[..]
geen zout, geen suiker, geen overbodig vet.
geen beleg
geen snoep/koek/whatever
nooit uit eten
nooit snacken
zelden alcohol
nooit iets wat voorverpakt is ( verborgen suikers )
elke 2 uur iets eten
de stelregel is: heeft het gebloed, groeit het aan een struik/plant, komt het uit de grond?
hou je dat vol, dan val je af. klaar.
ga je er ook nog bij sporten, dan haal je het hoogst haalbare met je lichamelijke predespositie.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het tegenwoordig niet meer zo doe hoor. Maar dat komt omdat ik nu met mijn hoofd bezig ben
![]()
Maar zo heb ik jaren geleefd en de beloning heb ik teruggezien in een fantastisch lijf. En daar werd ik wel blij van ja.
Neemt niet weg dat ik strontjaloers ben op die gratenpakhuizen die geen gram aankomen. Ik moet er echt wat voor doen
Ik vind dit wel erg extreem, hoor, moet ik zeggen en ik snap niet hoe je dat volhoudt. Overigens vind ik het wél goed dat je bewust met je voeding bezig bent. Ik kom uit een gezin waar niet echt gelet werd op calorieën. De dingen die duidelijk slecht waren (frisdrank, chips) werden gemeden, maar verder stonden m'n ouders er niet zo bij stil. Gehakt was goed, snijworst was goed etc. Ik heb dus meer wat nuances moeten aanbrengen in mijn eetpatroon dan dat helemaal om te gooien. Verder is sport mij totaal niet met de paplepel ingegoten en dat vind ik wel jammer. Als ik vroeger lekker op voetbal had gezeten ofzo en niet altijd het kneusje was geweest met gym, dan was de drempel om nu te gaan sporten minder groot. Ik houd me min of meer aan de richtlijn van de diëtist en dan zit ik meestal ook nog aan de lage kant wat het aantal calorieën betreft.
zout gebruik ik niet zo vaak, soms om dingen op smaak te brengen (alleen doe ik dat eigenlijk liever met maggi of kruiden). Suiker gebruik ik in principe ook niet (wel een zoetje in m'n thee) en overbodig vet vind ik moeilijk te controleren. Ik koop in de supermarkt gewoon iets wat er lekker en gevarieerd uit ziet. Dus als er vrij veel calorieën in zitten, maar er zitten weer wel veel groenten in, dan koop ik het toch.
's Ochtends eet ik, nadat ik 20 minuten gestept heb, 2 plakken ontbijtkoek mét halvarine (want dat staat op de schijf van vijf) en drink ik een kopje thee. Voor de rest van de dag drink ik thee, water en een glaasje jus 's avonds. Frisdrank drink ik zelden. Tot voor kort dronk ik elke dag cola light of fanta lemon light, maar omdat dat te duur werd, ben ik ermee opgehouden en ik mis het niet. Verder eet ik 's middags twee boterhammen met sandwichspread, tomaat, kaas (van maasland, 40 % minder vet ofzo) en om de dag of twee dagen eet ik een gebakken of gekookt ei, omdat ik dat lekker vind en omdat ik die eieren nodig heb om mijn gebrek aan vlees te compenseren. Ik ben een flextariër
![]()
. Al mijn boterhammen worden dun besmeerd met halvarine.
Verder ben ik gelukkig geen zoetekauw. Af en toe heb ik trek in snoep, maar ik ben niet verslaafd aan iets, of het moet al chips zijn. Maar als ik goed eet, heb ik geen behoefte aan chips en als ik honger heb 's avonds, eet ik net zo lief een appel.
Snacken doe ik ongeveer één keer per week. Soms vaker, maar dat ligt meer aan de mensen om me heen die dan gaan snacken (kom je bij iemand en die wil dan friet eten, ik heb geen zin om dan de spelbreker te zijn) en vaak is het ook omdat ik niet goed weet wat ik moet eten. Ik ben best wel zinnig en in veel dingen zitten ook veel calorieën. Bovendien mislukken mijn eigen kookexperimenten altijd, dus ik hoef ook niet zelf te gaan klooien met kruiden en combinaties. Ik houd dan ook meer vast aan dingen die ik toch al vaak eet: pasta met groenten, opgebakken aardappels (van zelfgekookte aardappels) met kipfilet en paprika en ui.
Verder ga ik regelmatig (1 keer per 2 weken) uit eten. Niks mis mee. Gezellig, leuk. Lekker stukje vlees met aardappeltjes en vaak een lekker ijsje achteraf.
Ik eet nooit een koekje bij de thee ofzo. Thuis bij mijn ouders doe ik dat wel. Dat zijn dan weer verschillen tussen hier en thuis.
Ik drink nooit alcohol.
En ik eet regelmatig iets.
Dus die lijstjes van ons zien er heel anders uit.
Mijn vuistregel is eigenlijk: is er een gezonder (minder vet, minder calorieën etc) alternatief, neem dat dan. Dat geldt dus voor chips, kaas, frisdranken etc. Als ik het verschil niet proef, zou ik ook niet weten waarom ik dan de slechtere variant zou nemen. Wat zout betreft, neem ik natriumarm zout. Verder geef ik de voorkeur aan vers en mag het van mij best iets meer moeite kosten als het daarmee wel gezonder is. Dus verse groente, verse aardappelen...
Om dan nog even antwoord te geven op de vraag uit de TT: waarom zijn dikke mensen gezellig? Ik hoor ook vaak dat dikke mensen gezelliger zijn en ik denk dat het gewoon een fabeltje is dat ooit de wereld is ingeholpen. Ik kan me een hele hoop gezellige dikkerds voor de geest halen, maar omdat ik me ervan bewust ben dat dikke mensen gezellig worden genoemd, levert dat een vertekend beeld op. Zelf baal ik behoorlijk van mijn overgewicht en ik denk juist dat ik een stuk blijer en vrolijker in het leven zou staan als ik minder dik zou zijn. Voortdurend ben je ermee bezig wat andere mensen van je vinden. Of mijn zus weer zal gaan zeuren (die is zelf pasgeleden 20 kg afgevallen en doet nu net alsof dat de normaalste zaak van de wereld is), of de kleren wel zullen passen (want ik wil never nooit niet naar de grote maten afdeling!).
Mijn ogen zijn op het juiste moment geopend en nu ben ik bezig met de ommekeer. Echter niet tot alle prijs, dus het zou sneller kunnen gaan als ik dat zou willen (nu haal ik met moeite 1 kg per maand), maar als ik dan vervolgens weer mijn oude eetpatroon oppak, kom ik ook meteen weer aan. Nu zit ik ongeveer in het ritme wat ik houden wil. Wel zou ik graag wat meer verstand van koken krijgen (misschien eens een kookcursus doen?), dan zou ik 1 keer per 2 weken kunnen gaan snacken ipv 1 keer per week, want dat snacken begint me een beetje de keel uit de hangen to be honest. Ik wil het weer kunnen doen als ik er echt zin in heb en niet omdat ik niet weet wat ik moet koken.