abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42725776
Een Nederlandse militair verdient VEERTIG-duizend euro per half jaar dat hij in het oorlogsgebied vebrlijft. Is dit niet een beetje wat te veel?

Dat er risico's aan het vak verbonden zijn, begrijp ik. Maar daar kies je toch wel beetje voor als militair.
De kans dat je als Nederlandse militair geraakt wordt in een relatief veillige district als Uruzugan, is zelfs dan 1%, gebaseerd op de miltairen die hierbij geraakt zijn .

Als een simpele soldaat op uitzendmissie, hoe valt hun exboriante salaris eigenlijk te verantwoorden .
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:46:36 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42726308
Een Nederlandse militair krijgt als toelage voor een missie als bijvoorbeeld Uruzghan zo'n 1600 euro extra netto per maand. Waar je die 40K vandaan haalt is me een raadsel.
Wanneer je gaat kijken naar het extra aantal uren dat hij hiervoor moet maken (vaak zo'n 12-16 uur per dag, 7 dagen per week) is dat toch moeilijk exorbitant te noemen. Per overuur ongeveer een tientje.
The End Times are wild
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:47:10 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42726324
Overigens is deze toelage onlangs nog verhoogd. Hiervoor was het ca. de helft.
The End Times are wild
pi_42726563
40.000, geloof je het zelf? Kom eens met een goede bron, je duim telt niet
  maandag 16 oktober 2006 @ 23:09:49 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42726677
quote:
In de SOD-vergadering van 7 februari is afgesproken dat de uitgezonden militair met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006 alsnog een hogere vergoeding voor de extra werkdruk krijgt. De vergoeding was ¤ 39,76 per dag en wordt dus ¤ 79,52 per dag. Per maand dus een verhoging van ruim ¤ 1.000 per maand. De tegemoetkoming extra beslaglegging is met ingang van 1 januari 2006 dus met 100% verhoogd.
De onkostenvergoeding tijdens de uitzending van ¤ 25,40 per dag blijft op hetzelfde niveau gehandhaafd. Hierover zijn eind vorig jaar afspraken gemaakt.
Dat is dus 100 euro bruto per dag. Je valt al snel in het 50%'s tarief, dus dat is 50 euro per dag, 1600 euro per maand.

Wanneer je op zaterdagochtend auto's gaat wassen steek je al snel meer dan 50 euro in je zak. En dan lig je 's avonds ook nog eens fijn langs je eigen vrouw.
Alle bijkomende kosten in beschouwing genomen, dus denk ook aan communicatiekosten, extra kinderopvang, eventueel een hulp voor klussen, het moeten opgeven van een eventuele bijbaan, zelf betalen van reiskosten bij een tweede verlof, et cetera et cetera blijft er nog minder over.

Oja, deze vergoeding is voor iedereen in principe gelijk. Dus een "simpele soldaat" krijgt net zoveel extra als de kolonel. Maar omdat de kolonel in een hogere belastingschijf valt, blijft er voor hem netto nog minder netto over.
The End Times are wild
pi_42729647
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is dus 100 euro bruto per dag. Je valt al snel in het 50%'s tarief, dus dat is 50 euro per dag, 1600 euro per maand.

Wanneer je op zaterdagochtend auto's gaat wassen steek je al snel meer dan 50 euro in je zak. En dan lig je 's avonds ook nog eens fijn langs je eigen vrouw.
Alle bijkomende kosten in beschouwing genomen, dus denk ook aan communicatiekosten, extra kinderopvang, eventueel een hulp voor klussen, het moeten opgeven van een eventuele bijbaan, zelf betalen van reiskosten bij een tweede verlof, et cetera et cetera blijft er nog minder over.

Oja, deze vergoeding is voor iedereen in principe gelijk. Dus een "simpele soldaat" krijgt net zoveel extra als de kolonel. Maar omdat de kolonel in een hogere belastingschijf valt, blijft er voor hem netto nog minder netto over.
Die ¤ 25,40 is belastingvrij geloof ik maar hier kun je alles lezen.

http://www.intermediairpubliekezaken.nl/artikel.jsp?rubriek=303152&id=399761

Maar zoals ik het kan begrijpen verdienen ze al snel ¤ 3500 netto per maand.
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 01:57:07 #7
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_42730643
Laat die mensen wat meer verdienen wegens de risico's die ze lopen. Ze doen goed werk en dat moet beloont worden.

Een directeur van een groot bedrijf loopt geen risico's en verdient alsnog 5x zoveel. Deze mensen doen iets goeds en verdienen daardoor ook een leuk extratje .

Overigens betwijfel ik of dat bedrag in je OP goed is.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_42732061
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 01:57 schreef DaMook het volgende:
Laat die mensen wat meer verdienen wegens de risico's die ze lopen. Ze doen goed werk en dat moet beloont worden.

Een directeur van een groot bedrijf loopt geen risico's en verdient alsnog 5x zoveel. Deze mensen doen iets goeds en verdienen daardoor ook een leuk extratje .

En als het mislukt betalen ze terug ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_42732076
Nou, leuke discussie zo met T/S
pi_42732878
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 01:57 schreef DaMook het volgende:

Een directeur die voor duizenden mensen banen verschaffen doet toch ook iets goeds
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:08:54 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42733790
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 00:53 schreef Colnago het volgende:

[..]

Die ¤ 25,40 is belastingvrij geloof ik maar hier kun je alles lezen.

http://www.intermediairpubliekezaken.nl/artikel.jsp?rubriek=303152&id=399761

Maar zoals ik het kan begrijpen verdienen ze al snel ¤ 3500 netto per maand.
Het gewone salaris wordt natuurlijk ook doorbetaald. Ik had het over het extra bedrag wat ze voor de uitzending kregen.
The End Times are wild
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:11:18 #12
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_42733827
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:24 schreef _.-SAF-._ het volgende:

Dat er risico's aan het vak verbonden zijn, begrijp ik. Maar daar kies je toch wel beetje voor als militair.
Een stewardess kiest zelf ook voor een verhoogd risico op een vliegtuigongeluk en krijgt gevarengeld. What's your point

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_42733852
Vraag en aanbod. Wie wil er nou bij het leger werken?!? ( ) Juist! Daarom hoog salaris! En nou niet zeuren.
pi_42733889
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:11 schreef Verbal het volgende:

[..]

Een stewardess kiest zelf ook voor een verhoogd risico op een vliegtuigongeluk en krijgt gevarengeld. What's your point

V.
Wat is dat nou voor bullshit. Als ik auto rij heb ik 10.000 X meer kans dat ik een ongeluk krijg dan in een vliegtuig. Zo zal dat in een oorlogsgebied ook zijn.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:21:37 #15
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_42734027
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:14 schreef HPoi het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor bullshit.
Het is geen bullshit. Vliegend personeel krijgt een gevarentoeslag. En dus is het precies hetzelfde als het gequote voorbeeld.
quote:
Als ik auto rij heb ik 10.000 X meer kans dat ik een ongeluk krijg dan in een vliegtuig.
Misschien beter leren rijden? Maar serieus, ik heb het niet verzonnen, dus don't shoot the messenger.
quote:
Zo zal dat in een oorlogsgebied ook zijn.
Bij bepaald werk hoort een bepaalde beloning. Zo ook in het leger. Er is geen dienstplicht meer, maar men wil blijkbaar een leger dat men op dit soort missies wil uitzenden. Dan zul je dat aantrekkelijk moeten maken. Een daarvan is er een vergoeding tegenover stellen. Als je gewoon op de kazerne zit is dat minder gevaarlijk dan als je in Camp Smitty of Tarin Kowt zit, dus krijg je een toeslag als je op missie bent.

Waarom wordt hier nou over gezeken, precies

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_42734126
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:21 schreef Verbal het volgende:

[..]

Het is geen bullshit. Vliegend personeel krijgt een gevarentoeslag. En dus is het precies hetzelfde als het gequote voorbeeld.
[..]

Misschien beter leren rijden? Maar serieus, ik heb het niet verzonnen, dus don't shoot the messenger.
[..]

Bij bepaald werk hoort een bepaalde beloning. Zo ook in het leger. Er is geen dienstplicht meer, maar men wil blijkbaar een leger dat men op dit soort missies wil uitzenden. Dan zul je dat aantrekkelijk moeten maken. Een daarvan is er een vergoeding tegenover stellen. Als je gewoon op de kazerne zit is dat minder gevaarlijk dan als je in Camp Smitty of Tarin Kowt zit, dus krijg je een toeslag als je op missie bent.

Waarom wordt hier nou over gezeken, precies

V.
Sorry, las het zo dat je het niet eens was met gevarengeld.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:32:41 #17
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42734287
Wat LXIV zegt.

- Evenaartoeslag (bestaat die nog?)
- Oorlogsgebiedtoeslag
- Van huistoeslag.
- Beroeps BOT krijgen de uitzend maanden in aftrek van hun pensioenleeftijd.
Tikt aan.

Ik denk dat de gemiddelde militair op uitzending zn salaris ziet verdubbelen. 40000 is natuurlijk een extreem voorbeeld, bovendien is de gemiddelde militair "maar" 3 maanden weg. Tegenover dat geld staat men op uitzending geen standaard weekje van 38 uur werkt maar gerust 12*7.. Reken je dan terug naar gewerkt uur..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42734909
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gewone salaris wordt natuurlijk ook doorbetaald. Ik had het over het extra bedrag wat ze voor de uitzending kregen.
Ja daar had ik het ook over, sorry als het niet duidelijk was.
In dat artikel spreken ze over zo'n ¤ 79 bruto per dag en zo'n ¤ 25 netto per dag aan toeslagen en dat zou zo'n ¤ 65 per dag zijn in netto bedragen (waarschijnlijk meer maar laten we van de hoogste belastingen uitgaan).
Verder spreken ze over lange werkweken van 80 uur of meer en daardoor een netto bedrag van zo'n ¤ 2250 per maand bovenop het normale salaris.
Als je 30 dagen een toeslag krijgt van ¤ 65 is dat per maand ¤ 1950 + ¤ 2250 = ¤ 4200.
Nu heb ik ¤ 3500 genomen om in een veilig gebied te blijven, er zal namelijk niet altijd evenveel overgewerkt worden denk ik maar misschien is dat wel het geval.
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:06:11 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42736616
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:32 schreef Napalm het volgende:
Wat LXIV zegt.

- Evenaartoeslag (bestaat die nog?)
- Oorlogsgebiedtoeslag
- Van huistoeslag.
- Beroeps BOT krijgen de uitzend maanden in aftrek van hun pensioenleeftijd.
Tikt aan.

Ik denk dat de gemiddelde militair op uitzending zn salaris ziet verdubbelen. 40000 is natuurlijk een extreem voorbeeld, bovendien is de gemiddelde militair "maar" 3 maanden weg. Tegenover dat geld staat men op uitzending geen standaard weekje van 38 uur werkt maar gerust 12*7.. Reken je dan terug naar gewerkt uur..
Helaas is er geen evenaarstoeslag, oorlogsgebiedtoeslag of van huistoeslag.
Voor de BOT'ers geldt dat voor iedere drie maanden uitzending één maand korting op de pensioenleeftijd. Met het ingaan van deze regeling heeft iedere BOT-er er twee jaar bijgekregen, dus na achttien uitzendingen á 4 maanden kan hij net zoals vroeger met 58 met leeftijdsontslag. Bij méér uitzendingen blijft die leeftijd op 58 staan. Het kan immers niet altijd feest zijn.
De gemiddelde militair gaat 4 of 6 maanden op uitzending. Inclusief reistijd en overname is dat effectief meestal 5 of 7 maanden.
The End Times are wild
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:18:00 #20
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42736934
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:06 schreef LXIV het volgende:
Helaas is er geen evenaarstoeslag, oorlogsgebiedtoeslag of van huistoeslag.
Hoe ze op papier heten weet ik niet. In de praktijk hoor ik allerlei namen. Evenaartoeslag was vroeger bij de warme gebieden rond de evenaar. Of dat nu kwam door de evenaar of de hitte weet ik niet meer.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:29:09 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42737202
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:18 schreef Napalm het volgende:

[..]

Hoe ze op papier heten weet ik niet. In de praktijk hoor ik allerlei namen. Evenaartoeslag was vroeger bij de warme gebieden rond de evenaar. Of dat nu kwam door de evenaar of de hitte weet ik niet meer.
Vroeger was het allemaal anders. (En beter natuurlijk)

Op oefening wordt nog wel ontberingstoeslag gegeven wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven. Voor wat betreft arbeidsvoorwaarden en beloning heeft de krijgsmacht de afgelopen jaren enkele forse schreden terug gemaakt. Tegenwoordig is het gewoon tot je 60-ste werken, iedere twee tot drie jaar op uitzending en verder niet zeuren.

En de prijzen in de kantine benaderen die van de horeca ook steeds meer!
The End Times are wild
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:53:37 #22
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42737853
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:29 schreef LXIV het volgende:
En de prijzen in de kantine benaderen die van de horeca ook steeds meer!
Laatst nog gewoon 50euricent betaald voor een biertje in de granaattoren.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:12:03 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42746515
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:53 schreef Napalm het volgende:

[..]

Laatst nog gewoon 50euricent betaald voor een biertje in de granaattoren.
Dat is fl 1,20 ! Vroeger was een biertje nog fl 0,50!
The End Times are wild
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:18:37 #24
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42746694
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:12 schreef LXIV het volgende:
Dat is fl 1,20 ! Vroeger was een biertje nog fl 0,50!
In de kroeg was een biertje ook 2gulden en nu 2 euro dus dat loopt gelijk op. Je zei het zelf
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:29 schreef LXIV het volgende:
Vroeger was het allemaal anders. (En beter natuurlijk)
met één uitzondering; de vrouwelijke cadetten zijn tegenwoordig
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:44:34 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42747443
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:18 schreef Napalm het volgende:

[..]

In de kroeg was een biertje ook 2gulden en nu 2 euro dus dat loopt gelijk op. Je zei het zelf
[..]

met één uitzondering; de vrouwelijke cadetten zijn tegenwoordig
Kom je zelf uit de tijd van de eerste vrouwelijke cadetten?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')