abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42956725
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 16:08 schreef Kang-He het volgende:
Hoe zit dat nou eigenlijk met wachttijden voor coschappen in Nederland? Hoeveel maanden moet je wachten? En kan je daarna alles in een keer doen?
Wij hebben 300 studenten ongeveer, die in groepjes van 30 beginnen. Nu is niet iedereen tegelijk klaar met alle benodigde vakken, maar even van het meest ideale geval uitgaande loot iedereen tegelijk. Je krijgt dan een lotnr, en nr 1 mag het eerst zn maand kiezen en nr 300 het laatst. Als je pech hebt wacht je bij ons dus 10 maanden, en dan loop je alles in 1 keer. Evt wachttijd voor keuzecoschappen/buitenlandstages tel ik niet mee, dit is alleen voor verplichte coschappen.

In de praktijk komt het er op neer dat mijn jaar eind nov de eerste loting heeft voor de coschappen die in feb beginnen. Per maand zijn er dus 30 plekken, waarvan er max 10 ingevuld worden door mensen met voorrang (zij-instromers, mensen met vrijstellingen voor weet-ik-wat, buitenlandse artsen). Vrijdag is de laatste aanmelding voor die loting, en nu zijn er 180 inschrijvingen. In principe worden er nu dus 6 tot 9 maanden verdeeld, afhankelijk van het aantal vaste indelingen. Ik heb me dus ingeschreven voor die loting, en heb dus kans dat ik ergens tussen feb en okt geplaatst wordt .

Nu hebben wij dec en jan uitgeroosterd vrij dit jaar, dus in het uiterste geval wacht ik 11 maanden . Ik hoop/gok op april/mei/juni eigenlijk .
  donderdag 26 oktober 2006 @ 16:23:57 #102
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_42956844
Kan je ook niet aangeven dat je bijvoorbeeld als laatste ingeroosterd wordt? Dat zou ik nog best prima vinden, als je al van tevoren zeker weet dat je pas over 11 maanden loopt. Tijd om wat dingen te doen .
pi_42956987
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 16:23 schreef Kang-He het volgende:
Kan je ook niet aangeven dat je bijvoorbeeld als laatste ingeroosterd wordt? Dat zou ik nog best prima vinden, als je al van tevoren zeker weet dat je pas over 11 maanden loopt. Tijd om wat dingen te doen .
Ze verdelen dus zeg maar het aantal maanden waarvoor mensen zich hebben opgegeven. Dus met die 180 aanmeldingen kijken ze hoeveel maanden ze kunnen vullen, en die worden dan verdeeld. Ik kan dalijk dus kiezen tussen whatever er tussen feb en okt nog vrij is (ervan uitgaande dat alle mensen die zich nu hebben ingeschreven de benodigde vakken gehaald hebben, en dat alle niet-verlootbare plaatsen max ingedeeld worden met voorrang-mensen). Als je echt met zekerheid in de laatste maand wilt, dan moet je je niet opgeven in de eerste loting . Dan wacht je gewoon tot een loting later, als al die 180 snelle sukkels al geweest zijn .

Ik ga zelf in feb/mrt eerst es op vakantie en daarna wil ik eik wel beginnen. Wetenschappelijke stage etc doe ik allemaal daarna wel weer, neem ik tussen mn co's en mn onderzoek nog ff wat vakantie enzo .
  donderdag 26 oktober 2006 @ 17:44:20 #104
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_42959541
In utrecht heb k nog nooit gehoord van wachtlijsten. We worden ingedeeld in groepen en de eersten beginnen in september al met co-schap en de laatsten in mei (3de jaar). Dat zijn dan 2 co-schappen van 6 weken. Als je geen co-schap hebt, heb je gewoon blokonderwijs. 4de jaar heb je 5 co-schappen van 6 weken en in het 5de jaar 6 co-schappen.

Uiteindelijk is er voor de nominalen een maximale uitloop van een 3 maanden
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_42960432
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 17:44 schreef gohan16 het volgende:
In utrecht heb k nog nooit gehoord van wachtlijsten. We worden ingedeeld in groepen en de eersten beginnen in september al met co-schap en de laatsten in mei (3de jaar). Dat zijn dan 2 co-schappen van 6 weken. Als je geen co-schap hebt, heb je gewoon blokonderwijs. 4de jaar heb je 5 co-schappen van 6 weken en in het 5de jaar 6 co-schappen.

Uiteindelijk is er voor de nominalen een maximale uitloop van een 3 maanden
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.

Wordt het dus gewoon 12 weken lang passief meekijken?
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_42960697
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:19 schreef m021 het volgende:

[..]

Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.

Naja als ik zo snel ff de cursus beschrijving lees op de website, dan staat er dit:
quote:
Doelstellingen en Inhoud
Tijdens het co-schap leert de student zijn/haar verworven kennis en vaardigheden in de praktijk toe te passen door contact met (poli)klinische pati�nten. Aan het eind van het co-schap moet de co-assistent in staat zijn om:

• zelfstandig anamnese en algemeen lichamelijk onderzoek uit te voeren bij een pati�nt;
  • relevante uitspraken te doen omtrent diagnose, aanvullend onderzoek en behandeling;
  • hiervan verslag te doen, zowel mondeling als schriftelijk.

Gedurende het hele co-schap wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een adequate attitude.
    Tenslotte vormen verdieping en toepassing van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden betreffende de Interne geneeskunde een doelstelling.
  • quote:
    Werkvormen en weekstramien
    Het co-schap duurt zes weken en is een participerende stage die sterke overeenkomsten vertoont met de latere beroepsuitoefening. De stageplaatsen zijn in het UMC Utrecht, in het Diakonessenhuis Utrecht en het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. De eerste vier weken worden doorgebracht op een verpleegafdeling, de laatste twee weken op de polikliniek, de co-assistent krijgt tevoren een plaats in toegewezen.
    De dagindeling wordt deels bepaald door patiënt-gerelateerde activiteiten en aan de gang van zaken op de stageplaats. Daarnaast besteedt de co-assistent tijd aan het voorbereiden van anamnese en lichamelijk onderzoek, het uitwerken van patiëntverslagen en vakinhoudelijke verdieping. De arts klinisch-onderwijs (AKO) ondersteunt bovengenoemde activiteiten. Elke week wordt een weekprogramma bekend gemaakt met tijd en plaats van diverse onderwijsactiviteiten.
    Om de vorderingen vast te leggen wordt een portfolio bijgehouden.
    Dit is bij het co-schap interne geneeskunde
    pi_42960971
    Ikzelf vind het Nijmeegse systeem van pas co's *na* alle theorie prettiger dan al co's in de 3e. Ik heb toch het idee dat ik nu er veel meer aan toe ben, doordat ik gewoon iets ouder ben (like, co's op mn 19e, moet er niet aan denken!) en omdat ik gewoon denk dat ik meer weet en er beter op voorbereid ben. Ook is het een soort "cadeautje" om nu na 3,5 jaar theorie echt de praktijk in te mogen .
    pi_42961508
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 16:08 schreef Kang-He het volgende:
    Hoe zit dat nou eigenlijk met wachttijden voor coschappen in Nederland? Hoeveel maanden moet je wachten? En kan je daarna alles in een keer doen?
    Aan de VU zit dat wel goed joh. Gewoon aangeven wanneer je je laatste tentamen moet doen en wanneer je wilt beginnen. Dan roosteren zij je in. Dit verloopt in 9 van de 10 gevallen altijd goed. Daarna kan je alles in een keer doen.
      donderdag 26 oktober 2006 @ 19:04:35 #109
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_42961576
    Hmm, ik ben benieuwd ook hoe dat gaat verlopen met het nieuwe curriculum en de mensen die nog in het oude zitten.
    pi_42961783
    Ja precies, maar ook dat zal wel goedkomen. In principe is er wat betreft dat onderwerp geen verschil tussen het oude en nieuwe curriculum. Je moet gewoon al je studiepunten hebben (afgezien van je wetenschappelijke stage, keuze vak etc) en dan kan je beginnen. Aan de co-schappen wordt (nog) niet gesleuteld. Dus de huidige situatie is representatief. Dus de mensen die een jaar hoger zitten dan jij zullen gewoon tegelijk met jouw jaar kunnen beginnen.
    pi_42961799
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 19:04 schreef Kang-He het volgende:
    Hmm, ik ben benieuwd ook hoe dat gaat verlopen met het nieuwe curriculum en de mensen die nog in het oude zitten.
    Ik zit dus nog net in het oude, wat betekent dat ik een half jaar eerder mn coschappen doe en dat we nu "iets" meer mensen hebben die tegelijk aan hun coschappen beginnen dus ook "iets" meer wachttijd.
    pi_42962072
    Het kan aan mij liggen, maar wachttijd lijkt me echt niet erg. Lekker werken, geld verdienen of op vakantie gaan, voor mijn part een stage in het buitenland ofzo, er gaat een wereld voor je open als je moet wachten
      donderdag 26 oktober 2006 @ 19:32:37 #113
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_42962265
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 19:25 schreef Repeat het volgende:
    Het kan aan mij liggen, maar wachttijd lijkt me echt niet erg. Lekker werken, geld verdienen of op vakantie gaan, voor mijn part een stage in het buitenland ofzo, er gaat een wereld voor je open als je moet wachten
    Een half jaar eerder arts zijn, verdiend een stuk beter. Alleen dat vakantie zou dan weleens een probleem kunnen worden
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_42962484
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 19:32 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Een half jaar eerder arts zijn, verdiend een stuk beter. Alleen dat vakantie zou dan weleens een probleem kunnen worden
    Ik heb voor mn studie een vol jaar gewerkt, en dat geeft je *zoveel* financiele vrijheid tijdens je studie.
    Bovendien is dit echt de tijd om nog even 2 maan dop vakantie te gaan naar weet-ik-waar, of om gewoon ff lekker niks te doen of PT te werken ofzo.

Ik vind het ook niet heel erg moet ik zeggen
    pi_42966285
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 18:19 schreef m021 het volgende:

[..]

Anamnese afnemen is niet zo moeilijk. Je hebt ALTIS en BAFOV en verder tractus anamnese. Lichamelijk onderzoek mag je ook doen. Verder kun je dd opstellen. Beleid opstellen is lastiger maar voor echt gemotiveerde studenten is dat ook mogelijk.
    Verder kun je praktische vaardigheden oefenen: bloeddruk meten, bloedgas afnemen, venapuncties, infuus, hechten etc.
    Misschien weet een 3jaars co minder dan iemand die 4 jaar achter elkaar theorie heeft gehad, maar qua praktische vaardigheden is hij weer veel beter.
      donderdag 26 oktober 2006 @ 21:33:54 #116
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_42966464
    ALTIS? BAFOV? of heb ik weer 'ns zitten slapen?
    pi_42966530
    Aard, lokalisatie, Tijdsverloop, Intensiteit, Situaties van invloed, enzo.
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_42967853
    BAFOV is de Leidense variant van SCEGS ofzo?
    pi_42970123
    Ik ken ook alleen ALTIS, waarbij de S voor samenhang staat...
    pi_42971407
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 23:12 schreef Repeat het volgende:
    Ik ken ook alleen ALTIS, waarbij de S voor samenhang staat...
    Ja precies. Dat is hetzelfde. Daarnaast heb ik ook nog DVD geleerd
    pi_42975787
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 22:07 schreef fee-tje het volgende:
    BAFOV is de Leidense variant van SCEGS ofzo?
    BAFOV hebben we in Leiden niet hoor Of naja, m'n KVA-docente van vorig jaar kwam ermee omdat ze GNK aan de VU had gedaan
    Wij hebben iig ook SCEGS
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_42977673
    goh en in rotterdam hebben we PASFOTO

plaats
    aard
    sterkte
    factoren van invloed
    omstandigheden
    tijdsverloop
    overig
    pi_43010061
    Heee nog iemand uit Rotterdam in dit topic...

Of pasfoto's: laatste s voor samenvatting

[ Bericht 11% gewijzigd door Singa op 28-10-2006 17:06:13 ]
    pi_43010397
    quote:
    Op donderdag 26 oktober 2006 21:35 schreef intoxicated het volgende:
    Aard, lokalisatie, Tijdsverloop, Intensiteit, Situaties van invloed, enzo.
    In utrecht is het anders:
    Altis
    Aard
    Localisatie
    Tijdsverloop
    Invloeden
    Samenhang

Bafov
    Beleving
    Attributies
    Functioneren
    Omgang