Wij hebben 300 studenten ongeveer, die in groepjes van 30 beginnen. Nu is niet iedereen tegelijk klaar met alle benodigde vakken, maar even van het meest ideale geval uitgaande loot iedereen tegelijk. Je krijgt dan een lotnr, en nr 1 mag het eerst zn maand kiezen en nr 300 het laatst. Als je pech hebt wacht je bij ons dus 10 maanden, en dan loop je alles in 1 keer. Evt wachttijd voor keuzecoschappen/buitenlandstages tel ik niet mee, dit is alleen voor verplichte coschappen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 16:08 schreef Kang-He het volgende:
Hoe zit dat nou eigenlijk met wachttijden voor coschappen in Nederland? Hoeveel maanden moet je wachten? En kan je daarna alles in een keer doen?
Ze verdelen dus zeg maar het aantal maanden waarvoor mensen zich hebben opgegeven. Dus met die 180 aanmeldingen kijken ze hoeveel maanden ze kunnen vullen, en die worden dan verdeeld. Ik kan dalijk dus kiezen tussen whatever er tussen feb en okt nog vrij is (ervan uitgaande dat alle mensen die zich nu hebben ingeschreven de benodigde vakken gehaald hebben, en dat alle niet-verlootbare plaatsen max ingedeeld worden met voorrang-mensen). Als je echt met zekerheid in de laatste maand wilt, dan moet je je niet opgeven in de eerste lotingquote:Op donderdag 26 oktober 2006 16:23 schreef Kang-He het volgende:
Kan je ook niet aangeven dat je bijvoorbeeld als laatste ingeroosterd wordt? Dat zou ik nog best prima vinden, als je al van tevoren zeker weet dat je pas over 11 maanden loopt. Tijd om wat dingen te doen.
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 17:44 schreef gohan16 het volgende:
In utrecht heb k nog nooit gehoord van wachtlijsten. We worden ingedeeld in groepen en de eersten beginnen in september al met co-schap en de laatsten in mei (3de jaar). Dat zijn dan 2 co-schappen van 6 weken. Als je geen co-schap hebt, heb je gewoon blokonderwijs. 4de jaar heb je 5 co-schappen van 6 weken en in het 5de jaar 6 co-schappen.
Uiteindelijk is er voor de nominalen een maximale uitloop van een 3 maanden
Naja als ik zo snel ff de cursus beschrijving lees op de website, dan staat er dit:quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:19 schreef m021 het volgende:
[..]
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.
Wordt het dus gewoon 12 weken lang passief meekijken?
quote:Doelstellingen en Inhoud
Tijdens het co-schap leert de student zijn/haar verworven kennis en vaardigheden in de praktijk toe te passen door contact met (poli)klinische pati�nten. Aan het eind van het co-schap moet de co-assistent in staat zijn om:zelfstandig anamnese en algemeen lichamelijk onderzoek uit te voeren bij een pati�nt; relevante uitspraken te doen omtrent diagnose, aanvullend onderzoek en behandeling; hiervan verslag te doen, zowel mondeling als schriftelijk.
Gedurende het hele co-schap wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een adequate attitude.
Tenslotte vormen verdieping en toepassing van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden betreffende de Interne geneeskunde een doelstelling.
Dit is bij het co-schap interne geneeskundequote:Werkvormen en weekstramien
Het co-schap duurt zes weken en is een participerende stage die sterke overeenkomsten vertoont met de latere beroepsuitoefening. De stageplaatsen zijn in het UMC Utrecht, in het Diakonessenhuis Utrecht en het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. De eerste vier weken worden doorgebracht op een verpleegafdeling, de laatste twee weken op de polikliniek, de co-assistent krijgt tevoren een plaats in toegewezen.
De dagindeling wordt deels bepaald door patiënt-gerelateerde activiteiten en aan de gang van zaken op de stageplaats. Daarnaast besteedt de co-assistent tijd aan het voorbereiden van anamnese en lichamelijk onderzoek, het uitwerken van patiëntverslagen en vakinhoudelijke verdieping. De arts klinisch-onderwijs (AKO) ondersteunt bovengenoemde activiteiten. Elke week wordt een weekprogramma bekend gemaakt met tijd en plaats van diverse onderwijsactiviteiten.
Om de vorderingen vast te leggen wordt een portfolio bijgehouden.
Aan de VU zit dat wel goed joh. Gewoon aangeven wanneer je je laatste tentamen moet doen en wanneer je wilt beginnen. Dan roosteren zij je in. Dit verloopt in 9 van de 10 gevallen altijd goed. Daarna kan je alles in een keer doen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 16:08 schreef Kang-He het volgende:
Hoe zit dat nou eigenlijk met wachttijden voor coschappen in Nederland? Hoeveel maanden moet je wachten? En kan je daarna alles in een keer doen?
Ik zit dus nog net in het oude, wat betekent dat ik een half jaar eerder mn coschappen doe en dat we nu "iets" meer mensen hebben die tegelijk aan hun coschappen beginnen dus ook "iets" meer wachttijd.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:04 schreef Kang-He het volgende:
Hmm, ik ben benieuwd ook hoe dat gaat verlopen met het nieuwe curriculum en de mensen die nog in het oude zitten.
Een half jaar eerder arts zijn, verdiend een stuk beter.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:25 schreef Repeat het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar wachttijd lijkt me echt niet erg. Lekker werken, geld verdienen of op vakantie gaan, voor mijn part een stage in het buitenland ofzo, er gaat een wereld voor je open als je moet wachten
Ik heb voor mn studie een vol jaar gewerkt, en dat geeft je *zoveel* financiele vrijheid tijdens je studie.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:32 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Een half jaar eerder arts zijn, verdiend een stuk beter.Alleen dat vakantie zou dan weleens een probleem kunnen worden
![]()
Anamnese afnemen is niet zo moeilijk. Je hebt ALTIS en BAFOV en verder tractus anamnese. Lichamelijk onderzoek mag je ook doen. Verder kun je dd opstellen. Beleid opstellen is lastiger maar voor echt gemotiveerde studenten is dat ook mogelijk.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:19 schreef m021 het volgende:
[..]
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.
Wordt het dus gewoon 12 weken lang passief meekijken?
Ja precies. Dat is hetzelfde. Daarnaast heb ik ook nog DVD geleerdquote:Op donderdag 26 oktober 2006 23:12 schreef Repeat het volgende:
Ik ken ook alleen ALTIS, waarbij de S voor samenhang staat...
BAFOV hebben we in Leiden niet hoorquote:Op donderdag 26 oktober 2006 22:07 schreef fee-tje het volgende:
BAFOV is de Leidense variant van SCEGS ofzo?
In utrecht is het anders:quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:35 schreef intoxicated het volgende:
Aard, lokalisatie, Tijdsverloop, Intensiteit, Situaties van invloed, enzo.![]()
Volgens mij staat die I toch echt voor intensiteitquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:29 schreef M1RR1E het volgende:
[..]
In utrecht is het anders:
Altis
Aard
Localisatie
Tijdsverloop
Invloeden
Samenhang
Bafov
Beleving
Attributies
Functioneren