abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:12:11 #76
54630 jeehaa
youcan'thavemall
pi_42667515
heb er zin in voor vanavond.
pi_42667636
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 22:35 schreef S-Two het volgende:
Zwinkels komt toch ook bij Ajax weg?
Ook al ja. Er lopen er weer erg veel in de eredivisie rond, met een verleden bij Ajax. Zijn nog altijd hofleverancier voor de eredivisie volgens mij, hoewel Feyenoord ook redelijk aan de weg timmert.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:24:16 #78
117642 Sethje
Notoire betweter
pi_42669086
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 12:17 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ook al ja. Er lopen er weer erg veel in de eredivisie rond, met een verleden bij Ajax. Zijn nog altijd hofleverancier voor de eredivisie volgens mij, hoewel Feyenoord ook redelijk aan de weg timmert.
Ja ajax is zeker hofleverencier, stond laatst overzicht in de VI , echt gek om te zien hoeveel spelers van ajax afkomen.
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 00:42 schreef koningdavid het volgende:

[..]

x10
haha ja ben gewoon eerlijk is mijn persoonlijke mening
Greetings brothers and sisters, let me welcome you to the council of the five eyes
27 en 28 april 2013 REBIRTH FESTIVAL - www.rebirth-festival.nl
Mijn party reviews
pi_42669144
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 13:24 schreef Sethje het volgende:
haha ja ben gewoon eerlijk is mijn persoonlijke mening
Maar dat het nergens op slaat, is ook jou wel duidelijk, toch?
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:31:20 #80
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_42669246
mwah als je teruggestuurd wordt om niks mag de bende van mij best gesloopt worden

En nu er voor betaald wordt helemaal natuurlijk

tot zo allen
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:37:17 #81
117642 Sethje
Notoire betweter
pi_42669411
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 13:27 schreef Roeni3 het volgende:

[..]

Maar dat het nergens op slaat, is ook jou wel duidelijk, toch?
Blijft een verschil van mening. Ik ga nu naar mokum lekker bier drinken
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 13:31 schreef PLAE@ het volgende:
tot zo allen
Tot zo bierbroeder
Greetings brothers and sisters, let me welcome you to the council of the five eyes
27 en 28 april 2013 REBIRTH FESTIVAL - www.rebirth-festival.nl
Mijn party reviews
pi_42670925
Geen bier vandaag en geen uitgaan na de wedstrijd voor mij. . Al de hele week goed ziek.
pi_42671317
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:54 schreef -Wolf- het volgende:
Geen bier vandaag en geen uitgaan na de wedstrijd voor mij. . Al de hele week goed ziek.
Beterschap dan maar.
pi_42671336
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 15:14 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Beterschap dan maar.
Dank u. Ben natuurlijk wel in het stadion aanwezig. .
pi_42671718
hoeveel staat het?
off the wall
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:34:19 #86
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_42671723
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 15:33 schreef jors het volgende:
hoeveel staat het?
Et begint om half 8.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:39:13 #87
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_42671818
haha een wedstrijd op zaterdagmiddag uniek
pi_42671949
oke bedankt
off the wall
pi_42672396
quote:
De F-side blijft altijd bestaan

JORAN BAL

AMSTERDAM - De F-side, de fanatieke supporterschare van Ajax, viert zaterdagavond bij de wedstrijd tegen FC Groningen het dertigjarig bestaan. De harde kern Ajax-supporters kent een roerige geschiedenis.

Dat het begrip F-side ooit nog eens het Van Dale woordenboek zou halen, had waarschijnlijk niemand in tramlijn 9 op 3 oktober 1976 gedacht. De naam ontstond na de wedstrijd Ajax-FC VVV, omdat hij Engels is - de Engelse supporterscultuur was het voorbeeld voor de supporters in vak F in stadion De Meer - en stoer en agressief klonk.

Een naam kiezen is één ding, je naam vestigen wat anders. Dankzij ludieke acties, vernielingen en rellen wist heel Nederland al snel wie de F-side was. Voor de fanatieke Ajax-aanhang een symbool van macht en provocatie, voor ieder ander het stereotype beeld van alles wat er niet deugde aan voetbalsupporters.

Klaas Wilting, voormalig politiewoordvoerder, over de F-side: ''Ratten waren het, geen voetbalsupporters.''

In de jaren zeventig waren voetbalclubs en overheid niet voorbereid op de harde kern en de groeiende rivaliteit tussen supportersgroepen van verschillende clubs. De F-side maakte er dankbaar gebruik van. Spandoeken, spreekkoren, het op het veld gooien van voorwerpen (van toiletrollen tot varkenspoten), vernielde treinen en rellen tegen de vijand, de aanhang van de tegenstander en de politie, zetten de groep op de kaart.

Om het vandalisme en voetbalgeweld aan te pakken traden partijen in de jaren tachtig in overleg met de supporters. De F-side kreeg een eigen honk onder vak F. In ruil daarvoor wilde Ajax een normaal verloop van de thuiswedstrijden. Dat mislukte: het honk diende ook als opslag voor onder meer vuurwerk en eieren.

''Als ons iets dwarszit, uiten wij dat heel direct. Wij zijn geen mensen die brieven schrijven of opbellen.'' Chinees, F-sider.

Een jaar later volgde een dieptepunt toen in de Europacupwedstrijd tegen Austria Wien de F-side de aanstaande uitschakeling afreageerde door met metalen staven te gooien. Een daarvan raakt de keeper van Austria en Ajax werd een jaar uitgesloten van Europees voetbal.

Ajax voorzag daarna vak F van een metershoog hekwerk en een net. Veel oudere F-siders, die de dienst uitmaakten, verkasten naar vak M. Niet iedereen kon of wilde mee en de F-side viel uiteen in een oude garde en een nieuwe generatie jongeren. Bij de verhuizing naar de Arena in Zuidoost zat de F-side verspreid over het stadion. Via een zelf opgezette actie werd de fanatieke aanhang later weer herenigd op de Zuid-tribune.

Joark, F-sider: ''Zodra de wedstrijd was afgelopen, begon onze competitie. Tegen de andere supporters en dan maar zo veel mogelijk publiciteit scoren.''

De dood van Carlo Picornie op 23 maart 1997 in de veldslag met Feyenoord-hooligans bij Beverwijk, was het grootste dieptepunt in de historie van de F-side. Een onderzoek van justitie - dat de F-side zag als een criminele organisatie - vergrootte de interne onrust. De beschuldigingen waren uiteindelijk niet hard te maken.

In 2002 verscheen het boek F-side is niet makkelijk, een zelfgeschreven geschiedenis van de voetbalsupporters. Daarna ging ook na lang touwtrekken het nieuwe supportershonk bij de Arena open. Na rellen bij wedstrijden werd het twee keer tijdelijk gesloten en in 2005 ging het na brandstichting in vlammen op. In een nieuw honk werd opnieuw een poging tot brandstichting gedaan. Het vermoeden was dat aanhangers van ADO Den Haag hierachter zaten. Als wraakoefening overviel begin dit jaar een groep Ajax-hooligans het supportershome van ADO.

F-sider Sven: ''Het is altijd vergankelijk, mensen komen en gaan, maar ze kunnen de F-side nooit meer uitroeien. Ajax is een grote club en daar hoort een harde kern gewoon bij.''

Voor dit artikel is onder meer gebruik gemaakt van het boek 'F-side is niet makkelijk!' van R. Pieloor.

© Het Parool, 14-10-2006
* BliksemSchigt is off to Amsterdam
pi_42672499
Wel een mooi stukje testk, zegt alles over de F-side denk ik. Verbaasde me al dat er geen aandacht aan was besteed. Want juist rond IK Start-thuis was toch het 'echte' jubileum? Die dag, of in ieder geval daar in de buurt, werd ook bekendgemaakt dat het in de Van Dale komt.
Enoh: "Voor Nederlanders is het misschien normaal dat getalenteerde voetballers bij Ajax spelen, maar zo denk ik niet. Er zijn zat goede spelers die niet de kans krijgen voor Ajax te voetballen. Ik wel. Daar bedank ik God iedere dag voor."
pi_42673394
pi_42673542
Dat stukje over de F Side laat toch vooral een erg donker en negatief beeld zien. Klopt dit?
pi_42675760
Mensen, we hopen op een goeie afloop! Ik ben er van tussen (helaas niet naar het stadion )
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_42676088
De Mul in de basis
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_42676310
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:33 schreef F1Bas het volgende:
De Mul in de basis
Hoe weet je dat?
pi_42676511
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:45 schreef Radegast het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
quote:
De Mul start als vleugelaanvaller
Zaterdag 14 oktober, door SV, Amsterdam, 16.36u GMT+01.00, Het Parool

Mauro Rosales zal, naar alle waarschijnlijkheid, vanavond nog niet fit genoeg zijn om tegen FC Groningen te spelen. Hierdoor neemt Tom de Mul zijn positie over.

Verder vinden er geen wijzigen plaats in de basiself, behalve dat Huntelaar weer terug is in de punt van de aanval.

Vermoedelijke opstelling Ajax: Stekelenburg; Heitinga, Stam, Vermaelen, Emanuelson; Gabri, Maduro, Sneijder; De Mul, Huntelaar en Babel.
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_42676558
Amai, we hopen er maar het beste van...
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:03:58 #98
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_42676759
Weet iemand al of het ook via internet te volgen is? Sopcast ofzo?
heitieh
pi_42677049
Een 3-1 vanavond jongens, en Klaas gaat weer scoren.
All we know is rocks and presidents like Mount Rushmore
pi_42677127
Nu een item over Klaas Jan op GoalTV 2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')