FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Kwaliteitsverschil in Benzine
Stansfieldmaandag 16 oktober 2006 @ 19:52
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.

De kwaliteit van de benzine van goedkopere pomps zoals de Tango of de Gulf is lager dan de kwaliteit van een BP of een Shell.

Een vriend van mij beweerde dat stellig dat de Tango restjesbenzine had en een vriend van hem had dat zelfs een keer meegemaakt bij een motorboot. Met tango benzine moest hij wel een keer of 5,6 aan dat koort trekken voordat de motor aanging maar met BP benzine ging het in 1 keer. En een andere vriend van mij (wiens vader een BP pomp heeft) vond de kwaliteit van Tango of Gulf benzine ook niks.

Dat lijkt mij echt de grootste onzin die er is. Het zal geen V-power zijn maar benzine is toch benzine????
longinusmaandag 16 oktober 2006 @ 20:29
Tango is gewoon Q8 zonder bediening.
Bill_Emaandag 16 oktober 2006 @ 20:32
Ik denk niet dat het veel uitmaakt.. restjes enzo is onzin want het zou logestiek gezien te duur zijn om overal restjes vandaan te halen.
Tango en andere goedkope tank stations halen hun marge gewoo it het feit dat ze onbemand zijn of lagere winst maken.
pindapellermaandag 16 oktober 2006 @ 20:41
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
Robin__maandag 16 oktober 2006 @ 21:09
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 20:41 schreef pindapeller het volgende:
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
Als die slechtere benzine 'zwaarder' is dan de relatief betere benzine.. ja

Maar ik geloof niet zo dat dit verschil echt zo groot zal zijn.. en hij jij de shell ooit horen zeggen dat hun benzine beter is dan die van de q8 oid? Als dat aantoonbaar zo was zouden ze dat wel doen hoor
gatewaymaandag 16 oktober 2006 @ 21:09
heb weleens gehoord dat tango etc idd de laatste resten uit de vrachtwagen krijgen, zodat met dit toch verkopen kan en niet mee terug hoeven te sjouwen.......

maar dat lijkt me ook onzin, want een tango waar veel mensen tanken heeft aan een paar resten niet genoeg.....
TC03maandag 16 oktober 2006 @ 21:24
Het octaangehallte bepaalt de kwaliteit van de benzine, maar volgens mij is dat in Nederland minimaal 95 ofzo, goed genoeg dus. Kan je nooit heel veel van merken.
Smokedmaandag 16 oktober 2006 @ 21:29
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
paarse_paashaasmaandag 16 oktober 2006 @ 21:30
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
RemcoDelftmaandag 16 oktober 2006 @ 21:32
De marketingmachine van de grote pompbedrijven draait duidelijk op volle toeren...
Probeer eens een lucifer er boven te houden, mag je daarna met een zwart gezicht komen vertellen in Klaagbaak dat dat spul van Tango niet fikt!
Smokedmaandag 16 oktober 2006 @ 21:33
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:30 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
geen idee, ik zeg alleen dat het octaangetal met iets heel anders te maken heeft.
Repeatmaandag 16 oktober 2006 @ 21:34
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Five_Horizonsmaandag 16 oktober 2006 @ 21:39
Merkloze benzine is niet zozeer slechter, maar merkbenzine bevat meer additieven.

De benzines komen ook gewoon bij de grotere raffinaderijen vandaan (Q8 haalt ook bij Esso hier in de Botlek), maar de aan de Esso/Shell-benzines zijn gewoon meer additieven toegevoegd om de kwaliteit te verhogen.(nuance-verschil).
Guilinmaandag 16 oktober 2006 @ 21:39
Er zijn in Nederland geen merkbare kwaliteitsverschillen tussen benzine, alleen met de komst van soorten als V-Power, Ultimate, Excellium, etc. is dat wel zo, want daarmee heb je aantoonbaar betere prestaties met minder brandstof.
zandschepmaandag 16 oktober 2006 @ 22:02
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.

Daarnaast gebruiken de A-merken additieven die goed zijn voor verbranding/smering etc. De meeste a-merken gebruiken zelfs de zelfde basisbrandstof op hetzelfde depot en mengen er alleen andere additieven bij.

Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!

Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
JaapBmaandag 16 oktober 2006 @ 22:12
Deze discussie heb ik ook al meerdere malen moeten horen. Maar om heel eerlijk te zijn merk ik er niets van of ik nu dure shell of esso in de tank heb of goedkope tango of odn wat eigenlijk dan ook weer Q8 is.
Verbruik is op de verschillende soorten benzine niet anders, aanslaan van de motor ook niet en ook de vervuiling niet.
Wat verschil zou kunnen maken is het octaangetal, maar als je een automotor hebt die voor euro95 is ontwikkeld dan gooi je geld weg door er superplus in te kieperen.
Cybjemaandag 16 oktober 2006 @ 22:12
Ik merk weinig verschil tussen de RON95 brandstoffen eigenlijk. Alleen RON98 en V-Power (da's toch 97 ofzo?) merk ik wel echt een verschil in mijn auto. RON98 met airco aan, rijdt een beetje vergelijkbaar met RON95 zonder airco. Maar da's naar mijn gevoel.
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
M5maandag 16 oktober 2006 @ 22:29
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.

Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
lovelimaandag 16 oktober 2006 @ 22:32
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
JaapBmaandag 16 oktober 2006 @ 22:49
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:32 schreef loveli het volgende:
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
Klinkt leuk, maar hoezo worden die mindere fracties dan verkocht? Iedere fractie is een deelmix van wat er uiteindelijk in de benzine kan zitten. Als een fractie dan bijvoorbeeld meer lichte componenten zou bevatten dan gaat dat de rework in en worden daar de zwaarder componenten uitgehaald.

Voor een raffinaderij is het aftappen van veel meer productstromen alleen maar lastig, duur en gevaarlijk. Hooguit dat er in bepaalde toevoegingen nog een verschilletje kan zitten.
Alecksmaandag 16 oktober 2006 @ 22:49
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
en
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.

Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
quote:
(...)
Measurement methods
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel through a specific test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of isooctane and n-heptane.

There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.

In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-95 (regular) in Europe.
(...)
liquid-orangemaandag 16 oktober 2006 @ 22:54
Ik heb bij diverse pompen wel eens getankt en tank momenteel bij een pomp die zijn benzine bij Allesco ESSO Center. Via een bericht in de krant kwam ik erachter dat dit de goedkoopste in mijn omgeving was en dat is ook zo op 1 na.

Dit ene bezinestation heeft echt bagger bezine, dus daar is goedkoop duurkoop. Ik kan hier echt minder km's op rijden en ik hoor deze verhalen van meer mensen.

Maar ik merk echt geen verschil tussen die goedkope pomp waar ik nu tank en Shell of Total bezine. Ik heb alle smaken als eens getankt: V-Power, Exelium en Ultimate. Ik rijd er echt niet meer op dan op de gewone Euro 95 van Allesco ESSO Center. Zelfs op de nog goedkopere bezine even over de grens in Duitsland in Leer bij de Familia kan ik net zoveel rijden als op de eerder genoemde merkbezines.

Kortom, het is mijns inziens alleen maar een fabel en het is voor mij de 15 cent per liter extra echt niet waard.
M5maandag 16 oktober 2006 @ 23:02
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:49 schreef Alecks het volgende:

[..]

en
[..]

Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
[..]
Juist. Dus als je in de US 87 octaan tankt of 89 octaan zit je nog steeds lager dan de hier verkrijgbare Euro 95. Het is misschien niet zo'n groot verschil, maar vaak zat staat er bij auto's in het instructie boekje dat als je benzine met 91 octaan tankt (wat dus ongeveer overeen komt met de 87 octaan in de US) dat je rekening moet houden dat de motor minder vermogen leverd.
Five_Acesmaandag 16 oktober 2006 @ 23:33
Additieven kan een verschil in zitten. In de VS word bijvoorbeeld benzine met ethanol gemixed om het octaangehalte op peil te krijgen. Dit geeft een merkbaar slechtere verbrandingsenergie als benzine op MTBE basis.
Alecksmaandag 16 oktober 2006 @ 23:42
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
M5maandag 16 oktober 2006 @ 23:56
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:42 schreef Alecks het volgende:
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.
RemcoDelftdinsdag 17 oktober 2006 @ 08:14
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:56 schreef M5 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.
Ja DOH! Dat zegt niet dat de benzine minder energie bevat, het zegt alleen dat jouw motor er minder geschikt voor is. Als je een HOGER octaangetal d'r in giet, rijdt-ie ook minder efficient.
RemcoDelftdinsdag 17 oktober 2006 @ 08:15
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.
Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...
Metalfreakdinsdag 17 oktober 2006 @ 09:32
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:

De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....


Ik merk wel met de vernieuwde Euro95 van Shell dat ik meer km's maak dan voorheen, dus verschil is er toch (altijd Shell getankt wegens tankpas) Daarbij is de Shell niet noemenswaardig duurder dan de onbemande pompen in Limburg...
RemcoDelftdinsdag 17 oktober 2006 @ 09:48
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...
Metalfreakdinsdag 17 oktober 2006 @ 10:07
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om

En ze zuipen niet zoveel (om niet helemaal offtopic te gaan )
Cybjedinsdag 17 oktober 2006 @ 13:08
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Valt best mee ... als je naar de nieuwe Mercury Milan kijkt, heb je 160 PK met een 2.3 liter viercilinder blok.

En boeit het wat, dat je een 4+ literblok nodig hebt? De oude Amerikaanse auto's zuipen misschien, maar dat doen de oude Japannertjes ook. Tegenwoordig zitten ze ook daar met hoge brandstofprijzen ... en hebben ze er flink last van, door de grote afstanden binnen Amerika. Dus ze letten daar nu flink op.
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Juist mer een Amerikaan ga je makkelijk de bocht om ... de stuurbekrachtiging van die dingen is veel beter dan van de Japanners. Ze hebben daar ook al sinds tientallen jaren stuurbekrachtiging. Hier begint het pas een beetje rond 1990.
RemcoDelftdinsdag 17 oktober 2006 @ 13:17
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Daarom zijn de bochten ook niet zo krap daar in de VS
maarten.toomcafedinsdag 17 oktober 2006 @ 16:28
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 08:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...
Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.
KirmiziBeyazdinsdag 17 oktober 2006 @ 16:35
Het enige dat ik weet is dat de benzine van Total qua kwaliteit het slechtse van het slechtste is. U bent gewaarschuwd.
Stansfielddinsdag 17 oktober 2006 @ 16:36
Hoe merk je dan dat de benzine van een slechtere kwaliteit is? Alleen door het aantal km dat je er mee kunt rijden? Maar dat heeft toch meer met je rijstijl en met de afstanden die je rijdt te maken?
Sterke_Yerkedinsdag 17 oktober 2006 @ 16:39
*leest de TT
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 19:52 schreef Stansfield het volgende:
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.
Dronken jullie benzine?
Stansfielddinsdag 17 oktober 2006 @ 16:40
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
*leest de TT
[..]

Dronken jullie benzine?
Nee het was slap ouwehoeren en toen kwam dit punt ter discussie. En zoals ik hier lees is dat vaker een punt van discussie.
RemcoDelftdinsdag 17 oktober 2006 @ 17:43
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:28 schreef maarten.toomcafe het volgende:

[..]

Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.
Dat geloof ik dus niet.
Hyperdudedinsdag 17 oktober 2006 @ 18:29
quote:
Für die Verwendung in Ottomotoren ist die Oktanzahl (ROZ) von Bedeutung. Die Oktanzahl (ROZ) ist ein Maß für die Klopffestigkeit im Motor. Je höher die Oktanzahl desto höher ist die Klopffestigkeit. Zur Veredelung des Rohbenzins werden Additive hinzugesetzt. Das Rohbenzin unterscheidet sich hierbei bei den verschiedenen Mineralölkonzernen nicht, es stammt häufig sogar aus derselben Raffinerie. Dem Rohbenzin wird dann das jeweilige Additivpaket des belieferten Konzerns beigemischt. Die wichtigsten Benzinarten sind in der Norm DIN EN 228 festgelegt.
Benzin in der Europäischen Union besteht aus folgenden Stoffgruppen:

35 Vol.-% Aromaten
18 Vol.-% Alkene
1 Vol.-% Benzol
50 ppm Schwefel
46 Vol.-% Alkane, MTBE und die diversen weiter oben erwähnten Additive
Die Mittlere molare Masse beträgt ca. 100 g/mol.

Die genaue Zusammensetzung von Benzin variiert sehr stark in Abhängigkeit von dem in der Raffinerie eingesetzten Erdöl und einer Vielzahl von Parametern wie die in den jeweiligen Staaten gültigen technischen Regeln.
Duitse Wikipedia pagina over benzine: http://de.wikipedia.org/wiki/Benzin

Benzine komt maar uit een paar raffinaderijen en moet aan DIN norm EN 228 voldoen. Alleen in additieven valt te variëren.

Bedenk goed wie het salaris van Schumacher moet betalen; en waar dat geld vandaan komt.
Alecksdinsdag 17 oktober 2006 @ 20:00
Ik meen me trouwens te herinneren dat Radar het hier er afgelopen zomer over gehad heeft. Heeft iemand toevallig die uitzending gezien? (Nee, ik heb nu geen tijd om te zoeken op uitzendinggemist.nl)
RealZeusdinsdag 17 oktober 2006 @ 22:21
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:


Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!

Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
Benzine van de Gulf vond ik ook geen denderend spul.De auto die ik had reed er wel op,maar hij verbruikte wel meer dan als ik er bv Shell in gooide.

Wat diesel betreft: die Vpower diesel van Shell is ook waardeloos.De Astra van mijn pa gaat er onregelmatig van lopen ,mijn 205 klinkt veel rauwer en iedereen die ik ken en het wel eens getankt heeft klaagt over het feit dat de auto meer gaat verbruiken.De mijne ging van 1 op 19 bij gewone diesel naar 1 op 16 bij VPower.
tong_pohdinsdag 17 oktober 2006 @ 23:15
Ik wilde vandaag eigenlijk een topic beginnen over hetzelfde onderwerp. Ik heb namelijk het gevoel dat mijn auto minder fijn en zuiniger rijdt met de benzine van de anwb tankstations en dat van de zogenaamde A tankstations zoals :esso, BP shell.
MRPhonedinsdag 17 oktober 2006 @ 23:26
Is mij ook meerdere malen opgevallen bij mn motorfiets.

Sterker nog Saab nederland raadde destijds in 98 de 9000 turbo rijders de Texaco benzine af i.v.m. verhoogd risico op black sludge schade bij gebruik Texaco benzine. Dat heeft toen nog een heftige rel veroorzaakt tussen GM en Texaco. Dit artikel is later ook weer ingetrokken door Saab, maar de feiten waren er wel.
Aleckswoensdag 18 oktober 2006 @ 02:28
Ik heb wat gevonden:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/1671
quote:
Iedereen die auto rijdt kent het gevoel. Je staat bij het benzinestation, je vult je tank en het lijkt alsof er veel meer ingaat als de vorige keer. Van het Radar Testpanel heeft 22% dat wel eens geconstateerd dat er meer brandstof in de tank gaat dan er in past. Kloppen die liters wel? Radar neemt de proef op de som.

De test
In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations. De grote merken zijn Shell, BP, Esso, Texaco, Q8 en Total en dan zijn er nog de onbemande stations van Tango en Tinq en natuurlijk de zogenaamde witte pomp waar je het minst betaalt voor een liter benzine of diesel. Wij zijn met vijf jerrycans van 10 liter langsgegaan bij vijf tankstations die volgens Radarkijkers te weinig geven. We tanken precies tien liter en houden ons daarbij aan de regels die een expert ons voorgeschreven heeft. We verspillen geen druppeltje en we tanken drie keer diesel en twee keer Euro '95. Op het oog zijn er aanmerkelijke verschillen zichtbaar, maar daar laten we ons niet door misleiden. Wij brengen onze jerrycans naar een onafhankelijk laboratorium in Hoogvliet dat gespecialiseerd is in het bepalen van het volume van vloeistoffen. Zij hanteren een waterdichte meetmethode. Van de vijf jerrycans vertonen er vier een behoorlijke afwijking.
(...)
Uiteindelijk bleek het toch mee te vallen en lag het verschil aan een ondeugdelijke maniet van meten:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/1710
quote:
Radar heeft onderzoek gedaan naar de hoeveelheid brandstof die u krijgt bij een benzinestation. Bij het tanken van 25 jerrycans benzine en diesel van 10 liter, is de afgegeven hoeveelheid nagemeten door een gerenommeerd laboratorium.

De resultaten van het onderzoek waren opzienbarend. Bijna alle pompen gaven minder dan 10 liter. Bij tien pompen werd er zelfs minder verkregen dan de toegestane 0,5 procent. Een opzienbarend resultaat. In de uitzending echter toverde de directeur van het NMI een konijn uit de hoge hoed. Bij het tanken bleek dat niet de buitentemperatuur als factor meegerekend moest worden, maar de vloeistoftemperatuur. Daarom werd in de uitzending besloten om opnieuw de meting te verrichten.

Ditmaal is Radar uitgerust met een geijkte elektronische thermometer en metalen jerrycans. Verder wordt dezelfde methode gehanteerd. Wederom wordt er steeds 10 liter getankt en de temperatuur van de vloeistof bepaald. Daarna wordt het exacte volume bepaald in het laboratorium. De inspecteur van het NMI bezoekt dezelfde stations en doet de meting volgens zijn methode.

De resultaten zijn naast elkaar gelegd en dan blijkt dat er weinig verschil te zien is. Van bijna alle verdachte stations vallen de metingen ruim binnen de norm.
(...)
ImplosioNvrijdag 20 oktober 2006 @ 02:07
Kwaliteit van benzine.. Komt inderdaad door de addictieven die eraan toegevoegd worden. Goedkope pompen gooien er (bijna) niks door, om het zo goedkoop mogelijk te houden, terwijl de duurdere merken meer kwaliteit willen.

Ik heb met mijn brommer een keer bij een goedkope pomp getankt, maar ik kon duidelijk merken dat hij minder lekker liep. Zowel optrekken, als top, als starten, dus verbranding was gewoon wat minder snel. En vooral bij de kleine inhouden merk je dat enorm.
alex4allofyouvrijdag 20 oktober 2006 @ 10:54
Ik had het nooit gedacht voordat ik het gebruikte, maar bij V-power merk ik een duidelijk krachtverschil in onze oude Dieselbus. Of ie ook zuiniger is weet ik niet, daar heb ik nooit op gelet.
Bartholomeusvrijdag 20 oktober 2006 @ 14:11
Ik heb een golfje 4 100pk pompverstuiver, en ik wil, naar aanleiding van dat verhaal van die opel monteur over pompverstuiver diesels, toch eens shell gaan tanken voor een poosje. Normaal tank ik altijd bij de ANWB, maar ik geloof toch dat ik daar dan nu maarens van af wijk
Bob-Bzaterdag 21 oktober 2006 @ 16:22
Er zijn hier mensen die beweren dat je meer km kan maken (dus zuiniger kan rijden) op euro95 van de shell dan op euro95 van tango. Is dit echt zo en scheelt dit ook aanzienlijk?
#ANONIEMzaterdag 21 oktober 2006 @ 16:30
Ik merk eigelijk wel verschil tussen de benzine uit Duitsland en NL.
Met de Duitse benzine rijd ik meer kilometers. (rijstijl hetzelfde)

Met de benzine van de Makro (groothandel) rijd ik relatief weinig kilometers.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2006 16:30:45 ]
Bob-Bzaterdag 21 oktober 2006 @ 17:04
Dus al ben ik 3,50 euro duurder uit, kan ik meer kilometers rijden, dus meer besparen, of is het nou weer niet zo significant (ik rij nu met benzine van de tango/firezone/argos 1:17)
mcDavidzaterdag 21 oktober 2006 @ 19:28
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
Wat is precies de "klopvastheid" en is dat ook niet een puntje waar de "kwaliteit" op gebaseerd wordt?
-edit-
ik heb het ff opgezocht op wikipedia, en een hogere "klopvastheid" is wel degelijk beter. Dus ook een mate van kwaliteit.
Cybjewoensdag 29 november 2006 @ 13:12
Inmiddels heb ik een auto erbij (Ford Thunderbird) en is de Mercury Grand Marquis meer de auto van me vriendin geworden.

Waar ik bij de Mercury echt een groot verschil merk tussen goedkope benzine van de Argos en Shell V-Power, merk ik bij de Thunderbird praktisch geen verschil. Er zit een licht verschil in, maar dat ligt waarschijnlijk aan het hogere octaangetal van de V-Power. Inmiddels tank ik in de Thunderbird dus maar gewoon goedkope troep, want het moet wel nut hebben. De Mercury blijft wel op V-Power rijden.

Nu zou je denken: verschillende auto's, verschillende motoren. Maar in deze twee auto's ligt praktisch hetzelfde blok, namelijk een Ford Modular V8 4.6. Enige verschil is dat de Mercury Grand Marquis de DOHC variant heeft en de Ford Thunderbird de OHC variant.

Ik snap er niks meer van
Barcaconiawoensdag 29 november 2006 @ 18:21
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Tsja, als je daar een 5,7-liter V8 blok voor nodig hebt is het niet gek dat je 200pk uit 87-benzine haalt
mcDavidwoensdag 29 november 2006 @ 18:56
quote:
Op woensdag 29 november 2006 13:12 schreef Cybje het volgende:
Inmiddels heb ik een auto erbij (Ford Thunderbird) en is de Mercury Grand Marquis meer de auto van me vriendin geworden.

Waar ik bij de Mercury echt een groot verschil merk tussen goedkope benzine van de Argos en Shell V-Power, merk ik bij de Thunderbird praktisch geen verschil. Er zit een licht verschil in, maar dat ligt waarschijnlijk aan het hogere octaangetal van de V-Power. Inmiddels tank ik in de Thunderbird dus maar gewoon goedkope troep, want het moet wel nut hebben. De Mercury blijft wel op V-Power rijden.

Nu zou je denken: verschillende auto's, verschillende motoren. Maar in deze twee auto's ligt praktisch hetzelfde blok, namelijk een Ford Modular V8 4.6. Enige verschil is dat de Mercury Grand Marquis de DOHC variant heeft en de Ford Thunderbird de OHC variant.

Ik snap er niks meer van
Het is heel simpel. Die ford is minder kritisch afgesteld, zodat hij ook op kwalitatief minder goede brandstof kan draaien. Als je hem laat tunen zul je het verschil waarschijnlijk wel merken (en er een flinke sloot vermogen bij krijgen)!
Barcaconiawoensdag 29 november 2006 @ 18:57
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
Arceewoensdag 29 november 2006 @ 18:57
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet.
44.000.000
Barcaconiawoensdag 29 november 2006 @ 18:58
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

44.000.000
Whehe, jij bent er vroeg bij
yosanderwoensdag 29 november 2006 @ 18:59
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
Feli
Martijn_fijnwoensdag 29 november 2006 @ 18:59
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:57 schreef Barcaconia het volgende:
Volgens mij zit er overigens echt wel een verschil of je tankt bij Shell of bij een ANWB pomp. Maar onderbouwing heb ik echter niet. Het is meer een eigen ervaringskwestie.
Gefeliciteerd !
Grumpeywoensdag 29 november 2006 @ 19:00
feli
maar volgens mij wel een onzinpost
mcDavidwoensdag 29 november 2006 @ 19:01
Hey, van die 44.000.000 zijn er ook 28534 van mij hoor!
gatewaywoensdag 29 november 2006 @ 21:04
quote:
Op woensdag 29 november 2006 19:01 schreef mcDavid het volgende:
Hey, van die 44.000.000 zijn er ook 28534 van mij hoor!
ik snap um niet......... wat nou 44enveelnullen?
Cybjewoensdag 29 november 2006 @ 21:15
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:56 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Het is heel simpel. Die ford is minder kritisch afgesteld, zodat hij ook op kwalitatief minder goede brandstof kan draaien. Als je hem laat tunen zul je het verschil waarschijnlijk wel merken (en er een flinke sloot vermogen bij krijgen)!
Die Ford is getuned en juist afgesteld op alle brandstoffen vanaf 93 ongelood. Die Mercury rijdt ook gewoon op 91 uit Duitsland bijvoorbeeld. Ook niet getuned liep die Ford trouwens hetzelfde op goedkope 95 ongelood en op V-Power.
Chevvy62dinsdag 23 februari 2010 @ 16:31
Na veel hier gelezen te hebben, kan ik het niet laten (ook) even te reageren.
Naar mijn idee is er wel degelijk verschil tussen de vele merken benzine. Ik ben ook iemand die eerder stopte bij de 'goedkopere' stations, maar goedkoper per liter wil niet zeggen dat je goedkoper uit bent.
Ik noteer de gereden kilometers en de liters bij mijn tankbeurten, en bereken altijd hoeveel km's ik rijd gemiddeld per liter. Ik rijd met mn Chevrolet Matiz gemiddeld 1:17
Maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik met de echt goedkopere benzine MINDER kilometers rijd op een liter Euro95.
Met de merken TamOil en Tango rijd ik relatief het zuinigst: 18 - 19 - 20 km op een liter.
Met de merken Tinq, Amigo en Gulf rijd ik relatief het ONzuinigst! 14 - 15 - 16 km op een liter.
Kortgeleden een keer getankt bij goedkope KOMAS te Hoogeveen: omgerekend 12 km op die liter!! Niet weer daar dusss!
Ik weet niet of dit in z'n algemeenheid geldt voor elke auto, maar het loont naar mijn idee zeker de moeite om dit van je eigen tankgedrag eens een tijdje secuur bij te houden.
Dan kom je er snel achter dat je vaak bij de voordeligste literprijs dus eigenlijk DUURDER uit bent!
Ik heb me ooit laten vertellen dat dit alles te maken heeft met het min-max octaangehalte in de brandstof.
Ik betaal dus meestal liever iets meer per liter om daarmee ook meer km's op een liter te rijden, dan is de kilometerprijs vaak voordeliger dan de literprijs aan de pomp!
Mijn conclusie: Ik rijd al langere tijd met plezier en redelijk voordelig op Tango!
groetjes F te A
MC-Shitheaddinsdag 23 februari 2010 @ 18:08
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 16:31 schreef Chevvy62 het volgende:
Na veel hier gelezen te hebben, kan ik het niet laten (ook) even te reageren.
Naar mijn idee is er wel degelijk verschil tussen de vele merken benzine. Ik ben ook iemand die eerder stopte bij de 'goedkopere' stations, maar goedkoper per liter wil niet zeggen dat je goedkoper uit bent.
Ik noteer de gereden kilometers en de liters bij mijn tankbeurten, en bereken altijd hoeveel km's ik rijd gemiddeld per liter. Ik rijd met mn Chevrolet Matiz gemiddeld 1:17
Maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik met de echt goedkopere benzine MINDER kilometers rijd op een liter Euro95.
Met de merken TamOil en Tango rijd ik relatief het zuinigst: 18 - 19 - 20 km op een liter.
Met de merken Tinq, Amigo en Gulf rijd ik relatief het ONzuinigst! 14 - 15 - 16 km op een liter.
Kortgeleden een keer getankt bij goedkope KOMAS te Hoogeveen: omgerekend 12 km op die liter!! Niet weer daar dusss!
Ik weet niet of dit in z'n algemeenheid geldt voor elke auto, maar het loont naar mijn idee zeker de moeite om dit van je eigen tankgedrag eens een tijdje secuur bij te houden.
Dan kom je er snel achter dat je vaak bij de voordeligste literprijs dus eigenlijk DUURDER uit bent!
Ik heb me ooit laten vertellen dat dit alles te maken heeft met het min-max octaangehalte in de brandstof.
Ik betaal dus meestal liever iets meer per liter om daarmee ook meer km's op een liter te rijden, dan is de kilometerprijs vaak voordeliger dan de literprijs aan de pomp!
Mijn conclusie: Ik rijd al langere tijd met plezier en redelijk voordelig op Tango!
groetjes F te A
Mooie bump

Sorry, moest effe
T42dinsdag 23 februari 2010 @ 18:17
ik moet ook me motor 5x aantrekken en met andere benzine 1x of ik gebruik de choke en kan alle 2 de keren in 1x starten

benzine is benzine....

ik tank altijd merkoos MET SERVICE (ze komen naar buiten en ik hoef alleen de dop eraf te draaien)
en die is de goedkoopste in de omgeving van 100km

is in beek en donk
MC-Shitheaddinsdag 23 februari 2010 @ 18:23
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:17 schreef T42 het volgende:
ik moet ook me motor 5x aantrekken en met andere benzine 1x of ik gebruik de choke en kan alle 2 de keren in 1x starten

benzine is benzine....

ik tank altijd merkoos MET SERVICE (ze komen naar buiten en ik hoef alleen de dop eraf te draaien)
en die is de goedkoopste in de omgeving van 100km

is in beek en donk
Mhaww, enigste reden dat sommige benzines duurder zijn omdat ze meer nagekeken worden naar de kwaliteit, en ze krijgen extra spul erbij zodat de motor evt. schoner of mooier loopt, en dit is hetzelfde als bij olie, gebeurd ook hetzelfde.

Alleen volgens mij merk je dat minder met een oudere auto omdat die minder eisen stellen.
Barcaconiadinsdag 23 februari 2010 @ 18:56
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:08 schreef MC-Shithead het volgende:

[..]

Mooie bump

Sorry, moest effe
Hihi, mijn troffeetopic
T42dinsdag 23 februari 2010 @ 21:03
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 18:23 schreef MC-Shithead het volgende:

[..]

Mhaww, enigste reden dat sommige benzines duurder zijn omdat ze meer nagekeken worden naar de kwaliteit, en ze krijgen extra spul erbij zodat de motor evt. schoner of mooier loopt, en dit is hetzelfde als bij olie, gebeurd ook hetzelfde.

Alleen volgens mij merk je dat minder met een oudere auto omdat die minder eisen stellen.
haal er 1:17 mee
snoertjedinsdag 23 februari 2010 @ 21:40
Ik tank bij allerlei verschillende tankstations, Total, Texaco, Esso, Shell, Firezone, en nog een stuk of 3 merkloze pompen, en ik heb dan ook nog nooit ook maar enig verschil gemerkt. Ik heb het verbruik bijgehouden met alle 8 autos die ik tot nu toe heb gehad en er zat geen enkel merkbaar verschil in.

Volgens mij zit het verschil vooral tussen de oren (zeker bij betere prestaties), en heeft het vooral te maken dat je over het algemeen veel wisselende omstandigheden heb die van invloed zijn op je brandstofverbruik. (zoals de ene keer meer snelweg kilometers en dan weer veel korte afstanden, het weer (koud = hoger verbruik), de ene keer iron maiden cd, de andere keer mozart , etc.)

Let op ik heb het hier niet over v-power en andere speciale "zuinige" en of "prestatie" brandstoffen, alleen over Euro 95 !!!!!!!
JaapBdinsdag 23 februari 2010 @ 23:06
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:40 schreef snoertje het volgende:
Ik tank bij allerlei verschillende tankstations, Total, Texaco, Esso, Shell, Firezone, en nog een stuk of 3 merkloze pompen, en ik heb dan ook nog nooit ook maar enig verschil gemerkt. Ik heb het verbruik bijgehouden met alle 8 autos die ik tot nu toe heb gehad en er zat geen enkel merkbaar verschil in.

Volgens mij zit het verschil vooral tussen de oren (zeker bij betere prestaties), en heeft het vooral te maken dat je over het algemeen veel wisselende omstandigheden heb die van invloed zijn op je brandstofverbruik. (zoals de ene keer meer snelweg kilometers en dan weer veel korte afstanden, het weer (koud = hoger verbruik), de ene keer iron maiden cd, de andere keer mozart , etc.)

Let op ik heb het hier niet over v-power en andere speciale "zuinige" en of "prestatie" brandstoffen, alleen over Euro 95 !!!!!!!
Komt inderdaad overeen met mijn ervaringen uit de praktijk. Huidige auto heb ik ondertussen 9 jaar en verbruik zie je in al die tijd varieren met de seizoenen, zuiniger in de zomer inderdaad.
Maar al die tijd is het gemiddelde verbruik rond de 1 op 10,5, dat was zo bij een tellerstand van 1000 en ook bij 200000.

Zelfs de speciale brouwsels die duurder verkocht worden omdat ze meer kilometers per liter geven maken geen echt merkbaar verschil. Ik bespaar dan ook liever 5 euro op een volle tank dan dat ik zogenaamd rechts of linksdraaiende oncaatjes in mijn benzine heb.

Maar ja, je het "urban legends" nodig toch?
Five_Horizonsdinsdag 23 februari 2010 @ 23:22
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:06 schreef JaapB het volgende:


Maar ja, je het "urban legends" nodig toch?
Dat de brandstoffen bij de witte pomp anders zijn dan de 'merkbenzines' is echt geen urban legend, hoor.
JaapBwoensdag 24 februari 2010 @ 06:53
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat de brandstoffen bij de witte pomp anders zijn dan de 'merkbenzines' is echt geen urban legend, hoor.
Dat is ook het mooie van de urban legends, de vele trouwe gelovers daarin
YoshiBignosedonderdag 25 februari 2010 @ 11:05
Heb het hele topic doorgelezen, maar geen bron of test kunnen vinden of het nou echt verschild tussen zogenaamde goedkope tankstations en de normale. Tot die tijd blijf ik ook mooi bij Firezone / Makro tanken want ik zelf merk ook geen verschil in verbruik, maar 5 cent * 60 liter is toch weer drie euro verdiend
Five_Horizonsdonderdag 25 februari 2010 @ 11:10
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 06:53 schreef JaapB het volgende:

[..]

Dat is ook het mooie van de urban legends, de vele trouwe gelovers daarin


Het is gewoon een feit (laat ik er nu hebben gewerkt....) dat merkbenzines andere dopes/additieven hebben, dan de benzines van de witte pomp. Heeft geen reet met urban legends te maken.
Pas259donderdag 25 februari 2010 @ 11:14
Sommige goedkope pompen halen benzine vaak gewoon bij Shell of andere maatschappijen.

Dit is dan benzine of diesel die dan niet voldoet aan de (Strenge) eisen van Shell/BP/Esso maar wel gewoon goed is.
Five_Horizonsdonderdag 25 februari 2010 @ 11:16
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:14 schreef Pas259 het volgende:
Sommige goedkope pompen halen benzine vaak gewoon bij Shell of andere maatschappijen.
Dit klopt wel, inderdaad (net zoals Q8 overigens de benzine gewoon bij de Esso-raffinaderij in de Botlek haalt). Die benzine is prima, maar door additieven wel anders.
YoshiBignosedonderdag 25 februari 2010 @ 11:19
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Het is gewoon een feit (laat ik er nu hebben gewerkt....) dat merkbenzines andere dopes/additieven hebben, dan de benzines van de witte pomp. Heeft geen reet met urban legends te maken.
BRON?! En zorgen die andere additieven ook voor een hoger verbruik?
Pas259donderdag 25 februari 2010 @ 11:20
In Spijkenisse zit een witte pomp die regelmatig bij Shell Pernis inkoopt.

Maar toch is Shell vaak goedkoper dan de witte pomp.
Five_Horizonsdonderdag 25 februari 2010 @ 11:21
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

BRON?!
Five_Horizons
quote:
En zorgen die andere additieven ook voor een hoger verbruik?
Dat weet ik niet.
Pas259donderdag 25 februari 2010 @ 11:22
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

BRON?! En zorgen die andere additieven ook voor een hoger verbruik?
Shell, Texaco, BP, Esso zijn klanten van het bedrijf waar ik werk.

En die additieven zijn meestal voor het onderhoud van de motor of die bijdragen aan het omlaag halen van uitstoot.
Stansfielddonderdag 25 februari 2010 @ 11:29
Ik heb dit artikel een keer in een ander topic hierover gelezen:

Lijkt mij wel een redelijk goed onderzocht artikel:

http://zbc.nu/management/(...)olledig-achterhaald/
Turquaz52donderdag 25 februari 2010 @ 12:15
En diesel dan..?
polariteitdonderdag 25 februari 2010 @ 12:15
benzine is benzine, diesel is diesel. is allemaal 1 pot nat, maakt geen ruk uit waar je het haalt; behalve voor je portemonnee.
Turquaz52donderdag 25 februari 2010 @ 12:26
Okee..

* Turquaz52 gaat na een boer met rode diesel..
T42donderdag 25 februari 2010 @ 12:36
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:26 schreef Turquaz52 het volgende:
Okee..

* Turquaz52 gaat na een boer met rode diesel..
alleen bij controle ben je de sjaak


maar vraag me af bestaat er ook zoiets als rode benzine? (voor stationair motors)
RealZeusdonderdag 25 februari 2010 @ 12:37
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:36 schreef T42 het volgende:

[..]

alleen bij controle ben je de sjaak


maar vraag me af bestaat er ook zoiets als rode benzine? (voor stationair motors)
Volgens mij niet. Maar de meeste stationaire motoren zijn volgens mij ook diesels. (Aggegraten, koelmotoren etc.)
T42donderdag 25 februari 2010 @ 12:54
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:37 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Maar de meeste stationaire motoren zijn volgens mij ook diesels. (Aggegraten, koelmotoren etc.)
die ik heb niet. benzine of gas
polariteitdonderdag 25 februari 2010 @ 13:10
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 12:36 schreef T42 het volgende:

[..]

alleen bij controle ben je de sjaak


maar vraag me af bestaat er ook zoiets als rode benzine? (voor stationair motors)
wordt daar uberhaupt weleens op gecontroleerd?
RealZeusdonderdag 25 februari 2010 @ 13:11
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:10 schreef polariteit het volgende:

[..]

wordt daar uberhaupt weleens op gecontroleerd?
Hier was altijd een grote landbouwbeurs en dan stond de douane langs de aanvoer wegen te controleren.
Dat was echt vaste prik.
T42donderdag 25 februari 2010 @ 13:32
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:10 schreef polariteit het volgende:

[..]

wordt daar uberhaupt weleens op gecontroleerd?
jup vaak genoeg een strooje in de tank gehad

meestal rond de grens bij valkenswaard
Dacidevrijdag 2 april 2010 @ 14:37
Kwam toevallig uit bij dit topic na een rondje googlen...

Tank al een jaar met mijn focus 1.6 bij de tango (want goedkoop).. .verbruik.. gemiddeld over een jaar: 1:11,3

Hoorde laatst van zwager dat Tango slechte benzine had (of in ieder geval minder goede benzine).. ik geloofde dit dus echt niet.. elke benzine heeft minstens octaangehalte 95 punt uit..

Toch beweerde hij een lager verbruik te hebben met A-merk benzine en de motor zou beter reageren etc... bla bla bla..

nou vervolgens zelf getest... en waarempel.. gemiddeld verbruik (gemeten op een +/- 10 tankbeurten) is 1:12,4

En ik moet eerlijk toegeven dat mijn focus lekkerder rijdt.. (no shit!!!)
Beetje zo'n verschil als ik had toen ik met de focus Euro98 tankte... is geen groot verschil maar je merkt dat ie dan net iets lekkerder oppakt en aan het gas hangt.

Mijn mening is dus veranderd.. er zit wel degelijk verschil in de soorten benzine.

Maar ik zeg niet dat de benzine van de tango SLECHT is.. ik zeg alleen dat die van de Shell BETER is.
DemonRagevrijdag 2 april 2010 @ 19:20
Ben ooit overgestapt van goedkope benzine naar Shell V-Power en ik heb 3 dingen gemerkt:
• Geluidniveau van de motor ging omlaag
• Brandstofverbruik ging omlaag
• Geen prestatietoename, maar misschien bij lagere toerentallen iets afgenomen en bij hogere toerentallen iets toegenomen.
Erasmovrijdag 2 april 2010 @ 19:40
Jammer dat bij al de v-power enz. het verbruik niet dusdanig omlaag gaat om de meerprijs te compenseren.
Ra-zvrijdag 2 april 2010 @ 19:56
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:54 schreef liquid-orange het volgende:

Dit ene bezinestation heeft echt bagger bezine, dus daar is goedkoop duurkoop. Ik kan hier echt minder km's op rijden en ik hoor deze verhalen van meer mensen.

---
Kortom, het is mijns inziens alleen maar een fabel en het is voor mij de 15 cent per liter extra echt niet waard.

Wimmmdonderdag 24 juni 2010 @ 13:34
Een hoger octaangehalte zorgt ervoor dan de motor zijn ontsteking beter kan timen. Waardoor je een beter rendement haalt uit de motor, hierdoor zal deze voor dezelfde prestaties minder verbruiken. Voor kleine auto's (lees laag vermogen) heeft dit weinig verschil in prestaties, dit werd eens getest door Fifth gear.
classpcvrijdag 25 juni 2010 @ 21:47
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 13:34 schreef Wimmm het volgende:
Een hoger octaangehalte zorgt ervoor dan de motor zijn ontsteking beter kan timen. Waardoor je een beter rendement haalt uit de motor, hierdoor zal deze voor dezelfde prestaties minder verbruiken. Voor kleine auto's (lees laag vermogen) heeft dit weinig verschil in prestaties, dit werd eens getest door Fifth gear.
In Fifth Gear reden ze ook in een Daihatsu Charade met jus en vodka in de benzinetank dus zo geloofwaardig vind ik dat programma nou ook weer niet.
bluemoon23vrijdag 25 juni 2010 @ 23:25
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit klopt wel, inderdaad (net zoals Q8 overigens de benzine gewoon bij de Esso-raffinaderij in de Botlek haalt). Die benzine is prima, maar door additieven wel anders.
Ik heb zo`n vermoeden dat de brandstof van de Q8 pompen bij hun eigen raffinaderij in de Europoort wegkomt, enige kilometers voorbij de Esso in de Botlek.
http://www.q8kpe.nl/text/onze-raffinaderij/&nav_active=8

Of heb jij inside information ?
Mercervrijdag 25 juni 2010 @ 23:33
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 14:37 schreef Dacide het volgende:
Kwam toevallig uit bij dit topic na een rondje googlen...

Tank al een jaar met mijn focus 1.6 bij de tango (want goedkoop).. .verbruik.. gemiddeld over een jaar: 1:11,3

Hoorde laatst van zwager dat Tango slechte benzine had (of in ieder geval minder goede benzine).. ik geloofde dit dus echt niet.. elke benzine heeft minstens octaangehalte 95 punt uit..

Toch beweerde hij een lager verbruik te hebben met A-merk benzine en de motor zou beter reageren etc... bla bla bla..

nou vervolgens zelf getest... en waarempel.. gemiddeld verbruik (gemeten op een +/- 10 tankbeurten) is 1:12,4

En ik moet eerlijk toegeven dat mijn focus lekkerder rijdt.. (no shit!!!)
Beetje zo'n verschil als ik had toen ik met de focus Euro98 tankte... is geen groot verschil maar je merkt dat ie dan net iets lekkerder oppakt en aan het gas hangt.

Mijn mening is dus veranderd.. er zit wel degelijk verschil in de soorten benzine.

Maar ik zeg niet dat de benzine van de tango SLECHT is.. ik zeg alleen dat die van de Shell BETER is.
Wat een bullcrap! Tango heeft brandstof van Q8 vriend.
Turquaz52zaterdag 26 juni 2010 @ 00:10
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 21:47 schreef classpc het volgende:

[..]

In Fifth Gear reden ze ook in een Daihatsu Charade met jus en vodka in de benzinetank dus zo geloofwaardig vind ik dat programma nou ook weer niet.
link?
Turquaz52zaterdag 26 juni 2010 @ 00:11
Zowiezoo.. Shell V-Power Racing 100
Spamblikzaterdag 26 juni 2010 @ 07:36
Mietje..

classpczaterdag 26 juni 2010 @ 09:24
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:10 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

link?
J0uk3zaterdag 26 juni 2010 @ 11:21
Ik had een keer Benzine (Euro 95) staan die 2 jaar oud was van mijn Buitenboord motor,
Ik was toen een keer aan het rijden op mijn maat zijn scooter en toen was de benzine op dus toen heb ik maar mijn "oude" benzine er in gedaan en toen ik wegreed klom de scooter sneller in zijn toeren.

De "oude" benzine was van de BP, en die er al in zat van de lokale Benzinepomp (totAL)
Turquaz52zaterdag 26 juni 2010 @ 14:22
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 07:36 schreef Spamblik het volgende:
Mietje..
[ afbeelding ]
Ik tank nergens anders dan Shell
En op deze benzine maak ik 560km met een volle tank
Turquaz52zaterdag 26 juni 2010 @ 14:29
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 09:24 schreef classpc het volgende:

[..]

Charades zijn VET

Heb er ook een gehad voor 2 dagen.. (1.3 16v 92PK)
kikoooooozaterdag 26 juni 2010 @ 14:52
TeringHenkiezaterdag 26 juni 2010 @ 17:45
Maar als ze een strookje in je tank gaan dippen, bouw je als handige harry toch even een tweede brandstoftank in je auto?
Hojdhopperzaterdag 26 juni 2010 @ 17:46
Wij hebben hier ook een derderangs tankstation dat hun benzine mixt met water (?). Het scheelt vrij veel in prijs. maar daarvoor rijd je ook zo'n 10% minder kilometers met één tank. Ik denk dus inderdaad dat de derderangs tankstations met goedkope benzine minder goed zijn.
slashyouzaterdag 26 juni 2010 @ 18:40
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 11:21 schreef J0uk3 het volgende:
Ik had een keer Benzine (Euro 95) staan die 2 jaar oud was van mijn Buitenboord motor,
Ik was toen een keer aan het rijden op mijn maat zijn scooter en toen was de benzine op dus toen heb ik maar mijn "oude" benzine er in gedaan en toen ik wegreed klom de scooter sneller in zijn toeren.
Oude benzine is juist heel slecht, gaat vlokken enzo.
kikoooooozaterdag 26 juni 2010 @ 18:48
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 17:46 schreef Hojdhopper het volgende:
Wij hebben hier ook een derderangs tankstation dat hun benzine mixt met water (?). Het scheelt vrij veel in prijs. maar daarvoor rijd je ook zo'n 10% minder kilometers met één tank. Ik denk dus inderdaad dat de derderangs tankstations met goedkope benzine minder goed zijn.
Donder op man Benzine mixen met water
slashyouzaterdag 26 juni 2010 @ 19:05
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Donder op man Benzine mixen met water
waarschijnlijk niet, dat mengt niet goed. Wel kunnen ze vreselijke dopes gebruiken of verschillende dopes van verschillende leveranciers mengen.
YoshiBignosezaterdag 26 juni 2010 @ 19:44
Dat is zoveel werk dat het niet meer winstgevend is.
RemcoDelftzaterdag 26 juni 2010 @ 20:56
Vandaag met Tinq-peut een nieuw record zuinig rijden: 1 op ruim 27! Het waren wel max. 80-wegen, maar ook door dorpjes, en met optrekken vol aan het gas

Het ligt ongetwijfeld aan het weer dat ik met Tinq-benzine zuiniger rijd dan met enige andere peut.
longinuszondag 27 juni 2010 @ 12:00
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
slashyouzondag 27 juni 2010 @ 12:33
quote:
Op zondag 27 juni 2010 12:00 schreef longinus het volgende:
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
lijkt met niet, die meters zijn allemaal ge-eikt.
kikoooooozondag 27 juni 2010 @ 15:07
quote:
Op zondag 27 juni 2010 12:00 schreef longinus het volgende:
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
Onmogelijk. We leven hier niet in een apenland he
RemcoDelftmaandag 28 juni 2010 @ 00:29
quote:
Op zondag 27 juni 2010 12:33 schreef slashyou het volgende:

[..]

lijkt met niet, die meters zijn allemaal ge-eikt.
IJken doen we met ij...
quote:
Op zondag 27 juni 2010 12:00 schreef longinus het volgende:
ik heb eerder het idee dat de benzine hetzelfde is, maar ze met de afleverhoeveelheden klooien, zo lijkt het alsof je mnder kilometers ermee rijdt .
Vul eens een jerrycan... Denk je werkelijk dat een bedrijf wegkomt met zulke eenvoudige fraude?
Hojdhoppermaandag 28 juni 2010 @ 01:00
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Donder op man Benzine mixen met water
Nouja iets wat wel mixt met benzine dan. Kan mij dat nou schelen, met je commentaar.
Hojdhoppermaandag 28 juni 2010 @ 01:02
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 19:05 schreef slashyou het volgende:

[..]

waarschijnlijk niet, dat mengt niet goed. Wel kunnen ze vreselijke dopes gebruiken of verschillende dopes van verschillende leveranciers mengen.
Dan zal het zo iets zijn.

Voor diegenen die het niet geloven, kom zelf maar tanken hier om de hoek.
megamandymaandag 28 juni 2010 @ 02:03
Als ik bij mijn ouder ben rij ik altijd even naar Maasmechelen naar Bruno's Food Corner (volgens mij van de ESSO), daar betaal je tussen de 1,30 en 1,40 voor de euro95 en mijn auto rijdt er ook nog langer op dan benzine van een NL tankstation.
kikoooooomaandag 28 juni 2010 @ 08:12
quote:
Op maandag 28 juni 2010 01:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nouja iets wat wel mixt met benzine dan. Kan mij dat nou schelen, met je commentaar.
Als je al niet snapt dat benzine vrij lastig gemengd kan worden met water ben je gewoon dom
Markstermaandag 28 juni 2010 @ 08:14
Gulf Oil was een grote oliemaatschappij in de 20e eeuw. Het hoofdkantoor was gevestigd in Pittsburgh. In de zestiger jaren van de vorige eeuw had Gulf Oil Company in België, naast vele benzinestations en depots, ook twee zeetankers in de vaart: de Belgian Gulf en de Good Gulf. De eerste was een schip van meer dan dertig jaar oud met twee achteraan geplaatste 4-cilinder dieselmotoren en daarmee zeker een van de eerste motortankers ter wereld.(gebouwd rond 1928). Het schip kon zelf zijn lading lossen en had daarvoor de beschikking over een aantal zuigerpompen die met stoom werden aangedreven.
In 1984 fuseerde het bedrijf met Standard Oil of California (SOCAL). De naam Gulf en enige onderdelen van het bedrijf bleven bestaan. In Nederland was het tot aan de jaren tachtig een bekende naam. In die tijd heeft Q8 alle stations overgenomen. De rechten van het merk en het logo gingen over in andere handen. Gulf mocht als merk en logo tien jaar lang niet op de Nederlandse markt verschijnen. midden jaren 90 kwam het merk weer op de Nederlandse markt.
RemcoDelftmaandag 28 juni 2010 @ 09:02
quote:
Op maandag 28 juni 2010 02:03 schreef megamandy het volgende:
Als ik bij mijn ouder ben rij ik altijd even naar Maasmechelen naar Bruno's Food Corner (volgens mij van de ESSO), daar betaal je tussen de 1,30 en 1,40 voor de euro95 en mijn auto rijdt er ook nog langer op dan benzine van een NL tankstation.
Je hebt ontdekt dat auto's op langere ritten zuiniger rijden dan op korte ritten
OxygeneFRLmaandag 28 juni 2010 @ 09:03
quote:
Op maandag 28 juni 2010 08:14 schreef Markster het volgende:
Gulf Oil was een grote oliemaatschappij in de 20e eeuw. Het hoofdkantoor was gevestigd in Pittsburgh. In de zestiger jaren van de vorige eeuw had Gulf Oil Company in België, naast vele benzinestations en depots, ook twee zeetankers in de vaart: de Belgian Gulf en de Good Gulf. De eerste was een schip van meer dan dertig jaar oud met twee achteraan geplaatste 4-cilinder dieselmotoren en daarmee zeker een van de eerste motortankers ter wereld.(gebouwd rond 1928). Het schip kon zelf zijn lading lossen en had daarvoor de beschikking over een aantal zuigerpompen die met stoom werden aangedreven.
In 1984 fuseerde het bedrijf met Standard Oil of California (SOCAL). De naam Gulf en enige onderdelen van het bedrijf bleven bestaan. In Nederland was het tot aan de jaren tachtig een bekende naam. In die tijd heeft Q8 alle stations overgenomen. De rechten van het merk en het logo gingen over in andere handen. Gulf mocht als merk en logo tien jaar lang niet op de Nederlandse markt verschijnen. midden jaren 90 kwam het merk weer op de Nederlandse markt.
ok
megamandywoensdag 30 juni 2010 @ 00:28
quote:
Op maandag 28 juni 2010 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je hebt ontdekt dat auto's op langere ritten zuiniger rijden dan op korte ritten
Nee, daar heb ik het helemaal niet over
Hojdhopperwoensdag 30 juni 2010 @ 21:17
quote:
Op maandag 28 juni 2010 08:12 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Als je al niet snapt dat benzine vrij lastig gemengd kan worden met water ben je gewoon dom
Ik ben inderdaad niet zo op de hoogte van chemische techniek. Maar het is sowieso geen 100% benzine iig.
kikoooooowoensdag 30 juni 2010 @ 22:03
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad niet zo op de hoogte van chemische techniek. Maar het is sowieso geen 100% benzine iig.
Onderbouw dat eens dan. Want je praat gewoon poep.
RemcoDelftdonderdag 1 juli 2010 @ 13:54
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad niet zo op de hoogte van chemische techniek. Maar het is sowieso geen 100% benzine iig.
1e zin: "ik weet het niet"
2e zin: "toch is het gewoon zo"
Hojdhopperdonderdag 1 juli 2010 @ 16:41
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:03 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Onderbouw dat eens dan. Want je praat gewoon poep.
u, ik rij met deze goedkope benzine max 400km met een tank a 40 liter. Dus 1:10. Met duurdere benzine, van bv Shell, BP, etc. rij ik 450 km. Dus het lijkt me dat er mee gerommeld is, ook aan de prijs te zien.

Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten onderbouwen. Met je poep.

Hoe willen jullie het verklaren dan, wijsneuzen.
Stansfieldvrijdag 2 juli 2010 @ 11:26
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:41 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

u, ik rij met deze goedkope benzine max 400km met een tank a 40 liter. Dus 1:10. Met duurdere benzine, van bv Shell, BP, etc. rij ik 450 km. Dus het lijkt me dat er mee gerommeld is, ook aan de prijs te zien.

Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten onderbouwen. Met je poep.

Hoe willen jullie het verklaren dan, wijsneuzen.
Je rijdt toch ook andere stukken met elke tank. Dus de ene keer iets meer kleine stukken de andere keer iets meer lange stukken. Meer met raam op of airco aan. De ene keer met net iets meer haast dan de aderen keer?

Qua prijs lijkt me de locatie, de bediende achter de kassa (of soms zelfs nog aan de pom) en het niet toevoegen van auditieven, toch meer een reden dat de prijs per liter lager is
Hojdhoppervrijdag 2 juli 2010 @ 14:48
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 11:26 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Je rijdt toch ook andere stukken met elke tank. Dus de ene keer iets meer kleine stukken de andere keer iets meer lange stukken. Meer met raam op of airco aan. De ene keer met net iets meer haast dan de aderen keer?

Qua prijs lijkt me de locatie, de bediende achter de kassa (of soms zelfs nog aan de pom) en het niet toevoegen van auditieven, toch meer een reden dat de prijs per liter lager is
Zeker zit daar wel verschil in, maar ik rij met de betreffende auto vrijwel alleen in de stad. En dan lijkt me een verschil van 50-100 km per tank wel veel.Airco zit er niet in dus dan zou het verschil alleen van zaken zoals raam open/ bandenspanning komen.

Wat de andere factoren zoals ligging betreft, daar zou ik me in kunnen vinden. Alleen zit er niet zo veel verschil in ook gewoon 2 pompbediendes, ligging in de stad (dus niet aan de snelweg).
JaapBzaterdag 20 november 2010 @ 22:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2010 14:48 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Zeker zit daar wel verschil in, maar ik rij met de betreffende auto vrijwel alleen in de stad. En dan lijkt me een verschil van 50-100 km per tank wel veel.Airco zit er niet in dus dan zou het verschil alleen van zaken zoals raam open/ bandenspanning komen.

Wat de andere factoren zoals ligging betreft, daar zou ik me in kunnen vinden. Alleen zit er niet zo veel verschil in ook gewoon 2 pompbediendes, ligging in de stad (dus niet aan de snelweg).
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2010 14:48 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Zeker zit daar wel verschil in, maar ik rij met de betreffende auto vrijwel alleen in de stad. En dan lijkt me een verschil van 50-100 km per tank wel veel.Airco zit er niet in dus dan zou het verschil alleen van zaken zoals raam open/ bandenspanning komen.

Wat de andere factoren zoals ligging betreft, daar zou ik me in kunnen vinden. Alleen zit er niet zo veel verschil in ook gewoon 2 pompbediendes, ligging in de stad (dus niet aan de snelweg).
Moest plotseling aan de stelligheid hier denken bij het zien van Kassa:
Premium benzines niet goedkoper en schoner
classpczondag 21 november 2010 @ 18:26
In dat geval blijf ik gewoon Euro 95 tanken bij de merkloze pomp.
Annezondag 21 november 2010 @ 18:39
We gaan hier even verder: Dure benzine is flauwekul vlgns. Kassa.