ja, dat wilde ik net melden. Vooral ook omdat het van '94 is. Een zeer beknopt overzicht.quote:Op zondag 19 november 2006 18:19 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Het is sowieso wel een aardig document.
Yep. '94. Het was de fase tussen de oorlog in Afghanistan en de oorlogsverklaring van Osama bin Laden. En de aanslagen in Frankrijk, Afrika, Egypte, etcetera. Het is inderdaad een mooi overzicht van de militante islamitische bewegingen, nou ja, de soennietische jihadistische in ieder geval. Wat het echter ook duidelijk maakt, is dat er helemaal, absoluut geen sprake is een moslimcultuur vijandig tegen het Westen, maar dat buitenlandse en struisvogelpolitiek tien of twintig jaar later "opeens" gevolgen kan hebben.quote:Op zondag 19 november 2006 18:37 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ja, dat wilde ik net melden. Vooral ook omdat het van '94 is. Een zeer beknopt overzicht.
Mmm, is dat niet wat de neo-cons ook riepen? Die dat vervolgens wilden doorbreken?quote:Op zondag 19 november 2006 18:42 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Yep. '94. Het was de fase tussen de oorlog in Afghanistan en de oorlogsverklaring van Osama bin Laden. En de aanslagen in Frankrijk, Afrika, Egypte, etcetera. Het is inderdaad een mooi overzicht van de militante islamitische bewegingen, nou ja, de soennietische jihadistische in ieder geval. Wat het echter ook duidelijk maakt, is dat er helemaal, absoluut geen sprake is een moslimcultuur vijandig tegen het Westen, maar dat buitenlandse en struisvogelpolitiek tien of twintig jaar later "opeens" gevolgen kan hebben.
Sja, de neoconservatieven -ik vind het zelf een rotwoord overigens- zijn idioten...quote:Op zondag 19 november 2006 18:52 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Mmm, is dat niet wat de neo-cons ook riepen? Die dat vervolgens wilden doorbreken?
Die links zeggen helemaal niets. De "Jihad" beweging is al 80 jaar in opbouw. En dat het de schuld van het Westen zou zijn, gelul. Dat is net zoiets als zeggen dat WOII het gevolg is van Versailles, terwijl Versailles natuurlijk het gevolg was van Duits imperialisme. Ik voel geen enkele schuld voor de puinhoop in het Midden-oosten en dat zouden de Amerikanen ook niet moeten doen. Bush is in al zijn incompetentie nog steeds vele malen competenter dan de Arabische staten zelf.quote:Op zondag 19 november 2006 18:52 schreef Godslasteraar het volgende:
En dat er "absoluut geen sprake zou zijn van" een vijandige moslimcultuur is mij te kort door de bocht. Dat de akties van de afgelopen jaren de situatie aanzienlijk verslechterd hebben, ja.
quote:Kidnappers seize Iraqi minister
Gunmen have kidnapped an Iraqi deputy health minister from his home in Baghdad, security sources have said.
Several men, some in uniform, arrived in police cars and pick-up trucks to seize Ammar al-Saffar, police said.
Mr Saffar's kidnap comes less than a week after dozens of people were abducted from the education ministry.
Some 50 people have died in violence across Iraq, including 22 people killed by a suicide bomber, as a top Syrian official arrived for a rare visit.
Er was vandaag of gisteren ook al een SCIRI-functionaris neergeknald. Ja, gaat echt geweldig. En een van de prominentste soennieten heeft een arrestatiebevel aan z'n broek hangen.quote:
Misschien is de afwezigheid van dergelijke zelfreflectie wel oorzaak van de aanwezigheid van hun incompetente regimes. Zelfreflectie is een deugd en van schuldgevoel met betrekking tot de arabische wereld kun je in de Westerse wereld weinig zien hoor. Je denkt toch niet dat welke beleidsmaatregel omtrent het Midden-Oosten dan ook uit schuldgevoel tot stand is gekomen?quote:Op zondag 19 november 2006 20:01 schreef klez het volgende:
Overigens word de veel te ver doorgeschoten behoefte aan zelfreflectie en schuldgevoel van Europeanen ook door de meeste Arabieren ietwat meelijwekkend bekeken, en vooral als zwakte gezien.
Zeker is zelfreflectie een deugd. Maar te ver doorgeschoten zelfreflectie niet. En sommigen zijn in staat de schuld voor de jihad bij het Westen te leggen. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor een keuze voor extremisme en er zijn zeer veel mensen in beroerde omstandigheden, ook door toedoen van een ander die deze keuze niet maken. Waarvoor hulde, trouwens...quote:Op zondag 19 november 2006 20:05 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Misschien is de afwezigheid van dergelijke zelfreflectie wel oorzaak van de aanwezigheid van hun incompetente regimes. Zelfreflectie is een deugd en van schuldgevoel met betrekking tot de arabische wereld kun je in de Westerse wereld weinig zien hoor. Je denkt toch niet dat welke beleidsmaatregel omtrent het Midden-Oosten dan ook uit schuldgevoel tot stand is gekomen?
Ja dat is ook mijn bezwaar, het wahabisme, moeder van islamitisch extremisme, is ook veel en veel ouder, en gaat als ik het goed heb terug op een of andere psychopaat uit de 18e eeuw, die op zijn beurt weer teruggreep op een of andere freak uit de 13e eeuw, die zelf weer ....quote:Op zondag 19 november 2006 19:56 schreef klez het volgende:
[..]
Die links zeggen helemaal niets. De "Jihad" beweging is al 80 jaar in opbouw. En dat het de schuld van het Westen zou zijn, gelul. Dat is net zoiets als zeggen dat WOII het gevolg is van Versailles, terwijl Versailles natuurlijk het gevolg was van Duits imperialisme. Ik voel geen enkele schuld voor de puinhoop in het Midden-oosten en dat zouden de Amerikanen ook niet moeten doen. Bush is in al zijn incompetentie nog steeds vele malen competenter dan de Arabische staten zelf.
Reflectie is goed, ook privé. fouten maken is niet erg, tenzij fataalquote:Op zondag 19 november 2006 20:01 schreef klez het volgende:
Overigens word de veel te ver doorgeschoten behoefte aan zelfreflectie en schuldgevoel van Europeanen ook door de meeste Arabieren ietwat meelijwekkend bekeken, en vooral als zwakte gezien.
Interessante theorie, maar doen ze dan al die moeite om te laten zien "we rollen jullie in 4 weken op"? Bovendien zou het die mensen achter de schermen inderdaad niets kunnen schelen als de publieke opinie ze ook niets kan schelen....(maar daarvoor zitten ze misschien ook ACHTER de schermenquote:Op zondag 19 november 2006 22:15 schreef klez het volgende:
Wat natuurlijk nog een interessante vraag is...
Of het Irak avontuur werkelijk een mislukking is. Ik meen dat NorthernStar (waar ik het principieel nooit mee eens ben) wel zou instemmen met me als ik zou beweren dat degene die achter de schermen aan de touwtjes trekken helemaal niet wakker liggen van de ontstane situatie. De boodschap aan Iran bijv. (zie ook de eerdere quote NYT) is duidelijk: we rollen jullie in 4 weken op.
Dat vervolgens een rotzooi wordt: Who Cares?
Ik zeg niet dat ik dat geloof, het is wel een interessante theorie...
Mislukken moet je ook in een wat breder perspectief zien. De bevolking van in de VS steunt deze oorlog minder en minder, ook dat is een mislukking van de regering Bush. Ik snap ook de redenatie van de neo-cons heel goed, en dat men zo niet verder kon gaan lijkt me ook duidelijk. Dat werd overigens door zovelen geroepen, kritiek op de steun van al die halve en hele dictators in het Midden Oosten. (Overigens worden niet alleen dictators in het MO gesteund maar ook in Zuid Amerika, Afrika en Azië, zonder dat dat tot een Al Qaida leidt.)quote:Op zondag 19 november 2006 22:15 schreef klez het volgende:
Of het Irak avontuur werkelijk een mislukking is. Ik meen dat NorthernStar (waar ik het principieel nooit mee eens ben) wel zou instemmen met me als ik zou beweren dat degene die achter de schermen aan de touwtjes trekken helemaal niet wakker liggen van de ontstane situatie. De boodschap aan Iran bijv. (zie ook de eerdere quote NYT) is duidelijk: we rollen jullie in 4 weken op.
Oude wijn in nieuwe zakkenquote:Take up the White Man's burden--
Send forth the best ye breed--
Go, bind your sons to exile
To serve your captives' need;
To wait, in heavy harness,
On fluttered folk and wild--
Your new-caught sullen peoples,
Half devil and half child.
Take up the White Man's burden--
In patience to abide,
To veil the threat of terror
And check the show of pride;
By open speech and simple,
An hundred times made plain,
To seek another's profit
And work another's gain.
The savage wars of peace--
Fill full the mouth of Famine,
And bid the sickness cease;
And when your goal is nearest
(The end for others sought)
WATCH SLOTH AND HEATHEN FOLLY
BRING ALL YOUR HOPE TO NOUGHT
No iron rule of kings,
But toil of serf and sweeper--
The tale of common things.
The ports ye shall not enter,
The roads ye shall not tread,
Go, make them with your living
And mark them with your dead.
Take up the White Man's burden,
And reap his old reward--
The blame of those ye better
The hate of those ye guard--
The cry of hosts ye humour
(Ah, slowly!) toward the light:--
"Why brought ye us from bondage,
Our loved Egyptian night?"
Ye dare not stoop to less--
Nor call too loud on Freedom
To cloak your weariness.
By all ye will or whisper,
By all ye leave or do,
The silent sullen peoples
Shall weigh your God and you.
Take up the White Man's burden!
Have done with childish days--
The lightly-proffered laurel,
The easy ungrudged praise:
Comes now, to search your manhood
Through all the thankless years,
Cold, edged with dear-bought wisdom,
The judgment of your peers.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_White_Man's_Burden
Als je terugdenkt wie de aanstichters van deze oorlog waren. Perle, Wolfowitz, Feith ed. waren sleutelfiguren.quote:Op zondag 19 november 2006 22:15 schreef klez het volgende:
Hat gaat idd veel verder terug. Lees bijvoorbeeld “A Strategy for Israel in the Nineteen Eighties” van Oded Yinon. Daarin wordt de strategy om de Arabische staten te 'balkaniseren'. Dat begrip bestond toen nog niet, maar de strategie wel. Het opbreken van staten, Irak wordt met name genoemd (toen nog dikke vriendjes met de VS), into small units.quote:
“The idea that all the Arab states should be broken down, by Israel, into small units, occurs again and again in Israeli strategic thinking. For example, Ze'ev Schiff, the military correspondent of Ha'aretz (and probably the most knowledgeable in Israel, on this topic) writes about the "best" that can happen for Israeli interests in Iraq: "The dissolution of Iraq into a Shi'ite state, a Sunni state and the separation of the Kurdish part" (Ha'aretz 6/2/1982).
Actually, this aspect of the plan is very old.”[7]
The Breakup of Arab States
Nu is het Bush zijn schuldquote:
Richard N. Perle, the former Pentagon advisor regarded as the intellectual godfather of the Iraq war, now believes he should not have backed the U.S.-led invasion, and he holds President Bush responsible for failing to make timely decisions to stem the rising violence
Perle says he should not have backed Iraq war
quote:Bloedbad in Bagdad
Uitgegeven: 23 november 2006 15:58
Laatst gewijzigd: 23 november 2006 17:59
BAGDAD - Bij een serie bomaanslagen in de wijk Sadr City in het noorden van Bagdad zijn donderdag zeker 143 mensen om het leven gekomen. Er vielen zeker 220 gewonden, meldden Iraakse veiligheidsfunctionarissen en medici.
"Van de doden liggen er 88 in het ziekenhuis Imam Ali en 55 in het ziekenhuis Sadr City", meldde een arts. Een brigadegeneraal van het ministerie van Binnenlandse Zaken sprak op de televisie over 132 doden en 201 gewonden.
De wijk werd binnen amper drie kwartier opgeschrikt door zes zware ontploffingen door autobommen. Een autobom ontplofte op een drukke markt. Een zevende autobom kon net op tijd onschadelijk worden gemaakt. Ook sloegen op verscheidene plekken mortiergranaten in.
Het gaat om een van de dodelijkste dagen sinds de Amerikaanse invasie van Irak in 2003. Het arme Sadr City is een sjiitische wijk. Het is een bolwerk van de radicale geestelijke en militieleider Muqtada al-Sadr. Het stadsdeel is regelmatig het doelwit van soennitische opstandelingen.
In Bagdad is een avondklok ingesteld na de reeks gewelddadigheden, meldde de Iraakse staatstelevisie.
http://www.nu.nl/news/897120/23/Bloedbad_in_Bagdad.html
wat een onbeschrijvelijke klerezooi. Zelfs een ministerie blijkt gewoon aangevallen te worden, overdag. De controle lijkt nu definitief verloren te gaan.quote:Bomb attacks kill scores in Shiite stronghold in Baghdad
Up to six car bombs killed 133 people in a Shi'ite militia stronghold in Baghdad on Thursday, in one of the most devastating such attacks since the U.S. invasion. A further 201 people were wounded, police said. The Interior Ministry earlier put the toll at 115 dead and 125 wounded.
The blasts, which were followed by a mortar barrage aimed at a nearby Sunni enclave, came at the same time as gunmen mounted a bold daylight raid on the Shi'ite-run Health Ministry.
Six parked vehicles each packed with as much as half a tonne of explosives, as well as mortars landing in the area, devastated streets and a crowded market in the sprawling Sadr City slum in east Baghdad, Major General Jihad al-Jabori of the Interior Ministry told Iraqiya state television.
The violence seemed certain to inflame sectarian passions after a week of mounting tensions at the heart of the U.S.-backed national unity government. Washington is pressing Shi'ite and minority Sunni leaders to rein in militants to halt a slide towards all-out civil war.
The Sadr City blasts destroyed whole streets, leaving bloodied remains amid mangled vehicle wrecks. Fierce fires were left blazing after the attacks.
Five people were wounded at the Health Ministry, about 5 km (3 miles) from Sadr City, an Interior Ministry source said, when about 30 guerrillas fired mortars, rocket-propelled grenades and machineguns into the compound in one of the biggest public shows of force by militants in the city since the U.S. invasion in 2003.
The arrival of U.S. attack helicopters and ground troops eventually dispersed the assailants, ministry employees said.
Shortly afterwards, a dozen mortar rounds hit Aadhamiya, a Sunni enclave in mainly Shi'ite east Baghdad. The Interior Ministry said it was not aware of casualties in the attack.
The Health Ministry is run by followers of Shi'ite cleric Moqtada al-Sadr, whose Mehdi Army militia is accused by many Sunnis of being behind some of the worst death squad violence in the capital, in which hundreds of people a week are being kidnapped and tortured and their bodies dumped around the city.
Het is gebeurt, het is over (imo). De Engelsen gaan vertrekken, de Iraakse regering probeert een eigen uitweg te vinden. En Bush poseert alsof hij nog enige controle over de gang van zaken heeft.quote:Konfusion über Irak-Taktik
Die Phalanx der Alliierten droht auseinanderzubrechen. Der neue Oberkommandierende der US-Marines im Irak fordert mehr Truppen, während die britische Außenministerin bereits zum Rückzug bläst. Die Regierung in Bagdad will sich mit den Aufständischen arrangieren.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,450299,00.html
mischien laat ik me meeslepen door het nieuws, maar ik vraag me af, wie roept het als eerste, en wat zou er gebeuren: "Bring back the troops before christmas" (of iets dergelijks)quote:Op donderdag 23 november 2006 20:28 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat Bush meer gebruikt wordt door Iran en de regering. Laat Amerikaanse militairen maar sterven terwijl ze de soennietische guerilla's bevechten. Tegelijkertijd echter vallen ze ook Mehdi aan en dat is in feite de regering.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |